Dekentopic, voor alles over dekens.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

parouscha

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 16:29

Ag ze mogen niet klagen de paarden!
Met dit weer nog buiten, had ook anders gekunt, dus laat ze maar lekker zweten
Parous staat onder een ongevoerde nu.

Surion

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 17:35

Mijn moeder wilt [***] geen deken opleggen
Weten jullie nog tips om haar te overtuigen?

Anneke

Re: [centraal] Dekentopic, voor alles over dekens.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 10:08

Pff dit soort weer is toch niet te geloven he...
Staan ze al onder hun tussen deken (was laatst alweer 7 graden) en nu is het 17 graden!
Wel heerlijk hoor, droogt alles weer mooi op na al die hoosbuien.

Katja

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-05 10:30

Ik heb ze heerlijk voor de tweede dag buiten staan zonder deken. Echt fijn dat ze nog even kunnen "luchten" voor het echt winter gaan worden.

CAuvraySky: waarom wil je moeder je paard geen deken opleggen?

Letizia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 20:32

Hmm, het weer viel hier in zeeland een beetje tegen, het regende zelfs vanmiddag, heb Darmoor op de paddock gewoon met d'r 200grams gezet, hier staats ze afgelopen 3 weken al dag en nacht onder en heeft nog niks gezweten.

Yorel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 18:41

Heeft er iemand ervaring met de Premiere zweetdeken met hals?

Anita_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 00:38

Ik kwam net thuis, ging nog even Ness d'r deken rechtleggen, staat ze me toch een partij te zweten in haar box!
Ik wist niet goed wat ik moest doen, dus ik heb haar deken maar afgedaan.
Slechte timing, net nu haar zweetdeken in de wasmachine zit.
Nu staat ze dus op stal zonder deken, en ik hoop maar dat ze niet verkouden wordt!
Maar ja, bezweet onder een natte deken staan voor de rest van de nacht lijkt me ook niet gezond.
Ze heeft haar deken nu zo'n twee weken op, en dit is voor het eerst dat ze staat te zweten.

simongek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 10:28

Yorel schreef:
Heeft er iemand ervaring met de Premiere zweetdeken met hals?

Ik heb hem vorig jaar besteld bij piafferuitersport.

Het is best een fijne deken maar de pasvorm is niet zo. Ik gebruik hem in de trailer na de les.

Alicia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 11:19

Ik zit er dus ook heel erg mee..
Ik heb een winterdeken en wil hem me paardje
aan de ene kant niet opgeven, maar ze krijgt ook
al een ontzettend dikke vacht..
Wat moet ik hiermee?

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 11:46

hey
de mijne staat overdag buiten zonder deken en snachts heeft hij een dunne fleece op met daarboven een ongevoerde regendeken. Het is echt warm genoeg en toch krijgt hij al zo'n dik haar En ik wil hem niet scheren dit jaar maar als hij zo verder blijft doen wordt het precies een ijslander en zal ik wel moeten scheren
xxx

mai

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 11:58

Mijn pony en paard hebben alleen met regenachtig weer een ongevoerde regendeken op.
Ze staan dag en nacht buiten. In de winter hebben ze allebei een 300 grams waterdichte winterdeken op.

marloezzke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 15:44

nu al een winterdeken voor de tijd van het jaar zou het vrij normaal zijn, maar met dit weer. heel veel mensen vergissen zich daar nu is en ik kan me dat zeker ook wel voorstellen.

maar ga jezelf eens na heb jij nu al dikke truien aan en een dikke winterjas? nee toch, dus doe je paard dit ook niet aan.

kies nu liever voor een 150 grams deken als je vindt dat je paard te dik in zijn vacht komtof kies eventueel voor een zomerdeken met een ongevoerde regendeken er over heen, laat de lampen tot laat aanblijven.

de paarden krijgen al dikker haar omdat dit in hun biologische klok zit je kan er niets aan doen. ik heb mijn paard nu een 150 grams op gelegd en het scheelt echt in haar groeit. en laat de lampen lang aan.
het is moeilijk op dit moment maar pak je paard nu nog niet te dik in wat moet je dan als het dadelijk echt 10 graden vriest 4 dekens op?

Katja

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-05 15:47

Ik heb ze vannacht zelfs zonder deken laten staan. Lampen aan is de beste optie met dit weer maar helaas hebben wij door de warmte zoveel steekbeesten dat ik ze in het donker moet laten staan.

SummerRemedy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 15:48

Mijn pony krijgt nog steeds geen dikke vacht dus doe ik haar ook maar geen deken op, ze zal het dan nog wel niet koud hebben lijkt mij

Jennifer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 16:18

Die van mij staat ook al voor de 2e dag zonder deken. Ik kwam vrijdag bij haar in stal (was een dagje weggeweest) en toen stond ze gewoon te zweten. Ze had de hele dag in de zon gestaan met deken op. Het is echt lastig met die dekens.

Machie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 16:23

die van mij stond gisteren weer te zweten op wei! Daarom ook maar zonder deken vandaag

Guuus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 16:32

ja idd mijne stond net ook een beetje te zweten je blijft op en af doen met dit weer

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 16:59

Hai,

(nooit gedacht hier ooit een vraag te plaatsen..hihi)

Ik heb een fjord, en aangezien de natuur weer enorm zijn best doet om hem van een hele mooie winterjas te voorzien, werken de huidige temperaturen niet echt mee....
Door de warmte, is ie niet vooruit te branden, logisch, ga jij maar eens hollen met een winterjas aan in 20gr..

Maar aangezien het volgende week nog geen min 10 is, zal ik hier nog wel even last van hebben. Nu staat hij nog steeds 24/7 op het land, en zolang het dit weer blijft, en dan doel ik op droog, want de kou kan hij wel aan, en de regen ook wel, maar het land is ook wel belangrijk dat het niet stuk getrapt wordt, blijft hij dus gewoon lekker buiten staan.

Nu zat ik vandaag ff te konkelen op stal over eventueel zo'n jachtmodel te scheren, dus zeg zijn hals, en een klein deel, aflopend over zijn buik ( met grote letters, hihih).
Nu heb ik dus een bloedhekel aan dekens, ik heb ze niet en ben ze ook niet van plan aan te schaffen, ik scheer me paard ook nooit, 2x gedaan en beviel niet.

Mijn vraag, kan een paard, fjord dus, met een geschoren jachtmodel, zonder deken op het land staan?
Een paard met een geschoren vachtje staat met deken op het land, maar niet met een halsdeken. Dus als je het zo bekijkt, zou de theorie moeten kloppen.
Wat denken jullie?

even voor de duidelijkheid, helemaal scheren is geen optie, daar ik dus niet van dekens hou!

sidneey

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 17:49

Nog een vraagje!

Haflinger wordt helemaal geschoren, staat (hopelijk is nog niet zeker) overdag op de wei en anders op stal met uitloop en paddock. En rij veel buiten en paar keer in manege (springen en dressuu) buiten rij ik met een 150/200 grams gevoerde uitrijdeken (voorheen onderdeken )Ik heb een premiere deken met high neck, 300 grams. Is dit dan voldoende??

Bonny4life

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 19:21

hoihoi

ik word gek van dit weer, is zo warm nu, ik doe overdag nu niks om ze heeft het veel te warm, maar wat doen jullie zometeen op als het van de week wisselvalliger word en rond de 16 graden word? ik denk toch maar mijn regendeken want er is wel regenkans, bah moeilijk!!

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 19:46

hey
vandaag hadden ze mijn paard buiten gezet in de zon (het was gvd 22°) met dekens op een fleece en regendeken... beest stond zich kapot te zweten.. heb ze dan maar snel afgedaan en nu staat hij binnen met alleen een katoenen zomerdeken...
wat een irritant weer voor de dekens. Maar verder: van mij mag het nog de hele winter nog zo warm zijn hihi

@ Bitch: momenteel gaat dat zeker geen probleem zijn om je fjord half geschoren buiten te laten staan. Maar als het dan echt koud wordt, denk ik wel dat hij op zijn minst een dunne winterdeken op moet. Misschien heeft iemand ander hier nog ervaring mee?

@ sidneey: ik denk wel dat dat voldoende is hoor en als je rijdt is het zeker goed om die uitrijdeken op te doen, maar zodra ze is warm gereden kan die er wel af hoor. En dan terug opleggen als je stopt en gaat uitstappen..

@ bonny4life: idd als het kan gaan regenen en een paar graden zakt weer een regendeken op.

een mens heeft hier wel meer dan 10 verschillende dekens nodig
xxx

sidneey

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 20:58

bedankt, voor je antwoord.

_Marleen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 21:08

Heey,

Ik had een vraagje.
Is een wollen of een zweetdeken van fleece beter qua zweetopname?
En welke van de 2 kan je het best als onderdeken gebruiken of kan dat niet goed?

xxx

Bonny4life

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 21:31

wollen is beter naar mijn idee, vind dat dat beter zweet opneemt.
ik zou wollen als onderdeken gebruiken maar fleece kan ook hoor.

chantalmelle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 23:55

Heeft iemand ervaring met de new zealand deken? Weet iemand ook waar deze te koop is?