Wie staat er nu al in de dekens ?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 10:45

Als het je niet uit maakt dat hij een dikke vacht krijgt dan kan je hem gewoon heel het jaar bloot houden hoor.
Zijn vacht zal zich aanpassen aan de temperaturen en dan zal hij het echt niet koud krijgen als hij gewoon gezond is verder.
Laatst bijgewerkt door Somebitch op 17-10-11 10:45, in het totaal 1 keer bewerkt

ietjelover

die van mij heeft nu snachts 400 gram op,
en overdag 200
Hij is niet geschoren, maar wel extreem korte haren, zo kort dat scheren niet mogelijk is.

Vienna2007

MiniLoe schreef:
Nee mijn shet loopt niet in de sport, is hoefbevangen geraakt en kon dr vacht niet meer goed regelen.
Mn andere shet staat ook lekker in zn eigen winterjas, maar die is gezond

Dan kun je haar toch beter niet scheren? Kan die shet nog wel lopen met zo'n dikke deken om?

Vienna2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 10:46

Somebitch schreef:
Als het je niet uit maakt dat hij een dikke vacht krijgt dan kan je hem gewoon heel het jaar bloot houden hoor.
Zijn vacht zal zich aanpassen aan de temperaturen en dan zal hij het echt niet koud krijgen als hij gewoon gezond is verder.

Was dit voor mij?

Somebitch

Re: Wie staat er nu al in de dekens ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 10:46

Nee.

ROMEEY

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 10:48

Ik vind het erg overdreven om je paard in de dekens te zetten! Een paard leeft in het wild ook niet met dekens, en vaak vinden ze het nog niet eens leuk. En de baasjes maar raar opkijken als een paard weer een deken heeft kapot gemaakt?? Erg raar ja, ze vinden het gewoon niet leuk. Vanuit het paard zelf, bouwt hij een vetlaag op, en beginnen zijn haren te groeien. Een natuurlijk process. Daarom mag je ook niet teveel poetsen in de winter. En veel mensen doen een deken om om niet te hoeven poetsen. Nou sorry hoor; maar waarom heb je een paard dan? Al die onzin. En waar je dan ook nog is heel erg gevaar om loopt, is als je deken eens afdoet in de winter omdat je denkt het lijkt lekker weer tezijn en dan is het waarschijnlijk net iets warmer, loop je ook nog eens kans op een verkoudheid omdat je hem dus niet de kans hebt gegeven om zijn wintervacht te laten opbouwen. Een paard kan uiteindelijk tegen alles. Mijne staan dag en nacht, met elk weer buiten. En het zijn ontzettende sterke dieren. :)

DmNqUe

Somebitch schreef:

oke dankjewel voor de tip. Hij is verder kerngezond inderdaad! :P

Somebitch

ROMEEY schreef:
Ik vind het erg overdreven om je paard in de dekens te zetten! Een paard leeft in het wild ook niet met dekens, en vaak vinden ze het nog niet eens leuk. En de baasjes maar raar opkijken als een paard weer een deken heeft kapot gemaakt?? Erg raar ja, ze vinden het gewoon niet leuk. Vanuit het paard zelf, bouwt hij een vetlaag op, en beginnen zijn haren te groeien. Een natuurlijk process. Daarom mag je ook niet teveel poetsen in de winter. En veel mensen doen een deken om om niet te hoeven poetsen. Nou sorry hoor; maar waarom heb je een paard dan? Al die onzin. En waar je dan ook nog is heel erg gevaar om loopt, is als je deken eens afdoet in de winter omdat je denkt het lijkt lekker weer tezijn en dan is het waarschijnlijk net iets warmer, loop je ook nog eens kans op een verkoudheid omdat je hem dus niet de kans hebt gegeven om zijn wintervacht te laten opbouwen. Een paard kan uiteindelijk tegen alles. Mijne staan dag en nacht, met elk weer buiten. En het zijn ontzettende sterke dieren. :)

Heb je jezelf ook weleens verdiept waarom mensen een deken op doen? Echt niet omdat het dier het koud heeft hoor (indien gezond dan).

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 10:49

DmNqUe schreef:
Somebitch schreef:

oke dankjewel voor de tip. Hij is verder kerngezond inderdaad! :P

Dan zou ik hem gewoon lekker zonder laten staan, veel makkelijker dan al dat gedoe. :) Kan hij echt wel tegen hoor ;)

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 10:50

Vienna2007 schreef:
MiniLoe schreef:
Nee mijn shet loopt niet in de sport, is hoefbevangen geraakt en kon dr vacht niet meer goed regelen.

Dan kun je haar toch beter niet scheren? Kan die shet nog wel lopen met zo'n dikke deken om?

Doe niet zo raar, waarom zou een shet niet kunnen lopen met een gevoerde deken en een paard wel. En het lijkt me dat ik altijd nog wel het beste kan beslissen wel of niet scheren.
Als de vacht die ze had haar gezondheid in de weg staat, en in overleg met veearts eraf heb gehaald, waarom erop laten zitten.... Omdat het een shet is?

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 10:50

Vienna2007 schreef:
MiniLoe schreef:

Een paard kan dat toch ook?

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 10:55

zap schreef:
Vienna2007 schreef:

Een paard kan dat toch ook?

Ja ik zie het probleem ook niet, maar blijkbaar het aloude probleem, ze lezen het woordje shetlander en meteen van alle kanten word je belaagd dat die prima het van zn vacht kan hebben. Sorry hoor maar ook een shetlander kan ziek worden, zieke paarden die problemen hebben met hun vacht en gezondheid laat je niet zonder deken staan, zeker niet als zelfs je veearts het adviseerd. Dan zou ik dat advies moeten weigeren omdat het een shetlander is.... Kom op zeg. Als ik hier welsh of kwpner had vermeld had er niemand gekraaid

Vienna2007

Re: Wie staat er nu al in de dekens ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 11:00

Ach gossie, niet zo boos worden. Niets aan de hand.

Lijkt mij gewoon wat sneu, een 400 grams deken op zp'n klein mormeltje met van die korte beentjes.

ROMEEY

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 11:01

Somebitch schreef:
ROMEEY schreef:

Heb je jezelf ook weleens verdiept waarom mensen een deken op doen? Echt niet omdat het dier het koud heeft hoor (indien gezond dan).

Oh dus jij wilt zeggen dat er paarden zijn die dekens om moeten? En waarom? Heb jij ooit in de natuur een paard gezien met een deken om dan? Nee :) Ik vind het gewoon grote onzin waarom mensen dat doen bij hun paarden. De meeste vinden het niet eens leuk. Ook is afgevraagd hoe je paard er over denkt?

Pivanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 11:03

Ik twijfel ook wanneer ik begin met een deken op doen..... Mn knol heeft al wel een dikker vachtje nu (staat dag en nacht buiten met schuilstal) Het is een kwpn-er met 42% volbloed.
Nu is t soms overdag nog wel warm in de zon en snachts wel koud. En straks s'nachts weer warmer volgens de voorspellingen....
Wil een deken op doen om te voorkomen dat ze afvalt. Ik heb haar na een jaar eindelijk wat dikker. Als ze een vacht moet maken, zich warm moet houden en weer verharen in t voorjaar kost dit weer energie. Alle paarden vallen dan in en dat wil ik niet bij haar. En daarbij wil ik niet dat ze zeiknat wordt met rijden omdat ze zo'n dikke vacht heeft.
Maar t moment van deken op doen vind ik altijd lastig. Wil geen regendeken op doen (vind ik onzin, haren worden plat gedrukt dus ze kunnen zich niet warm houden door haren overeind te zetten en deken is 0grams dus geeft geen vervangende warmte) Dus ik doe een bucas 0 grams met fleece laag erin (komt overeen met 100grams warmte) als eerste op.
Maar ja wanneer.......

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 11:05

ROMEEY schreef:
Oh dus jij wilt zeggen dat er paarden zijn die dekens om moeten? En waarom? Heb jij ooit in de natuur een paard gezien met een deken om dan? Nee :) Ik vind het gewoon grote onzin waarom mensen dat doen bij hun paarden. De meeste vinden het niet eens leuk. Ook is afgevraagd hoe je paard er over denkt?

Je hoeft me niet aan te vallen hoor. :? Dus een paard in de natuur is niet mijn paard in de wei die moet werken?
Dat is een vergelijking van appels en peren.

Geen idee wat mijn paard ervan vind, blijkbaar niet erg hij doet nooit vervelend als zijn deken op of af gaat. Maar misschien dat jij mijn paard beter kent en dat wel weet?

Ja er zijn paarden die zich niet warm kunnen houden of geen vacht aan maken, denk dan aan medische situaties. In deze vind ik het zeker belangrijk dat dat paard een deken om moet ja.

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 11:07

Vienna2007 schreef:
Ach gossie, niet zo boos worden. Niets aan de hand.

Lijkt mij gewoon wat sneu, een 400 grams deken op zp'n klein mormeltje met van die korte beentjes.

Die dekentjes zijn natuurlijk zo gemaakt dat ze net zo zitten als bij gewoon een groter rijpaard.alleen dan in mini uitvoering,het gaat prima.

En sorry als ik boos overkwam maar word er best moe van altijd te moeten verdedigen waarom mn shet met een deken loopt. Mn andere shet loopt ook gewoon zonder dus voor mn lol is het niet

amo500

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 11:07

heb die van mij zaterdag geschoren, heb hem zaterdag nacht een 300 grams opgelegd omdat het best wel koud werd en hij staat nu onder 200 gram

AramisJames

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 11:18

ROMEEY schreef:

Sommige paarden worden gewoon intensief gereden... Ik weet niet of jij al een keertje hebt geprobeerd om te gaan hardlopen met een wollen jas aan? Ik heb me per vergissing wel eens te warm aangekleed en ik kan je vertellen, je wordt er niet blij van :+ . Je bent sneller buiten adem en je lichaam moet harder werken om de warmte kwijt te raken. Aangezien ik aan mijn paard merk dat hij daar ook last van heeft, scheer ik hem gewoon en dan moet hij dus dekens op. Daarnaast is er ook het probleem van het uren nat blijven na het rijden, dat je perfect kan oplossen door te scheren.
Verder staat mijn paard gewoon elke dag buiten met z'n vriendjes en kan hij lekker paard zijn. Hij heeft goed passende dekens en hij heeft nergens last van.
Tenslotte zijn er indd de paarden die gewoon snel koud hebben of een deken om moeten om medische redenen
Mijn pony daarentegen wordt niet gereden en die mag lekker teddy worden, krijgt ook enkel een dekentje om bij extreme weersomstandigheden. Ik ben ook niet voor scheren of dekens als het niet nodig is, maar om nou meteen voor alle paarden te zeggen dat het niet nodig is, vind ik erg kort door de bocht..

__Carmen__

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 11:43

AramisJames schreef:
ROMEEY schreef:

Sommige paarden worden gewoon intensief gereden... Ik weet niet of jij al een keertje hebt geprobeerd om te gaan hardlopen met een wollen jas aan? Ik heb me per vergissing wel eens te warm aangekleed en ik kan je vertellen, je wordt er niet blij van :+ . Je bent sneller buiten adem en je lichaam moet harder werken om de warmte kwijt te raken. Aangezien ik aan mijn paard merk dat hij daar ook last van heeft, scheer ik hem gewoon en dan moet hij dus dekens op. Daarnaast is er ook het probleem van het uren nat blijven na het rijden, dat je perfect kan oplossen door te scheren.
Verder staat mijn paard gewoon elke dag buiten met z'n vriendjes en kan hij lekker paard zijn. Hij heeft goed passende dekens en hij heeft nergens last van.
Tenslotte zijn er indd de paarden die gewoon snel koud hebben of een deken om moeten om medische redenen
Mijn pony daarentegen wordt niet gereden en die mag lekker teddy worden, krijgt ook enkel een dekentje om bij extreme weersomstandigheden. Ik ben ook niet voor scheren of dekens als het niet nodig is, maar om nou meteen voor alle paarden te zeggen dat het niet nodig is, vind ik erg kort door de bocht..

Inderdaad, mijn paard is echt niet blij als ze geen deken krijgt maar heel de winter door wel intensief wordt gereden (en wij hebben dan ook nog alleen een buitenbak op stal). Ze krijgt pas een deken als het echt kouder wordt (staat nu onder 0 grams en krijgt pas 200 gram als de temperatuur overdag continu onder de 10 graden blijft). Daarbij controleer ik altijd of ze het niet te warm heeft. Dus in mijn ogen is het niet slecht maar juist alleen maar goede voor haar. Hele oude en zieke paarden kan je ook beter wel een deken geven, die kunnen wel wat extra warmte gebruiken.

J92

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 11:44

Romey: Sorry dat ik het zeg maar wat een rare reactie zeg..
Iedereen weet zelf wel wat het beste is voor zijn/haar paard. En je kan paarden uit de natuur niet vergelijken met paarden die dagelijks trainen en hierdoor geen dikke vacht kunnen gebruiken!

Je doet net alsof dekengebruik een soort van mishandeling is :?

Feria

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 11:46

Ik begrijp de reactie van Romy ook niet echt :?
Voor paarden waarmee gereden wordt is het net gezonder om een deken op te doen..
Ik heb mijn merrie zaterdag pas een deken opgedaan. De andere paarden opstal hadden al een week eerder een deken op en staan dikker in de vacht dan mijn meisje. Raar paard is het toch :')
Ze heeft nu een fleece aan met aan de binnenkant wol. Het is eigenlijk al best een warm deken, maar alles wat dunner is bijt ze in 10 minuten stuk tot enkel de rand nog overblijft /3 *\o/*

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 11:49

Vienna2007 schreef:
MiniLoe schreef:

8)7 . tuurlijk kan die shet lopen, de deken is toch niet net zo groot als die van een groot paard? het is toch een kleine deken , dan is het in verhouding toch het zelfde

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 11:51

Citaat:

ooit eens een paard in het wilt gezien dat met een ruiter op zijn rug intensieve dressuur / spring oefeninen doet?

Martine_Levi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 11:52

jaimy92 schreef:
Romey: Sorry dat ik het zeg maar wat een rare reactie zeg..
Iedereen weet zelf wel wat het beste is voor zijn/haar paard. En je kan paarden uit de natuur niet vergelijken met paarden die dagelijks trainen en hierdoor geen dikke vacht kunnen gebruiken!

Je doet net alsof dekengebruik een soort van mishandeling is :?

ahjoh, die post maar gewoon wat om aan de 25 nuttige berichten te komen ;)