[INFO] Alle vragen over scheren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

IngridM

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 20:53

Welke deken is zo paard afhankelijk. Mijn shet is zaterdag geschoren en staat overdag met zomer dekentje buiten en in de nacht met een bijna 50 grams en heeft het warm zat. Als ik die nu al onder 200 zou zetten zweet hij de stal uit. Dus echt per paard kijken.

FatCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 21:25

Jester_ schreef:
Bij een geschoren paard heb ik met temp rond de 15 altijd 200 grams

Per 5/7 graden lager ong reken 100 gramd erbij

En de mijne stond onder een 0grams wanneer net geschoren. Toen was het ook zo een 15graden.

Paarden zijn zo verschillend! Je gaat toch echt moeten proberen :j

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 21:35

Je kan het belachelijk vinden maar heb op meerdere stallen gestaan en de mensen die tig x moesten scheren hadden bijna allemaal weinig grams op of stapten in vries kou zonder deken in en uit.tijdje zonder deken ff frisse neus halen etc.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 21:46

Misschien geloof je ook in sprookjes, dat weet ik niet. Maar de vacht groeit omdat de dagen korter worden, niet door de kou.

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 21:48

Maar toch er zijn er mensen die hun paard enkel onder een regendeken houden en het dan gek vinden dat ze weer int haar schieten :D tuurlijk als ze het echt warm hebben kan het niet anders, maar er zijn genoeg hele domme mensen die ze niet goed inpakken en ja dan kom je daar regelmatig :') vind ik niet erg maar zonde voor hun portomonnee

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 21:49

Nies_ schreef:
Misschien geloof je ook in sprookjes, dat weet ik niet. Maar de vacht groeit omdat de dagen korter worden, niet door de kou.

Ja tuurlijk joh. Dat is het alleen. Paard scheren. -10 maar lampen aan dan kan je met regendeken toe.

Wie gelooft er hier in sprookjes. :j

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 22:10

Dan wel daglichtlampen aan Simongek.

De vacht is zich aan het vervangen omdat de dagen korter worden, maar op het moment dat de dagen weer langer worden begint de vacht zich ook weer te vervangen, dus dat schiet ook niet op.

Daarnaast wordt de vachtgroei, als hij nog niet in rust is!, gestimuleerd door temperatuurprikkels. Bij varkens is in het verleden wel een onderzoek geweest (tegenwoordig zou het absoluut niet meer mogen, maar toch) waarbij biggen consequent te koud danwel te warm gehuisvest werden. Uit hetzelfde nest kan je dan een hoog op de poten rank varken krijgen en een laag bonkig varken. Dat kwam puur door de temperatuursverschillen.

FatCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 23:40

simongek schreef:
Je kan het belachelijk vinden maar heb op meerdere stallen gestaan en de mensen die tig x moesten scheren hadden bijna allemaal weinig grams op of stapten in vries kou zonder deken in en uit.tijdje zonder deken ff frisse neus halen etc.

Ik ben geen expert in dierenvachten dus ik kijk gewoon naar mijn paard en probeer een goede beslissing te maken.

In september zat ze al dik in de vacht terwijl de andere paarden nog een glad vachtje hadden (zelfde ritme, zelfde huisvesting en ook nog allemaal bloot op de wei). Erg vreemd - want het was toen nog erg warm! Ze heeft deze vacht dus niet aagemaakt omdat ze het koud had - integendeel ze had er last van dus toen geschoren. Enkele dagen heeft ze haar 0grams regendeken aan gehad. Dan werd het opniewu wat warmer en begon ze zo ontzettend te zweten. Dus ja - wat doe je dan? Deken eraf natuurlijk!

Als dit de reden is waarom haar vacht snel aan het terug groeien is than so be it (Maar dat denk ik echt niet) Dan maar meer scheren. Want ik laat mijn paard niet zweten onder haar dekens zodat ik dan minder moet scheren.

Zeggen dat er iets niet lekker loopt met huisvesting/dekens vind ik kort door de bocht. Ze zijn allemaal uniek met hun eigen noden.

_bloempje01_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 08:12

Als een paard vacht aanmaakt terwijl andere dat niet doen met dezelfde huisvesting speelt er vaak wel iets van binnenuit.

Bij merries is dit vaak in het najaar de lever die het wat zwaarder te voordeuren krijgt, waardoor ze ineens in hun haar "schieten". Alleen wacht ik alsnog gewoon tot het kouder en een normale tijd is, om te scheren.

Scheren vind ik al zeer onnatuurlijk en tot 1 of 2 keer per jaar kan ik nog mee leven maar van september tot maart meerdere keren scheren vind ik onwijs slecht voor een lichaam. Ze zijn zoveel energie kwijt aan elke keer die vacht aanmaken dat ik dat echt niet fair vind. Maar iedereen heeft daar zijn eigen mening over.

Maar soms is nog een paar weken uitstellen of een beetje zweten ook geen drama. Wij zweten ook, daar krijg ik ook niks van.

Daarbij heb ik dit weekend paarden geschoren met 20 graden (van klanten) en weet ik zeker dat volgende week als de klok verzet wordt en het ineens weer 8 graden is, ze allemaal terug bellen omdat ze binnen 3 weken weer evenveel haar hebben als ervoor. Met de mijne wacht ik tot volgende week, na de klok en als het koud is. En die blijven allemaal, alle 10, kort in hun vacht. Dus het "ene paard is het andere" niet geloof ik niet zoveel in. Wel als ze ziek zijn geweest of ergens anders last hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 08:46

Jij hebt duidelijk geen ervaring met een paard met abnormale vachtgroei.

Ons paard staat compleet lusteloos zwetend in stal/wei als we niet zoveel scheren. We hebben het niet over een beetje zweten, maar in niks doen al zweten.

Paard is overigens deze week getest op PPID. Maar feit blijft dat die enorme vacht aanmaakt.

minka

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 09:44

Hier ook afgelopen week mijn verzorgpaardje functioneel geschoren. Klein half uurtje werk en pony hoeft niet meer na het werk zeiknat terug de wei op of z'n stal in. Wat met deze temperaturen misschien geen probleem is, maar als het frisser wordt en er een windje staat (zoals vandaag) lijkt mij dat verre van gezond.

bellehorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 10:08

Ik ga dit jaar mijn pony ook helemaal scheren. Dit wordt echter wel de eerste keer. Nu zie ik voorbij komen dat sommige wachten tot nadat de wintertijd is ingegaan.. Wat is daar de reden voor?

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 10:14

Dan is de vacht over het algemeen wel uitgegroeid.

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 10:18

Yvank_ schreef:
Jij hebt duidelijk geen ervaring met een paard met abnormale vachtgroei.

Ons paard staat compleet lusteloos zwetend in stal/wei als we niet zoveel scheren. We hebben het niet over een beetje zweten, maar in niks doen al zweten.

Paard is overigens deze week getest op PPID. Maar feit blijft dat die enorme vacht aanmaakt.

Ik heb er 1 met cushing op stal dus als je mij bedoelt dan gaat die vlieger niet op

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 10:21

Ik reageer op bloempje.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 10:29

Ik heb ook zo'n paard die iets te veel zijn best doet op zijn vacht. Die probeert zijn vacht ook altijd weer flink aan te vullen als ik scheer en dat betekend dat ik óf vaker moet scheren dan 3 keer óf moet leven met van de stekelige varkensharen (brrrr jak)

Ik dit jaar aan het experimenteren of een ander scheerpatroon werkt. Dat als ik meer haar laat staan, hij minder hergroei gaat doen op de kale plekken. Heb nu zo ongeveer geschoren maar dan de benen ook mee genomen:Afbeelding

Gelukkig heeft hij minder vacht dan het paard op deze foto. Het ziet er best toonbaar uit. Als in: ik zou er zo de dressuurring mee in durven.

Dat het aan mijn huisvesting ligt is discutabel. Ze staan inderdaad niet in een warme stal in de nacht maar (vrijwillig) buiten. Maar om dat nou slechte huisvesting te noemen >;)
Overigens deed dit paard het zelfde toen hij wel nog in de nacht op stal stond.

ik probeer de lampen zo veel mogelijk aan te houden tot laat. Zit nu zelfs te kijken of daglicht lampen nog een toevoeging zouden kunnen zijn.....
Hier heeft zeker niemand ervaring mee?

DiscoDipp

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 10:53

Ik heb ook een pony die in de zomer nog zwetend in de wei staat. Die kan ik 3/4 keer per jaar scheren hoor. Ligt soms echt niet aan t weer of dat de dagen korter worden.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 10:54

Pol013^^ dan vind ik dit persoonlijk mooier

Afbeelding

Beau_Myrthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 11:06

Somebitch, ik heb ook zoiets gedaan maar dan nog iets verder naar achteren. Ben er heel blij mee!

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 11:12

Ik heb het voor dit jaar zo:

Afbeelding

_bloempje01_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 11:55

Yvank

Ik heb er duidelijk bijgezet dat als een paard een aandoening heeft of ziek is, ik de extreme haargroei en het scheren wel snap. Zeker voor een paard met cushing.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 12:40

bellehorses schreef:
Ik ga dit jaar mijn pony ook helemaal scheren. Dit wordt echter wel de eerste keer. Nu zie ik voorbij komen dat sommige wachten tot nadat de wintertijd is ingegaan.. Wat is daar de reden voor?

Niet specifiek wintertijd, maar na een aantal jaar scheren leert mij dat oktober te vroeg is want dan is er in januari niets meer van te zien. Scheer in in december dan heb ik in november wat last van lang natblijven.
Nu proberen we november, kijken of ik met 1x scheren toe kan :Y) .
Overigens heeft ze nu nog geen last van overmatig zweten of snel moe. Ze is nog maar heel kort in de rui geweest, dus er komt waarschijnlijk nog een ronde 2 van verharen.

FatCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 12:47

_bloempje01_ schreef:
Bij merries is dit vaak in het najaar de lever die het wat zwaarder te voordeuren krijgt, waardoor ze ineens in hun haar "schieten". Alleen wacht ik alsnog gewoon tot het kouder en een normale tijd is, om te scheren.

Kan je dit verder toelichten?

Voor de rest blijf ik erbij bij dat elk paard anders is. Het deken topic is daar ook gewoon het bewijs van. Ik kijk altijd naar mijn paard i.p.v de menigte te volgen.

LindeDjune

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 14:20

Hoeveel grams hebben jullie nu op liggen?

Stalgenootjes zeggen dat het overdreven is om nu 200 op te leggen.. ze staat nu onder een 0 grams regendekentje, maar ben bang dat ze het nu te koud heeft. Ga vanavond snel voelen.
Wat vinden jullie? %)

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 14:24

de mijne is zoals die van somebitch geschoren, maar dan de benen en het hoofd ook. Ik wil eens kijken of ik het ga redden zonder dekens dit jaar.
Het is een zweterig type, ondanks het scheren, stond ie van de week te lekken van het zweet op de wei