Scheertopic,voor alle vragen en weetjes

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ArabStables

Re: [centraal] Scheertopic,voor alle vragen en weetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 10:39

elmiran schreef:
Zijn er nog meer mensen die jonge paarden scheren? op stage hoorde ik dat ze de jonge paarden niet doen omdat die je(volgens hun) in elkaar slaan. Opscheren vind ze verder niet erg, kan makkelijk de uitstekende haren bij t hoofd en de benen weg halen.

Onzin, wij hebben deze zomer ons (Arabische!) merrieveulen geschoren voor de keuring en we stonden versteld van haar braafheid, ze liet het allemaal maar over zich heenkomen en gedroeg zich erg netjes, echt super!
Jonge paarden kun je dus gerust scheren, ken ook (Arabische) jaarlingen die voor keuringen geschoren worden en het allemaal braaf over zich heen laten komen. Het ligt ook aan het karakter van het paard en voornamelijk: aan de (geduldige) mens die het jonge paard aan het scheren is! Met goede begeleiding en inzicht kun je ieder paard scheren.

ArabStables

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 10:42

phannie schreef:
een kalmeringsspuit is zelfs beter om ca. 2 uur vantevoren te geven.

Na een kwartier stonden ze hier echt te suffen en aangezien je toch wel anderhalf uur aan het scheren bent willen we niet dat het tijdens het scheren langzaam aan gaat uitwerken.
We hebben er in ieder geval nooit problemen mee gehad, wel kunnen de paarden na een spuit (vroeger was dat Sedalin en behoorlijk sterk spul) nog 1 dag of anderhalve dag wat suffiger zijn, dus dan niet gaan trainen, maar je paard gewoon even rust geven zodat de verdovingsstof volledig uit het lijf kan gaan!

Tuhan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 12:23

Welke kalmeringsspuit kan ik het beste gebruiken, ik heb een pony van 1.48, die behoorlijk heet en druk is. Welk merk hebben jullie fijne ercaringen mee en waneer kan ik dat het beste toedienen ?

_Rosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 12:28

ik heb mijn pony ook weer geschoren. naja zaterdag al maar goed. had geen tijd op ff op bokt te zetten dus dan maar wat later.
zie hier het resultaat:
viewtopic.php?f=53&t=484775&view=unread#unread

ze is trouwens heel braaf geweest wel af en toe een keer een beentje wegtrekken maar verder is ze heel braaf geweest.

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 12:28

sedelin, ik ga er deze week proberen aan te komen!

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 12:29

Sedalin was er toch niet meer?

Sandra_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 14:07

Heeft iemand misschien ervaring met het sederen d.m.v. een spuitje van de VA en werkt dat t.o.v. sedalin (of gelijkwaardig iets) beter/langer of maakt dat niet uit?

Het staat me eigenlijk heel erg tegen om mn paard te moeten (laten) verdoven omdat ik zo nodig moet scheren maar ik ben bang dat ik toch niet onder het scheren uit ga komen, mijn tink zit al behoorlijk dik in z'n haar, het is nog niet lang en teddybeerachtig maar wel heel dicht en ik merk dat hij tijdens het werk al heel snel duidelijk moeite heeft om zn warmte kwijt te kunnen. Nou is het de laatste dagen evengoed nog vrij warm buiten maar toch...
Nou is hij dus behoorlijk panisch voor het scheerapparaat, 2 jaar terug issie wel geschoren, met 6 streepjes sedalin en een heeeeeeel geduldige collega die het voor me heeft gedaan. Dat ging wel maar evengoed was ie best heel bang.

Best een dilemma, hij wordt behoorlijk fanatiek gereden en voelt zich echt niet lekker als hij het te warm heeft.

ArabStables

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 14:15

Een dierenarts kan het paard verdoven (in het bloed) maar deze gedachte vind ik eng, omdat als het fout gaat, het paard kan overlijden!
Verdoven met een pasta vind ik veel prettiger.

Sedalin is inderdaad uit de handel genomen, ik heb hier nog een tube Tranquigel liggen.
Mijn paard is 3 jaar geleden voor het eerst geschoren, hij bleek heel angstig voor de scheermachine. We hebben hem toen driekwart tube (toen was het nog Sedalin) gegeven, kwartier wachten en scheren maar.
Ging echt perfect, praam gebruikt alleen voor zijn hoofd (omdat dan het halster afmoet)
Het jaar daarna weer geschoren, halve tube gebruikt - maar hij was al veel rustiger. Dit jaar willen we het helemaal zonder verdoving proberen.
Voor paarden geldt natuurlijk ook; herhalen, en op een gegeven moment dan hebben ze het door, gaan ze het ook echt lekker vinden en kun je ze zo zonder problemen scheren.

Sandra_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 14:21

ArabStables schreef:
Een dierenarts kan het paard verdoven (in het bloed) maar deze gedachte vind ik eng, omdat als het fout gaat, het paard kan overlijden!
Verdoven met een pasta vind ik veel prettiger.

Ik heb juist net voor mn eigen gevoel het idee dat het veiliger is om door de VA te laten verdoven??
Qua sedalin (of wat voor vervanger dan ook) zou ie nl. voor het goeie iets meer mogen hebben dan 2 jaar terug maar ben ook weer als de dood om teveel te geven

Tuhan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 14:51

Nog een vraagje , mijn piny is nu flink aan het verharen en zweet enorm bij licht werk. Het zweten is al zo erg dat de haren op zijn hals al een slag krijgen. Is dit nu het juiste moment om hem te scheren ???

ArabStables

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 20:08

Tuhan: Perfect moment om je pony nu te scheren!

Sandra: Je kan in principe weinig fout doen met Sedalin (of Tranquigel) zolang het maar bij 1 tube blijft! (in de juiste verhouding uiteraard, een shet geen hele tube geven!) Mijn D-pony van 1.45 kreeg (de eerste keer) bijna de hele spuit verdovingspasta, de tweede keer de helft en dit jaar (derde keer) willen we zonder proberen, omdat het verleden jaar al heel goed ging.
Ik zou het eerst zo proberen, maar er zijn natuurlijk uitzonderingen.
Bij paarden die hélémaal gek worden bij een scheermachine, zo erg dat je er nog niet eens bij in de buurt kan komen zou ik de dierenarts vragen om hem in het bloed te verdoven, werkt voor beide partijen veel prettiger.

Suzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 22:12

Van het weekend twee paarden geschoren. Bij de tweede begaf mijn nieuwe scheerapparaat het ineens. Stangetje/asje doormidden gebroken, volgens mijn broer was het waarschijnlijk een productiefout omdat hij kon zien dat 3/5 van het stangetje al lang door moest zijn. Zit gelukkig nog garantie op, dus het scheerapparaat wordt opgestuurd, maarja, dan zit mooi te kijken met een half geschoren paard.
dus wij ergens anders een apparaat gehuurd en uiteindelijk een hele dag bezig geweest op het paardje kaal te krijgen.

Hoe scheren jullie trouwens de benen? Ik krijg het idee dat ze bij mij er niks aan vinden, steeds het been wegtrekken en zeker met zo'n groot apparaat is het moeilijk om netjes de benen te scheren....
Of kan het ook komen doordat de messen te heet (niet oververhit) zijn?

Applelove

Woonplaats: Kapsone's..? Hoe bedoel je..? Het is gewoon een feit dat IK beter ben dan JIJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 09:05

mijn paard kreeg laatst sedolin.....werkte ook super

Perla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 09:06

Suzy schreef:
Hoe scheren jullie trouwens de benen? Ik krijg het idee dat ze bij mij er niks aan vinden, steeds het been wegtrekken en zeker met zo'n groot apparaat is het moeilijk om netjes de benen te scheren....
Of kan het ook komen doordat de messen te heet (niet oververhit) zijn?

Ik kan komen doordat de huid op de benen dunner is en het paard de trilling van het scheeapparaad voelt op zn been.
mijn paard had dit vooral bij de achterbenen aan de binnenkant.

Jackieboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 09:33

nou ik ga mij pony laten scheren en wil graag wat op zo'n kont laten staan alleen ik weet niet wat dus ik dacht ik wil iets met de letter J want hij heet Jack

weet iemand nog een leuk ontwerp met de letter J of weet iemand nog een ander leuk ontwerp

als iemand iets zou kunnen maken zou helemaal geweldig zijn maar dan wel voor gratis

alvast bedankt

Kelly

P.s. ik ga mijn paard scheren met een koeien scheer apparaat dus niet met paarden messen kan dit kwaad?

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 10:01

Neehoor, heb ik ook wel eens gedaan.
Messen zijn wel wat grover, maar het haar komt er netjes vanaf hoor

Jackieboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 10:50

ok das mooi

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 10:52

ga je die J ook met een groot apparaat doen? lijkt mij best moeilijk

Jackieboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 11:07

nee met de tondeuse van me vader

Perla

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 12:47

ik wil wel graag een foto zien of je J gelukt is...

Boety

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 13:56

heey
ik ben het zusje van Jackieboy en haar paard vind het dood eng wat nu ??

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 14:07

zijn jullie al begonnen met scheren?

in eerste instantie zou ik gewoon praampje opdoen en ff doorzetten, as het echt niet lukt verdovingspasta halen.

Conny_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 14:09

hey,,
ik weet dus nog steeds niet of ik me pony zal laten scheren of niet..
Heb een foto van vorig jaar gevonden, en zo zit hij nu ong. ook in zijn haren maar wel iets minder.
( Oja alleen hoofdfoto heb ik)

En dan de vraag
Welke kleur denken jullie dat hij word als ik hem laat scheren??
En zouden jullie hem laten scheren?

Afbeelding

Oja het is een oudere foto he

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 14:11

maar met verdovingspasta kun je niet meteen beginnen, heeft zeker 2 uur nodig om te werken, ik vind het een stuk vriendelijker dan een praam, succes met J hoor!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 14:12

@conny14; hij zal iig een stuk lichter worden, mijn vroegere kastanje bruine ruin kwam er geel/grijs onder vandaan!