[INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 20:49

Mijn oplossing voor het blijven hangen aan de hooinetten met de gesp.
Hoop dat dit houdt.

Afbeelding

Beau_Myrthe

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 21:24

Afbeelding

Hier ook een twijfel over Bucas.
Wat vinden jullie?
Ik twijfel over de lengte en bij de schouder eigenlijk wat te veel ruimte.
Hierdoor kan je hem best ver naar achteren “trekken” waardoor die te lang is.
Maar met het hoofd naar beneden is die weer niet te lang.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 21:31

Wel te lang hoor! Zou maatje kleiner doen.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 21:31

Trekt hij naar achter over de schoft?
Hij oogt bij de schoft strak door de vouwen. Hoe voelt het daar als hij vd grond eet?

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 21:42

Beau_Myrthe schreef:
[ [url=m/X6s8Cg.jpg]Afbeelding[/url] ]

Hier ook een twijfel over Bucas.
Wat vinden jullie?
Ik twijfel over de lengte en bij de schouder eigenlijk wat te veel ruimte.
Hierdoor kan je hem best ver naar achteren “trekken” waardoor die te lang is.
Maar met het hoofd naar beneden is die weer niet te lang.

Beetje als bij mij zo te zien.

Beau_Myrthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 21:45

Het is al een maat kleiner dan de Rambo, nog kleiner wordt te kort en denk ik wel te krap bij de schoft/hals.
Heb normaal 183 maar dit is de 175.

Ik heb niet het idee dat die te strak zit rond de hals, hij trekt ook niet over de schoft heen naar achteren.
Het is een 27 jarige merrie met een hoge schoft.
Daardoor lijkt er altijd wel veel druk op de schoft te staan maar vind het niet erger dan de Amigo of de Rambo. Het is altijd meer het beeld.

Afbeelding

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 21:47

Ik vind de schouder echt veel te wijd. Mijne zit ook een beetje zo en gaat dus terug. Maat kleiner is veel te klein.

Beau_Myrthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 21:50

Lastig hè. De huidige Rambo is iets te groot aan het worden, door de leeftijd valt ze wat in.
Denk dat ik voor de vergelijking maar een Rambo maatje kleiner ga bestellen.

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 23:24

Ik denk dat je voor jouw paard gewoon een ander model moet hebben, met ruimte voor de schoft. Bijvoorbeeld die nieuwe van decathlon of die weatherbeeta met schoftkussens.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 06:56

Mijn bucas therapy is ook ietsje wijd aan de voorkant, ik merk dat het veel scheelt als je de schoftbeschermer van bucas er tussen doet, dat haalt de deken net wat omhoog waardoor die bij mijn paard beter zit.

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 07:14

Eef_Bam schreef:
Ik denk dat je voor jouw paard gewoon een ander model moet hebben, met ruimte voor de schoft. Bijvoorbeeld die nieuwe van decathlon of die weatherbeeta met schoftkussens.

Ik heb voor mijn merrie een master deken met schoftkussens geprobeerd, maar de schoft valt precies tussen de kussens en hebben dan dus 0 effect.
Vond het mooi klinken maar helaas, misschien zit dat bij de weatherbeeta anders?
Ik vond die nieuwe van decathlon ook heel interessant, maar is maar 0 gram en onderdekens alleen 50 en 300 gram, een 150 zou fijn zijn maar misschien komt die nog.

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 07:29

Oooh ik baal zo. Las hier al meer berichten over lekkende Rambo's maar nu helaas bij mij ook (Rambo original). Van zijn Rhino was een voorsluiting af (blijven hangen aan een rand wss) dus nu de oude Nika maar op. Was behoorlijk horseware fan maar begin nu toch naar andere dekens te kijken ivm waterdichtheid en de voorsluitingen.

nnicolex

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 07:32

Over die schoftbeschermer gesproken, iemand die weet waar ze hem nog wel op voorraad hebben? Overal uitverkocht en bucas zelf kan geen voorraden inzien..

Kelszz_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 07:51

Stal_Fiore schreef:
Hoop dat dit houdt.

[ [url=m/4GgubF.jpg]Afbeelding[/url] ]

Hoe heb je dit gemaakt ?

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 08:24

Kelszz_ schreef:
Stal_Fiore schreef:
Hoop dat dit houdt.

[ [url=m/4GgubF.jpg]Afbeelding[/url] ]

Hoe heb je dit gemaakt ?

Ik had nog halsterbontjes liggen die ik nooit gebruikte en had ergens op bokt in een oud topic de tip gezien om iets te maken wat door de ringen gaat, achter de gesp langs en dan voor met klittenband sluit.

Afbeelding

Afbeelding

Kever

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 08:30

Misschien hebben jullie wel dé tip…

Voor mijn Fries zoek ik naar een écht waterdichte regendeken (en winterdekens, evt met liners maar ben al blij met gewoon waterdichte losse dekens).
Qua pasvorm is ze gewoon echt lastig. Bucas geeft niet genoeg ruimte bij de borst (iig de therapy en de smarten), ik heb jaren geleden een Amigo gepast (ook de big neck) maar de normale was te krap en de big neck weer veel te ruime opening.
EJ huismerk ligt top maar is de waterdichtheid weer matig van.
Ze heeft nu Weatherbeeta en daar was ik heel blij mee, tot ik dr gisteren volledig doorweekt aantrof (echt op de rug en billen nat, niet alleen inregenen bij de hals).
Fryskware vond ik dramatisch, die lekte bij t eerste spatje al door bij alle naden en kreeg ze schuurplekken op de borst van.

Tja… wat zou nou echt nog kunnen passen? Ik ben steeds jaloers op m’n stalgenootjes met perfect droge paarden onder hun Bucas en Amigos, terwijl die van mij nu al doorregent…

Ik twijfel ook wel eens of haar bouw er gewoon voor zorgt dat er water verzamelt op d’r rug of zo (iets holle rug). Hoe ervaren andere Friezen eigenaren dit?

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 09:07

Kever en als je de Amigo XL in 1 maat kleiner neemt dan wat hij normaal heeft?

Bij brede paarden zie je vaak dat mensen een grotere maat kiezen, omdat het dan nog enigszins past ;) maar met de XL hoeft dat niet

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 09:18

XladyX schreef:
Oooh ik baal zo. Las hier al meer berichten over lekkende Rambo's maar nu helaas bij mij ook (Rambo original). Van zijn Rhino was een voorsluiting af (blijven hangen aan een rand wss) dus nu de oude Nika maar op. Was behoorlijk horseware fan maar begin nu toch naar andere dekens te kijken ivm waterdichtheid en de voorsluitingen.

Valt die Rambo binnen je garantie?

dmuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 09:33

Misschien shires? Bij vliegendekens passen die vaak mooi op wat bredere paarden

elbony

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 10:06

nnicolex schreef:
Over die schoftbeschermer gesproken, iemand die weet waar ze hem nog wel op voorraad hebben? Overal uitverkocht en bucas zelf kan geen voorraden inzien..

als je het bucas schoftbeschermkussen zoekt zou je die kunnen bestellen bij maaike daamen dekenwasserij.
zij maakt ze zelf.
en het werkt fantastisch, heb er zelf 2
https://daamendekenwasserij.nl/blog/201 ... as-dekens/

elbony

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 10:14

Kever schreef:
Misschien hebben jullie wel dé tip…

Voor mijn Fries zoek ik naar een écht waterdichte regendeken (en winterdekens, evt met liners maar ben al blij met gewoon waterdichte losse dekens).
Qua pasvorm is ze gewoon echt lastig. Bucas geeft niet genoeg ruimte bij de borst (iig de therapy en de smarten), ik heb jaren geleden een Amigo gepast (ook de big neck) maar de normale was te krap en de big neck weer veel te ruime opening.
EJ huismerk ligt top maar is de waterdichtheid weer matig van.
Ze heeft nu Weatherbeeta en daar was ik heel blij mee, tot ik dr gisteren volledig doorweekt aantrof (echt op de rug en billen nat, niet alleen inregenen bij de hals).
Fryskware vond ik dramatisch, die lekte bij t eerste spatje al door bij alle naden en kreeg ze schuurplekken op de borst van.

Tja… wat zou nou echt nog kunnen passen? Ik ben steeds jaloers op m’n stalgenootjes met perfect droge paarden onder hun Bucas en Amigos, terwijl die van mij nu al doorregent…

Ik twijfel ook wel eens of haar bouw er gewoon voor zorgt dat er water verzamelt op d’r rug of zo (iets holle rug). Hoe ervaren andere Friezen eigenaren dit?

misschien even kijken naar de dominick dekens. die hebben een voering die naar het paard gevormd is, terwijl de buitenkant gewoon los daarvan veel rechter gesneden is.
de waterdichtheid ervan is prima.'helaas is mijn paard eruit gegroeid en zit hij tussen 2 maten in.
de voorkant/opening van de dominick deken is meer in een u-vorm gesneden waardoor hij beter functioneert voor paarden met een behoorlijke nekpartij.
de voorsluitingen bewegen onafhankelijk van elkaar.

Teteltee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 10:23

Iemand hier ervaring met een Bucas Power Cooler of Shamrock onder een regendeken? Ik zoek iets om te gebruiken wanneer mijn pony nat is van het zweet of regen, waarmee ze direct weer naar buiten kan. Heb het liefst dekens met een gladde voering dus zoek echt een losse liner die ik er weer onderuit kan halen als ze is opgedroogd.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 10:34

nnicolex schreef:

Wat vervelend, ik heb hem een tijd terug gekocht toen hij toevallig op voorraad was bij hypostore, wellicht daar navragen?

Teteltee schreef:
Iemand hier ervaring met een Bucas Power Cooler of Shamrock onder een regendeken? Ik zoek iets om te gebruiken wanneer mijn pony nat is van het zweet of regen, waarmee ze direct weer naar buiten kan. Heb het liefst dekens met een gladde voering dus zoek echt een losse liner die ik er weer onderuit kan halen als ze is opgedroogd.

Ja ik gebruik de power cooler onder de regendeken. Ik heb er zelf nog een voering in gezet bij de schouders om schuren te voorkomen. Mijn paard valt tussen twee maten in, heb de grotere gedaan en zelf iets ingenomen. Hij ligt niet strak op de schoft, maar uit voorzorg heb ik nog klittenband erop genaaid zodat ik de bucas schoftbeschermer erop kan doen als nodig.
Ook de zijkanten heb ik iets in moeten nemen omdat hij achter anders onder de deken uit kwam. Het is dus even goed passen om te kijken of je zelf nog aanpassingen moet doen.
Verder staat mijn paard (als hij al een deken op moet) de hele winter alleen met de powercooler en een regendeken, dus dat bevalt erg goed.

Teteltee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 10:37

Oke goed om te horen! Even kijken of hij onder de regendeken uit komt dus, ga ik er 1 passen!

Saar4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 11:08

Heeft iemand ervaring met zowel Shires als Rambo 0 grams regendekens?

Ik had voor mijn pony altijd Rambo dekens en die waren geweldig, nooit zweten en heel sterk. Mijn nieuwe paard draagt een Shires eczeemdeken die perfect past en ik overweeg een 0 grams Shires rekendeken te kopen. Is die net zo ademend als de Rambo of zal die sneller zweterig worden? iemand enig idee?