deken vraagje: hoeveel gram hebben jullie er nu op ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

zobras

Re: deken vraagje: hoeveel gram hebben jullie er nu op ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 12:35

Tja, dan ben ik geloof ik niet helemaal duidelijk geweest. Je zal niet direct zijn weerstand beinvloeden door dekens. Vroeg dekens opgooien heeft geen effect op latere leeftijd, of dat je zou denken dat je later niet meer zonder dekens kan.

nikki160287

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 12:56

Dat weet ik een paard groeit echt wel weer een wintervacht aan, daar ben ik ook niet zo bang voor. Maar dat heeft niks met weerstand te maken. Weerstand opbouwen vor jonge paarden houden meerdere factoren in, maar ik ben van mening dat een deken er op doen wel die weerstand beïnvloed. Een jong pard hoeft immers zichzelf niet meer warm te houden...

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 12:58

Weerstand heeft niets te maken met de kracht van een paard om zichzelf warm te houden. Als dat zo zou zijn, zou elk paard met een deken op dus een lage weerstand hebben, dus ook de sportpaarden Verward

nikki160287

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 13:05

Een jaarling is geen sportpaard en nog in de groei is heel wat anders. Heb ik geloof ik ook al in me eerste post gezegt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 13:14

De reden waarom een jaarlinger geen deken om hoeft is vrij simpel. Dekens worden gebruikt om te zorgen dat het paard geen dikke vacht krijgt, wat lastig is met veel rijden en trainen. Mag hopen dat jij en jaarlinger nog niet rijdt en traint.
Dat hij zijn haren op heeft is een goed teken, er komt dan een luchtlaagje tussen de haren welke weer isolerend werkt. Ga je dekens op gooien kan dat niet meer.

Mijn ongeschoren paard staat nu onder 250 gr, zit kort in zijn vacht en heeft het absoluut niet koud. Volgende week word hij geschoren en komt er afhankelijk van het weer, 250-400-500 of 650 op. Maar dat ligt dus echt aan het weer.

orsini

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 13:16

ik denk dat deze discussie wel makkelijk op te lossen is, want het is maar net hoe je weerstand ziet. Paarden met dekens om zijn echt niet minder gezond dan paarden zonder deken, in die zin is hun weerstand niet minder, maar ga je een paard die de hele winter met deken om staat vervolgens een dag in de kou zetten zonder deken --> ja dan wordt hij ziek. Niet omdat hij fyziek minder weerstand heeft, maar omdat hij dat op dat moment gewoon niet gewend is. Net als jij nu naar buiten zou gaan zonder jas de hele dag, dan wordt je ziek, maar een goede weerstand voorkomt dat niet.
Ik denk ook echt wel dat het sportpaard het jaar daarna net zo goed weer wintervacht aanmaakt als je hem zonder deken zet en dan wordt hij niet ziek buiten.

Weerstand zit intern in je immuunsysteem. Paarden zonder vacht kunnen geen weerstand bieden aan de kou dus kunnen daardoor ziek worden. Naar mijn mening twee andere dingen, maar allebei korrekt.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 18:14

Mijn oude paard had altijd dekens op in de winter. Toen hij 16 was en met pensioen ging dacht ik hem fijn zonder deken de winter door te laten gaan. In november werd hij ziek, verkouden en koorts. De veearts vroeg zich af wat ik anders dan anders gedaan had. Ik vertelde dat ik nu geen deken meer op deed omdat hij met pensioen was. De veearts vond dat ik er maar gauw een deken op moest doen. Na zoveel jaar in de dekens kon hij zichzelf echt niet meer natuurlijk warm houden. Dus ik heb het natuurlijk vemogen bij dit paard wel een beetje "verpest" met dekens!

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 18:17

Tiessie, oudere mensen en oudere paarden hebben door hun leeftijd wat meer moeite om zichzelf warm te houden dan jongere mensen en jongere paarden. Dat heeft weinig te maken met de voorgaande jaren dat hij een jas aan heeft gehad (of dus deken op). Je zou misschien ook verder kunnen kijken of de omstandigheden waaronder het oude paard leeft wel goed genoeg is. Dat wil zeggen, krijgt hij de juiste voeding binnen om te zorgen dat zijn interne kachel goed op tempertuur blijft.

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 18:20

Perla schreef:
andwoord op je andere vraag: als je pony het koud had zou ik lekker de 250 en de 300 op doen hoor lekker warm en die 50 gram scheelt niet heel veel kun je beter hebben dan dat het gaat schuren Knipoog je pony is geschoren toch?

ja is geschoren en heb nu 450 gram op,
hoop dat dat genoeg is.. ze had het er gister lekker warm onder, deze deken is ietsje dunner maar schuurt niet, ik heb het idee dat het ook minder koud is nu.

Buckje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 18:26

Eleonoor schreef:
Mij lijkt een jaarling voorzien van dekens ook lichtelijk overdreven. Maar dat heeft niets met hard maken te maken. Een kind zonder jas te laten lopen als die klein is, betekend ook niet automatisch dat als die ouder is geen jas aan heeft

Maar een jaarling met voldoende beweging en ruwvoer zou perfect moeten doen met zijn eigen jas. Dat dan de haren overeind staan is juist goed, dat creeert een extra isolatie laag door de stilstaande lucht tussen die haren. Laat een jaarling lekker met goede voer een eigen vacht kweken zodat hij op natuurlijke wijze de kou kan weerstaan.

Maar af- harden paarden is onzin.

Jaarling geschoren zonder jas, geschoren kan niet...

je zal het over mij hebben neem ik aan Knipoog ?

hij is geschoren op aanraden van de DA hij heeft ecxeem ect.

IlOna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 18:29

Die van mij heeft nu 200 gram op.
Als het echt koud word zoals vorig jaar dan doe ik er een deken onder. dat is ong samen 300 gram.
Die van mij staat s middags in de wei. (tenzij het heel erg regent.)
En zijn vacht is er nooit opgekomen dus.

Tienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 17:56

Mijne heeft nu een 300 grams op, en mijn haflinger alleen een regendekentje Ja

annie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 17:58

nu 350 gram maar ik moet hem nog scheren

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 18:52

ik heb gewisseld van 450 naar 550, ze had het koud vandaag.

CoriienRN

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 18:54

zo tis weer lekker koud vandaag.. de mijne heeft nu een zweet/deken en een 350 grams gevoerde regen deken op.. word het onder de 0 dan krijgt ze een 500 grams op Knipoog lekker walleeem Haha!

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 20:45

200 grams en deze week wordt dat wrs 300grams.

Curly85

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 14:21

400 gram en hij heeft het nog steeds koud dus ga snel over op een 500 grams

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 16:14

Ik had een onderdeken en een deken met hals op, maar ze begint wat te snotteren, dus nu heeft ze 370 + 220 op. (geschoren)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 16:26

Sjuimpje schreef:
Ik heb het eens even opgezocht, de onderste is 200 gram en eenmaal gewassen, daarop ligt een Lamicell die volgens de brochure 460 gram zou moeten zijn die is nieuw, daarop ligt een outdoor Lamicell van 300 gram ook nieuw.
Ik let eigenlijk niet eens zoveel op die grams aanduiding, ik heb al vaker gezegd dat dat lang niet alles zegt, in de praktijk heb ik gemerkt dat lang niet alleen het aantal gram vulling wat zegt over het isolerende vermogen. Net als Maartje controleer ik verschillende malen per dag en zodra ik de paarden niet meer behaaglijk warm vind aanvoelen krijgen ze er een deken bij.

Hmmm, vind dit wel heel erg verwend... Tis maar net waar je je paard aan laat wennen...

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 17:48

Ik heb op de merrie die woensdag is geschoren een waterdichte 380 grams Dominick liggen, met daaronder een dunne Dominick staldeken (katoenen voering, geen vulling, volgens de site vergelijkbaar met ong. 170 grams).

Dat ging tot vandaag prima.
Maar ze kan zich vreselijk druk maken, en dat deed ze dus vanmorgen ook toen ze buiten liep...
Ze was toen in no time helemaal bezweet en de onderdeken was doornat...

We hebben haar laten drogen onder een fleecedeken met een wollen deken erover heen, en gelukkig heb ik thuis nog zo'n zelfde dunne deken die eronder kan.

Maar nu vraag ik me af...
staat ze nu onder een te dikke laag dekens?
als ze stil staat en rustig loopt is er niks aan de hand, maar als ze dus echt gaat lopen rennen en vliegen raakt ze wel bezweet...

Lastig dit, ik wil ook niet dat ze het koud heeft of kou vat...

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 17:57

Jeetje wat een dekens........ ik heb ze niet eens dikker dan 300 gr. Bloos Bloos en die liggen nu nog lekker in de kast.
Zolang het niet windkracht 6 of hoger is en nat en koud krijgen ze niet meer dan een ongevoerde waterdichte deken op
Ze staan s'nachts wel op stal maar met de luiken open.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 18:49

Nouvel schreef:

Paarden hebben het echt niet snel koud. Ze hebben nl. ook nog een vacht (als je deze niet scheert) en daar kunnen ze een boel mee.

Tayga

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 18:53

Nouvel schreef:
Ik heb op de merrie die woensdag is geschoren een waterdichte 380 grams Dominick liggen, met daaronder een dunne Dominick staldeken (katoenen voering, geen vulling, volgens de site vergelijkbaar met ong. 170 grams).

Dat ging tot vandaag prima.
Maar ze kan zich vreselijk druk maken, en dat deed ze dus vanmorgen ook toen ze buiten liep...
Ze was toen in no time helemaal bezweet en de onderdeken was doornat...

We hebben haar laten drogen onder een fleecedeken met een wollen deken erover heen, en gelukkig heb ik thuis nog zo'n zelfde dunne deken die eronder kan.

Maar nu vraag ik me af...
staat ze nu onder een te dikke laag dekens?
als ze stil staat en rustig loopt is er niks aan de hand, maar als ze dus echt gaat lopen rennen en vliegen raakt ze wel bezweet...

Volgens mij zweten alle paarden, als ze zich druk maken. Ook paarden zonder deken zijn dan zeiknat... Spreekt uit ervaring Clown

Misschien kun je haar buiten wat minder omdoen of een deken reserve op stal houden, zodat je de onderdeken eventueel kunt wisselen? Maarja dat ik natuulijk lastig als je ze zelf niet binnen zet...

Anders zou ik gewoon omlaten wat je nu omhebt!

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 19:39

ik heb er al een week 400 grams opgedaan gaat goed..

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 19:39

Sammie, zij is dus wel geschoren... Knipoog
En pas woensdag, dus ze is echt nog kaal...

Taygalover, bedankt voor je reaktie!
Ik was net even terug naar stal met een droog onderdekentje, maar ze was zo lekker warm en het was binnen ook helemaal niet koud, dus ik laat haar nu maar staan onder alleen de winterdeken.
Kijk ik morgenochtend wel even hoe ze erbij staat.
Ze heeft het volgens mij niet zo heel snel koud, alleen ik ben daar altijd zo bang voor... Clown

Dekens wisselen voor het naar buiten gaan is inderdaad lastig, omdat ik zelf gewoon werk overdags...