[INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MalaQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-23 20:57

manzano schreef:
Is een gewone regendeken maar dan maar groter geen optie?

Dat heb ik wel geprobeerd maar dat zit alsnog niet fijn. Voornamelijk de buiksingels zijn dan echt kort en het trekt toch op de borst ondanks maar groter..

MarjanB

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-23 20:59

Volgens mij zag ik er laatst ergens eentje speciaal voor westen zadels.. had gezocht op deken quarter of zo iets :')

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-23 21:13

Dit is de 198 past goed maar de voorkant is wel wat ruim. Zou een 191 beter zijn?
Paard heeft normaal maat 195

Afbeelding

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-23 21:15

MalaQ schreef:
manzano schreef:
Is een gewone regendeken maar dan maar groter geen optie?

Dat heb ik wel geprobeerd maar dat zit alsnog niet fijn. Voornamelijk de buiksingels zijn dan echt kort en het trekt toch op de borst ondanks maar groter..

Misschien werken singelverlengers voor jou als het toch maar voor "even" is?

Ik weet wel dat bij Horseware bij de duurdere dekens de singels speciale breek plasticje hebben voor als ze er met de benen in terecht komen. Als daar kracht op komt te staan breekt het plastic in plaats van dat je deken kapot gaat. Met ander woorden de singels kunnen dus los en kun je dan makkelijk vervangen voor langere singels. +:)+

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-23 21:21

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-23 21:22

MalaQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-23 21:32

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-23 22:07

manzano schreef:
Als je halve hals wil én een hals eraan wil kunnen doen:
https://www.hooks.nl/paard/paardenuitru ... ve-trinity

Vind het echt een mooie deken op de fotos. Ze hebben hem ook zonder reflective in blauw. Is wat goedkoper. Maar minder fotos, daarom deel ik deze.
Zijn ook bijpassende liners van.
Enige jammere is dat het een 100 grams is.

Ik heb deze dekens en ben er suuuper tevreden mee. Ze zouden in een 50 g regendeken moeten komen, maar ik gok dat die tijdelijk niet verkrijgbaar is. Ik hoop in ieder geval dat 'ie weer teurg komt :') Ze hebben een liner systeem en dan ook 100 & 300 gr buitendekens. Laat me even weten als je wat foto's wilt :)

Connaisseur

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-23 22:10

Zou je foto's willen delen Piekosjj? Kende de deken niet maar ziet er goed uit. Wordt dat neopreen inzet op de boeg niet erg nat?

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-23 22:49

Piekosjj schreef:
manzano schreef:

Vind het echt een mooie deken op de fotos. Ze hebben hem ook zonder reflective in blauw. Is wat goedkoper. Maar minder fotos, daarom deel ik deze.

Ik heb deze dekens en ben er suuuper tevreden mee. Ze zouden in een 50 g regendeken moeten komen, maar ik gok dat die tijdelijk niet verkrijgbaar is. Ik hoop in ieder geval dat 'ie weer teurg komt :') Ze hebben een liner systeem en dan ook 100 & 300 gr buitendekens. Laat me even weten als je wat foto's wilt :)

Ik herinner me ook dat er een groen met blauwe was.... Is dat de 50gr?

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-23 23:33

Hieperdi schreef:
Sintara schreef:
Ja die vallen hetzelfde, alleen opletten dat ze dezelfde sluitingen hebben natuurlijk

Ja de vreselijke inhaak systeem haha. De disc vind ik denk niks zit ook wat hoger en vind t lekijk. En de normale sluiting kan ik niet veel meer vinden op een enkele 0 grams

Heb ergens iemand gezien die er een soort bontje of iets om heen gemaakt had.. was dat niet paar foto's terug... had het zelfde probleem paard hing vast aan hooi net..

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-23 23:49

Escada schreef:
Graag advies. Ik word helemaal gek van alle soorten dekens die ik voorbij zie komen :')

Heb een PRE van 4 jaar. Heeft altijd 24/7 buiten gestaan, in de winter met meestal 100 gr deken of soms dikker. Tot nu toe geen enkele deken die mooi leek te liggen met grote schuurplekken op de schouders als gevolg

Hij is nog in de groei, is niet heel breed want mist nog veel spiermassa. Staat sinds een maand snachts op stal en is nu beleerd. Zweet dus wat sneller ivm het werk onder het zadel
.

Een Amigo leek netjes te liggen en van iemand een Rambo gepast wat goed lag. Ik twijfel sowieso of ik hem voor het eerst zal scheren dit jaar ivm het snelle zweten. Welke deken zouden jullie adviseren? Ik zie zoveel soorten Rambo's, amigos en rhino's voorbij komen dat ik het gewoon niet meer weet

Bucas zit niet goed, de vario deken van Drunense ruiterhuis hebben we er 2 van versleten in 1 week, was snel kapot. Imperial riding past niet.

[ [url=m/xEw4kT.jpg]Afbeelding[/url] ]

Hier fan van Amigo. Paarden staan hier dag en nacht buiten en nog geen een keer doorgelekt. Heb de 200 met hals en leg daar gewenst een liner onder. Zo kan ik mooi opbouwen. Heb ook nog een amigo 50 gr zonder hals. Qua pasvorm liggen deze perfect op mijn PRE. Ook toen hij nog wat jonger en smaller was. Nu gewoon een maatje groter genomen dan z’n eerste deken.

Afbeelding

Vele zouden zeggen dat deze te groot is maar ligt dag en nacht op, paard beweegt veel en nog nooit problemen gehad. Een maat kleiner begon te trekken bij zijn schouders.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-23 00:02

MalaQ schreef:
Iemand tips? Ik ben op zoek naar een simpele waterdichte deken die over tuig heen kan. Betreft ook nog eens een westernzadel, dus vrij 'grof' tuig.

Is om van stal naar de binnenbak te stappen en weer terug in dit soort rotweer. Pasvorm hoeft niet fantastisch te zijn, maar hij moet wel comfortabel 8 min aan de hand kunnen stappen inclusief zijn tuig onder de deken.

Ik zag er eentje van Kentucky, maar verder is dit me erg onbekend..

Zo 1?

Afbeelding

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-23 08:28

De disc valt niet hoger dan de rechte sluitingen. Ik heb een amigo Aussie met disc.
En een Amigo met V sluiting en beiden passen prima qua hoogte. Disc is wat smaller.

zippora

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-23 15:05

Ik ben nu al een jaar op zoek naar een waterdichte tussendeken voor mijn paard, maar ik loop daarbij tegen de volgende vreemde ervaring aan:
ik heb meerdere dekens besteld bij de verschillende merken die mijn paard goed passen in de maat die ik altijd bestelde voor die merken. Maar bij aankomst blijken alle dekens bij de borst opeens zo'n 30-50 cm zelfs te groot als normaal.
Ze glijden dus gewoon een stuk van zijn schoft af, want ja met zoveel ruimte bij de borst blijven ze natuurlijk niet stabiel liggen.

Maar alle dekens die ik al van die merken heb, met dezelfde maten liggen nog steeds perfect op mijn paard :? .
Dus het kan ook niet zijn dat het probleem bij mijn paard ligt (hij is wel iets afgevallen maar hij was altijd al slank, maar zijn oude dekens liggen desondanks nog steeds goed).

Weet iemand hier of er iets is veranderd in de manier waarop dekens gemaakt worden? de rugmaat is nl nog steeds de juiste. Het is alleen bij de borst dat er opeens zo'n groot stuk bij zit.
Of heb ik nu een zeer speciale nog nooit eerder gehoorde ervaring :7 ?

p.s. dit is sinds vorig jaar dus. Dekens die daarvoor besteld waren passen gewoon.

Fika

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-23 15:32

Hier een beetje hetzelfde probleem.

Ik heb vandaag 2 dekens gepast, beide lagen helaas niet goed.
De Amigo Bravo 12 plus en de Weatherbeeta Dynamic 2.
De eerste zat bij de borst vrij ruim, maar als bij het zakken van het hoofd erg strak.
De tweede was bij de borst weer te ruim.

Mijn zoektocht gaat verder.

MalaQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-23 17:36

Veulen84 schreef:
MalaQ schreef:
Iemand tips? Ik ben op zoek naar een simpele waterdichte deken die over tuig heen kan. Betreft ook nog eens een westernzadel, dus vrij 'grof' tuig.

Is om van stal naar de binnenbak te stappen en weer terug in dit soort rotweer. Pasvorm hoeft niet fantastisch te zijn, maar hij moet wel comfortabel 8 min aan de hand kunnen stappen inclusief zijn tuig onder de deken.

Ik zag er eentje van Kentucky, maar verder is dit me erg onbekend..

Zo 1?

[ [url=m/6zXrHE.jpg]Afbeelding[/url] ]

Welk merk is dit? Heb je een linkje? :D

Sjafrane

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-23 20:24

Ik heb een merrie en daar heb ik een amigo deken voor maar in combinatie met de staartlus in plaats van bilriemen. Zijn steeds haar achterbenen helemaal vies. Hoe doen jullie dat?

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-23 21:45

Connaisseur schreef:
Zou je foto's willen delen Piekosjj? Kende de deken niet maar ziet er goed uit. Wordt dat neopreen inzet op de boeg niet erg nat?

Ja het regent daar wat sneller in dan bij 'gewone' dekens heb ik het idee, maar ik vind het wel erg fijn. Ik heb een paard met een lage hals en een giga schouder maar verder wel smal gebouwd (een draver :+) en het is de enige deken tot nu toe die echt heel goed op haar ligt. Het neopreen is heel zacht dus ze krijgen daar niet zo'n drukpunt als ze grazdn. De hals die je er bij kunt kopen is lang en dekt de hele voorsluiting, dus de kans op inregenen is dan heel miniem.

Ik heb even wat foto's opgezocht, dat was best lastig want ik heb niet zo veel fatsoenlijke foto's met de deken op haha :+

Afbeelding

Afbeelding
Met de liner er onder. Die valt bij haar helaas erg hoog, maar ze hebben nu een nieuw model dat gok ik beter er onder past. Ik heb diezelfde liners ook bij andere paarden op gehad, en daar trekt 'ie niet zo omhoog! Dus gewoon haar bouw gok ik. De liner heeft ook zo'n zacht stuk bij de borst dus ik merk niet dat ze er last van heeft dat 'ie wat hoog sluit (ze krijgt echt wondjes van niks :') )

Met hals:
Afbeelding

Ze is een stuk uitgezwaard deze zomer en de deken past haar nu een stuk beter. Ze is nu 4 dus had de dekens vorig jaar wat op de groei gekocht en dat heeft goed uit gepakt
Afbeelding

Dit is hoe een Amigo Mio haar valt. Hööks deken heeft ze 135, Horseware 140. Dit is helaas de beste foto die ik er van heb :+
Afbeelding

goldyc

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-23 00:28

Sjafrane schreef:
Ik heb een merrie en daar heb ik een amigo deken voor maar in combinatie met de staartlus in plaats van bilriemen. Zijn steeds haar achterbenen helemaal vies. Hoe doen jullie dat?

Ik had dit probleem ook. De mest viel gewoon op de riem en dan op haar benen. Ik heb gewoon zo’n geplastificeerde bilkoord gekocht, de goedkoopste bij de hypostore. Probleem is nu voor 95% opgelost, soms nog een klein plekje aan haar sprong maar de meeste dagen is ze volledig schoon.

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-23 12:10

Hoi allemaal,

Ik ben opzoek naar een regendeken voor mijn pony met aardige hals.
Toen hij nog hengst was een half jaar geleden heb ik een Amigo bravo 6’0 besteld buiten dat hij veel te strak bij zn hals zat kreeg ik van meerdere de opmerking dat deze te lang was.

Als ik hem opmeet is hij borst bil maat 184cm maar zn rug lente zit hij op +/- 113 dus dan klopt het wel dat de Amigo te lang is voor hem was want die rugmaat is van 6’0 130cm.
Ik ben bang dat de Amigo Bravo XL 5’9 ook niet ideaal kwa maat zal zijn als ik naar de tabel hij van horseware.

Ik ben dus opzoek naar een regendeken die geschikt is voor een korte maar stevige pony ,liefst 1200D of meer en liner systeem zou ideaal zijn maar geen must.
Ik ben kwa grote pony’s al een tijdje uit de dekens dus geen idee welke slim is om te bestellen dus wie kan mij helpen?

Dit was de Amigo Bravo 6’0
Afbeelding

Inmiddels is meneer geruind en is zn nek wel wat minder fors.

Afbeelding
Afbeelding

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-23 12:47

De Amigo die hij had was zoiezo te groot. Eventueel 1 of 2 maten kleiner? Je hoort nog een stukje bil te zien.

En Bucas eventueel? Blijf dat de “mooiste” merken vinden, Bucas of iets van Horseware.

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-23 13:34

Wiwabalia schreef:
De Amigo die hij had was zoiezo te groot. Eventueel 1 of 2 maten kleiner? Je hoort nog een stukje bil te zien.

En Bucas eventueel? Blijf dat de “mooiste” merken vinden, Bucas of iets van Horseware.

Deze Amigo bravo 1 of 2 maten kleiner gaat het zeker niet worden want deze zat al heel strak bij zn hals zoals je op de foto ziet en sloot amper dus daar kan ik niet zoveel mee.

Bucas heb ik alleen ervaring mee met de kleintjes en die pasvorm vond ik niets maar wellicht dat het voor grote korte pony’s wel werkt.
Maar ik wil eigenlijk voorkomen dat ik tig dekens moet gaan bestellen op de gok om te kijken welke wel past.

Het werkt makkkelijker als iemand met het zelfde model pony (kort en stevig) een merk kan aangeven die bij hun wel goed past.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-23 13:36

Piekosjj schreef:
manzano schreef:

Ik heb navraag gedaan bij Hooks, maar hij komt niet terug helaas.
Spijt dat ik hem niet eerder heb besteld, zag hem tijdje terug nog in 50 op de site.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-23 13:58

cinniz123 schreef:
Wiwabalia schreef:

Deze Amigo bravo 1 of 2 maten kleiner gaat het zeker niet worden want deze zat al heel strak bij zn hals zoals je op de foto ziet en sloot amper dus daar kan ik niet zoveel mee.

Bucas heb ik alleen ervaring mee met de kleintjes en die pasvorm vond ik niets maar wellicht dat het voor grote korte pony’s wel werkt.
Maar ik wil eigenlijk voorkomen dat ik tig dekens moet gaan bestellen op de gok om te kijken welke wel past.

Het werkt makkkelijker als iemand met het zelfde model pony (kort en stevig) een merk kan aangeven die bij hun wel goed past.

Het probleem blijft dat het alsnog per pony/paard verschilt. Ken korte en stevige waarbij bucas goed past, anderen juist weer totaal niet en die hebben weer een horseware. Of een heel ander merk. Terwijl je op 1e gezicht zou zeggen dat ze vergelijkbare bouw hebben, maar qua dekens hebben ze allemaal wat anders nodig.

Sowieso was die deken veel te lang, dus welk merk dan ook zal je een kleinere maat moeten. Eventueel naar de big neck, xl enzovoorts varianten kijken. Maar het zal passen, passen en nog eens passen worden.