[INFO] Alle vragen over dekens? #02

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Netam89

Re: [Centraal]Wie staat er nu al in de dekens? #02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 18:19

Mijn paard staat onder een 150 gram met regendeken ''ongeschoren''

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 18:25

ik ben vanmiddag van 200gr terug gegaan naar onderdeken 100gr en bucas 50 gr erop
hij had het iets te warm onder de nieuwe deken van 200gr
en het word iets minder koud aankomende week
en ik ben toch elke dag vele uren op stal en kan het goed in de gaten houden.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 18:39

Hier nog altijd 0 gram Wug + 100 gram onderdeken - ongeschoren. Het wordt weer wat warmer, dus laat het zo. Eventueel verander ik nog even 'terug' naar de 100 grams SMartex als ze het te warm gaat krijgen.

Lui_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 20:46

300 gram nog steeds en daar voelt ze goed onder.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 21:38

Mijn merrie had vanmiddag een fijne stress actie in de paddock, ik vond haar totaal doorweekt onder de 100 grams rambo met 100 grams liner en hals... :+

gekke was dat ze zelf al bijna helemaal opgedroogd was, de liner aan de binnenkant ook bijna helemaal droog was (alleen onderrand was nat) en de buitendeken zag ik nat worden op de stiksels van binnenuit...
blijkbaar ademen de liners zo goed dat ze veel vocht gelijk naar buiten transporteren waardoor paard snel droog is en onder een van binnen droge deken staat...
Ik haat deze onvoorspelbare acties van mijn merrie, maar het is een prettig idee dat ze niet doorweekt koud staat te worden onder deze dekens!

Liner hangt nu uitgewassen aan de waslijn, buitendeken afgespoten, hangt op stal te drogen, en ze staat nu onder een oude 0 grams amigo met 200 grams liner maar even...
Hopen dat alles morgen weer droog is, wat een toestand weer!

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 22:39

Dat is alleen maar super dat ze zo goed ademen en zo hoort het ook.

jolanda20

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 23:42

Nouvel schreef:
Mijn merrie had vanmiddag een fijne stress actie in de paddock, ik vond haar totaal doorweekt onder de 100 grams rambo met 100 grams liner en hals... :+

gekke was dat ze zelf al bijna helemaal opgedroogd was, de liner aan de binnenkant ook bijna helemaal droog was (alleen onderrand was nat) en de buitendeken zag ik nat worden op de stiksels van binnenuit...
blijkbaar ademen de liners zo goed dat ze veel vocht gelijk naar buiten transporteren waardoor paard snel droog is en onder een van binnen droge deken staat...
Ik haat deze onvoorspelbare acties van mijn merrie, maar het is een prettig idee dat ze niet doorweekt koud staat te worden onder deze dekens!

Liner hangt nu uitgewassen aan de waslijn, buitendeken afgespoten, hangt op stal te drogen, en ze staat nu onder een oude 0 grams amigo met 200 grams liner maar even...
Hopen dat alles morgen weer droog is, wat een toestand weer!

Is jou liner van gladde stof of juist die katoenen voering??

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 08:35

glad, het is gewoon zo'n horseware liner die je aan rambo buitendekens vast kunt maken

liesd

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 09:18

Ellis, idd fijn dat de deken goed zijn werk doet! Gekke Fifi...

Hier ligt de 250 grams op, mijn ongeschoren ruin voelt daar erg goed onder.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 15:52

ja soms word je er wel eens moedeloos van... -O-
maar ja, zij kan er ook niks aan doen...

vanmorgen was alles redelijk droog, en omdat ik geen andere deken in dezelfde dikte met hals heb en het regende het hele spul maar weer op gedaan...
200 is echt genoeg voor haar met deze temp...

mijn andere monster moet het nog steeds doen met 100 gram en dat doet 'ie prima... 8-)

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 16:26

Een vraagje aan iedereen die meerdere dekens over elkaar gebruikt. Mijn dekens zitten redelijk strak, netjes nauwsluitend maar niet te strak. Ze heeft 0 grams, 200 grams en 300 grams (200 en 300 zelfde merk, regendeken is ruimer/losser). Ik vraag mij af of het niet te strak is als er nog een deken onder komt. Ik wil liever namelijk een deken eronder doen aangezien dit goedkoper is, maar ik krijg een beetje benauwd idee erbij.. Hoe zit het bij jullie? Ik heb trouwens wel een deken nog van 450 gram, maar er kan geen hals op deze deken en juist bij erge vorst/sneeuw zou ik dat juist wel willen.

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 17:02

tja ik verstel mijn outdoor deken altijd iets als ik de dikste onderdeken er onder doe maar is denk ik erg verschillend..

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 18:07

Oké, het andere topic is gesloten, dus hier mijn vraag even opnieuw.

Ik heb sinds 2 weken een 8 jarige Haflinger, die al flink in de haren zit.
Nu wil ik hier echter in de winter toch mee door trainen, maar ik merk nu al dat de haren te veel zijn geworden. Scheren doe ik liever niet, alleen als het echt niet anders meer kan.

Hij heeft momenteel overdag en snachts niks op als hij op stal staat, dit is een binnenstal waar de deur over het algemeen word dicht gehouden om de kou buiten te houden.
Overdag staat hij op de wei met een 150 grams winter/regen deken(vind hem eigenlijk net wat te dik, maar hij heeft het er niet warm onder.).

Nu wilde ik er toch graag een deken op leggen om de haren vanaf nu toch tegen te houden, hij heeft wel genoeg haar..
Zou een fleecedeken nu nog helpen? Of zou ik dan een 0 grams moeten nemen?
Ik wil graag morgen nog naar de winkel om een deken te halen of er een online bestellen vanavond of morgen, dus een snel antwoord zou fijn zijn :+

Wat zouden jullie doen in mijn situatie?
Fleece(met buiksingels uiteraard, heb er nu wel een maar die heeft geen singels)
0 grams(met of zonder fleece en waarom?)
Anders(graag toelichten!)?

Zorro_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 18:24

Ik werk zelf met;

- 0 grams regendeken.
- 100 grams staldeken (evt 0 grams regedeken erover als ze buiten staat).
- 200 grams outdoordeken met hals.
- 300 grams (dan gooi ik de staldeken onder de 200 grams outdoor deken).

Hopelijk heb je er iets aan. Het is heel persoonlijk wat mensen zoal doen :)

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 18:27

Hier heb ik op zich wel wat aan, alleen nu niet eigenlijk.
Hij heeft al een teddy vacht..

Volgend jaar begin ik ook op tijd met de dekens, maar dat ging nu gewoon niet omdat ik hem pas twee weken heb..

Zorro_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 18:55

Ik denk alleen dat je nu aan fleece ook niks hebt eigenlijk.
Als ik jou was, zou ik mijn pony laten scheren.
Ik laat de mijne ook scheren woensdag.

Je kunt veel verschillende patronen kiezen, dus wellicht staat er iets bij waar je wel tevreden mee bent..
Zonder dat je je hele pony hoeft te scheren.

Succes :)

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 19:16

Zorro_ schreef:
Ik denk alleen dat je nu aan fleece ook niks hebt eigenlijk.
Als ik jou was, zou ik mijn pony laten scheren.
Ik laat de mijne ook scheren woensdag.

Je kunt veel verschillende patronen kiezen, dus wellicht staat er iets bij waar je wel tevreden mee bent..
Zonder dat je je hele pony hoeft te scheren.

Succes :)

Maar ik denk dat alle modellen niet 'genoeg' zijn, omdat hij namelijk vooral op hals en borst zweet, en om nou alleen de voorkant te scheren :+
Dan zou hij dus echt helemaal moeten. Zal er nog eens over nadenken en kijken wat ik nog heb qua dekens en hoe hij zich daar onder houd.. Ben morgen en overmorgen toch de hele dag op stal dus kan dan de hele dag bekijken of hij het niet te warm heeft oid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 19:22

Als hij al een vacht heeft dan heeft nu een deken op doen voor de vacht dun houden geen nut meer. Beter kan je dan scheren een jachtmodel. Dan zal je zien dat hij dan veel minder aan de voorkant zweet omdat die dan zijn warmte kwijt kan ;)

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 19:30

Jachtmodel heeft dus geen nut.
Hij is in het verleden al eens jachtmodel geschoren(heb goed contact met vorige eigenaresse en heb hem ook een half jaar lang gereden), en dit had totaal geen nut omdat hij alleen maar zweette op de plekken waar hij haar had, ze hebben hem toen ook helemaal moeten scheren.

Zal toch nog eens over het scheren nadenken maar heb d'r niet zo veel zin in eigenlijk haha :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 19:37

Waar zweet je hafje dan? Als ik jachtmodel scheer dan scheer ik vrijwel de hele hals eruit en deel van het lijf.. lijkt me niet dat die boven op de kont of benen het meeste zweet?

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 21:28

Yvank_ schreef:
Waar zweet je hafje dan? Als ik jachtmodel scheer dan scheer ik vrijwel de hele hals eruit en deel van het lijf.. lijkt me niet dat die boven op de kont of benen het meeste zweet?

Hij zweet over zijn gehele hals, borst en tussen zijn voorbenen vooral, en bij de flanken.
Ter illustratie: het hele rode gedeelte zegmaar.
http://i39.tinypic.com/4lvy8.jpg

Ik neem morgen toch maar de dekens mee die ik heb, en leg dan de lichtste op. Ben toch de hele dag op stal dus kan peilen of hij het te warm heeft ja of nee.

brittney98

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 22:48

Ik heb ook een vraagje, ik heb die van mij nu onder een 200 grams outdoor deken staan en hij heeft het daaronder ook niet te warm maar hij heeft toch een hele dikke vacht, helpt het dan nog om dikkere dekens op te doen of moet ik hem dan echt scheren?

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 23:12

Het ontwikkelen van een vacht moet je voorkomen, als het er al is dan heeft het geen zin meer om dikkere dekens op te doen. Je zal hem dan dus moeten scheren.

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 23:16

na vorige week getwijfeld te hebben om Valiente onder een 200 gram te zetten, werd het weer toch weer beter en heb ik haar onder de 100 gram laten staan. Dat heeft ze nu nog steeds. (24/7 buiten en ongeschoren)

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 23:59

Even een vraagje.
Mijn merrie is midden oktober geschoren en zal waarschijnlijk woensdag terug geschoren worden.
Ze staat dag en nacht op de weide met loopstal, binnenkort evt snachts op stal.
Het is vooral het haar op de hals dat terugkomt en ik wil voorkomen...
Zijn er al mensen die hun paarden met een hals hebben staan?
Dus eventueel voor snacht zou ik de hals er aan doen. (Manen zijn afgeschoren dus geen last van).

Ze staat nu onder 300grams en doet het daar goed onder.

Mijn vraag dus: paarden al met hals? Enkel 's nachts? Met of zonder voering?