vorst..sneeuw en ijs komt er weer aan.wat nu met de paarden?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

mimeslosydy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 20:42

vandaag maar een rondje gewandeld met ponylief, en daarna nog een uurtje naar buiten.
ik heb vanaf zondag al niet meer gereden! |( en ik zit nu echt te stuiteren om d'r weer op te kunnen, maar dat kan voorlopig nog niet |o |o |o |o |o |o |o |o |o |o ik bid dat het volgende week ontzettend gaat dooien :\

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 20:59

*\o/* *\o/* *\o/*
Sorry voor de gedupeerde, maar ik heb gereden. Wel enkelt over de 2e hoefslag, maar heb even lekker kunnen draven, zelfs een klein galopje!

Lang leve zout!!!
En het heeft dus wel geholpen toen de bak bevroren was, enkelt in het midden van de bak niet geheel.
Dus die moeten we de volgende keer goed meenemen!

cecil

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 21:29

Ik ben de winter nu ook al helemaal zat |(
Hoezo broeikaseffect?? :?
Ik vrees dat ik ook een kleine vakantie moet gaan inlassen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 21:43

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 23-01-24 14:13, in het totaal 1 keer bewerkt

farahmunda

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 22:01

Wij waren al een eindje op pad met de trailer maar zelfs op de grotere 100km/h weg
viel het ons vies tegen. Heb mijn springles dus maar afgezegd en we zijn omgekeerd naar
huis. Over het eerste stukje van normaal 7minuten deden we nu al dik 20minuten!
Paarden maar weer op stal gezet! Morgenmiddag maar naar de manege op 5minuten afstand om
te vrij rijden! Wat een gedoe!
Ik hoop ook mijn jonge jaarling weer buiten te kunnen doen want ik werk op woensdag en donderdag,
en mijn moeder durft hem met dit weer niet buiten te doen. Ben benieuwd wat ie doet!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 22:20

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 23-01-24 14:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 00:18

Zout in mijn bak strooien is gewoon geen optie. Door dit topic ben ik wel wat minder panisch geworden dat het zo slecht is voor de hoeven. Maar dan nog... de mijne staan overdag in de bak + land. Om dan de bak te strooien en erin te rijden, ok, maar niet als ze er 8 uur in staan.

YvonneV

Re: vorst..sneeuw en ijs komt er weer aan.wat nu met de paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 08:10

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 08:23

Het is hier echt waardeloos met die kou. In de stal is het -2 tot -1.5 graden, dus steeds drinkbakken en kraan bevroren. Ze hebben gister zo'n beetje de gehele dag buiten gestaan, maar volgens mij waren ze blij dat ze weer naar binnen mochten. Buiten is het de gehele dag -7 geweest. Van mij mag er sneeuw liggen maar de temperaturen hoeven niet zo laag te zijn. :\

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 08:25

DewiRox schreef:
Helpt hoefolie trouwens ook inplaats van vet op de ijzers tegen de sneeuw?

Je kunt van alles proberen maar het enige wat echt werkt zijn sneeuwringen onder de ijzers. ;) Vet, vaseline of wat dan ook werkt 2 minuten en dan niet meer.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 08:51

Kom kom.... niet klagen.....
Hier ligt al weken een flink pak sneeuw, gepaard met stevige vorst, en het zou mij niet verbazen als hij pas in maart/april weggaat. Vorig jaar hadden we ook al zo'n winter.
(ook voor hier streng dus)
Temp gemiddeld tussen-5 en -25.
Laatste dagen was ie rond -15

Geen bak, al helemaal geen binnenbak in de verre omtrek.
Paarden moeten gymnastische oefeningen doen (heb er eentje die revalideert) en dat betekent dus ernaast lopen en bij iedere pas halve meter wegzakken in de sneeuw, gepaard met bevroren vingertjes.

Vorig jaar had ik mijn shetjes nog en kon ik hen voor het sleetje zetten. Dat was nog leuk, maar nu helaas verleden tijd. Denk dat we komende zomer mijn mans paard maar weer gaan voorbereiden op iets trekken. Mag zij volgend jaar voor de slee.
Momenteel zijn de omstandigheden voor beleren niet erg geschikt. Heb trouwens ook geen geschikt materiaal daarvoor. Dat moet eerst.
En misschien kunnen we vlgd jaar eigenlijk sneeuwritten maken.

Slee of skies achter het paard is hier overigens erg populair. Denk dat ik mij dat ook maar wat meer eigen ga maken. Kwestie van er het beste van maken. :D

Omdat mijn paard niet gereden mag worden, ging ik voorheen te voet met paard aan de hand met echtgenoot en paard mee, maar met de sneeuw is dat geen optie. Kan ik echt niet bijhouden. Zijn merrie heeft stevig staptempo en ik zak echt te ver weg in de sneeuw.
Maar misschien vlgd jaar wel mooie sneeuwtochten en sleetje. Zal deze zomer eens voor betere voorbereidingen zorgen

Paarden staan overigens 24/7 buiten met royale schuilstal waar ze droog kunnen staan en liggen en met onbeperkt stro en paar keer per dag hooi. Maar wild in de sneeuw doen zit er niet in. Vooral vooraan waar ze veel lopen is alles hobbelig en keihard bevroren. Daar lopen ze dus voetje voor voetje. Wat dat betreft kennen ze als buitenpaarden supergoed hun grenzen,
Ze staan overigens zonder ijzers.

Met ijzers vind ik hier niet om te doen. Vorig jaar twee weken een paard hier gehad met ijzers. levensgevaarlijk, met die ijsballen die onder de voeten ontstonden.
Daar waar hij

weg zakte in de diepe sneeuw ging het wel, maar waar ze veel komen wordt het al snel plat getrapt en hard en daar is het echt link.

Ter inspiratie voor de koukleumen:

http://www.youtube.com/watch?v=kXvu2fdDX5Q

http://www.youtube.com/watch?v=kXvu2fdDX5Q

http://www.youtube.com/watch?v=jq4eNnLb ... re=related

http://www.youtube.com/watch?v=VI9i-x1a ... re=related

Ja ja.... in dat opzicht kunnen we nog iets van die maffe zweden leren. :D

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 14:11

@liljebo: GEWELDIG, die filmpjes *\o/* Doen me aan "vruger" denken toen deed ik dat ook gewoon :D . Dat skieén niet maar gewoon galoperren door sneeuw wel ;)
Succes met de sneeuw; is daar toch graadje erger als hier :(:)

Moniqueedgar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 14:18

mijn paardje komt even een poosje buiten met dit weer en gaat dan weer lekker op stal ,we staan op een pensionstal met gelukkig een binnenbak dus rijden kunnen we wel ,heb alleen wel mn wedstrijd voor morgen afgezegt omdat ik niet weet wat het weer gaat doen en ik geen enkel risico wil nemen,er ligt hier nu al een mooie laag sneeuw...bah.Ik ga hem niet op trailer laden als het glad is ,hij gaat niet altijd even makkelijk de trailer op dus moet er niet aan denken wat er kan gebeuren als het glad is en hij niet de trailer op wil... nee neem geen risico daarmee wel jammer maar ach er komen nog meer wedstrijden....

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 14:20

Moniqueedgar schreef:
mijn paardje komt even een poosje buiten met dit weer en gaat dan weer lekker op stal ,we staan op een pensionstal met gelukkig een binnenbak dus rijden kunnen we wel ,heb alleen wel mn wedstrijd voor morgen afgezegt omdat ik niet weet wat het weer gaat doen en ik geen enkel risico wil nemen.Ik ga hem niet op trailer laden als het glad is ,hij gaat niet altijd even makkelijk de trailer op dus moet er niet aan denken wat er kan gebeuren als het glad is en hij niet de trailer op wil... nee neem geen risico daarmee wel jammer maar ach er komen nog meer wedstrijden....

Groot gelijk! Ik had zondag eigenlijk wedstrijd maar wij komen de plak niet eens af met lege trailer; laat staan vol :+ En idd nog niet gesproken over de gladde wegen, het in/uit laden op wedstrijd. Nee, zo groot is mijn behoefte dan ook niet om wedstrijden te rijden :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 14:26

Ik heb liever dit weer (sneeuw) dan alleen ijs en vorst. Het is nu minder glad en de paarden kunnen beter spelen buiten. Anders staan ze maar een beetje te miepen op het maanlandschap wat de wei nu geworden is. Met fijn wat sneeuw er over zijn ze lekker fanatiek aan het spelen en is het overal minder glad.

Het allerliefst heb ik eigenlijk gewoon geen ijs en geen sneeuw :=

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 17:37

hoe noemen ze die rubberen tussen de ijzers?weet iemand dat

obelix

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 17:40

Wij zijn al 2 dagen aan het slee-en met de shet :Y) Helemaal geweldig !! Grote lol dus :D :))

Elsskippy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 18:50

Vandaag heb ik de paarden in de sneeuw gelongeerd, en een sprongetje laten maken aan de longe.
Ze vonden het geweldig, de ijzers heb ik deze week er wel laten afhalen. *\o/*

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 19:12

Ik denk dat ik ook een hindernisje maak in de longeercirkel- als die gestrooid is. Hij heeft al superlang niet meer gesprongen, dat zal hij wel leuk vinden. Wel even die ijzers eraf!

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 20:20

Emaartje schreef:
hoe noemen ze die rubberen tussen de ijzers?weet iemand dat

Gewoon aan je hoefsmid om sneeuwbeslag vragen. ;)

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 20:28

Als je sneeuwbeslag hebt, kan dat dan ook gewoon blijven zitten de rest van de winter, of moet het er dan vanaf? Mijn knollie hoeft maar 1 keer in de drie, vier maanden naar de smid. Als het gewoon kan blijven zitten, is dat ook een fijne optie. Want als hij geen ijzers onder heeft, kan hij ook niet de weg op als er geen sneeuw meer ligt....

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 21:24

Evelienepien schreef:
@liljebo: GEWELDIG, die filmpjes *\o/* Doen me aan "vruger" denken toen deed ik dat ook gewoon :D . Dat skieén niet maar gewoon galoperren door sneeuw wel ;)

Jaaa....vroegah! Maar toen waren hier de temperaturen toch ook al vlot -18 tot -20 's nachts! Toen moesten er wollen dekens tussen de boxen, zodat kleinere ruimen van 2 boxen meer warmte vast hielden. Ook werd achter de stal een wal met strobalen gemaakt als isolatie. :D Tegenwoordig begint het er weer op te lijken! Hier een foto van vroegah!

Afbeelding
Foto van 1982

Deze werd gereden en de welsh kreeg een oude haam van het trekpaard van opa om, twee touwen er aan en de slee er achter! :D Heb daar helaas geen foto van ingescand (weet niet eens of die foto's nog te vinden zijn).

geert100

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 21:58

Bravura schreef:
Evelienepien schreef:

Jaaa....vroegah! Maar toen waren hier de temperaturen toch ook al vlot -18 tot -20 's nachts! Toen moesten er wollen dekens tussen de boxen, zodat kleinere ruimen van 2 boxen meer warmte vast hielden. Ook werd achter de stal een wal met strobalen gemaakt als isolatie. :D Tegenwoordig begint het er weer op te lijken! Hier een foto van vroegah!

Afbeelding
Foto van 1982

Deze werd gereden en de welsh kreeg een oude haam van het trekpaard van opa om, twee touwen er aan en de slee er achter! :D Heb daar helaas geen foto van ingescand (weet niet eens of die foto's nog te vinden zijn).

Jaaaah man geweldig!!! Die prutwintertjes van tegenwoordig stellen toch niks meer voor :7

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 22:21

stalone2 schreef:
Als je sneeuwbeslag hebt, kan dat dan ook gewoon blijven zitten de rest van de winter, of moet het er dan vanaf? Mijn knollie hoeft maar 1 keer in de drie, vier maanden naar de smid. Als het gewoon kan blijven zitten, is dat ook een fijne optie. Want als hij geen ijzers onder heeft, kan hij ook niet de weg op als er geen sneeuw meer ligt....

jahoor, als jouw ijzers zolang blijven zitten.
Ze worden als het ware onder je ijzers vast gezet en dan de rubber zit aan de binnenkant tegen het ijzer aan, zodat het rubber
bij iedere stap het sneeuw eruit duwt.
Als ik eraan denk maak ik morgen wel even een foto van iris haar sneeuwboots.

Bravura: dat ziet er wel errrrug leuk die foto!!
We gaan als we zo doorgaan weer terug naar de winters van vroeger.

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 22:48

jahoor, als jouw ijzers zolang blijven zitten.
Ze worden als het ware onder je ijzers vast gezet en dan de rubber zit aan de binnenkant tegen het ijzer aan, zodat het rubber
bij iedere stap het sneeuw eruit duwt.
Als ik eraan denk maak ik morgen wel even een foto van iris haar sneeuwboots.

Helpt het sneeuwbeslag ook tegen uitglijden in de weide?