Diablo schreef:Hier gaan ze straks allemaal 's nachts naar binnen. Voor het eerst, eerder had ik die mogelijkheid niet. Maar als hier paarden staan te rillen, krijgen ze minimaal een deken op. Men kan wel zeggen dat een paard het niet koud heeft als hij rilt, maar ik zou graag weten hoe diegenen dat zo zeker weten....
Hoe weet jij dan zo zeker dat hij het koud heeft?!
Stalpaarden zijn paarden die gewend zijn om niet écht nat te worden in de regen en geven de voorkeur aan hun stal, maar mijn doorgewinterde weidepaard (volbloed arabier) die het hele jaar door buiten staat, staat ook gewoon te rillen, maar heeft het niet koud.
Hij maakt gewoon zijn wintervacht aan en dat zie je ook want hij krijgt nu al behoorlijk dikker haar.
Niks naars aan, gewoon de natuur.
Ook helemaal niet zielig.
Toen ik hem net had, zette ik hem ook binnen 's nachts, maar door een oude peesblessure (die dan wel genezen is) maar bij opstalling het been toch weer voller wordt, loopt hij nu buiten en is dat veel beter voor hem.
De 1e winter had hij het zwaar, heeft ie een deken op gehad, maar kwam tot de conclusie dat hij daar kouder van werd dan zonder deken, ondanks dat de deken waterdicht was.
Omdat hij de haren dan niet overeind kan zetten om warm te blijven.
Dus spreek uit praktijkervaring.
Is ook gewoon even logisch nadenken en je verdiepen in het wezen paard.
Maar goed, iedereen moet het lekker zelf weten wat ie met zijn paard doet, mijne staan lekker natuurlijk buiten zoals het hoort!
En ik rijdt er ook gewoon mee, ze zijn nooit ziek en keihard.
Terwijl ik toch wel een poedelige Arabier heb, die door zijn vorige eigenaar meer verwend werd dan door mij, maar nu afgehard en veel blijer in de wei rondhuppelt.
Ze gaan er niet dood van, een beetje rillen, maar er is geen schuilstal op onze wei en ik vind dat een paard niet HOEFT te rillen, waarom zou ik dat doen als ik duidelijk zie dat ze het niet echt leuk vind met zulk weer buiten, en als ik haar lekker warm en droog met lekker veel eten kan neerzetten? Het is zelden meer dan 1 dag beestenweer in Nederland, die ene keer dat ze dan binnen staat maakt ook niet uit.
Bij een kerngezond paard zie ik het probleem ook niet. Als het dier lamlendig erbij staat en de haren constant overend zet, slomer wordt is het wat anders..
,die kunnen er wel tegen.