[INFO] Alle vragen over dekens? #02

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sappos

Re: [Centraal]Wie staat er nu al in de dekens? #02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 01:06

Ik zou een 2,5-jarige nog lekker zonder deken laten staan. Mooi weerstand opbouwen. Heb hier een 3,5-jarige staan die onbeleerd is en die staat ook heerlijk zonder deken veulen te zijn. Vind dekens alleen maar extra gehannes dus heb er 2 onder dek en 4 zonder. Hij heeft al veulen en jaarling luis gehad en is noodgedwongen geschoren geweest en heeft met dekens gestaan maar man wat heeeeerlijk dat dat nu niet hoeft *D

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 09:54

Mijn geschoren merrie (met alweer wat haar inmiddels) heb ik van de week toen het zo koud werd onder 300 gezet, even kijken hoe dat zich houdt nu de temp weer hoger wordt, als ze het niet te warm heeft blijft 'ie er op, anders ga ik weer terug naar 200.

Mijn 3,5 jarige die wat licht werk doet staat onder een 100 grams en heeft aardig wat vacht inmiddels.

Jippyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 10:22

Is een fleecegevoerde waterdichte uitrijdeken warm genoeg als je in de avond 20 minuten langs de weg naar de les stapt en weer terug, met een geschoren pony?

verastar1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 11:07

Ze vind een deken niet erg en als ze ze o ver een paar maanden beleerd mag worden en anders zit ze met een dikke vacht vorig jaar ook al had ze ook al een deken op omdat ze op ze het in de winter koud kreeg. Ook kwam ze wat moeilijk uit haar vacht maar dat lag weer ergens anders aan.

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 11:46

Dat verharen is juist super goed voor de weerstand. Als ze beleerd wordt zit je in de zomer dus dan maakt de wintervacht niet uit. Stel je beleerd eerder dan vraag je zo weinig van haar (als je het goed doet) dat ze echt niet gaat zweten. Mijn ponys vinden dekens ook niet erg maar als je 4 gescoren ponys hebt die elk met twee of drie dekens staan is de lol er snel af.

Evaencoco

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 12:20

de mijne staat nu onder een 150 grams en wordt woensdag geschoren, ik kan dan denk ik het best een 250 grams op doen en dan de dagen erna voelen of hij het warm of koud heeft toch?

Robin_Rikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 12:28

Mijn merrie staat nu onder 200 grams,voelt ze lekker onder (24/7 buiten) maar ze wordt aankomende dinsdag geschoren. Daarom wil ik nog een 300 grams stal/onderdeken erbij halen. Ze heeft van haar 100/200 grams dekens maat 195. moet de onder/staldeken dan 185? Of is het gewoon dezelfde maat?
Er moet ook nog een uitrijddeken gekocht worden, kan ik het beste gewoon een.normale fleece pakken of een waterdichte? Ik dacht zelf eigenlijk gewoon aan fleece. Ik rijd waarschijnlijk heel de winter binnen :)

Perryx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 18:15

geschoren onder 350 met halve hals

Chelinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 18:51

mijn ongeschoren staat sinds vandaag onder een 100 gram met hals :)

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 19:13

Ik heb even een vraagje. Mijn ruin is begin september geschoren, en heeft dus alweer een mooi kort vachtje. Heb ik zelf geen probleem mee, we hebben er nog geen last van en zo kan hij zichzelf toch wat beter warm houden.
Toen ik 'm vandaag uit het weiland viste, was hij bij zijn neus, oren, tussen zijn voorbenen en op zijn hals niet echt lekker warm, maar op zijn bak was hij juist erg warm. Kijkende naar hoe hij voelde op zijn hals, neus etc zou ik dus zeggen dat hij het koud heeft en hem zijn dikkere deken (en evt hals) opgooien. Maar kijkende naar de temperatuur onder de deken was hij juist bijna té warm en zou ik hem dus prima zo kunnen laten staan.
De beste optie leek mij om dan de hals op de huidige deken vast te maken zodat hij op zijn hals warmer blijft en daardoor in het algemeen warmer blijft, maar helaas zitten er geen ringen aan die deken.
Iemand misschien tips of ideas wat ik hier mee 'aan moet' ?

onlineshop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 20:14

Piekosjj, als de neus en oren koud voelen wil dat niet zeggen dat je paard het koud heeft. De beste plaats om te voelen of hij het koud/warm heeft is de lies. Als hij onder de deken juist erg warm voelt moet je zeker geen dikkere deken op gaan leggen, eerder een dunnere deken. Het is voor je paard erg onbehagelijk om het te warm te hebben onder een te dikke deken.

Perryx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 20:42

Ik heb dit jaar voor het eerst mn paard geschoren.. noooooit weer!
kan er niks meer mee, hij bokt alleen maar en schrikt overal van, trekt zich los bij het vast staan en rent er vandoor.... :( :(

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 20:53

Linnx, scheelt het ook als je hem met uitrijdeken rijdt?

Perryx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 21:22

Nee dan doet hij het nogsteeds...

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 22:18

Balen.. Welke delen heb je geschoren (vooral, welke niet?)

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 22:24

he lastig zeg...
misschien moet hij er even aan wennen?
het was ook van de week ineens erg fris weer!

Mijn merrie was vandaag ook hyper, wilde alleen maar hard, doorweekt van het zweet... -O-
misschien het weer, ik weet het niet...

Had begin okt al geschoren, maar ik merkte vandaag toen ze zo bezweet was dat ze toch al echt weer een pak haar heeft...
zit te denken om toch op korte termijn weer te gaan scheren...

ze staat nu weer terug onder 200 ipv 300...

Perryx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 22:30

Heb alles geschoren behalve t hoofd

jolanda20

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 22:47

Die heeft het gewoon koud. longeren voordat je erop gaan.
En het kan zomaar overgaan. Komende week word het niet zo koud. zorg wel voor een dikke deken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 03:05

Ik ga volgend weekend ook weer scheren :)
En dan pas weer dikker in de dekens!

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 08:59

ja zoiets zit ik ook te denken, ik houd nu de 200 gram maar aan, zit alweer haar genoeg op en dan volgende week ofzo weer scheren en weer dikker

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 09:38

Linnx schreef:
Ik heb dit jaar voor het eerst mn paard geschoren.. noooooit weer!
kan er niks meer mee, hij bokt alleen maar en schrikt overal van, trekt zich los bij het vast staan en rent er vandoor.... :( :(

Zijn echt alle losse haartje verwijderd dat kan prikken onder het zadel.
Je kunt op de plek van het zadel het beste een stukje laten staan, door het hele korte haar drukken die haartje in de huid.

sophiatinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 10:00

hier staat mijn tinker onder 100 plus 300 gram outdoor deken.maar ze is weer dik genoeg in haar vacht dat ze zelfs zweet met longeren. nu wil ik nog een keer haar scheren,maar wat is verstandig
het zelfde weer op doen of over gaan naar 300 gram en 300 gram outdoor deken? omdat het komende week wel weer warmer word

irisloove

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 10:43

Pony staat nu met een 200 grams deken, hij is ongeschoren

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 11:03

@ Robin rikje; onderdekens zijn in zelfde maat, mijn ervaring is dat onderdekens vaak iets minder lang zijn in de zijkanten waardoor deken mooi droog blijft, met een staldeken kan de zijkanten achter wat uitsteken maar dat moet je even proberen ( dat is eigenlijk alleen lastig als het regent dat je deken dan nat kan worden waar hij uitsteekt) wanneer je maat kleiner pakt heb je kans dat deze te klein is en gaat drukken.

@piekosij plaatsen waar jij voelt zullen ze zonder deken met deze temperatuur niet warm voelen tenzij ze het eigenlijk te warm hebben.. kunt het beste voelen aan aanhechting oren, liezen, staan haren rechtop waar geen deken ligt?

@ linnx Hoe gedraagt je paard zich normaal in de winter en wat heeft hij dan opliggen en wat nu? Klinkt mij namelijk ook alsof hij het wat koud heeft. Ik deed altijd als mijn merrie frisser werd een dikkere deken op, en met dat koude weer vaak eerst even aan de longe.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-13 15:22

Piekosjj schreef:
DeniiSee schreef:
Wat zijn jullie ervaringen met outdoor dekens over elkaar?

Ben ik 'fan' van, voornamelijk omdat het hartstikke veeld geld bespaart. Ik kan voor 0 naar 560 gram elke stap een buitendeken en onderdeken kopen, maar dan zou ponylief weetikhoeveel dekens hebben en dat kost gewoonweg een fortuin. Ook wordt er hier niet gewisseld als ze naar buiten of binnen gaan. Ik heb nu van 0 naar 360 gram outdoordekens (0-100-200-360) en dit kan ook allemaal over elkaar heen, en kan tot 560 gr komen. Meer dan twee dekens gaan er hier trouwens niet op, dat wordt wel een heel zwaar pakket. Voorwaarde dat het natuurlijk allemaal goed moet passen, maar dat moet sowieso met dekens.

Maar outdoor dekens kosten toch meer geld dan stal/onderdekens?
Ik heb er de hele winter een staldeken en daarop een 100 grams outdoor deken liggen.
Ik kan opbouwen van 0 (regendeken) - 100 - 250 - 450 - 650 - 950
Ik heb als het echt steen koud is er wel 3 dekens opliggen, maar staldekens zijn een stuk lichter dan outdoordekens.
In totaal heb ik 4 dekens. 1 100 grams outdoor, 1 150 grams onderdeken, 1 300-350 grams staldeken en 1 550 grams staldeken.