Dazen vangen iemand ervaring ??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Perrokai

Re: Dazen vangen iemand ervaring ??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-08 00:02

In delen van Brabant zijn al dazen gesignaleerd staat in het andere Topic van de burkabal. En ik twijfel nog steeds maar zal morgen eens als lokaas gaan dienen een tijdje... Haha!

Ik heb ook even gekeken op duitse forums over ervaringen met de halsband. De meningen lopen nogal uiteen. Volgense de 1 werkt het niet, de andere merkt het niet omdat ze gen tijd heeft om te gaan staan kijken en volgens anderen werkt hij weer heel goed. Dus weten we nog niets.
Ze hebben het daar ook over stinkende olie gewonnen uit dierlijke resten, dat wat de rendac maakt dus. Het laat vreselijke vlekken op je paard achter en jij wil ook niet meer bij je paard in de buurt komen dus ook vliegen niet schijnt. Dat lijkt mij dus niet zo geweldig.

Van mijn geverfde skippybal is nu de verf nagenoeg af dus ik moet hem opnieuw verven en dan maar ophangen. Bij wie zit de verf er nog op en welke verf heb je dan gebruikt ? Ik dus een spuitbus en dat werkt niet optimaal.
Haha alle stootwillen van marktplaats gaan dus weer als warme broodjes over de toonbank.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 00:05

oh ik heb hier nog een heel grote stootwil...

maarre, dat olieverhaal klinkt nogal onheilspellend... zulke rommel komt echt niet op mijn paarden hoor, dierlijke resten...

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 09:14

[quote="merrieveulen"]oh ik heb hier nog een heel grote stootwil... quote]

Ik neem aan dat een stootwil een boei is? Ik ken dat woord nl. niet Blond ! Je wil hem toevallig niet verkopen Knipoog !

Tjonge, om nou met iets te gaan beginnen waar je paard vlekken van krijgt? Echt nie!
Kijk, dat maakt het ook zo moeilijk en zo makkelijk dat er nog steeds niets echt goeds is uitgevonden! Want denk je iets uitgevonden te hebben wat echt werkt Pling , moet je een paard als proefkonijn gebruiken Verward ! In NL mag dat niet en anders zou er iemand vast al hééééél rijk zijn geworden Geld, geld! !
Het is toch wat met die dingen .........

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 09:34

hihi die vlekken maken me op zich niet uit als het werkt, maar ik vind het ranzig om mijn dieren onder te smeren met dierlijke resten als ik dat weet, hihi!

ik wil die stootwil best verkopen hoor, mag ook per PB.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 09:44

Fly Free Zone is een Amerikaans product en zelfs daar kan ik niet echt veel feedback vinden.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 10:27

Nog geen dazen gezien, maar die komen vast wel weer. Denk dat in aankomende week maar eens me gaan verdiepen in het knutselen van zo'n ding. Vooral het ophangsysteem is me nog niet helemaal duidelijk.

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-08 12:52

Ophangen aan vier punten naar 1 punt en dan aan bijv. een bouwlampstandaard of parasolvoet of je maakt zelf iets met vier poten en een galg er aan van hout.

De halsband lijkt geen wereldoplossing te zijn anders zou het veel meer te vinden zijn op internet lijkt mij. Het zou kunnen werken als de geur maar lange en sterk genoeg blijft twee maanden lang. Een hondevlooieband werkt toch ook en zelfs die druppeltjes frontline werken. Misschien die fabrikant eens benaderen, druppeltjes in de manen en staart en klaar is kees.

Ik heb nog niet echt een daas zien zitten vanmorgen, maar er vloog wel weer iets gelijkends om me heen maar hij ging niet zitten.

Op de duitse ebay heb ik nu stootwillen fenders of boeien gevonden van 35 tot 55 cm doorsnee. Die van 55 kost 32 euro en die van 45 kost 28 euro meen ik. Volgens mij is dat niet zo duur als ik me het goed herinner van vorig jaar......

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 12:54

ik heb een stootwil die echt groot is, ik zou hem eigenlijk op moeten meten. als jullie er iets mee kunnen mag je 'm overnemen hoor! het is trouwens een zwarte.

overigens heb ik erg goede ervaringen met frontline spray, weliswaar niet getest tegen vliegdingen maar wel tegen luizen, en het werkt als een trein.

Imala204

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 13:28

Frontline spray wordt ook al eens geadviseerd bij paarden die schuren. Hebben het zelf ook al eens uitgeprobeerd bij een schurend paard en dat had het beoogde effect.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 13:32

zo, wat goed! mijn paard heeft nu luizen en mijn ponies hebben het vorig jaar gehad, en één pony het jaar daarvoor ook. tot nu toe heeft het altijd prima geholpen, maar vorig jaar en het jaar daarvoor zaten ze nog dik in het winterhaar en heb ik ze moeten scheren voor het spul diep genoeg tussen het haar kwam... das dan wel weer minder, maar goed het is een echt massamoord spul, ideaal zal ik maar zeggen, hihi!

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-08 13:51

Ahum, zo weer wat geleerd met betrekking tot luizen. Iemand die nu een paard heeft gekocht waar mijn paarden ook bij hebben gestaan heeft dus luizen op het gekochte paard. Bij de mijne zie ik niets maar als ze opduiken weet ik dat iig. Haha!

Zou wat zijn, iets wat en de dazen tegenhoudt of weghoudt en de kriebelmugjes. Alle paarden exceemvrij en daasvrij. Dat scheelt op exceemgebied al een berg paardenleed dan. Bij mij op de wei staat nu ook een pony met exceem het het is triest hoor, verdorie...

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 23:10

bij ons zijn er twee, het is echt niet normaal. vooral de getroffen shet is echt heel erg, hij verslijt eczeemdekens bij de vleet en zijn kont is voor een groot deel al kaal met een dikke olifantshuid... het is gewoon zó zielig... maar tot nu toe hebben ze niets kunnen vinden dat écht helpt.

Snatje zat vorige week ineens HELEMAAL onder de vliegjes, gek werd hij, ze zaten vooral op zijn hoofd en kont. dus ik spuiten met vliegenspul maar dat hielp niets, toen heb ik hem die nacht maar een 0 grams deken aangedaan die ik God zij dank had liggen, bleven ze iig van zijn kont en rug af. dat was tot nu toe ook de enige dag dat hij het had, echt heel raar. de andere paardjes (ook degene die op had moment een halve meter verder stond) hadden er maar een paar, terwijl Snatje er dus helemaal onder zat.

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 16:32

Merrieveulen, ik heb zoiets sortgelijks met mijn paard.
De andere 3 die in de weide staan hebben nergens last van, maar Joris wordt continue helemaal lekgeprikt.
Hij staat nu dan ook alweer een week in de vliegendeken.
Heb gisteren de buzz-off van Bucas gekocht en die krijgt hij om zodra ik hem heb.
Ik had er eerder 1 van imperial riding een uv werende, maar daar is niet meer aan te komen helaas.
Sinds hij de deken op heeft gaat het goed.

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-08 20:16

Pony heeft hier nu een pyama aan en het gaat hem veel beter. Bij mij wordt er ook maar 1 lekgeprikt door iets.......de anderen hebben die bulten niet.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 00:05

hmmm Snatje heeft het nu niet meer. hij is nog wel jeukerig maar goed hij heeft nog wintervacht wat er nu als een gek uitvalt. dat kan de jeuk natuurlijk ook veroorzaken. hij schuurt gelukkig niet.

UniFlap

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 09:15

Dus er worden wel vaker paarden getroffen door luizen?
Buurvrouw heeft ook 1 pony die helemaal onder zit. De andere ong. 5 hebben niks.. Ik had er eigenlijk nog nooit van gehoord.
Bij ons hebben we op het moment veel kleine soort fruitvliegjes. Iemand enig idee wat voor mormels dat worden? Tong uitsteken

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-08 00:04

Nee, ik weet niet wat dat zijn of worden. Volgens mij blijven ze zo. Bij ons zijn er ook massa's kleinere snelle zwarte vliegjes die zich vooral tussen de voorbenen op de borst ophouden. De paarden irrteren zich er mateloos aan. Als ze de stal inlopen verdwijnen ze allemaal. De gewone vliegen gaan wel mee naar binnen. En tegen zonsondergang echt hele wolken van die minimugjes. Ik heb er zelfs last van. Vroeger gebruikte we appelazijn op de camping om die kleintjes weg te houden. Die staken ook overal ook in je gezicht...en jeuken !
Misschien waren dat de zomerexceemmugjes ook wel alleen had ik er toen nog nooit van gehoord.

Voor zover ik gelezen heb komen Dazen trouwens niet af op geur maar op warmte, lichaamswarmte dus. Dan vraag ik me ook af of je ze met een geurend iets wel op afstand kan houden. Maar muggenmelk voor mensen ruikt wel en vaak citronellaachtig maar als het goed is verdoezelt dat ook lichaamstemperatuur voor de muggen.

Twee jaar terug in de zomer waren wij in de tuin aan het bouwen, daar moesten we mee ophouden vanwege de dazen. We zij zelfs een aantal dagen binnen blijven zitten omdat het echt niet ging. Of ik moest mijn man bewaken en ze de hele tijd doodslaan.....beetje raar he, hij werken en ik hem mepper.
Ik heb toen een pot goedkope coolingel gehaald en dat maar eens opgesmeerd en dat werkte. Tot je ging zweten en het er uit zweette dan waren de dazen er weer. Zal ik dat eens op hun borst smeren en kijken of de vliegjes die er nu zijn vertrekken ?

Het is ook zonder dazen eigenlijk niet leuk meer vooral savonds. In de ochtend en overdags valt het heel erg mee maar dan is het weer wat warm om je uit te sloven ook voor de paarden.

We hebben eens weer wat flinke vorst nodig in de winters. Maar hoe doen ze dat in Spanje of Turkije ? Ach ja, dan zit je aan de kust dus scheelt het natuurlijk een berg. Waarom eigenlijk ? Zoute zeelucht ?

ijspeert

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 13:42

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 13:45

Daar is het ook minder benauwd, daarom misschien minder dazen?

Ik geloof ook niet dat je ze met geuren weg krijgt
Ze gaan ook op de warme motorkap van de auto zitten...geloof niet dat die lekker ruikt Lachen

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-08 20:38

Ijspeert, dat is handig die handleiding. Persoonlijk lijkt het mij dat een piramidevorm voor zelfbouwers makkelijker te bouwen is dan de ronde vorm.
Het enige wat ik niet helemaal snap bij deze constructie is de kleine bal, of relatief kleine bal en de zwarte rand onder het witte muskietengaas. Die rand wordt ook warm in de zon dus dan gaan ze daar ook op af. En zo komen ze dan niet in de val terecht. Dus ik zou het hele "vangnet" wit houden. Maar deze pyramide zet je zo neer ook, die waait ook minder snel om. Je pakt hem zo op en verplaatst hem. Maar als hij goed staat, vier prikpaaltjes er omheen en een draadje en je paarden blijven er ook vanaf.
Ik gok dat ik er minstens vier neer zou moeten zetten. Ik vang tenslotte in mn eentje dan het hele lokale bos hier leeg Haha!
Dus verwacht wel over tien jaar een bedankje van de gemeente.....
Eigenlijk moet de overheid die dingen plaatsen.

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 21:07

Ja, Perrokai dat viel me ook op in die handleiding van die kleine bal?! Weet iemand toevalling hoeveel 1" (inch dus) is in cm of zoiets? want dat gaat m'n petje te boven Blond !!!!!!

Oh nog even over zee en dazen enzo. Wat ik heb gehoord, is dat dazen niet tegen wind kunnen en aan zee waait het over het algemeen meer dan in het binnenland. Zo heb je hier in de buurt op een open vlakte (grote wei ofzo) ook bijna geen last van dazen, zeker niet als het waait terwijl het in de bossen kill en attack is Haha! ! Weet wel dat ik vroeger ergens woonde (30 min. hier vandaan) en daar kon je zomers gewoon overdag de bossen in. We gingen verhuizen en daar kon pony zomers overdag niet eens buiten staan en waarom ???????????????

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 21:13

1 inch is 2,54 cm Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 21:14

Ik zit ook in het open veld
We hebben zelf 3 ha, maar om ons heen ook niet direct bos.
Maar vol op dazen.
Wel zit een paar km verderop de grote peel, veel water.
En dat vinden ze vaak wel prettig heb ik het idee

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 21:50

runningkawa schreef:
1 inch is 2,54 cm Lachen

Dank u, dank u Go jij! Go jij! !!!! Kan ik ff gaan reken hoe groot die bal is!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 13:19

Ik heb nog geen daas gezien hier.

*klopt af*