welke verdoving om te scheren?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Tallie1979

Re: welke verdoving om te scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 09:16

Mijn fjord krijgt een lekkere slaapcocktail van de dierenarts! Haha! Dan heeft hij geen stress en hij is na een goed uur weer wakker en kaal Ja

Zonder verdoving, met praam, met sedalin/tranqigel, alles geprobeert, hij word er LEVENSGEVAARLIJK van! En het is niet te doen om hem in zijn normale haar te laten staan, hij krijgt haren van 3 cm lang en is uuuuuren niet droog te krijgen..

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 09:17

Een praam is iets anders, die zorgd dat er een lichaams eigen stof wordt aangemaakt.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 09:19

marleen_usar schreef:
Een praam is iets anders, die zorgd dat er een lichaams eigen stof wordt aangemaakt.

Endorfine bedoel je.. Waar het niet dat een praam bij mijn fjord als een rode lap op een stier werkt, er is ooit een onverlaat van een veearts geweest die dat ding verkeerd gebruikte. Als hij hem nu op de lip krijgt gaat hij of overeind, of door de knieen om er onderuit te komen.. En hij kijkt dan werkelijk nergens meer naar..

Nee, doe mijn poown maar een cocktail en een lekker tukkie Ja

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 09:34

Jep spuiten door veearts....én als je t zelf zou kunnen zou dat nog gemakkelijker zijn...
heb ook ooit een 2,5jr hengstje moeten scheren....(D-pony)1spuit sedalin, praam én spanttouw en nog tragte hij nog te slaan.
En helaas is hij met gehele narcose tijdens de casteratie 3wk later overleden hij is hierdoor in shock geraakt.
Dus ja zulke paarden zijn er

MoSt81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-08 09:52

magda_90 schreef:
Buwa_ schreef:
Hij zal er niet dood van gaan hoor van een enkel spuitje verdoving, ik snap eerlijk gezegd niet zo waar sommige mensen zich hier mee bemoeien, de ts kan toch zelf wel bepalen of ze wil verdoven of niet? Lachen

Er worden meningen gegeven, dat kan je nu eenmal verwachten op een forum.

En daar vraag ik dus ook om (als ts zijnde) Haha!

Als het enigszins kan zou ik ook helemaal niet willen verdoven. Maar helaas gaat dat niet altijd. Als het echt gevaarlijk word bijvoorbeeld. Ik weet gewoon dat mijn paard doorflipt van alleen het geluid al. Maar ik wil er binnenkort toch de tijd voor gaan nemen om hem eraan te laten wennen. Maar moet dat even goed plannen aangezien ik niet met een half geschoren paard op wedstrijd wil. Haha!

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 14:40

Even een klein schopje. Voor diegene die graag willen oefenen met hun paard wat bang is voor het geluid, maar geen eigen scheermachine hebben, ik hoorde vandaag een mp3-deuntje dat er sprekend op lijkt. Ik heb hem nu ook op mijn telefoon en zou hem eventueel via de e-mail kunnen versturen Bloos .

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 17:38

Wat vinden de meeste mensen het probleem van verdoven?
Ik heb helaas met scheren er al meerdere meegemaakt die levensgevaarlijk werden. Echt ontzettend slaan en in paniek, terwijl het normale brave pony's waren.
Mijn eigen pony schiet al in de stress als ik het apparaat aanzet op flinke afstand. (Heb er zelf eentje, dus kon het mooi testen). Dit jaar gaan we weer oefenen en proberen. Maar als ze stresst is de keus heel simpel. Één simpel spuitje van de veearts, en ze staat 1,5 uur stil. Geen stress.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 22:28

Ik denk dat de meeste mensen problemen hebben met verdoven omdat het toch een narcose is, en elke narcose brengt weer risico met zich mee.
Ik zou mijn paard dan ook nooit scheren als ze verdoving nodig had. Met een praam gaat het prima bij haar, en de benen en het hoofd doe ik dan gewoon niet.
Overigens gaat het ieder jaar beter, omdat ze er toch aan went.

Mano88

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 22:38

magda_90 schreef:
Ik snap ook niet waarom er perse met een verdoving geschoren moet worden. Neem de tijd en laat hem er rustig aan wennen. Daar heb je veel mee profijt van dan telkens te verdoven Nagelbijten / Gniffelen

Weet je wat ik nou het grappige vind aan deze reacties? Ze zijn zo kort door de bocht. Alsof iedereen zomaar even zijn paard verdooft om hem te scheren Verward

Vorig jaar is mijn pony voor het eerst geschoren, alles heerlijk rustig aan gedaan, benen en hoofd laten zitten. Ging prima.

Dit jaar sta ik ergens anders op stal en mijn instructrice heeft haar de eerste keer geschoren, bij de benen werd ze wel wat onrustig maar niet onhandelbaar.

Nu hebben we een 2e keer moeten scheren, alle tijd genomen en haar lijf ging wederom zonder problemen, het eerste voorbeen ook, en toen opeens ging de knop om, ze werd drammerig en dreigde te slaan. We zijn gestopt met het idee van, de rest doen we morgen wel, dan kan ze nu even bijkomen.

Zo gezegd, alleen helaas niet zo gedaan, de dag erop werd ze al helemaal woest toen ze het scheerapparaat hoorde... Waarvan het kwam? geen idee, ze had in ieder geval geen slechte ervaringen ermee gehad...

Dus ja, zo slecht als dat wij toen waren hebben we haar verdoofd, en daarna zelfs ook nog een praam opgezet, en toen hebben we de rest kunnen scheren.

Dus... als jullie nu nog steeds blijven zeggen dat iedereen 'zomaar' even zn paard verdoofd, en dat je met geduld en alle tijd er ook wel komt... dan nodig ik jullie uit om de volgende keer mijn pony eens te komen scheren... 3 keer raden wie dan gráág een verdovingsspuit zou willen gebruiken Duivel

Om weer geheel ontopic te gaan, ik heb geen idee wélk verdovingsmiddel wij gebruikt hebben, maar het was wel een injectie, dus geen gel.

_Marleen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 09:11

Even een vraag tussendoor Bloos
Ik laat mijn pony binnenkort ook scheren, ze is nu 2x geschoren en dit ging best goed. Ze is alleen al erg lang
gevoelig bij haar (achter)benen (zelfs met poetsen, hoeven uitkrabben, strijklappen omdoen laat staan bandages!). Het
gaat steeds beter maar het gaat langzaam vooruit. Toch wil ik dit jaar graag (proberen) haar benen ook te scheren en na
het lezen van dit topic zal ik gaan overleggen of dit wat voor ons is, voor onze eigen veiligheid Knipoog
Welk bedrag ben je ongeveer kwijt voor het laten komen van de dierenarts + verdoving? En hoe lang werkt de verdoving?

groetjes !

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 09:23

Ik geef mijn paard een spuit tanquigel (kost ong €10,00) en dat zorgt ervoor dat hij rustig blijft. Hij gaat, als ik het niet geef, heen en weer dribbelen en dan kan ik niet scheren, alleen elke keer een inie minie stukje. Dat duurt gewoonweg te lang, voor hem en voor mij. Voor beide is dit de meest prettige oplossing, hij krijgt minder mee van het scheren en ik kan lekker doorwerken. Na een uur of 3 is het spul uitgewerkt en iedereen blij.

Ik heb de machine tig keer bij hem gehad om te oefenen maar het helpt gewoonweg niet. Hij wordt er erg onrustig van. Ook zonder machine kan hij erg onrustig worden van alles wat er om hem heen gebeurd, ik weet niet wat het is, maar op een of andere manier komt er dan te veel op hem af wat hij niet kan verwerken. Normaal is er niets aan de hand, maar er hoeft maar een ding te gebeuren en het is mis. Borstelen of zadelen is dan al bijna onmogelijk omdat hij niet stil kan staan, laat staan scheren. Dan maar een verdoving. Hij wordt dan rustig in zijn hoofd en laat alles over zich heen komen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 13:02

_Marleen_ schreef:
Even een vraag tussendoor Bloos
Ik laat mijn pony binnenkort ook scheren, ze is nu 2x geschoren en dit ging best goed. Ze is alleen al erg lang
gevoelig bij haar (achter)benen (zelfs met poetsen, hoeven uitkrabben, strijklappen omdoen laat staan bandages!). Het
gaat steeds beter maar het gaat langzaam vooruit. Toch wil ik dit jaar graag (proberen) haar benen ook te scheren en na
het lezen van dit topic zal ik gaan overleggen of dit wat voor ons is, voor onze eigen veiligheid Knipoog
Welk bedrag ben je ongeveer kwijt voor het laten komen van de dierenarts + verdoving? En hoe lang werkt de verdoving?

groetjes !

De kosten hangen van de DA af. Dus daarvoor zal je hem moeten bellen.

Echter zeker als je buiten rijdt zou ik geen benen scheren, minder haar geeft toch meer kwetsbaarheid ivm takjes, etc. die je in het bos nogal eens tegen komt. En ook de spieren, pezen, gewrichten(en gewrichtsvloeistof) koelen sneller af in de kou, wat je toch een groter risico op blessures geeft.
Ook kan het scheren van de benen bij deze pony je ondanks de verdoving je vooruitgang met aanraken, etc. ongedaan maken. En door het scheren zelf, maar de benen en het aanraken ervan zullen na het scheren anders aanvoelen.

Feelsoproud

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 23:56

Wat mij opvalt is dat iedereen het steeds weer heeft over het wennen aan het "geluid" van het scheermachien,terwijl een hele hoop paarden gewoon problemen hebben met de trilling van de messen op hun huid.En dit kan je gewoon niet oefenen met een 'mensen'tondeuse of klein apparaatje,dat is een hemelsgroot verschil!!
Als ze echt bang zijn van het lawaai kunnen watten in de oren wel eens helpen,maar ook niet bij elk paard.
Ben trouwens absoluut niet tegen verdoving,integendeel zelfs.Als je er elke winter een honderdtal doet,is de zin in verongelukken en experimenteren snel over.
Ik zal wel altijd proberen zonder verdoving,maar als de eigenaar zelf zegt dat het nodig is,of als ik het weet van het voorgaande jaar zal ik niet twijfelen...slaapwel!!

snippy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 10:56

mag ik vragen waar jullie die verdovings spuiten halen ?
mijn merrie wordt deze week geschoren en kan gewoon egt niet zonder verdoving worden geschoren , wil niet dat er mensen in gevaar komen door mijn paard dus wil dr graag verdoven ..

groetjes

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 11:08

snippy schreef:
mag ik vragen waar jullie die verdovings spuiten halen ?
mijn merrie wordt deze week geschoren en kan gewoon egt niet zonder verdoving worden geschoren , wil niet dat er mensen in gevaar komen door mijn paard dus wil dr graag verdoven ..

groetjes

Bij je DA en de betere ruitersportzaken kun je tranquigel kopen, maar als je paard echt gevaarlijk is, zou ik hem door een DA laten sederen. Knipoog

snippy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 11:12

mm oke zeker niet bij de welkoop dus dat is wel jammer want wij hebben hier niet in de buurt een ruitersport zaak ...

ik ga het denk ik evengoed proberen met praam en hopenlijk dat de welkoop ze kan bestellen Haha!

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 11:19

snippy schreef:
mm oke zeker niet bij de welkoop dus dat is wel jammer want wij hebben hier niet in de buurt een ruitersport zaak ...

ik ga het denk ik evengoed proberen met praam en hopenlijk dat de welkoop ze kan bestellen Haha!

Je hebt toch wel een dierenarts?
Deze is goedkoper met tranquigel dan de welkoop, als ze deze pasta überhaupt kunnen leveren.
Vind het een beetje omslachtig, je zegt dat je je paard niet zonder verdoving kunt scheren, maar je wilt het nu alleen met een praam proberen?
Succes hoor...........ik zou het niet doen......dat is me die 12,= niet waard.

snippy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 11:29

natuurlijk heb ik een dierenarts , maar ik denk niet dat die vanavond komt en aangezien ze vanavond wordt geschoren omdat ik werk overdag gaat dat helaas niet meer lukken lukt het vanavond niet dan gaan we dinsdag verder als de DA is langs geweest .

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 11:48

Dan zou ik het vanavond gewoon zonder proberen eerst.
Als het echt niet gaat even door de veearts laten verdoven en dan scheren.
Mits je pony niet drachtig is.. ik dacht dit jaar haar weer te laten verdoven voor scheren, maar ivm dracht wordt dit afgeraden.

MoSt81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-08 14:03

Bij de boerenbond (is volgens mij dezelfde organisatie als de welkoop) hebben ze ook tranquigel. Daar heb ik hem laatst nog zien liggen.

Vuyatela

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 14:08

De mijne hoeft niet verdoofd te worden om te scheren.
We geven hem een lekker vol hooinet , zodat hij kan knabbelen. Zolang hij voer heeft, is de rest absoluut onbelangrijk Haha!

Zaterdag is hij voor t eerst deze winter geschoren.
Ik heb vrijdag de scheermachine eens opgezet en langs zijn lichaam gegaan. Reageerde toen al niet op te geluid.
Enkel zijn hoofd en oren vond hij heel erg spannend en liet ie dus niet doen. Maar zo zijn er ook veel paarden. We hebben de praam dan even opgezet en met een kleine tondeuse zn hoofd en oortjes geschoren.

Stalgenootje van me geeft haar paardje Tranquigel om te scheren.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 14:19

Citaat:
...een hele spuit tranquigel
...iemand anders zijn hoofd maar laten doen terwijl ik de praam vasthield
...door de verdoving heen vecht
...kan ik er niet meer met een spuit in de buurt komen
...schopte na een kwartier mijn been bijna in tweeën....Het is verraderlijk spul, dus pas op
...krijgt die een heldere moment en schopt en maait alles bij elkaar dat in zijn bereik staat
...Als je echt zeker wilt zijn kan je ook nog torbugesic laten bijspuiten samen met domosedan...die cocktail is ongelooflijk goed
...Is er ook iets wat veilig te geven is aan een drachtige merrie
...flink platgespoten, nog 2 of 3 keer bijspuiten
...litteken onder mijn kin (!!) zitten van zijn voorbeen die me raakte, en een put in mijn been waar hij me ook raakte
...overal doorheen vocht, door de praam, een zeer sterke mannenhand, sedaline
...lag aan de ketting met zijn achterbenen
...Hij zal er niet dood van gaan hoor van een enkel spuitje verdoving
...Het is vrij normaal dat je je paard ´s winters geschoren wilt hebben, dus ja, als zo´n paard echt ...niet meewerkt dan maar platspuiten

Ziek op een schamele drie bladzijden.. vinden jullie dit normaal? Wel, ik niet, ik vind het ronduit dierenmishandeling. En daar zal ik nu wel weer de wind van voren voor krijgen, maar daar zit ik niet mee Knipoog

digo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 14:26

Wij spuiten altijd Kalmi ject dit spuit je zelf in de spier zeg maar dus hoeft niet in de bloedbaan en het werkt erg fijn en de paarden gaan daar ook niet van zweten wat wel zo prettig scheert.

MoSt81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-08 17:34

Bandida schreef:
Citaat:
...een hele spuit tranquigel
...iemand anders zijn hoofd maar laten doen terwijl ik de praam vasthield
...door de verdoving heen vecht
...kan ik er niet meer met een spuit in de buurt komen
...schopte na een kwartier mijn been bijna in tweeën....Het is verraderlijk spul, dus pas op
...krijgt die een heldere moment en schopt en maait alles bij elkaar dat in zijn bereik staat
...Als je echt zeker wilt zijn kan je ook nog torbugesic laten bijspuiten samen met domosedan...die cocktail is ongelooflijk goed
...Is er ook iets wat veilig te geven is aan een drachtige merrie
...flink platgespoten, nog 2 of 3 keer bijspuiten
...litteken onder mijn kin (!!) zitten van zijn voorbeen die me raakte, en een put in mijn been waar hij me ook raakte
...overal doorheen vocht, door de praam, een zeer sterke mannenhand, sedaline
...lag aan de ketting met zijn achterbenen
...Hij zal er niet dood van gaan hoor van een enkel spuitje verdoving
...Het is vrij normaal dat je je paard ´s winters geschoren wilt hebben, dus ja, als zo´n paard echt ...niet meewerkt dan maar platspuiten

Ziek op een schamele drie bladzijden.. vinden jullie dit normaal? Wel, ik niet, ik vind het ronduit dierenmishandeling. En daar zal ik nu wel weer de wind van voren voor krijgen, maar daar zit ik niet mee Knipoog

Nu maak je het wel erg dramatisch. Ik en ik neem aan alle anderen die reageren in dit topic willen het scheren zo aangenaam mogelijk maken voor het paard. En aangezien niet ieder paard een scheerapparaat als leuk ervaart is een verdoving soms noodzaak. Ik probeer mijn paard nu langzaamaan te laten wennen aan het apparaat maar hij trilt nog als een rietje als ik dat ding alleen maar in zijn buurt houd (nog niet eens aan). Maar als jij de gouden tip hebt om het zonder verdoving en of praam te doen dan ben ik de eerste die het zal proberen.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 17:44

Bandida, ik vraag me idd wel af wat jij beter vind.
Een volkomen gestresst paard, of eentje die rustig slaapt.
Ik zou geen verdoving gebruiken voor het nodig is.
Maar als het paard er veel minder stress door ondervindt, waarom dan niet?