Ik zou er niks aan doen een wintervacht groeit niet voor niets.
S'avonds word het nu al kouder dus ze hebben het zo langsamerhand gewoon weer nodig. Dus als ik jou was zou ik het gewoon houden zo...
Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

willeke_nijs schreef:Als je niet de tijd hebt om je paard deftig uit te stappen, waarom heb je dan uberhaupt een paard... Een paard is geen dier dat je zomaar uit z'n stal/wei haalt om enkel te werken. Een paard is geen gebruiksvoorwerp.
Met een zweetdekentje/ Uitrijdeken op uitstappen hoeft het geen 2u te duren voor het paard droog genoeg is.
Onze paarden staan ook 24/7 in de wei, dan stop 'k gewoon een kwartiertje vroeger met rijden en stap 'k m'n paard uit... als ik naar de manège moet dan wandel 'k m'n paard uit te paard onderweg naar de wei.

willeke_nijs schreef:ik heb ook geen 6u de tijd om aan mijn paard te besteden, maar ik zorg er dan voor dat mijn paard niet helemaal bezweet raakt tijdens het rijden. Er is wel meer met een paard te doen dan enkel rijden. Voor mij komt welzijn en een paardwaardig bestaan op de eerste plaats. Dat ik het rijden daarvoor al eens moet laten of aanpassen vind ik prima!
Mijn excuses.......
tis net een knol nu.

Ik dacht dat ik de enige was met die mening Silence schreef:Ik dacht dat ik de enige was met die mening
In de dressuur misschien, maar in de endurance en western volgens mij bijna niet.
Mijne is echt een bagger wat dat betreft, niks is lekkerders dan met een wintervachtje na een inspannend ritje even in de modder te rollen. Ik vind het geweldig!
Daar hebben ze borstels voor uitgevonden

Silence schreef:En tja..laat ik nou net ook een endurance ruiter zijn

Zoezi schreef:Ik ga me er ook even lekker mee bemoeien.
Mensen moeten eens leren natuur de natuur te laten en niet zelfs dieren te vermenselijken.
Weet je, als nu iedereen 1000 jaar lang elk paard scheert in de winter dan heb je over 1000 jaar een ras wat geen zuchtje kou mee kan hebben. Volgens mij denk niemand daar over na. Moeder natuur heeft niet voor niets een wintervacht gegeven.
Ik weet nog vorige winter dat ik bij een manege aankwam voor een springles, ik werd gewoon aangestaard omdat ik met een paard aankwam met wintervacht![]()
Iedereen moet het zelf maar weten, ik doe het niet.
Tuurlijk krijg je deze discussie, ik kon het ook niet laten mijn mening even te geven hoorMijn excuses.......
)

willeke_nijs schreef:Paarden die zweten worden niet ziek door gure wind. Hun vacht is net zoals een zweetdeken... het vocht wordt naar buiten gefilterd en verdampt daar. De huid zelf blijft droog. Het is niet zoals bij ons mensen... Wij hebben geen vacht. Als wij zweten is onze huid nat waardoor wij kou kunnen vatten.
ikowtje schreef:Haha, door scheren worden de genen van een paard niet aangepast hoor, dus die invloed zal het niet hebben.
willeke_nijs schreef:Ik ben geen natural (want rij nog steeds met bit),..