Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Perla schreef:andwoord op je andere vraag: als je pony het koud had zou ik lekker de 250 en de 300 op doen hoor lekker warm en die 50 gram scheelt niet heel veel kun je beter hebben dan dat het gaat schurenje pony is geschoren toch?
Eleonoor schreef:Mij lijkt een jaarling voorzien van dekens ook lichtelijk overdreven. Maar dat heeft niets met hard maken te maken. Een kind zonder jas te laten lopen als die klein is, betekend ook niet automatisch dat als die ouder is geen jas aan heeft
Maar een jaarling met voldoende beweging en ruwvoer zou perfect moeten doen met zijn eigen jas. Dat dan de haren overeind staan is juist goed, dat creeert een extra isolatie laag door de stilstaande lucht tussen die haren. Laat een jaarling lekker met goede voer een eigen vacht kweken zodat hij op natuurlijke wijze de kou kan weerstaan.
Maar af- harden paarden is onzin.
Sjuimpje schreef:Ik heb het eens even opgezocht, de onderste is 200 gram en eenmaal gewassen, daarop ligt een Lamicell die volgens de brochure 460 gram zou moeten zijn die is nieuw, daarop ligt een outdoor Lamicell van 300 gram ook nieuw.
Ik let eigenlijk niet eens zoveel op die grams aanduiding, ik heb al vaker gezegd dat dat lang niet alles zegt, in de praktijk heb ik gemerkt dat lang niet alleen het aantal gram vulling wat zegt over het isolerende vermogen. Net als Maartje controleer ik verschillende malen per dag en zodra ik de paarden niet meer behaaglijk warm vind aanvoelen krijgen ze er een deken bij.
Nouvel schreef:Lastig dit, ik wil ook niet dat ze het koud heeft of kou vat...
Nouvel schreef:Ik heb op de merrie die woensdag is geschoren een waterdichte 380 grams Dominick liggen, met daaronder een dunne Dominick staldeken (katoenen voering, geen vulling, volgens de site vergelijkbaar met ong. 170 grams).
Dat ging tot vandaag prima.
Maar ze kan zich vreselijk druk maken, en dat deed ze dus vanmorgen ook toen ze buiten liep...
Ze was toen in no time helemaal bezweet en de onderdeken was doornat...
We hebben haar laten drogen onder een fleecedeken met een wollen deken erover heen, en gelukkig heb ik thuis nog zo'n zelfde dunne deken die eronder kan.
Maar nu vraag ik me af...
staat ze nu onder een te dikke laag dekens?
als ze stil staat en rustig loopt is er niks aan de hand, maar als ze dus echt gaat lopen rennen en vliegen raakt ze wel bezweet...
Lastig dit, ik wil ook niet dat ze het koud heeft of kou vat...