Hooien dit seizoen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Fika

Re: Hooien dit seizoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 10:58

Zoals het nu lijkt, gaan wij volgende week donderdag maaien, afhankelijk natuurlijk of het weer nog verandert.

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-24 13:13

Fika schreef:
Zoals het nu lijkt, gaan wij volgende week donderdag maaien, afhankelijk natuurlijk of het weer nog verandert.

Dat zou fijn zijn, Fika! Ik duim.

Ook hier nog geen eerste snede gehad helaas. Die ene week droog in juni was voorafgegaan door veel nattigheid waardoor de bodem nog erg nat was. We hoopten dat er in juli nog wel een droge week ging komen, maar daar lijkt het hier voor Zeeuws Vlaanderen helaas niet op. Dit is ons 11e jaar met eigen hooi en dit zou de 2e keer zijn dat we pas hooi hebben in augustus. De eerste keer was het eerste jaar dat we het land hadden en toen ging het nog in plastic (was zo nog geregeld door de vorige eigenaar van ons huis). Wij maken altijd kleine pakjes onverpakt en het gras staat niet heel dik omdat we door de nattigheid ook niet hebben kunnen bemesten. Met wat wind erbij wel een voordeel, het hoge gras waait wel altijd weer droog en omhoog voorlopig.

Hopelijk krijgen we over een aantal weken toch droog weer en een goede oogst. Het hooi mag erg schraal zijn qua voedingswaarden, ik heb pony’s die het daar prima op doen, maar toch begin ik het spannend te vinden dat het zo lang nat blijft. Straks moet ik ruim een hectare maaien voor in plastic en zelf hooi inkopen. Dat zou ik echt heel jammer vinden -O-

miezelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-24 14:02

Hier ligt alles al zo goed als plat door de vele regen. Bodem is wel goed bereidbaar. Als we niet snel kunnen hooien gaat het weer verloren zijn vrees ik.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-24 00:33

Ondanks de voorspelde regen maandag toch maar 9ha gemaaid vandaag.
Kan dan morgen een beetje drogen, maandag vergeten we dan maar en dan tm vrijdag drogen. Zaterdag gaat het dan weer regenen.

Fika

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-24 09:09

Die spanning herken ik goed! Soms denk ik ook, misschien hadden we het beter eerder kunnen doen, dan hadden we in ieder geval iets.
Maar ik denk/hoop dat we straks blij zijn dat we hebben gewacht.

Hier lijkt het donderdag, vrijdag en zaterdag droog te blijven, maar de dagen ervoor flinke regen helaas.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-24 09:52

Ik moet zeggen dat ik nu toch wel heel blij ben dat we die ene mooie week hadden. De paarden staan nu op de achterste gemaaide wei, dat is de droogste en grootste wei die we hebben. Anders hadden ze nu al het andere al helemaal aan blubber gelopen.
Echt elke keer als de grond bijna niet meer sopt, dan komt er alweer een nieuwe bak met water overheen.

Vroegaaaaah kreeg ik prikpaaltjes nog wel eens niet de grond in, omdat het zo droog was… daar is nu in ieder geval geen sprake van, zeg maar…

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-24 09:58

Haha, die dingen die lastig gaan met droogte hebben we nu inderdaad geen last van. Kruiskruid uitsteken gaat dit jaar ook erg makkelijk :')

Heel fijn dat jullie toen hebben kunnen maaien, Sanet!

Hier zou het morgen en overmorgen nog kans op een bui geven en dan droog tot zaterdag. We overwegen morgen toch alvast te maaien, zodat het gras die droge dagen nog goed kan drogen.. Even spannend allemaal!

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-24 11:38

Hier ook wel blij dat we alles binnen hebben, gras groeit wel weer goed op de gemaaide stukken, wij hadden deze week nog kunstmest gegooid, maar toen kwam die bak regen er weer overheen, vraag me af of er nog iets van over is of dat het allemaal in de sloot ligt.
Hier zitten we op klei, en hoewel dat s winters gewoon geen doen is, valt het 's zomers erg mee, acuut heel nat, maar droog wel snel weer af, vandaag flink wind en de grootste plassen zie ik al niet meer. Met hooien hadden we absoluut ook geen last van nat land.
Palousa_boy hopelijk krijg je je 9ha op tijd voor de regen aan binnen! Succes

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-24 12:08

Zo jammer,door de drukte in de stal door het hooien hebben de zwaluwen het nest in de steek gelaten en ze hadden al jongen.

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-24 20:45

Wij gaan morgen maaien, we kunnen niet anders, het is zo lang dat het gaat verstikken en schimmelen. Duimen dat we toch een viertal droge dagen krijgen volgende week en dan gaan we er maar voordroog van maken ipv. hooi.
Als we nog wachten hebben we niks en mogen we alles klepelmaaien...

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-24 20:48

pretty schreef:
Wij gaan morgen maaien, we kunnen niet anders, het is zo lang dat het gaat verstikken en schimmelen. Duimen dat we toch een viertal droge dagen krijgen volgende week en dan gaan we er maar voordroog van maken ipv. hooi.
Als we nog wachten hebben we niks en mogen we alles klepelmaaien...

Dat gevoel heb ik ook wel. Ik heb morgenochtend even overleg met m’n loonwerker. Ik kan alleen echt niks met voordroog voor mijn pony’s, dus dat moet ik dan even uitvogelen hoe ik dat oplos.

Hier worden veel kaarsjes gebrand voor voldoende droge dagen!

jazzejam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-24 20:52

Het ziet er na dinsdag wel goed uit dat je tot en met het weekend droog weer gaat krijgen. Ik duim voor jullie mee dat het goed gaat komen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-24 21:02

Ik duim ook voor jullie mee!
Hier staat nu minder regen dan eerst. Hopelijk zet dat door voor jullie

miezelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-24 23:02

Ik ga ook de gok nemen deze week. Het ligt toch al plat dus als ik niets doe is het sowieso verloren. Hopen dat het toch een weekje droog blijft.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-24 23:12

Hoe zijn jullie bodems dan? Hier kun je zwemmen..

Planning is ook om halverwege de week te maaien en t weekend in pak. Maar moet t wel begaanbaar zijn...

Fika

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-24 23:17

Een deel van het voorpad ligt bij ons ook plat, dat is dan geen ingezaaid gras maar eerder onkruid. Ik schrok van de schimmelgeur toen ik vanavond even ging kijken.
Gelukkig staat het gras in de wei zelf nog wel rechtop, maar het moet niet te lang meer duren.

Hier op zandgrond, dus dat is redelijk droog.
Niet nat genoeg om met de trekker in vast te komen zitten, hoop ik dan.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-24 23:24

Ik ga keihard voor jullie duimen. Hier staan de plassen nog op de nattere stukken. Dus daar mag niets groots in de buurt komen. Ik had graag nog de gekke pollen lager willen maaien en er mest overheen, maar dat zit er nu ff niet in nog.

jazzejam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-24 23:32

Hier is sinds de mest erop is gegaan na het maaien geen mogelijkheid meer op het land te komen zo nat dat het water na elke fikse bui er weer op staat. Ook al is het hier overal zand grond er is genoeg in de omgeving kapot gereden, wij zijn ook een slootje rijker door de driewieler die een klein glippertje maakte in de bocht :')

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-24 06:44

Dank voor de duimen! De bodem zelf is gelukkig wel OK hier. Maar het gras is zo lang en dik dat het al gaan liggen is, het moet niet lang meer duren of alles gaat rotten straks.

We gaan het zeker 2x daags keren zodat het snel lucht krijgt.

Liever ook geen voordroog voor onze pony's maar beter dat dan niks. We laten het zo lang als mogelijk liggen, misschien worden de voorspellingen nog beter in de loop van de week.
Veel succes en duimen voor de anderen die ook het risico gaan nemen! :j

MallyBelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-24 07:14

Reed door de polder gisteren, heeft iemand halverwege alles laten staan, een stuk of 8 in de baal staan, toen vast gelopen op t land en halverwege alles laten staan. ;( nog een verloren oogst..

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-24 10:11

Iedereen die deze week gaat maaien: succes!! *\o/*

Ik heb in overleg met mijn loonwerker besloten nog even af te wachten. Hij vindt de weide nog goed genoeg staan om te wachten op 5 droge dagen. Voordroog had niet de voorkeur omdat er al zoveel voordroog in onze regio is en het zonde zou zijn om m’n eigen oogst kwijt te zijn. Mochten er echt geen 5 droge dagen komen de komende weken, kunnen we altijd onderling regelen dat hij ons land voor zijn koeien maait en dat ik via hem m’n hooi heb voor komend jaar.

Mochten de voorspelling voor het weekend hier weer beter worden, dan maait hij mogelijk toch woensdag. Anders wachten we af!

Fika

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-24 10:12

Ik wens iedereen deze week ook succes! Hopelijk komen er toch een paar mooie droge dagen.

miezelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-24 11:11

Cioccolato schreef:
Hoe zijn jullie bodems dan? Hier kun je zwemmen..

Planning is ook om halverwege de week te maaien en t weekend in pak. Maar moet t wel begaanbaar zijn...

Bodem bij ons is droog en goed bereidbaar, weide ligt ook op een helling.

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-24 17:28

Ondertussen regent het hier flink en is de voorziene neerslag voor morgen flink opgehoogd. -O-

Grainey

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-24 22:36

Heb je toch gemaaid vandaag? Balen dan zeg :( Ik hoop heel erg voor je dat de droge dagen erna wel komen! Dan komt het vast nog wel goed :j