[INFO] Alle vragen over dekens? #02

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

NouvelJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 20:29

kleine gaatjes kun je plakken met de rambo lijm, werkt goed!

MoniekV

Re: [Centraal]Wie staat er nu al in de dekens? #02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 20:37

Rambo heeft van die reparatie setjes.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 21:51

Cathleen schreef:
baudyh schreef:

Nee is niet gelijk. Want een laagje geeft extra warmte. Voor een laagje reken ik altijd 100 gram.
Dus een onderdeken van 400 gram met een regendeken erover zou ik als 500 gram rekenen.

1 laagje 100 gram? Bij een ongevoerde deken?
Na mijn idee is de enige functie van die regendeken dat de onderdeken droog blijft echt extra warmte geven doet die niet.

Tussen 2 dekens in zit een beetje lucht, dus dat isoleert ietsje meer.

Ik heb zelf de Rhino in combinatie met de losse liners. Ideaal!

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 21:54

jolanda20 schreef:
Valt me op dat er veel met hals hebben.
Die van mij is geschoren, staat onder 370 zonder hals. Overdag paddock en avond/nacht op stal

Wat is de reden van jullie om die hals erop te doen? Zo koud is het toch nog niet?

Omdat je anders ziet dat het haar op de hals weer sneller terug groeit.

Daarnaast leg je op een geschoren lijf ook een deken. Ik vind het dan raar om de hals bloot te laten. Lijkt me niet zo comfortabel voor mn paard (staat bij open deur). Ook wanneer het regent terwijl hij in de paddock staat, vacht is waterafstotend, geschoren vacht niet.

Elvi_Elisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 22:33

:wave:

Mijn geschoren pony staat nu onder 350 grams :)

lemanthia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 23:02

Geschoren, 200 grams, zonder Hals.
Geen problemen dat ik geen hals gebruik.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-13 09:08

Chelinka schreef:
oh, en nog een vraagje :')
wat doen jullie als je deken een gaatje heeft? nieuw deken kopen of hoe 'repareren' jullie?

Ik maak dat altijd met naald en pektouw :) pektouw is vettig dus waterafstotend en als je het heel dicht op elkaar naait dan komt er nauwelijks water doorheen.
Ik maak er hele scheuren mee :P
Ik deed er eerst lijm overheen maar die is knoerthard en doet het dus niet meer :+

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-13 09:10

Starbreeze schreef:
jolanda20 schreef:
Valt me op dat er veel met hals hebben.
Die van mij is geschoren, staat onder 370 zonder hals. Overdag paddock en avond/nacht op stal

Wat is de reden van jullie om die hals erop te doen? Zo koud is het toch nog niet?

Omdat je anders ziet dat het haar op de hals weer sneller terug groeit.

Daarnaast leg je op een geschoren lijf ook een deken. Ik vind het dan raar om de hals bloot te laten. Lijkt me niet zo comfortabel voor mn paard (staat bij open deur). Ook wanneer het regent terwijl hij in de paddock staat, vacht is waterafstotend, geschoren vacht niet.

Idd en al je deken niet 100% aansluit regent t ook nog un het deken.
Ik heb ook een hals op omdat z'n hals anders heel lelijk word haha.
2 jaar terug heeft die zonder hals gestaan maar dat was geen succes.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 09:17

Ik doe met gaatjes altijd repareren met naald en draad en smeer er vaseline of uierzalf (die vette, geen uiercreme) op.
Dat maakt het gaatje super waterdicht, als het gaatjes groter is kan het zijn dat je het eens moet herhalen maar ja, zo'n pot kost geen drol en staat bij mij altijd wel in de kast.

drunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 09:40

inmiddels geschoren en staat onder een stal deken + 200 gr regendeken met hals.
Hals om te voorkomen dat hij binnen een week al weer een teddyberen vacht heeft. maar ook omdat een hele of halve hals voorkomt dat het met regen inregend bij de shouders.
daar zal niet ieder paard last van hebben hangt er ook van af hoe je paard gebouwd is en of de deken dus mooi aansluit.

filou

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 13:20

Mijn merrie heeft mét hals zelfs nog steeds meer haargroei op haar hals dan op haar lijf, als ik geen hals op zou hebben zou ze nu alweer een complete teddybeer zijn op haar hals :)
Moet wel zeggen dat ik een ongevoerde hals op heb. Manen worden wat dunner op 1 plek, is zonde, maarja dat groeit vanzelf wel weer aan van het voorjaar!

Robin_Rikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 19:11

Ik ga morgen nog een onderdeken erbij halen.
Ik wilde eigenlijk gaan voor 300 grams (heb een 100 en 200 grams, kan dus naar de 500) aangezien ze dinsdag geschoren is. Alleen ze hebben daar 1 300 grams onderdeken, met fleecevoering. Ik ben bang dat dit gaat schuren. Iemand ervaring met een onderdeken met fleecevoering?
Gaat om deze deken
http://www.ej.nl/products/10000137/3440 ... EECE+300GR

Andere vraag, als ik het risico niet aandurf wil ik de 200 grams nemen, maar red ik het dan met 400 grams? (3 dekens over elkaar vind ik teveel)

MoniekV

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 19:38

Robin_Rikkie schreef:
Ik ga morgen nog een onderdeken erbij halen.
Ik wilde eigenlijk gaan voor 300 grams (heb een 100 en 200 grams, kan dus naar de 500) aangezien ze dinsdag geschoren is. Alleen ze hebben daar 1 300 grams onderdeken, met fleecevoering. Ik ben bang dat dit gaat schuren. Iemand ervaring met een onderdeken met fleecevoering?
Gaat om deze deken
http://www.ej.nl/products/10000137/3440 ... EECE+300GR

Andere vraag, als ik het risico niet aandurf wil ik de 200 grams nemen, maar red ik het dan met 400 grams? (3 dekens over elkaar vind ik teveel)

Ik zou gaan voor een horseware liner, die hebben een gladde nylon voering die niet schuurt en ze hebben een goede kwaliteit.

Gerritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 19:48

Die van mij heeft de 0 gr regendeken met hals over haar 200 gram winterdeken heen
De reden hiervan is omdat ze regelmatig toch in wind en weer buiten staat overdag en daardoor weer snel in haar schiet op de hals en vaak rolt in nat gras en dan alles vies en nat is, met een hals erop scheelt dit poetsen en schrobben. Lekker lui... maar paard krijgt er een glimmende hals van :)

Robin_Rikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 19:48

Die vind ik te duur, 10 euro meer en ik kan een outdoor deken kopen. :=

Gerritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 19:50

Mijn ervaring is dat ze wel schuren...

Zorro_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 19:54

Ik heb de 100 gram (staldeken) van EJ en deze deken schuurt niet! :D
(Deze gebruik ik als onderdeken ;))

Weet niet hoe het met die andere is..

MoniekV

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 20:07

Robin_Rikkie schreef:
Die vind ik te duur, 10 euro meer en ik kan een outdoor deken kopen. :=

Er is nu een kortingsactie bij ej..

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 20:12

Vandaag m'n ruin van 300 naar 200 gewisseld, ze blijven steeds maar slecht weer voorspellen wat er helemaal niet komt, dus paardje had het goed warm. Morgen wordt hij voor de tweede keer deels geschoren, dan gaat de 300 denk ik toch wel weer op.

Libertylove

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 20:34

Ik lees dat meerdere van jullie een deken met hals op hebben.
Ik twijfel over een deken met hals. Mijn IJslandse merrie staat 24/7 buiten. Ze heeft nu gewone dekens zonder hals, vorige winter niet zoveel problemen gehad. Nu staan er meer paarden, waardoor zij niet altijd in de schuilstal staat. Ik scheer haar. Moet haar nu eigenlijk weer scheren. Twijfel over een deken met hals, maar ze heeft een enorme manenbos en ben bang dat dat eraan gaat.

Zorro_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 20:37

Ik heb de Amigo Hero 200 gram met hals. Deze deken schuurt (op mijn pony) niet! Zowel bij de borstsluiting als op de manenkam niet. Meeste dekens hebben een naad lopen over het midden van de hals (aan de binnenkant) en daardoor gaat het vaak schuren, de Amigo Hero heeft dat niet. Daarom werd mij deze deken ook aangeraden bij Divoza, ben er zeer tevreden over! :j

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 20:39

@LivertyLove ik doe de hals alleen op als er veel regen voorspeld is enz. bij "gewoon" weer zoals de afgelopen week staat ze lekker zonder. Alleen die van mij staat wel een stuk meer op stal dan bij jou..

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 20:41

Gisteren haar 0 gram Wug vervangen door de 50 gram Irish Turnout. Maar qua warmte is dat wel te vergelijken (misschien ietjes warmer). Zit een onderdeken van 100 gram onder. Ze was niet koud ofzo, maar wilde de bovendeken wisselen omdat de Bucas toch fijner voor haar zit dan de wug (en ook beter voor dr manen).

NouvelJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 22:03

eentje onder 200, eentje onder 100

Christadk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 22:45

Libertylove schreef:
Ik lees dat meerdere van jullie een deken met hals op hebben.
Ik twijfel over een deken met hals. Mijn IJslandse merrie staat 24/7 buiten. Ze heeft nu gewone dekens zonder hals, vorige winter niet zoveel problemen gehad. Nu staan er meer paarden, waardoor zij niet altijd in de schuilstal staat. Ik scheer haar. Moet haar nu eigenlijk weer scheren. Twijfel over een deken met hals, maar ze heeft een enorme manenbos en ben bang dat dat eraan gaat.

Waarom geen halve hals? Dat scheelt iig alweer iets en dan staat ze met "warmere" dagen niet met de hals op..Die van mij staat nu ook met een halve hals, ideaal!