Hooien dit seizoen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Hooien dit seizoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 06:23

Komt goed. De eerste of 2e dag ga je dat amper merken aan de kwaliteit. Want dan is het gras nog te groen.
Regen als het bijna klaar is om de pak in te gaan is wel zonde.

miezelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 09:06

Inderdaad. Hier is het gisteren gemaaid. Ze geven vandaag nog wat regen, maar de volgende dagen droog. We hopen zaterdag te pressen want zondag geven ze weer regen. Er ligt wel heel veel op, hopelijk krijg ik het op tijd droog..

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 10:01

Pfff ik ben van het begin van dit topic maar zie nu dat nu nog steeds dezelfde problemen opspelen. Succes voor iedereen

Wij hebben toen die eerste week van dit topic gemaaid en dat is nu bijna 6 weken geleden. We hebben het toen een dag te vroeg moeten inpakken dus ben benieuwd wat er nu uit het pak tevoorschijn komt. We gaan er in ieder geval komende week eentje open maken om te kijken hoe het er uit ziet.
We moeten dit jaar/volgend jaar nog hooi er bij aankopen dus mogelijk doen we dat nu in deze zomer alvast zodat het later niet meer hoeft.
Maar eerst maar eens benieuwd hoe dit uit de wikkel komt. Bij het persen was ik er best tevreden over.

Fika

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 10:26

Ik baal er vooral van dat we zelf de machines niet hebben om het zelf te doen.
Er zijn genoeg momenten geweest waar het een week over langer droog was, maar aangezien we nu nog hulp nodig hebben van een boer uit de buurt, hebben we moeten wachten tot hij eerst zijn eigen grond had gedaan.
Wat ik overigens heel erg logisch vind hoor.
Het blijft op zulke momenten lastig om afhankelijk te zijn.

jazzejam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 10:31

Afhankelijk zijn maakt het idd met dit soort weer lastig. Hier kunnen we inprencipe alles zelf als het moet, alleen balen persen niet. Toch laat ik het maaien en wiersen maken over aan de loonwerker. Die doen dat net wat beter als ik :o

miezelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 10:34

Fika schreef:
Ik baal er vooral van dat we zelf de machines niet hebben om het zelf te doen.
Er zijn genoeg momenten geweest waar het een week over langer droog was, maar aangezien we nu nog hulp nodig hebben van een boer uit de buurt, hebben we moeten wachten tot hij eerst zijn eigen grond had gedaan.
Wat ik overigens heel erg logisch vind hoor.
Het blijft op zulke momenten lastig om afhankelijk te zijn.

Dat is de reden dat ik mezelf een hooikeerder heb aangekocht; in 2021 waren we te laat met maaien omdat de boer wegens drukte (iedereen wou op hetzelfde moment hooien) geen tijd had om ons hooi te keren, waardoor we het uitgesteld hebben. En het uiteindelijk niet meer afkregen door 2 maanden aanhoudende regen waardoor het verloren is gegaan. Nu ben ik enkel nog afhankelijk van de maaier en de presser maar dat is 1 en dezelfde persoon.

Grainey

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 10:38

Afhankelijkheid konden wij ook niet zo goed tegen. Zeker met het weer hier waardoor 5 dagen vooruit kijken soms al lastig genoeg is qua weersvoorspelling... En voor zo'n boer gaat zijn eigen werk natuurlijk voor :j Wij hebben gelukkig zelf de maaier en schudder kunnen kopen voor €500 samen, hier was niet een boer in de buurt die het wilde maaien oid. En een loonwerker vragen om dagelijks te komen voor 1ha grond is ook niet te doen. Sinds we het in eigen beheer hebben is er een boel gedoe en stress van ons af gevallen (al blijft de stress van wel of geen regen altijd natuurlijk :') ) en de schudder en maaier hebben zichzelf alweer terug verdiend ondertussen :D

Al vroeg 1 van onze buren vorig jaar of wij voor hun ook wilden maaien en hooien, maar dat heb ik ook niet gedaan. Het kost mij wel diesel en heel veel tijd, dus om het dan gratis voor iemand anders te doen terwijl ik hier een boerderij lopende moet houden, dat komt mij dan ook niet uit. Als ik nou met pensioen zou zijn...

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 10:43

Hier staan weer hele stukken weide blank na die hevige regen van afgelopen dagen...
Hopeloos word je er van

jazzejam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 10:43

Nee, zeker met klein materiaal, zo als ons is het al genoeg werk om het eigen af te krijgen. Hier doen we 2 ha per x gemiddeld, en na zo'n week ben ik er wel weer even klaar mee :')

Grainey

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 13:16

Haha, ik ook! En dan bij de 2e snee heb ik er wel weer zin in, en daarna ben ik blij dat we volgend jaar pas weer hoeven :')

Fika

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 14:03

Dat zijn hier ook de plannen, de traktor zelf is eigenlijk nog de duurste aanschaf.
Maar het lijkt me dan inderdaad erg fijn om zelf alles te kunnen bepalen.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 14:51

Ik ben anders heel blij met onze melkveehouder die komt maaien. We hebben ook gekeken naar een maaibalk voor onze trekker maar dan zijn we 4 keer zo lang bezig met maaien }>
Onze melkveehouder klapt zijn dubbele maaidek uit en maait 9 meter in 1 gang.

Schudden doen we wel zelf omdat je daar inderdaad het moment van de dag goed voor wil uitkienen. Als de dauw er af is en 1 of 2 keer per dag afhankelijk van hoe het gaat.

De rest doet dan dan melkveehouder of de loonwerker weer.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 14:58

Ik laat het maaien door de loonwerker, die maait idd 9m in 1 baan. Schudden en wiersen doet de buurman, en baaltjes maken doet andere loonwerker. De buurman heeft alles voor ons gestapeld.

Behalve dan dat de loonwerker voor de baaltjes te vroeg kwam, ging het verder allemaal heel soepel.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 15:28

Zelf doen lijkt me ook fijn. Want zit ook wel een, van nou kom eens deze kant op.
Maar hier heeft de loonwerker ook wel eens gestaan dat er wat stuk gaat, dat word dan toch zo snel mogelijk gemaakt, heeft een werkplaats aan huis. Nu ik kan bijvoorbeeld wel schudden, maar heb geen verstand als het stuk is dat moet mijn vriend dan gaan bekijken als die van het werk terug is, dus ook dan kan het niet op de tijd die je wilt.

Idd de Breedte van de machines, we hebben de eerste jaren een maaier gehad, maar mijn vriend was vrolijk 6 uurtjes rond aan het tuffen :')
Komt idd de loonwerker aan en is in 1 uur en 3 kwartier klaar.

Plus je moet het het hele jaar in de schuur hebben staan voor die paar keer.
Zet er liever andere spullen neer :D

Daarnaast is de loonwerker hier een gemengd bedrijf, hebben ook nog wat vee.
En hebben we een mooie deal.
Hij rijd hier mest uit, en in ruil daarvoor maait, draait en legt hij het op duinen neer.
Hij komt daarna ook in plastic pakken, maar dat betalen we dan wel.

Daar kunnen wij geen machines voor kopen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 16:04

Wij maaien, schudden en wiersen zelf, hebben de loonwerker alleen nodig voor het persen, wikkelen en op z'n plek zetten. Wij maken altijd voordroog in grote vierkante pakken. En we mogen niet klagen, we konden dit voorjaar bemesten én we hebben eind juni de eerste snee kunnen oogsten.
Rekening net binnen, heeft ons minder dan 3 tientjes per pak gekost. En ik wil niet weten wat inkopen gaat kosten, als het zo doorgaat.
Ik hoop begin september nog een 2e snee te kunnen doen, dan heb ik in principe voldoende van eigen land.

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 16:06

Ik zit nog steeds in dubito. Overwogen om morgen te gaan maaien, maar nu geven ze zondag weer heel veel regen en er staat zoveel op dat we het op die periode niet droog gaan krijgen vrees ik.

Land is op zich droog dus we kunnen er wel met alles op...

Maaien doet m'n schoonbroer trouwens, keren doet de buurman met onze hooiwender, ruggen doet m'n schoonbroer weer en normaal komt er een loonwerker om het in pakken te doen. Nu is die zaakvoerder vorige week overleden en weet ik niet of z'n vrouw het verder gaat zetten - en ik durf uiteraard ook niet bellen om het te vragen. Kan via-via wel aan het nummer van één van z'n personeelsleden komen, daar kan ik mss wel eens horen maar om nu die vrouw lastig te vallen...
Wij maken grote rechthoekige pakken en er zijn hier in de buurt niet veel loonwerkers die dat doen helaas.

Wij maaien 4 hectare, maar 1 ervan verkopen we. Sinds het trekpaard overleden is heb ik een overdosis hooi, pas nog van vorig jaar een deel verkocht. Ook wel fijn natuurlijk.

Fika

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 16:12

Dat is een hele nette prijs, minder dan 3 tientjes per pak.

Het schijnt wel echt warm te worden weer, dat is wel mooi voor het drogen.

Ik geloof dat hier de bedoeling is om donderdag te maaien en dan zaterdag te verpakken.
Afhankelijk van het weer natuurlijk.

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 16:17

Ik vertrouw die buitenradar voor geen haar meer, het draait echt 4 keer per dag om.

Dit jaar mss maar weer eens vertrouwen op de wijsheid van het oude boertje dat naast me woont :+

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 16:28

Heel vroeger woonde er een boertje naast ons, als deze ging hooien ging iedereen hooien.
Als hij het binnen ging halen, ging iedereen het binnen halen, want wat Pelleboer ook voorspelde, dat boertje had gelijk :)

jazzejam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 16:29

Hier afhankelijk van het weer hoop ik nog eind augustus wat kleine pakjes te maaien. En dan hebben we vaak begin oktober een najaars sneetje zodat het niet te lang de winter in gaat. Geen idee van de prijs van grote pakken, hier alleen midi balen en die waren flink gestegen ondanks de grote aantallen nog steeds euro of 12,5 per stuk.

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 16:33

DuoPenotti schreef:
Heel vroeger woonde er een boertje naast ons, als deze ging hooien ging iedereen hooien.
Als hij het binnen ging halen, ging iedereen het binnen halen, want wat Pelleboer ook voorspelde, dat boertje had gelijk :)

Vaak is het ook zo hé?

Ons huis was vroeger van een aardbeienteler. Op de nieuwste kas zat een systeem dat automatisch het dak dicht draaide als het hard ging regenen of waaien, dus alle buren keken altijd naar ons dak om de was al dan niet buiten te drogen te hangen.
Hebben er toch een paar gevloekt eer ze door hadden dat wij dat systeem afgekoppeld hadden denk ik :+

Fika

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 16:35

Mooi is dat, die echte wijsheid van mensen met jarenlange ervaring.

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 16:37

Klopt! En gisteren zei hij dat we nog niet gaan maaien, dus we maaien nog niet.

:+

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 16:54

DuoPenotti schreef:

Zo volgde ik ook altijd mijn buurman. Was heel handig. Nu is hij gestopt en wonen er andere mensen, jongere mensen, die doen maar wat dus dat volg ik niet meer. Heb wel veel geleerd van de oude buurman dus die les volg ik maar en anders vraag ik het aan de oude buurman, dat vindt hij maar wat mooi!

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 17:07

Ja zo mooi is dat...helaas hier nu geen kunde meer in de buurt en ben dus overgeleverd aan buienradar en weeronline.