[INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Rainer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-23 14:43

Is er iemand hier die ook ervaring heeft en evt een creatieve oplossing voor een (wit :+) paard dat mest met zijn staart opzij en daardoor tegen de staartflap aan? Die valt daarna tegen zijn kont en staart aan waardoor die continue onder de poep zit…

Yenni

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-23 15:34

Ik heb mijn pony in jachtpatroon geschoren 2 weken geleden en ik twijfel over zn deken. Staat al 2 weken met 0 grams en hals maar hij is er niet super warm onder.
Als ik voel bij zn lies is het warm maar aan de aanzet van de oren duurt het een even voor ik warmte voel. Heeft hij het dan koud?

Staat 24/7 buiten

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-23 15:53

Rainer schreef:
Is er iemand hier die ook ervaring heeft en evt een creatieve oplossing voor een (wit :+) paard dat mest met zijn staart opzij en daardoor tegen de staartflap aan? Die valt daarna tegen zijn kont en staart aan waardoor die continue onder de poep zit…

Ben ik ook benieuwd naar, hier een vos dame met - normaal - een blonde staart. Staart is nu zwart.

Misschien wassen en in een vlecht? Maar ja dat vind ik ook zoiets..

Marigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-23 16:25

cinniz123 schreef:
Hoi allemaal,

Ik ben opzoek naar een regendeken voor mijn pony met aardige hals.
Toen hij nog hengst was een half jaar geleden heb ik een Amigo bravo 6’0 besteld buiten dat hij veel te strak bij zn hals zat kreeg ik van meerdere de opmerking dat deze te lang was.

Als ik hem opmeet is hij borst bil maat 184cm maar zn rug lente zit hij op +/- 113 dus dan klopt het wel dat de Amigo te lang is voor hem was want die rugmaat is van 6’0 130cm.
Ik ben bang dat de Amigo Bravo XL 5’9 ook niet ideaal kwa maat zal zijn als ik naar de tabel hij van horseware.

Ik ben dus opzoek naar een regendeken die geschikt is voor een korte maar stevige pony ,liefst 1200D of meer en liner systeem zou ideaal zijn maar geen must.
Ik ben kwa grote pony’s al een tijdje uit de dekens dus geen idee welke slim is om te bestellen dus wie kan mij helpen?

Dit was de Amigo Bravo 6’0
[ [url=m/ioduRZ.jpg]Afbeelding[/url] ]

Inmiddels is meneer geruind en is zn nek wel wat minder fors.

[ [url=m/scHanV.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/bdKN4V.jpg]Afbeelding[/url] ]

Weatherbeeta valt ruim in mijn ervaring. Zodat je wel de juiste rugmaat kunt kiezen. Wel de lijn kiezen met een loop split. Dat gaat die van jou wel nodig hebben.
Top kwaliteit en betrouwbaar waterdicht.

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-23 16:46

manzano schreef:
Piekosjj schreef:

Ik heb deze dekens en ben er suuuper tevreden mee. Ze zouden in een 50 g regendeken moeten komen, maar ik gok dat die tijdelijk niet verkrijgbaar is. Ik hoop in ieder geval dat 'ie weer teurg komt :') Ze hebben een liner systeem en dan ook 100 & 300 gr buitendekens. Laat me even weten als je wat foto's wilt :)

Ik heb navraag gedaan bij Hooks, maar hij komt niet terug helaas.
Spijt dat ik hem niet eerder heb besteld, zag hem tijdje terug nog in 50 op de site.

Oh is dat ff balen, heb net vorig jaar die hele lijn gekocht. Misschien maar snel eens een keer op marktplaats kijken voor een 'nieuwe' 50 g want de mijne is best versleten. oliebol oliebol oliebol -O-

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-23 16:50

Wiwabalia schreef:
Rainer schreef:

Ben ik ook benieuwd naar, hier een vos dame met - normaal - een blonde staart. Staart is nu zwart.

Misschien wassen en in een vlecht? Maar ja dat vind ik ook zoiets..

Mijne heeft in de winter ook een vlecht in. Voorjaar en zomer niet, dat vind ik sneu vanwege de vliegen. In de winter blijft de staart beter in een vlecht, anders gaat ze erop staan na het liggen (want ze zakken wat weg in de paddock) en is zo de helft van haar staart verloren een paar jaar geleden. Gewoon wortel en al eruit getrokken. Hij is zeker niet te lang en in de vlecht gaat het wel goed want dan is het minder uitgewaaierd :')

Voordeel is dat die ook schoner blijft haha.

Maar eerlijk? Hier is de mest niet zo nat dat de staartflap of riem problemen geven. Staartriem vervangen voor plastic werkt wel, maar de flap zou toch niet zo nat moeten worden?

Rainer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-23 17:36

Nou mijn paard heeft eigenlijk altijd gewoon mooie stevige keutels, geen zachte mest. Maar als hij mest doet hij zijn staart gewoon recht omhoog en 90 graden opzij, dus hangt de staartflap gewoon pal voor de anus haha. Hij krijgt het in ieder geval toch voor elkaar om er een vieze boel van te maken.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-23 17:56

Een lus in de staartflap waar je de staart door haalt al geprobeerd? Dat hebben de luxere dekens vaak, maar kan je natuurlijk ook zelf maken.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-23 18:01

Marigo schreef:
Weatherbeeta valt ruim in mijn ervaring. Zodat je wel de juiste rugmaat kunt kiezen. Wel de lijn kiezen met een loop split. Dat gaat die van jou wel nodig hebben.

Ik was hier even aan het meelezen voor onze pony, maar ik zie dat de Weatherbeeta dekens zonder hals allemaal een fleece stukje op de schoft hebben. Mijn paarden staan 24/7 buiten, wat is jullie ervaring met zo'n stukje fleece op een regen of outdoor deken? Dat blijft toch altijd nat dan? >;)

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-23 18:20

Ja het blijft nat maar het doet ook niets kwaad. Mijn EJ deken heeft dat en het lekt daar niet in ofzo. Ik heb op mijn Bucas en nu mijn Rhino omdat die dezelfde bevestiging heeft een schoft beschermertje ertussen gedaan ook van een fleece materiaal en dat wordt inderdaad ook nat, maar lekt ook niet in. Zou de dekens daar niet voor laten liggen in ieder geval. :)

@cinniz123 ik denk dat Bucas bij die van jou niet gaat passen gezien jouw pony dezelfde soort hals heeft als de mijne. Laag en fors.. De Bucas sluiting zit daar vaak te hoog voor helaas. Maar je huidige deken is terecht gezien echt wel heel lang. Ik zou kijken naar de XL dekens van Horseware. Die hebben een extra brede hals erin zitten. Of anders een simpel merk als EJ, die vallen ook vrij breed. Maar qua kwaliteit zijn die natuurlijk wel een stuk minder.

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-23 19:05

manzano schreef:
Een lus in de staartflap waar je de staart door haalt al geprobeerd? Dat hebben de luxere dekens vaak, maar kan je natuurlijk ook zelf maken.

Had t nog nooit gezien maar mijn Bucas Irish Turnout heeft het dus. Geweldig systeem!

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-23 19:29

Marigo schreef:
cinniz123 schreef:
Hoi allemaal,

Ik ben opzoek naar een regendeken voor mijn pony met aardige hals.
Toen hij nog hengst was een half jaar geleden heb ik een Amigo bravo 6’0 besteld buiten dat hij veel te strak bij zn hals zat kreeg ik van meerdere de opmerking dat deze te lang was.

Als ik hem opmeet is hij borst bil maat 184cm maar zn rug lente zit hij op +/- 113 dus dan klopt het wel dat de Amigo te lang is voor hem was want die rugmaat is van 6’0 130cm.
Ik ben bang dat de Amigo Bravo XL 5’9 ook niet ideaal kwa maat zal zijn als ik naar de tabel hij van horseware.

Ik ben dus opzoek naar een regendeken die geschikt is voor een korte maar stevige pony ,liefst 1200D of meer en liner systeem zou ideaal zijn maar geen must.
Ik ben kwa grote pony’s al een tijdje uit de dekens dus geen idee welke slim is om te bestellen dus wie kan mij helpen?

Dit was de Amigo Bravo 6’0
[ [url=m/ioduRZ.jpg]Afbeelding[/url] ]

Inmiddels is meneer geruind en is zn nek wel wat minder fors.

[ [url=m/scHanV.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/bdKN4V.jpg]Afbeelding[/url] ]

Oke thanks daar ga ik even naar kijken.

Celebi schreef:
Ja het blijft nat maar het doet ook niets kwaad. Mijn EJ deken heeft dat en het lekt daar niet in ofzo. Ik heb op mijn Bucas en nu mijn Rhino omdat die dezelfde bevestiging heeft een schoft beschermertje ertussen gedaan ook van een fleece materiaal en dat wordt inderdaad ook nat, maar lekt ook niet in. Zou de dekens daar niet voor laten liggen in ieder geval. :)

@cinniz123 ik denk dat Bucas bij die van jou niet gaat passen gezien jouw pony dezelfde soort hals heeft als de mijne. Laag en fors.. De Bucas sluiting zit daar vaak te hoog voor helaas. Maar je huidige deken is terecht gezien echt wel heel lang. Ik zou kijken naar de XL dekens van Horseware. Die hebben een extra brede hals erin zitten. Of anders een simpel merk als EJ, die vallen ook vrij breed. Maar qua kwaliteit zijn die natuurlijk wel een stuk minder.

Bucas heeft ook niet mijn voorkeur want zijn maar 600D maar thanks dan ga ik die sws niet bestellen.
Wat betreft mijn huidige deken…hij heeft geen deken.
De Amigo Bravo die ik besteld had was te lang en veel te strak bij zn hals dus die is uiteraard retour gegaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-23 19:34

Hoe kom je erbij dat bucas maar 600d is? Alleen de bucas freedom (smalle dekens) zijn dat.

Voor de rest is de Bucas Irish 1200D en de Smartex/Atlantic en Power zijn Ballistic nylon het sterkste dat er is net als Rambo.

Ik zou een XL variant bestellen bij een merk ja.

Guusje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-23 20:01

Ik heb afgelopen weekend een Bucas smartex voor onze nieuwe pony gekocht, heel blij mee!
Nu zoek ik er nog een hals bij, voor de regenachtige dagen. Ik zie dat de Irish turnout hals bijna de helft goedkoper is (en in de aanbieding bij bv hypostore). Iemand ervaring mee dat dit gewoon op de smartex kan/past?

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-23 20:02

De Kroo heeft volgens mij op alle bucas 30% korting al een tijdje....

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-23 20:03

Guusje1 schreef:
Ik heb afgelopen weekend een Bucas smartex voor onze nieuwe pony gekocht, heel blij mee!
Nu zoek ik er nog een hals bij, voor de regenachtige dagen. Ik zie dat de Irish turnout hals bijna de helft goedkoper is (en in de aanbieding bij bv hypostore). Iemand ervaring mee dat dit gewoon op de smartex kan/past?

Ja dit past. Hier ook altijd gedaan.
Ik heb eventueel een blauwe ongewassen (maar waterdicht) hals te koop in maat S.

Ik heb mijn bucas verkocht.

Guusje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-23 20:39

manzano schreef:

Ja hypostore en agradi hebben dat ook! Maar dan nog is die Irish turnout flink goedkoper!

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-23 20:47

Saaams schreef:
Guusje1 schreef:

Ja dit past. Hier ook altijd gedaan.
Ik heb eventueel een blauwe ongewassen (maar waterdicht) hals te koop in maat S.

Ik heb mijn bucas verkocht.

Het past idd, met wel de sidenote dat de irish hals geen stay dry heeft. Die kan er dus niet op als je paard nat is.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-23 21:01

Guusje1 schreef:
manzano schreef:

Ja hypostore en agradi hebben dat ook! Maar dan nog is die Irish turnout flink goedkoper!

Uh ja, maar daar zit dan toch ook korting op :')

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-23 21:04

De Irish is bij Hypostore alsnog goedkoper dan bij de Kroo, denk dat ze dat bedoelt.
Het scheelt maar een
paar euro overigens. Vind wel dat de Kroo maar weinig voorraad heeft.

Guusje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-23 21:17

Ja klopt lies! Bij de hypostore zit op beide halzen (Irish en Smartex) korting, dus blijft de Irish goedkoper dan de Smartex. Wel even gekeken bij de Kroo maar inderdaad niet de juiste maat voorradig.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-23 21:25

Guusje1 schreef:
Ja klopt lies! Bij de hypostore zit op beide halzen (Irish en Smartex) korting, dus blijft de Irish goedkoper dan de Smartex. Wel even gekeken bij de Kroo maar inderdaad niet de juiste maat voorradig.

Ja tuurlijk is de Irish goedkoper dan de Smartex. Als op alles korting zit blijft dat hetzelfde.

Het was meer algemeen bedoeld voor alle Bucas die hier voorbij komt omdat ik DeKroo niet vaak genoemd zie.
Zij hebben trouwens van eigen merk ook big neck dacht ik laatst te zien.

Ruitersporthoeve is trouwens ook een goede voor Horseware en Bucas. Vaak ook de goedkoopste, soms door een actie van andere winkel net niet, maar ontloopt elkaar niet veel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-23 21:34

De irish is inderdaad goedkoper maar de stof is ook niet verglijkbaar met de smartex :)

De irish is gewoon een 1200D met een nylon gladde voering. Prima verder hoor. Maar niet de sterke stof die de smartex heeft met de eigenschappen van op een nat paard kunnen doen.

Guusje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-23 21:42

Ja maar goed ik kijk en bestel eigenlijk nooit via de Kroo, en de prijzen zijn zo te zien (momenteel) van beide halzen vergelijkbaar als bij hypostore en agradi.
Ik wil de hals alleen op doen op een regenachtige dag, als ze naar buiten gaan. Dus dan is ze nog droog op dr hals. Dat er geen stay dray in zit is wat dat betreft dus prima.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-23 21:55

Mijn smartex hals is aan het einde van zijn leven ben ik bang. Niet omdat hij lek of kapot is, maar de bies lijkt gekrompen waardoor de pasvorm vreselijk is. Hij krult enorm op, waardoor de onderkant van de hals en borst open is en op de schoft krult hij ook om, net als bij de oren.
Echt heel irritant, ben continu aan het vechten met die hals en de deken wordt er ook nat door (door het omkrullen lijkt er bijna een riviertje te stromen de deken in) Nu gok ik dat hij zo'n jaar of 10 oud is, met vorige smartex tegelijk gekocht. Die deken was gesloopt door niet wassen en dus lek geraakt en uiteindelijk ook kapot. Maar heel apart hoe die hals nu valt.

Denk dat ik ook de irish hals neem. Heb zowel de irish als smartex deken en hals is hier ook voor de regen en ik gooi ook de smartex niet op als ze nat is :')