Wie staat er nu al in de dekens ?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Re: Wie staat er nu al in de dekens ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 19:25

ja maar 200 en 300 is smamen 500 gram, dat kan hij dan toch op

Jellebie

Citaat:
maar dan is het toch inderdaad logisch dat een ongeschoren paard met een 400 grams deken het koud heeft?

nee want door de dikte van de deken moet hij warm blijven . Bij een 0 grams is dat anders want dan kan hij en zijn hare niet recht op zetten en er komt geen warmte van de deken af .
Laatst bijgewerkt door Jellebie op 16-10-11 19:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Lottegold

maar zijn de meeste paarden geschoren? of zijn jullie vroeg begonnne met deken op doen??

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 19:26

golddigger08 schreef:
maar zijn de meeste paarden geschoren? of zijn jullie vroeg begonnne met deken op doen??

ik ben vroeg begonnne met deken . die van mij staat namelijk zomers en 's winters 24/7 buiten met schuil stal en paddock ;)

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 19:27

nicky_rilana schreef:
ja maar 200 en 300 is smamen 500 gram, dat kan hij dan toch op

2 regendekens over elkaar lijkt me niet zo''n goed idee + dat ik 500 veeeelste veel vind ;)

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 19:28

vroeg begonnen met dekens. in september al want dan beginnen ze al een wintervacht aan te maken. maar het verschild per paard of pony, want mijn paard kan zo wel de winter door en die is niet geschoren, maar mijn pony heb ik iederjaar al moeten schrenen want die krijgt een dikke vacht

Sette

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 19:30

Jee, ja de ellende is weer begonnen. Hij stond al onder een regendeken en vandaag geschoren en staat nu onder 100 gram regendeken, binnen en buiten. Hij heeft het heel erg snel warm (daarom scheren).

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 19:30

MaritAriel schreef:
golddigger08 schreef:
ik wil mijn beestje dinsdag gaan scheren en dan een 200 grams deken op gaan doen. hij staat nu zonder iets.
hij brengt de meeste tijd door in zijn buitenstal. dit is dan wel redelijk toch??
en als hij de paddock in gaat? 0 grams regendeken, zweetdeken of helemaal geen deken op doen?

geen deken is mijn voorkeur . 0 grams haalt na mijn idee niks uit en werkt eigenlijk alleen maar tegen als het toch wat frisjes is . Zonder deken kan hij zijn haren nog recht op zetten omzich warm te houden. met zo'n 0 grams niet . Maar das mijn mening ;)

Een geschoren paard zet je toch niet zonder deken buiten als er geen zon is? Je haalt zijn vacht eraf en laat het hem maar uitzoeken...? Dat vind ik zielig :o . Een paard wat geen deken op heeft kan prima zonder deken staan, maar als je een paard zijn jas eraf haalt moet je wel zorgen voor vervanging imo. En natuurlijk kan met dit weer de deken best even af, maar zodra de zon weg is, is het gewoon fris en moet je zijn weggeschoren jas wel vervangen...

Sette

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 19:31

zap schreef:
Een geschoren paard zet je toch niet zonder deken buiten als er geen zon is? Je haalt zijn vacht eraf en laat het hem maar uitzoeken...? Dat vind ik zielig :o . Een paard wat geen deken op heeft kan prima zonder deken staan, maar als je een paard zijn jas eraf haalt moet je wel zorgen voor vervanging imo. En natuurlijk kan met dit weer de deken best even af, maar zodra de zon weg is, is het gewoon fris en moet je zijn weggeschoren jas wel vervangen...

Ja, helemaal mee eens

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 19:33

MaritAriel schreef:
golddigger08 schreef:
daar geef ik je gelijk in, maar als hij gaat rollen in een plas, en het is fris weet ik niet of dat nou handig is met zijn mini vachtje. vandaar de regendeken.
maar dan vraag ik me altijd af, als hij zo kort in het vacht zit. kunnen die mini haartjes dan nog wel warmte biede ook al staan ze recht op??

sharonindezz, hihi ik ben zeker zuinig op hem. het is ook echt mijn nummer 1 en ben onwijs dol op m.

zolang hij nog niet met deken heeft gestaan kan hij dat allemaal nog hebben , wat ik heb is een regendeken die licht gevoerd is , 75 gr. Dat is net lekker en houd haar toch warm . ik gebruik hem voor de overgang zomer / herfst of winter / lente.

Ik zie net deze reactie van je :P.

Ik ben het nog niet niet met je eens hoor. Ik vind het te weinig. Een paard heeft nu toch al een aardig vachtje en dat haal je er van af. Ik vind zonder deken echt niet kunnen dan (ja met dit weer, maar niet als de zon weg is of als het iets regent). Een paard kan zich dan echt niet warm genoeg houden hoor.
Jouw situatie kan je ook niet helemaal vergelijken, want die van jou is niet geschoren. Dan kan het makkelijk, want je paard heeft toch een vachtje, maar een geschoren paard heeft dat niet.

liekeav

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 19:45

die van mij is ongeschoren. heb alleen een fleecedeken met hals en een 400 grams. zal ik al een deken op doen of niet?

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 19:46

Als ik jou was zou ik een tussendeken kopen. Een fleecedeken is geen winterdeken en de overgang van 0 naar 400 grams is wel heel erg veel.

Of je zou je paardje kunnen scheren over een paar weken (als het wat kouder is) en dan in 1x de 400 grams opleggen.

liekeav

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 19:49

ja idd, ik vind de overgang van 0 naar 400 grams ook echt te groot. ik zal eens kijken, scheren vind ik wel een goed idee haha.

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 19:50

Citaat:
Ik zie net deze reactie van je :P.

Ik ben het nog niet niet met je eens hoor. Ik vind het te weinig. Een paard heeft nu toch al een aardig vachtje en dat haal je er van af. Ik vind zonder deken echt niet kunnen dan (ja met dit weer, maar niet als de zon weg is of als het iets regent). Een paard kan zich dan echt niet warm genoeg houden hoor.
Jouw situatie kan je ook niet helemaal vergelijken, want die van jou is niet geschoren. Dan kan het makkelijk, want je paard heeft toch een vachtje, maar een geschoren paard heeft dat niet.

haha ik schreef eerder ook dat ik het had over momenten dat het 'frisjes' was , niet op momenten dat het 2 graden is zoals afgelopen nacht . dan staat die van mij ook met een 250 grams.
Laatst bijgewerkt door Jellebie op 16-10-11 19:50, in het totaal 1 keer bewerkt

nicky_rilana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 19:50

je hebt dekens van 400 gram waar je 200 onder uit kunt halen

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 19:52

Citaat:

en hier had ik het over het moment dat het paard nog NIET geschoren was . Als hij wel geschoren is kan hij uiteraard niet zonder deken staan.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 20:43

Aha ok dan. Dan zitten we weer op 1 lijn :P

dianalamboo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 20:46

Vandaag 1 tinker geschoren en staat onder een deken. Ook een tinker die niet geschoren is ook onder een deken gezet om te kijken of we niet hoeven scheren. Morgen even kijken of ze het niet te warm heeft en de ander te koud.

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 21:04

Mijne staat nu sinds 3 weken?? Sinds de week na het zo warm was ineens, fulltime onder een regendeken en sinds afgelopen woensdag onder 200 grams. Niet geschoren. Nu had ik hem vanmiddag een paar uurtjes zonder op stal staan en meneer was reuze blij dat hij zijn dekentje weer op kreeg.... Eerst liep ik langs en gad hem een knuffel zonder deken bij me. Ging ik mijn deken halen en kwam ik terug, stond ie heerlijk te hinniken en keek die ook weer blij dat hij weer op mocht. Dit was om 4 uur vanmiddag ofso en toen had hij 3 uurtjes zonder gestaan. Nu voelde hij ook wel koud aan, vooral bij de basis van zijn oren. Heb ik altijd geleerd te voelen of het dier het koud heeft. Daarbij komt ook dat als ik s'morgens vroeg op stal ben hij vrij koud aanvoelt en overdag gewoon lekker. Nu heb ik niet de mogenlijkheid om hem s'nachts onder een dikkere deken te zetten als overdag. Maar zijn 300 grams is voor nu nog te warm denk ik.... Misschien dat ik dinsdag eens ga kijken als het verder afkoelt. Wil niet dat mijn vriendje het koud krijgt.

Verder staat hij alleen op stal, niet buiten dus, vanwege een blessure. Meneer vond het nodig om uit de wei te springen en heeft wrrs daarmee zijn bicepsspier geblesseerd. Dus mag niet meer in de wei omdat alle bewegingen gecontroleerd moeten gebeuren, voor zover dat kan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 21:12

de mijne staat nog onder de ongevoerde.
twijfel om de 200 grams erop te gooien,het koelt 's avonds en 's nachts fiks af...maar overdag is het nog best lekker...

lastig dit.

Sette

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 21:19

MaritAriel schreef:
Citaat:

en hier had ik het over het moment dat het paard nog NIET geschoren was . Als hij wel geschoren is kan hij uiteraard niet zonder deken staan.

ooooohhhh gelukkig.

Darkness85

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 21:36

Vandaag was de laatste mooie echt zonnige dag. Hij heeft tot nu tot met een 0gr gestaan. ('s Nachts op stal) Maar ik denk dat ik hem morgen als hij naar buiten gaat maar de 100gr op ga doen. Want het mooie weer is nu toch wel een beetje voorbij.

Qua temperatuur wilde ik hem al wat eerder onder de 100gr zetten. Maar met die zon van de afgelopen dagen was dat net even wat te warm geweest.

Bambi1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 21:36

ja mijn paard heeft weer een deken op

Pally

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 21:45

Die van mij wordt woensdag dan eindelijk geschoren.
Wat voor deken hij dan op krijgt weet ik nog niet.
Hij heeft nu 's avonds op stal een 100 grams op en overdag buiten heeft hij 2 ongevoerden op.

Sieppus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 21:46

Mijn dikbil heeft overdag in de zon heerlijk zonder deken gestaan! En vanavond onder zijn eczeemdeken en een dikke fleece...