[INFO] Alle vragen over scheren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 14:31

Ik had 0 gram op bij mijn pony. En heb er eerst 100 gram opgedaan vandaag maar hij was nog koud en heb er dus 200 gram opgedaan.

ierusjuJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 14:33

LindeDjune schreef:
Hoeveel grams hebben jullie nu op liggen?

Stalgenootjes zeggen dat het overdreven is om nu 200 op te leggen.. ze staat nu onder een 0 grams regendekentje, maar ben bang dat ze het nu te koud heeft. Ga vanavond snel voelen.
Wat vinden jullie? %)

Op het moment ligt er een 0 grams regendeken op. We gaan zo naar stal. Ga dan kijken of ze het koud heeft of niet, maar anders krijgt ze een 150 grams op. Moet wel zeggen dat het hier op dit moment aan het regenen is.

Jessol

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 14:44

De mijne heeft nu 100 grams op, ik ga zometeen ook voelen. Vannacht mag hij nog 1 nacht zonder staan, in de stallen is het echt warm met het luikje dicht.

LindeDjune

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 14:45

Okee! Gelukkig, ik stel mij niet aan dus. :+
Ga straks gelijk voelen en zo ja een dekentje er bij!

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 14:57

Mijne wordt zaterdag geschoren en dan gaat er ook minimaal 200 op. :j

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 15:16

Hier ook 0, anders zweet ze zich te pletter. Nu gaat het wel weer wat afkoelen dus leg ik wss een dun (katoen ofzo) deken eronder.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 15:20

Somebitch schreef:
Pol013^^ dan vind ik dit persoonlijk mooier

[ Afbeelding ]

Ik ook en dat heb ik eerder ook altijd gehad. Maar dan kreeg hij dus van die varkensharen op zijn hals. Zelfs als hij dan in de nacht en bij kouder weer met een hals stond.
Nu hoop ik hem dus deze winter met wat haar op zijn hals te foppen.
Afbeelding

Ik schoor meestal 1 keer in oktober. Dan had ik altijd nog een cross en dan had hij daar al te veel haar voor. De keer erna dan dekenmodel zoals op de bovenstaande foto.

Nu dus de eerste keer het hoofd en de hals ook laten staan.
Al is dat met kromme tenen want die zweterige oren met kleine 'krulletjes' vind ik echt afschuwelijk :+

Faitherr

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 16:18

hee, ik ben een stille meelezer maar ik heb een vraagje.
Hoe voelen jullie of je paard het koud heeft?

ierusjuJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 16:22

Ik voel aan de oren en neus hoe die aanvoelen. Dit werkt wel alleen als ze niet is nat geregend, hoe warm haar lichaam aanvoelt.
En als mijn paard het koud heeft, dan trilt ze al vrij snel. Dus je ziet dan dat haar schouder spieren trillen om zich warm te houden.

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 16:31

En als de haren heel snel groeien.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 16:40

Hier nu de Bucas smartex rain op :j

bellehorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 16:45

Ik twijfelde vanmiddag na het longeren of ik de deken vast op zou doen maar toch maar niet gedaan. Volgens buienradar zou er een klein buitje komen en daarna droog. Dus ik dacht doe ik haar vanavond de deken wel op. Ze staat goed en wel weer in de wei en het begint te regen.. En het regent nog steeds 3 uren later -O-
Baal baal! Ik ga haar niet nat onder een deken zetten dus dan nog maar weer een nacht bloot..

Edit: nog even vraagje. Ze staat nu nog 24/7 buiten. Als ze straks snachts naar binnen gaan wil ik haar dus scheren. Kan ik haar tot die tijd gewoon bloot laten staan of is het toch al handig om met dekens te beginnen?

Lucy_121

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 18:15

Als je je paard volledig scheert (benen en hoofd niet) en hij staat 24/7 buiten, tot hoeveel Grand is het dan handig om aan dekens te hebben? Paard is geen koukleum dus zou 600 inclusief een gevoerde hals (weet zo snel niet hoeveel gram die is) genoeg zijn?

ierusjuJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 18:23

600 moet wel meer dan genoeg zijn, misschien zelfs wel te zwaar omdat je aangeeft dat je paard het niet snel koud heeft. Wel zou je kunnen zorgen voor meerdere van dezelfde zwaarte. Als het heel veel in 1 keer regent, dan zie je nog wel eens dat de deken verzadigd is en doorlekt.

LindeDjune

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 22:24

Ik denk dat je rond de 500 wel goed zit! Meerdere regendekens zijn wel handig inderdaad. Kan je eens een droge opleggen als die andere zeiknat is.

Hoe staan jullie eigenlijk tegen wel/niet benen scheren? Zijn ze vatbaarder voor mok met of zonder 'behaarde' benen? Met haar zijn ze meer beschermd, maar kan het niet gaan broeien?

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 22:51

Ik scheer de benen altijd, paarden lopen 24/7 buiten en ik heb er nog nooit een met mok of wat dan ook gehad. Ik heb eigenlijk sowieso alleen nog maar mok gezien bij paarden met sokjes, maar dat kan natuurlijk toeval zijn.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 22:55

De "sokjes" die de meeste warmbloedpaarden hebben gaan je niet helpen tegen mok.
Wat betreft het helpen van sokken tegen mok, dat blijft toch een discussie. Veel verschillende ervaringen.

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 23:22

Mijn paard heeft echt geen aandoening of is ziek.
De aandoening snel warm ja :+
En dat in combinatie met lekker veel vacht aanmaken en dan nog 26 graden worden. Is gewoon zielig.
Dus ja. Die stond in rust al te warm. Gelukkig deel geschoren voordat het 26 graden was

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-17 08:51

Ik scheer wel het hele lijf maar de benen niet, mijn paard is nogal gevoelig op zijn benen door een huidallergie en ik vermoed dat scheren een enorme toestand wordt daardoor...

Die van mij staat ‘s nachts binnen, geschoren ga ik meestal tot max 400 tot 500 grams, hoger dan 400 kom ik zelden eigenlijk.
LindeDjune schreef:
Ik denk dat je rond de 500 wel goed zit! Meerdere regendekens zijn wel handig inderdaad. Kan je eens een droge opleggen als die andere zeiknat is.

Hoe staan jullie eigenlijk tegen wel/niet benen scheren? Zijn ze vatbaarder voor mok met of zonder 'behaarde' benen? Met haar zijn ze meer beschermd, maar kan het niet gaan broeien?

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-17 08:55

Ligt volledig aan het paard. Maar heb zelf eerlijk gezegd nog nooit meer dan 400 gr op een ( geschoren) paard gelegd. Ook paarden, die buiten en in buitenstallen staan. Ligt misschien aan mij, maar dat deed niemand in mijn omgeving....heb het idee, dat het een beetje een mode ding wordt :o ...lees regelmatig over 700 - 900 gr :oo

Onze pony heb ik ook een gedeelte geschoren, voornamelijk bij zn hals en via de buik naar zn flanken. Benen doe ik niet, ze staan veel buiten ( nu nog 24/24 - ze gaan 's nachts nar binnen als het te nat wordt). Die heeft nu een regendeken op.

Mijn merrie krijg ik niet geschoren, die gaat heel eng doen. Zou wel fijn zijn, als er ( vooral bij de hals) wat af kan, ze is na het werken echt kletsnat. Maar dan moet ik haar dus door de dierenarts plat laten spuiten....

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-17 09:10

Ik heb gisteren geschoren. Benen ook gedaan maar onderste helft met haren mee zodat ze niet super kaal zijn.

Er ligt nu 200 op met hals. Hals is ongevoerd. Ik ga meestal tot 400 max. Zo koud wordt t tegenwoordig niet meer in Nederland dus lukt prima.
Paar jaar terug met andere merrie die in schuilstal kon en compleet geschoren was wel eens tot 600 gegaan in de sneeuw.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-17 11:34

Hier in Luxemburg is t rustig lang -10 tot -18. Vraag me af, hoe die 900 grammers dat gingen aanpakken :=

Scheelt al een boel, als ze droog blijven, denk ik :-)

DiscoDipp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-17 12:06

Handig dat wij verwarming op de stallen hebben :D

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-17 12:09

Heel basic, maar zolang het paard niet zweet/klam is en niet bibbert of verkrampt staat is het goed. Ook paarden onder dek hebben vaak best een ruime thermoneutrale zone.

DarkCupid

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-17 17:15

Yass ikke blij zijn! Ik kwam toevallig vandaag de fokker van mijn paard tegen, na een kletspraatje over goe het ging met Eros zei ik dat het goed ging maar dat hij nu wel een echte teddy is.

Nu heeft die fokker mij een econom s scheermachine gegeven zodat ik mijn paard kaal kan maken! Super lief, ik was al bang dat ik hem helemaal moest gaan doen met de tondeuse,(sinds ik echt geen geld heb voor een groot scheerapparaat en niet weer iemand wil laten komen, was de vorige keer ook geen succes)

ik post wel een foto als hij gedaan is :)