[INFO] Alle vragen over dekens? #02

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 18:18

Ja voor ongeschoren gezonde dieren is dat een beetje de grens. Ik heb helaas niet de mogelijkheid om een schuilstal neer te zetten tegen de wind. Dat scheelt heel erg want ze staan altijd in de wind en regen. Sinds dit jaar kunnen ze wel droog staan en liggen op een verhard stuk. Daar ben ik al super blij mee maar in die open polder doe je er gewoon helemaal niets aan als het zo waait. Nu staan ze lekker met zn viertjes binnen. 3 hadden het koud en mijn ongeschoren twenter absoluut niet, die was zo blij, stond alleen maar op zn achterbenen en sleurde mij mee over het pad. :=

Klimop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 18:22

LenaBaars schreef:
Wat doet iedereen nu voor de komende nacht -17 verwacht wordt?

Mijn merrie staat onder 300 grams in een buitenbox, is ongeschoren maar heeft weinig wintervacht :) Met genoeg hooi komt ze prima de nacht door!

lotte557

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 18:22

LisErm94 schreef:
Ik ben weer lekker aan het twijfelen :P
Aangezien ik geen wedstrijden rijd deze winter en mijn paard dus niet geschoren hoeft te worden had ik besloten om dit jaar dekenloos te gaan proberen. Ze heeft echt een dikke vacht gekregen en ze voelde gisterenavond lekker warm aan (had de hele dag buiten gestaan). Maar gisteren zat ik erg te twijfelen om er toch een dekentje op te leggen.. temperatuurverschil is namelijk best groot en ben bang dat ze er niet goed tegenkan omdat dit haar eerste jaar dekenloos is. Maar als ik er een deken opleg, moet ik dat de rest van de winter ophouden.
Wat zouden jullie doen?
Ik heb heel veel dekens dus dat is geen probleem, maar de reden om dekenloos te proberen was omdat het mij fijner leek voor mijn paard..
Paard staat meestal overdag in de wei of bak en 's nachts binnen (waar het bijna net zo koud is als buiten :P )

mijn paard is vorig jaar bij ons gekomen, toen stond ze in de winter s'nachts op stal met deken en nu staat ze hier gewoon de hele dag en nacht buiten zonder deken, dus dat kan best.

_Ekenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 18:25

Die van mij staat met een 100 grams onderdeken en een 150 grams outdoordeken. Wanneer het nog kouder word zal er een 200 grams onderdeken ondergaan. En daar moet ie het maar mee doen. :j
Hij is érg dun in de vacht, maar voelt goed aan onder de dekens, niet te koud en niet te warm terwijl hij overdags de hele dag de wei op gaat. Maar ik verwacht dat hij nog wel wat vacht zal vormen, ik heb 'm nu bijna twee weken en bij z'n vorige eigenaar ging hij nooit naar buiten, dus heeft ie gewoon z'n zomervachtje nog.. :\
Sportpaarden he.. ze zijn veel te bang dat er iets mee zal gebeuren. :\

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 18:28

Sappos schreef:
Ja voor ongeschoren gezonde dieren is dat een beetje de grens. Ik heb helaas niet de mogelijkheid om een schuilstal neer te zetten tegen de wind. Dat scheelt heel erg want ze staan altijd in de wind en regen. Sinds dit jaar kunnen ze wel droog staan en liggen op een verhard stuk. Daar ben ik al super blij mee maar in die open polder doe je er gewoon helemaal niets aan als het zo waait. Nu staan ze lekker met zn viertjes binnen. 3 hadden het koud en mijn ongeschoren twenter absoluut niet, die was zo blij, stond alleen maar op zn achterbenen en sleurde mij mee over het pad. :=

De schuilstal hier is in de maak. Ze staan nu op een megaweiland dat lager ligt met een wal en boven op het pad hebben ze twee grote schuren met overstekend dak en bestrating als luwte. En het is niet echt nat maar toch zelfs bij schuilstal bij die temperatuur graag op stal ivm windvrij en iets beschutter slapen.Onze stinker was mooi op temperatuur met zijn fleece dekentje. Hij is alleen niet gezond, longen niet 100 % en erg gevoelig voor spierbevangenheid. Daar neem ik geen risico mee. Zijn weimaatje 2,5 dekenloos was fris en fruitig. :D
Laatst bijgewerkt door karuna op 07-12-12 18:29, in het totaal 1 keer bewerkt

mirjam_kl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 18:28

Even advies nodig want ik twijfel. Ik heb mijn ongeschoren paard nog onder 100gr staan, gaat tot nu toe prima. Maar ben er vandaag nog niet geweest dus weet niet hoe ze nu aan voelt. Ze heeft een normale vacht, niet dik, niet heel erg dun en staat overdag van 11.00 tot ongv half 5 buiten met weinig beschutting. De stal is tochtvrij en heeft geen buitenluik.

Wat zouden jullie doen? Ik heb nog een 300 gr liggen en wil ook niet hoger gaan dan dat tenzij het echt noodzaak is maar dat is bij deze merrie nog nooit voorgekomen. Als ik de 300 gr opdoe wil ik hem ook ophouden...maarja het weer veranderd zo veel.

karuna
Drukke kabouter

Re: Wie staat er nu al in de dekens? #02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 18:31

Is ze gezond? En hoeveel wind staat er in de box? Het gezonde 2,5 jarige weimaatje staat gewoon bloot vannacht. Onze tinker heeft 200 grams omgekregen voor de zekerheid. Zou hij niet snel bevangen zijn had hij genoeg aan de fleecegevoerde.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 18:37

Mijne nog onder de 200 grams, mocht het nog een tikkel kouder worden de 300 grams.
"s nachts is het een staldeken en overdag een outdoor.

Chinas

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 18:40

LenaBaars schreef:
Wat doet iedereen nu voor de komende nacht -17 verwacht wordt?

Mijn paard gaat nu voor de nacht onder 400g. Morgen krijgt hij gewoon weer 200g op.
Hij staat dan wel binnen.

wendyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 18:41

mijn ruin is geschoren heeft nu 750 grams op met hals en mijn merrie heeft 2x 200 grams met een dikke wollen deken er tussen

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 18:43

Voor de komende nacht, ongeschoren onder 300 gr. (100+200 onderdeken), op stal, veel ruwvoer en dik in het stro i.v.m. geschoren buik. Trekt de kou niet op als ze gaat liggen.

Jaarling op stal zonder deken met een flinke portie kuil

Pony met super dikke vacht, buiten zoals iedere winter met voldoende voer, eten het gras onder de sneeuw vandaan, hooi laten ze nog onaangeroerd. Vanmiddag nog even verwend met een flinke bak luzerne, dat gaat er wel in.

mirjam_kl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 18:55

karuna schreef:
Is ze gezond? En hoeveel wind staat er in de box? Het gezonde 2,5 jarige weimaatje staat gewoon bloot vannacht. Onze tinker heeft 200 grams omgekregen voor de zekerheid. Zou hij niet snel bevangen zijn had hij genoeg aan de fleecegevoerde.

Ze is gezond, en in de stal is het helemaal tochtvrij. Ze staat op stro.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 19:02

Dan zou ik het zo laten. Morgen wordt het -3 overdag en zondag plus 5. Dat is weer te warm voor 300 grams dan.

pietiedecy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 19:25

hier nog gewoon de 200 en 300 om, ook voor vannacht! paarden hebben genoeg te eten op stal, en het wordt maar 1 nachtje koud. Ze stonden allemaal lekker warm dus blijft mooi zo :)

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 20:33

sinds gisteren avond staat die van mij voor het eerst onder hele oude 300 grams, dus gok dat ie nu 220 gram is, voelt ie lekker aan. Vanacht een 300 grams en dan morgen middag weer de 220 denk ik.

Paarden hebben een (goede) inloopstal, groten deels uit de wind maar vraag me af of ik de deur vanacht dicht zou doen :=

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 21:46

geen extra dekens opgedaan omdat hij al behoorlijk dik ingepakt staat. HEt was hier pas 0 graden om 19.00 dus nog niet
super koud.

Heb hem wel in de stalbandages gezet. :j

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 21:49

Mijn fjord staat in een buitenstal met groot luik, ze had een 200 grams op (ongeschoren)
en heb nu gewisseld naar een 300 grams met hals.
Zometeen een flinke berg voordroog erbij en die redt zich wel :)

Marietje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 22:02

Helaas heeft m'n 400 grams liner vertraging opgelopen. Pony heeft nu een Rambo Duo op (400 grams) en wordt zondag of maandag weer geschoren. Hij is in begin oktober ook geschoren, maar daar is nog maar weinig van te zien :D

Denk volgende week, mocht het weer zo koud worden en m'n bestelling er nog niet zijn, dan bij gebrek aan beter maar even een fleecedeken eronder. Dat kan geen kwaad toch?

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 22:05

Marijuhhhhh schreef:
Helaas heeft m'n 400 grams liner vertraging opgelopen. Pony heeft nu een Rambo Duo op (400 grams) en wordt zondag of maandag weer geschoren. Hij is in begin oktober ook geschoren, maar daar is nog maar weinig van te zien :D

Denk volgende week, mocht het weer zo koud worden en m'n bestelling er nog niet zijn, dan bij gebrek aan beter maar even een fleecedeken eronder. Dat kan geen kwaad toch?

daar zijn de meningen over verdeeld. :D

ik gebruik zelf nooit of te nimmer een fleecedeken als onderdeken. gaan vaak trekken, schuiven, schuren etc.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 22:06

Fleecedekens vind ik ook een ramp als onderdeken.
Voor het paard ook niet fijn :n

Linsey_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 22:14

Mijn pony staat nu onder 400 grams, geschoren maar weer een aardige vacht.
Als het goed is gaan we morgen weer scheren, wat raden jullie aan om op te doen?
Ik heb 0/100/200/300/400/500 grams waterdichte deken en een 100 grams onderdeken.

En wil nog een nieuwe onderdeken 200 of 300 grams wat is het handigst denken jullie?
Laatst bijgewerkt door Linsey_X op 07-12-12 22:20, in het totaal 1 keer bewerkt

MadelonSunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 22:18

Mijne kan ik momenteel helaas niet meer dan 500 grams op doen omdat ik nog niet meer dekens heb. Anders had ik er voor vannacht even 200 grams meer bij gedaan. Maar ze geven hier -7 op dus valt nog mee.

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 23:13

Ik heb mijn paard onder 500 gram + regendeken met fleece en een hals hij is ongeschoren. Mijn shet heeft 2 dekens van 200 gram en ik heb er een slaapzak bij gedaan mijn shet is wel geschoren

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 23:22

Hier de Bucas aio met 100 gram liner voor deze nacht en morgen overdag. Zondagavond gaat de liner er weer onderuit.

florence123

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 23:29

waaaat? -17 graden!
nederland is niet zo ver van België , maar wow, bij ons is het nu 0 graden, vanacht -1.

Morgennacht wel -3 maar toch :)