Scheertopic,voor alle vragen en weetjes

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

snoopy19

Re: [centraal] Scheertopic,voor alle vragen en weetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-05 23:32

zoo vandaag bij 3 pony;s de haren eraf geschoren, we hebben het maar met zn 3en gedaan, 2 scheerapparaten hadden we. En 3 kleine tondeuses voor het hoofd en de lastige plekjes haha ( waarom 3 zul je denken, nou omdat die dingen nog weleens een lader vragen en snel overhit zijn haha) we waren omhalf 10 begonnen en om half 1 klaar best snel toch?? voor 3 pony's? volgende week ga ik mijn eigen paard scheren, ze stata nu nog 24/7 buiten maar van de week is mn stal klaar dus.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-05 23:47

Haai,

mijn Tinker zweet zich momenteel een slag in de rondte door haar dikke wintervacht. Maandag wordt ze dus geschoren. Ze staat overdag nog heerlijk in de wei, 's nachts op stal.
Voor na het scheren heb ik de keuze uit verschillende dekens: een 300 grams niet waterdichte winterdeken of een 150 grams regendeken (eventueel te combineren met een wollen 'zweet'deken).

Wat raden jullie aan om na het scheren om te doen?

NB: dekens wisselen 's morgens is geen optie.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 07:00

De 150 grams regendeken. Zo koud is het nog niet en volgende week lopen de tempraturen weer een beetje op.

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 08:21

De temperaturen lopen idd weer op na maandag meende ik toch?
De mijne heeft nog steeds die 3 dekens op, maar 't waait hier altijd zo erg, en dan heb ik er altijd even een halsdekentje onder, maar die haal ik na maandag erweer af.

Maar ik zou dus ook gaan voor d 150 grams, en even onder de deken voelen en aan de oren of ze het koud heeft, anders toch een dik dekentje er onder.

Dancer_joey

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 10:01

Dancer_joey schreef:
ik wil mijn paard ook scheren
want hij krijgt een hele dik vacht en ik rij bijna elke dag
maar hij heeft een stal met uitloop dus komt ook veel buiten ik heb wel een lekkere warme deken
maar ik wil heb liever toch niet helemaal scheren welk model is dan het beste en waneer moet hij geschoren worden
want er staan er al veel die al geschoren hebben maar kun je daar ook nog even mee wachten want zijn vacht is nu nog niet zo heel dik en moet je hem 2 keer scheren of kun je ook 1 keer scheren owja en waarom moet je je paard wassen na het scheren

p.s. misschien is dit al gevraagt maar 20 blz. is een beetje heel vel om te lezen dus alvast sorry als het al is gevraagt

hier nog even een foto:
Afbeelding

is er niemand die een antwoord kan/wil geven op mijn vraag?

simone_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 10:27

mijn paard word geschoren vandaag ??
hoeveel dekens moet hij nu op ???
hij moet altijd een bucas regendeken op met een flees voering
maar wat moet ik er dan bij op doen ????

elady

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 11:15

Bam hebben we 3/4 weken geleden geschoren en hij begint nu al echt weer een vachtje te creeeren. Over 2 maanden gaat hij weer

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 15:09

Ik heb Sydney vandaag ook geschoren! Hij is er weer erg mooi onder vandaan gekomen, hij wordt dan heel mooi licht van kleur! Heb er 2 uur over gedaan. Hij loopt nu onder een 200 grams regendeken. Leek me nog niet vreselijk koud nu en las zelfs dat het weer rond de 18-20 graden wordt deze week....

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 15:32

Dancer_joey schreef:
Dancer_joey schreef:
ik wil mijn paard ook scheren
want hij krijgt een hele dik vacht en ik rij bijna elke dag
maar hij heeft een stal met uitloop dus komt ook veel buiten ik heb wel een lekkere warme deken
maar ik wil heb liever toch niet helemaal scheren welk model is dan het beste en waneer moet hij geschoren worden
want er staan er al veel die al geschoren hebben maar kun je daar ook nog even mee wachten want zijn vacht is nu nog niet zo heel dik en moet je hem 2 keer scheren of kun je ook 1 keer scheren owja en waarom moet je je paard wassen na het scheren

p.s. misschien is dit al gevraagt maar 20 blz. is een beetje heel vel om te lezen dus alvast sorry als het al is gevraagt

misschien kun je hetzelfde model doen als ik vorig jaar heb gedaan. weet ff nie hoe het heet. foto staat op pagina 3.
niet mooi, wel functioneel.

je kunt 2 keer scheren, maar ook gewoon 1 x. het is maar waar je voor kiest. ik scheer liever 2 keer, omdat halverwege de winter de vacht meestal toch weer redelijk aangegroeit is.

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 15:54

die van mij staat sinds zaterdag al onder een 300gr. deken en daarvoor onder een ongevoerde regendeken....ze is niet geschoren....maarja heb geen 150gr. deken

kun je met een tondeuse het hele hoofd gewoon scheren??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 17:39

elmiran schreef:
die van mij staat sinds zaterdag al onder een 300gr. deken en daarvoor onder een ongevoerde regendeken....ze is niet geschoren....maarja heb geen 150gr. deken

kun je met een tondeuse het hele hoofd gewoon scheren??

Met deze temperatuur is een ongevoerde meer dan genoeg als ie niet geschoren is. Nu heeft ie t volgens mij dan bloedheet en dat is vragen om problemen...

Vorig jaar heb ik mijn paard zijn hoofd gedaan, maar door het kleurverschil bij hem werd dat heel lelijk. Heel dicht om zijn ogen kan je niet scheren en dus had ie echt zo'n bril op. Nu heb ik zijn hoofd gewoon geschoren tot aan zijn jukbeen zeg maar... Dus zijn "gezicht" incl zijn oren als het ware lang gelaten...

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 18:10

Samm

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 18:38

Vandaag me paard geschoren maar, net op het laatst begaf natuurlijk de messen van me machine het. Wie weet waar je deze kunt laten slijpen? Wat voor zaken. En in de buurt van Deventer,Twello?? Waaraan moet ik dan denken? Alvast bedankt

melanie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 20:58

jaja, vandaag heb ik me welhs pony ook onder handen genomen,

het was de bedoeling om er voor dehelft tescheren(alleen onderkant)

maar het lukte niet om het netjes recht tekrijgen....
dus hebben we der toch helemaal gedaan (behalve hoofd en benen)

ze is bruin van der zelf, en kwam er als een donkere chocolade kleur en ondervandaan....

heelgaaf!!

gr melanie

Madelief28

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 21:55

het is er af hoor...
wat een pak haar zeg!!
Ben er in totaal ongeveer 2 uurtjes mee druk geweest...
Vervolgens ff gewassen zodat ze geen jeuk krijgt vd de kleinde haartjes die zijn achtergebleven..

Heb sjors gewoon ene zomerdekentje omgedaan met daarop en ongeveorde regendeken...
Wanneer het echt kouder dan 10 graden gaat worden snachts, dan krijg mdama een 150 grams dekentje met regendeken op...

Maar goed het het is eindelijk af
We kunnen weer zweetloos rijden

Firegurl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 06:41

Mijne heeft een fleecedekentje,met zijn bucas regendek eroverheen op,en staat lekker buiten s,middags! Als het in de winter gaat vriezen komt er een 200 grams dek onder!

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 07:55

help

ik wou mijn paard scheren maar hij is er bang van. niet van het geluid maar van het apparaat op zijn lijf.

wat kan ik nu het beste doen?????

hij loopt nu voor banketstaaf met 3 strepen op zijn zij. gelukkig zit het meeste onder mijn dekje.

maar wat nu doen niet verder scheren of platspuiten.

hij had nu al 1 kalmeringsspuit op maar was niet onder de indruk. dus miss 2 spuiten??

graag jullie mening.

Perla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 09:09

Mijn paard is zaterdag geschoren
en ze staat nu op stal met een 550 grams (buitenstal) op en buiten met een 250 en een 200 grams over elkaar
ze heeft niet eens zo'n heel raar kleurtje gekregen
en hebben haar helemaal zonder praam geschoren ook het hoofd en de oren

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 09:15

Perla schreef:
Mijn paard is zaterdag geschoren
en ze staat nu op stal met een 550 grams (buitenstal) op en buiten met een 250 en een 200 grams over elkaar
ze heeft niet eens zo'n heel raar kleurtje gekregen
en hebben haar helemaal zonder praam geschoren ook het hoofd en de oren

Is dat niet een beetje veel?

Wat wil je er onder doen mochten we een strenge winter krijgen?

Perla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 09:16

nog meer...

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 09:17

Die van mij staat nu half geschoren onder 200 grams waterdichte winterdeken. Pas als het s'nacht gaat vriezen komt daar nog een 300 grams waterdichte deken bij

Applelove

Woonplaats: Kapsone's..? Hoe bedoel je..? Het is gewoon een feit dat IK beter ben dan JIJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 10:03

Over een paar weken wordt mijn paard ook geschoren, die andere hoeft niet die zit goed in zijn vel die heeft bijna geen winter haar

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 10:30

Perla schreef:
nog meer...

Lijkt me niet bepaald prettig voor een paard
Loopt het dier straks met 4 dikke dekens op

Loop zelf maar eens met 3 jassen aan, dat loopt niet fijn hoor.

ArabStables

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 10:33

Maisie schreef:
help

ik wou mijn paard scheren maar hij is er bang van. niet van het geluid maar van het apparaat op zijn lijf.

wat kan ik nu het beste doen?????

hij loopt nu voor banketstaaf met 3 strepen op zijn zij. gelukkig zit het meeste onder mijn dekje.

maar wat nu doen niet verder scheren of platspuiten.

hij had nu al 1 kalmeringsspuit op maar was niet onder de indruk. dus miss 2 spuiten??

graag jullie mening.

1 kalmeringsspuit is meer dan genoeg, wel geven vóórdat je gaat scheren en niet als het paard al helemaal is doorgedraaid want dan heeft het geen zin meer.
Geef de spuit, wacht 15 minuten, draai er anders nog een praam op en laat iemand je paard vasthouden.
Scheer in een ruimte waar het paard geen kant opkan, desnoods in de stal. Apparaat op het lijf kan even eng zijn, maar ze moeten er doorheen, laat je dus niet aftroeven door zijn angst van het apparaat op zijn lijf en ga door. Op een geven moment zal hij rustiger worden en de meeste paarden gaan het zelfs lekker vinden.
Als je met een praam werkt moet je deze wel af en toe even losdraaien anders gaat het afknellen of gebruik de praam alleen in het begin totdat hij eraan gewend is.
Zelf gebruik ik alleen de praam als het hoofd gedaan moet worden, dan gaat het halster af en kun hij aan de praam vastgehouden worden, terwijl jij door kan scheren.
Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 10:36

een kalmeringsspuit is zelfs beter om ca. 2 uur vantevoren te geven.