[INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-23 20:10

Mijn volledig geschoren pony staat onder 0 gram amigo regendeken met 0 gram hals.

Ik had haar onder liner 100, maar die sloopte ze en had de het te warm onder :+

Ik twijfel omdat ze de liner gesloopt heeft om een nieuwe amigo liner te bestellen of de rambo ionic vanwege de therapeutische effecten.
Maar in hoeverre kan zoiets irritant zijn voor een paard als ze het continue moeten dragen?

Ik heb een bucas recuptex maar die ligt niet lekker genoeg meer voor 24/7

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-23 20:27

Hieperdi schreef:
Deni11 schreef:
Wat hebben jullie op de geschoren paarden/pony’s liggen? Die van ons was erg warm onder de 200, dus staat nu zonder hals onder een 100g, maar het klinkt mij wat frisjes ondanks dat ze in de avond op stal staat.

Ongeschoren. Stond afgelopen weken met een amigo 50 gram en nu hij savonds weer op stal staat met een qhp fleece voering telt denk ook voor 50 gram. Heb nu alleen nog een 200 gram liggen of een 340 :+
Vind de overstap naar 200 gram best veel. Al helemaal voor nu dus daar wacht ik nog mee

Wil misschien een Br classic gaan kopen van 150 gram en 240 gram voor straks.

En als het echt gaat vriezen/sneeuwen kan ik evt 340 gram op doen. Doe heb ik nog liggen van BR.

Paard staat overdag op de wei door weer en wind. Heeft het opzich niet snel koud alleen combi veel regen en of veel regen en wind haal ik hem nog wel eens rillend van de wei. Maar met echte vrieskou heeft hij er nooit zoveel last van

Ik zou voor een ongeschoren paard nu aan de 100/150 gram denken al helemaal als ze savonds op stal staan. Het is vaak binnen in stal helemaal niet zo koud en door de warmte van andere paarden kan dat best wel verschil geven van 5 graden vergeleken met buiten

Geschoren paard moet het zijn onderin :+

Muiz
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-23 20:49

Ik hou deze altijd aan, dat klopt best heel erg goed voor mijn merrie. Dan zou 200 grams wel warm zijn voor dit weer. Bij gure wind/regen doe ik er een hals bij op maar hou ik alsnog dit schema aan.

Afbeelding

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-23 22:07

Ik had mijn geschoren paard vandaag onder de 50 grams therapy staan maar hij voelde vanavond niet heel warm, dus nu onder de 100 grams Rambo.

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-23 22:23

Nouvel schreef:
Ik had mijn geschoren paard vandaag onder de 50 grams therapy staan maar hij voelde vanavond niet heel warm, dus nu onder de 100 grams Rambo.

Staat hij buiten? Buitenstal of binnenstal? :D

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-23 08:44

Hieperdi schreef:
Nouvel schreef:

Staat hij buiten? Buitenstal of binnenstal? :D

overdag buiten, van 7.30 tot 17.00 nu het eerder donker wordt en ‘s nachts binnen met buitenluikje.
Ik merk dat hij met name koud wordt onder een dunnere deken als het veel regent overdag, bij droog weer is hij nog prima warm.
Maar gezien er vandaag weer veel regen en wind voorspeld was hier maar weer de 100 erop…

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-23 08:45

Muiz schreef:
Ik hou deze altijd aan, dat klopt best heel erg goed voor mijn merrie. Dan zou 200 grams wel warm zijn voor dit weer. Bij gure wind/regen doe ik er een hals bij op maar hou ik alsnog dit schema aan.

[ [url=m/63o4Bd.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik houd eigenlijk ook altijd wel ong dit schema aan.
400 gebruik ik zelden, of het moet echt heel koud en nat zijn of met harde wind.

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-23 09:41

Mijn paard staat meest van de tijd (nog ongeschoren) onder een 0 gram. Als het onder de 6/7 graden wordt of bij guur weer doe ik er een 50 gram liner onder. Paard heeft het niet snel koud.

Nog een update nav eerdere vragen.
Ik heb een passende Recuptex cooler gevonden.

Afbeelding

Afbeelding

Dus dank voor de tips en meedenken. Ben benieuwd of het iets voor haar doet.

MyWishMax

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-23 10:31

Welke is het? De normale of big neck? Maar super fijn!!!

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-23 11:08

De normale, de big neck viel veel te ruim bij de schouders, die heeft ze dus blijkbaar niet nodig.
Grappig dat de zwarte (limited) zo anders valt. Dat had hypostore best even erbij kunnen zetten op de site..

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-23 11:15

Ah dan had ik toch gelijk! En heb ik precies dezelfde ;)

Blijft lastig met die pasvormen hoor. Ik denk dat er niks over te zeggen is, want je ziet hier al enorme verschillen in hoe iets valt volgens mensen zelf of voor welke paarden iets geschikt is.

LoLa_108

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-23 11:31

Hallo,

Wellicht dat iemand hier mij verder kan helpen. Voor mijn paard ben ik opzoek naar een 50 -100 grams outdoordeken voor als t kouder gaat worden. Enige probleem is de juiste vinden die past... het paard heeft een erg brede set schouders/borst, maar een slanke hals..

De horsware amigo bravo plus heb ik nu geprobeerd maar deze sluit bij de hals niet goed aan waardoor het inregent..
Qhp regendeken 0 gram zit wel super fijn, maar de kwaliteit van qhp is matig, snel kapot, dus wil ik ook niet meer.

Wie o wie heeft n idee?

Paard in kwestie:

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door LoLa_108 op 29-10-23 11:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-23 11:33

MyWishMax schreef:

Blijft lastig met die pasvormen hoor. Ik denk dat er niks over te zeggen is, want je ziet hier al enorme verschillen in hoe iets valt volgens mensen zelf of voor welke paarden iets geschikt is.

Dat denk ik ook.

Hoevaak lees wel niet horsware voor brede paarde bucas voor smalle.

Wat ook gewoon niet waar is :D

En modellen kunnen inderdaad binnen een merk ook gewoon anders vallen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-23 11:34

Bucas irish light? @ lola

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-23 11:47

Spenk schreef:
MyWishMax schreef:

Dat denk ik ook.

Zeker, dat denk ik ook.

Probleem met deze is dat ie op de site van Hypostore dus gewoon een keuze in kleur lijkt te zijn en niet in model. Hij staat op dezelfde pagina, gewoon dmv een drop down menuutje, kies je voor navy of zwart. Dat bedoelde ik eigenlijk. Zoals de Irish turnout, die kan je ook in blauw of zwart krijgen, maar is wel dezelfde pasvorm.
Maar ik had het kunnen zien achteraf als ik beter had gekeken.

Nouja, hoe dan ook, ben nu verder tevreden hoor!
Wel jammer dat van deze de buikriemen er niet af kunnen.

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-23 11:49

LoLa_108 schreef:
Hallo,

Wellicht dat iemand hier mij verder kan helpen. Voor mijn paard ben ik opzoek naar een 50 -100 grams outdoordeken voor als t kouder gaat worden. Enige probleem is de juiste vinden die past... het paard heeft een erg brede set schouders/borst, maar een slanke hals..

De horsware amigo bravo plus heb ik nu geprobeerd maar deze sluit bij de hals niet goed aan waardoor het inregent..
Qhp regendeken 0 gram zit wel super fijn, maar de kwaliteit van qhp is matig, snel kapot, dus wil ik ook niet meer.

Wie o wie heeft n idee?

Paard in kwestie:
[ [url=m/4Amk5P.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/dlk673.jpg]Afbeelding[/url] ]

Toch een kwestie van uitproberen. Sta je op een pensionstal en kun je daar wat uitproberen? Zelf tevreden over de Rhino Plus en duurdere Bucas dekens trouwens. De goedkopere zijn te smal. Dus de smartex, power turnout, irish of de atlantic passen hier wel.
Inregenen (heb ik inmiddels geleerd) is vrij normaal, goed te voorkomen met een hals.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-23 12:22

lies schreef:
De normale, de big neck viel veel te ruim bij de schouders, die heeft ze dus blijkbaar niet nodig.
Grappig dat de zwarte (limited) zo anders valt. Dat had hypostore best even erbij kunnen zetten op de site..

Je kan wel aan de fotos zien dat het een heel ander model is op zich. Hypostore neemt de tekst van bucas over en daar zitten veel fouten in. Heb ze via SM laatste week al op meerdere dingen gewezen die ze nu hebben aangepast op de site, maar ga niet hun hele website herschrijven of alles melden wat niet klopt. :=

LoLa_108

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-23 12:26

Dankjewel!
De andere paarden op stal zijn allemaal vele malen groter qua dekenmaten dus geen goed vergelijkings/pas materiaal haha. Maar ik heb nu de Bucas iris light besteld, kijken of die goed ligt. Inderdaad toch kwestie van uitproberen. Mijn paard vind een hals heel vervelend en doet alles eraan om het af te krijgen dus dat is helaas geen optie, vandaar dat ik graag wil dat het beetje goed aansluit bij de hals.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-23 12:27

wat ander sook nog een optie is is een halve hals wellicht?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-23 13:39

lies schreef:
Spenk schreef:
Dat denk ik ook.

Zeker, dat denk ik ook.

Probleem met deze is dat ie op de site van Hypostore dus gewoon een keuze in kleur lijkt te zijn en niet in model. Hij staat op dezelfde pagina, gewoon dmv een drop down menuutje, kies je voor navy of zwart. Dat bedoelde ik eigenlijk. Zoals de Irish turnout, die kan je ook in blauw of zwart krijgen, maar is wel dezelfde pasvorm.
Maar ik had het kunnen zien achteraf als ik beter had gekeken.

Nouja, hoe dan ook, ben nu verder tevreden hoor!
Wel jammer dat van deze de buikriemen er niet af kunnen.

Oh dat is wel slordig, ja. Dit zijn wel echt 2 verschillende dekens en niet dezelfde in een andere kleur. Als het nu de 1e navy was en de navy met oranje, oké. Dat waren dezelfde alleen andere bies.
Je kan er even een berichtje over sturen?

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-23 14:20

Weet iemand of de amigo hero en amigo bravo hetzelfde valt als pasvorm?
Twijfel nog tussen BR classic outdoor
Of de Amigo Bravo 12 100 gram en dan met liners werken. Zodat ik er 200 of 300 gram van kan maken. De br classic outdoor heeft een waterbestendigheid van 5000/6000 mm geloof ik dat is best behoorlijk wat

Ik heb nu de amigo hero ripstop 50 gram waar ik best tevreden over bent.. op de haak sluiting na vanwege hooinet maar daar ga ik even wat voor verzinnen. Wil nu even van die soort kabelbinders met klitten gaan proberen om die sluiting weg te moffelen. Iemand nog andere tips

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-23 14:51

Ja die vallen hetzelfde, alleen opletten dat ze dezelfde sluitingen hebben natuurlijk

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-23 14:58

Sintara schreef:
Ja die vallen hetzelfde, alleen opletten dat ze dezelfde sluitingen hebben natuurlijk

Ja de vreselijke inhaak systeem haha. De disc vind ik denk niks zit ook wat hoger en vind t lekijk. En de normale sluiting kan ik niet veel meer vinden op een enkele 0 grams

Fika

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-23 15:04

Misschien kan ik hier mijn vraag stellen.
Voor een paard met een vrij lastige bouw ben ik op zoek naar een goed passende deken.
Het paard heeft een hoge, redelijk lang doorlopende schoft, een lange rechte rug en is verder erg smal gebouwd.
Smalle borst en een smalle achterhand.
Ik zoek een deken met loopsplit, aangezien het paard veel vrije beweging krijgt.

Zijn er hier mensen met een soortgelijk gebouwd paard die een foto kunnen posten van hun paard met deken?

Afbeelding

Afbeelding

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-23 15:09

Voor voldoende ruimte in de deken is een loopsplit niet noodzakelijk. Je ziet juist dat de dure, betere dekens dat niet hebben. Dus ik zou jezelf niet beperken met dat criterium.