[INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-23 21:29

@Maartje; Heb een zwaargebouwd type (Irish Draught) momenteel onder een Rhino Plus Lite 0 gram staan, daar zit standaard een hals bij. Ze heeft ook een Bucas Power Turnout (Smartex en Atlantic hebben dezelfde pasvorm), die zit haar ook goed.
Alle liners van horseware en bucas passen onder beide dekens goed. Ook een goedkope liner die ik onlangs kocht van Equitheme past onder beide dekens.

Balen Celebi..

Teteltee

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-23 21:37

Is er nog verschil tussen de Smartex en de Irish qua pasvorm? Heb gezocht maar kan niet echt iets vinden.

JenniferU

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-23 21:42

Teteltee schreef:
Is er nog verschil tussen de Smartex en de Irish qua pasvorm? Heb gezocht maar kan niet echt iets vinden.

Als t goed is niet. Bij mijn paard vielen ze t zelfde

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-23 21:49

Ik vind van wel :+
De Irish viel hier net iets te smal bij de schouders, waar de Power Turnout (wel zelfde pasvorm als de Smartex) precies goed valt.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-23 21:53

Thx, die had ik al op mijn lijstje staan! Enige waar ik over twijfel is dat de hals los is. Mijn PRE heeft ook eenhorseeare deken en die heeft altijd een dun stukje manen op de plek waar de deken ligt. Ze staan 24/7 buiten dus de deken ligt wel altijd op en ze bewegen veel. Wat is jouw ervaring daarmee?

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-23 21:59

Oh, ik vind losse hals juist heel fijn, zit er dan ook alleen op als het echt koud is, of als het de hele dag regent.
Mijn paarden staan ook 24/7 buiten, bewegen soms veel, soms niet :+ maar mijn paard heeft zulke dikke billen, die deken gaat nergens naartoe. Ze rolt ook vaak, maar de deken komt altijd weer op z'n plek terug, zonder bilriemen, die haal ik er altijd af.

Qua manen heb ik echt geen idee, mijn paard heeft een sportcoupe en niet al te dikke manen, mede dankzij d'r eczeem. Heb geen last van afschurende manen onder de hals. De deken valt een stukje over het manengedeelte, maar dat is met alle dekens, toch? Of bedoel je iets anders?

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-23 22:06

Nee inderdaad dat stukje over de manen. Ik wil echt proberen te voorkomen dat ze dat kwijt raakt :o

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-23 22:08

Maartje_M schreef:
Nee inderdaad dat stukje over de manen. Ik wil echt proberen te voorkomen dat ze dat kwijt raakt :o

Mijn paard heeft dat ook heel snel, ik ben nu aan het proberen met de Bucas schoftbeschermer ertussen, kijken of dat ook voor de manen scheelt.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-23 22:09

Ik kom even binnenvallen. Het paard wat ik ga rijden heeft/krijgt een wintervacht. Ik ga puur recreatief rijden en paard komt elke dag buiten, weer of geen weer. Nu wil ik haar wel graag droog hebben, als in dat ze niet kletsnat is als ik wil gaan rijden. Kan ik dan een 0 grams regendeken opgooien, of is dat nog te warm icm wintervacht?

nnicolex

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-23 23:52

Teteltee schreef:

Grappig die verschillende reacties want de smartex en turnout vielen juist bij mijn paard te smal waardoor ik bij de irish en x range ben uitgekomen! Zo zie je maar dat het echt per paard verschilt..

Change03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-23 09:06

Zertab schreef:
Ik kom even binnenvallen. Het paard wat ik ga rijden heeft/krijgt een wintervacht. Ik ga puur recreatief rijden en paard komt elke dag buiten, weer of geen weer. Nu wil ik haar wel graag droog hebben, als in dat ze niet kletsnat is als ik wil gaan rijden. Kan ik dan een 0 grams regendeken opgooien, of is dat nog te warm icm wintervacht?

Kan geen kwaad hoor :)

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-23 10:00

Vooral even voelen. Het kan momenteel soms te warm zijn in combinatie met de vacht. Zeker als ze ook op stal staan met de deken kunnen ze eronder gaan zweten.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-23 10:32

Celebi schreef:
Vooral even voelen. Het kan momenteel soms te warm zijn in combinatie met de vacht. Zeker als ze ook op stal staan met de deken kunnen ze eronder gaan zweten.

Dan zou eventueel het deken eraf kunnen in de avond.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-23 10:39

Mijn brede pony past goed in Rhino. Ik heb er eentje nog met de rechte voorsluiting.
Zijn die überhaupt nog te koop?

xxxmh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-23 10:55

Ik had een horseware deken geretourneerd bij dochorse maar nog steeds geen geld terug gekregen, 4 okt terug gestuurd en al een aantal mailtjes verder met steeds een antwoord het geld staat er binnen 2a3 dagen op. Maar heb nog steeds niks ontvangen. Hoe is jullie ervaring met retourneren bij dochorse? Gaat om 146 euro...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-23 11:17

xxxmh schreef:
Ik had een horseware deken geretourneerd bij dochorse maar nog steeds geen geld terug gekregen, 4 okt terug gestuurd en al een aantal mailtjes verder met steeds een antwoord het geld staat er binnen 2a3 dagen op. Maar heb nog steeds niks ontvangen. Hoe is jullie ervaring met retourneren bij dochorse? Gaat om 146 euro...

Normaalgesproken goed maar over Dochorse ben ik de laatste tijd ook niet tevreden, er worden een hoop fouten gemaakt. Ik zou ze maandag anders even bellen.

Muze schreef:
Mijn brede pony past goed in Rhino. Ik heb er eentje nog met de rechte voorsluiting.
Zijn die überhaupt nog te koop?

https://www.agradi.nl/rhino-original-tu ... gJhevD_BwE

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-23 11:38

Ooooh top ze zijn er nog dankje

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-23 17:22

Hier de bucas smartex medium gepast.
Maar helaas... qua lengte opzich goed alleen knelt hij enorm op de schoft. Toch maar weer verder kijken..

Kayleigh__

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-23 17:42

Ik twijfel of ik over ga stappen van de Rambo Optimo naar de Lemieux Kudos. Ik ben tevreden over de pasvorm van de Optimo, maar hij is nu na het wassen net niet 100% meer waterdicht en hij ligt ook scheef op mijn paard vanwege een kapotte binnenkant. Was een koopje van Marktplaats waarvan ik voor dat geld (50,- incl liners) al blij ben dat ie een seizoen is meegegaan, maar ik durf het niet nog een seizoen aan. :o

De Kudos lijkt mij sterker qua stof en is voordeliger, vandaar dat ik er aan denk om over te stappen.
Weet iemand hoe de maatvoering is van de Kudos? Valt deze gewoon normaal op maat?
En kunnen de liners van de Optimo eronder?

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-23 18:35

Nog een deken die ik heb liggen gepast, denk wel maat te groot en is van shires dus valt ruim voor. Denk deze rechte sluiting wel beter?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Deni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-23 18:40

Wat hebben jullie op de geschoren paarden/pony’s liggen? Die van ons was erg warm onder de 200, dus staat nu zonder hals onder een 100g, maar het klinkt mij wat frisjes ondanks dat ze in de avond op stal staat.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-23 18:41

Het was ook warm vandaag, 16 graden :D

Kelszz_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-23 19:00

Kayleigh__ schreef:
Ik twijfel of ik over ga stappen van de Rambo Optimo naar de Lemieux Kudos. Ik ben tevreden over de pasvorm van de Optimo, maar hij is nu na het wassen net niet 100% meer waterdicht en hij ligt ook scheef op mijn paard vanwege een kapotte binnenkant. Was een koopje van Marktplaats waarvan ik voor dat geld (50,- incl liners) al blij ben dat ie een seizoen is meegegaan, maar ik durf het niet nog een seizoen aan. :o

De Kudos lijkt mij sterker qua stof en is voordeliger, vandaar dat ik er aan denk om over te stappen.
Weet iemand hoe de maatvoering is van de Kudos? Valt deze gewoon normaal op maat?
En kunnen de liners van de Optimo eronder?

Hier heel erg tevreden over de Lemieux kudos! Of de liners er onder passen durf ik niet te zeggen maar gok van wel. Deken heeft een geweldige pasvorm die overal vrij ligt. Maatvoering is gelijk aan de normale maatvoering van horseware. Valt dus niet 1 maar groter zoals de optimo linn

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-23 19:34

Deni11 schreef:
Wat hebben jullie op de geschoren paarden/pony’s liggen? Die van ons was erg warm onder de 200, dus staat nu zonder hals onder een 100g, maar het klinkt mij wat frisjes ondanks dat ze in de avond op stal staat.

Ongeschoren. Stond afgelopen weken met een amigo 50 gram en nu hij savonds weer op stal staat met een qhp fleece voering telt denk ook voor 50 gram. Heb nu alleen nog een 200 gram liggen of een 340 :+
Vind de overstap naar 200 gram best veel. Al helemaal voor nu dus daar wacht ik nog mee

Wil misschien een Br classic gaan kopen van 150 gram en 240 gram voor straks.

En als het echt gaat vriezen/sneeuwen kan ik evt 340 gram op doen. Doe heb ik nog liggen van BR.

Paard staat overdag op de wei door weer en wind. Heeft het opzich niet snel koud alleen combi veel regen en of veel regen en wind haal ik hem nog wel eens rillend van de wei. Maar met echte vrieskou heeft hij er nooit zoveel last van

Ik zou voor een ongeschoren paard nu aan de 100/150 gram denken al helemaal als ze savonds op stal staan. Het is vaak binnen in stal helemaal niet zo koud en door de warmte van andere paarden kan dat best wel verschil geven van 5 graden vergeleken met buiten

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-23 19:50

Ons geschoren paard staat nu onder 150gr met 0gr hals, 24/7 buiten met schuilstal.
Had afgelopen dagen wel een 0gr regendeken erover, maar was nu toch wat veel.
Zou echt voelen onder de deken, ligt er ook erg aan hoeveel vacht ze hebben en of ze van nature wat kouwelijk zijn of juist niet.