Nee, ik weet niet wat dat zijn of worden. Volgens mij blijven ze zo. Bij ons zijn er ook massa's kleinere snelle zwarte vliegjes die zich vooral tussen de voorbenen op de borst ophouden. De paarden irrteren zich er mateloos aan. Als ze de stal inlopen verdwijnen ze allemaal. De gewone vliegen gaan wel mee naar binnen. En tegen zonsondergang echt hele wolken van die minimugjes. Ik heb er zelfs last van. Vroeger gebruikte we appelazijn op de camping om die kleintjes weg te houden. Die staken ook overal ook in je gezicht...en jeuken !
Misschien waren dat de zomerexceemmugjes ook wel alleen had ik er toen nog nooit van gehoord.
Voor zover ik gelezen heb komen Dazen trouwens niet af op geur maar op warmte, lichaamswarmte dus. Dan vraag ik me ook af of je ze met een geurend iets wel op afstand kan houden. Maar muggenmelk voor mensen ruikt wel en vaak citronellaachtig maar als het goed is verdoezelt dat ook lichaamstemperatuur voor de muggen.
Twee jaar terug in de zomer waren wij in de tuin aan het bouwen, daar moesten we mee ophouden vanwege de dazen. We zij zelfs een aantal dagen binnen blijven zitten omdat het echt niet ging. Of ik moest mijn man bewaken en ze de hele tijd doodslaan.....beetje raar he, hij werken en ik hem mepper.
Ik heb toen een pot goedkope coolingel gehaald en dat maar eens opgesmeerd en dat werkte. Tot je ging zweten en het er uit zweette dan waren de dazen er weer. Zal ik dat eens op hun borst smeren en kijken of de vliegjes die er nu zijn vertrekken ?
Het is ook zonder dazen eigenlijk niet leuk meer vooral savonds. In de ochtend en overdags valt het heel erg mee maar dan is het weer wat warm om je uit te sloven ook voor de paarden.
We hebben eens weer wat flinke vorst nodig in de winters. Maar hoe doen ze dat in Spanje of Turkije ? Ach ja, dan zit je aan de kust dus scheelt het natuurlijk een berg. Waarom eigenlijk ? Zoute zeelucht ?