Wintervacht begint nu al?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lennek

Re: Wintervacht begint nu al?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 15:32

Mijn haflingers krijgen het ook al!
Ik zou er niks aan doen een wintervacht groeit niet voor niets.
S'avonds word het nu al kouder dus ze hebben het zo langsamerhand gewoon weer nodig. Dus als ik jou was zou ik het gewoon houden zo... Lachen

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 15:39

Als je niet de tijd hebt om je paard deftig uit te stappen, waarom heb je dan uberhaupt een paard... Een paard is geen dier dat je zomaar uit z'n stal/wei haalt om enkel te werken. Een paard is geen gebruiksvoorwerp.
Met een zweetdekentje/ Uitrijdeken op uitstappen hoeft het geen 2u te duren voor het paard droog genoeg is.
Onze paarden staan ook 24/7 in de wei, dan stop 'k gewoon een kwartiertje vroeger met rijden en stap 'k m'n paard uit... als ik naar de manège moet dan wandel 'k m'n paard uit te paard onderweg naar de wei.

Chocotof

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 21:53

willeke_nijs schreef:
Als je niet de tijd hebt om je paard deftig uit te stappen, waarom heb je dan uberhaupt een paard... Een paard is geen dier dat je zomaar uit z'n stal/wei haalt om enkel te werken. Een paard is geen gebruiksvoorwerp.
Met een zweetdekentje/ Uitrijdeken op uitstappen hoeft het geen 2u te duren voor het paard droog genoeg is.
Onze paarden staan ook 24/7 in de wei, dan stop 'k gewoon een kwartiertje vroeger met rijden en stap 'k m'n paard uit... als ik naar de manège moet dan wandel 'k m'n paard uit te paard onderweg naar de wei.

Pardon? Doe eens even normaal zeg.
Omdat ik geen 6 uur per dag aan mijn paard kan besteden
moet ik maar geen paard nemen?

Mijn pony krijgt in de winter een vacht a la shetland pony.
En dat kwartiertje uitstappen maak daar gerust maar een uur van
en dan is ze nog nat.

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 09:03

ik heb ook geen 6u de tijd om aan mijn paard te besteden, maar ik zorg er dan voor dat mijn paard niet helemaal bezweet raakt tijdens het rijden. Er is wel meer met een paard te doen dan enkel rijden. Voor mij komt welzijn en een paardwaardig bestaan op de eerste plaats. Dat ik het rijden daarvoor al eens moet laten of aanpassen vind ik prima!

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 09:05

Pablo zit al lekker in het winterhaar.. heerlijk.. ik vind paarden met een lekkere bontjas zo geweldig..
ben nu lekker aan het rossen om de zomerhaartjes er nog uit te krijgen..

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 09:07

Silence begint ook weer langzaam een teddybeertje te worden.
Ik ga er verder niks tegen doen. De losse haren poets ik weg met een poetsblokje, maar verder niks.
Lekker laten groeien, hij krijgt die vacht niet voor niks.
Ik vind het ook wel wat hebben, zo´n knuffelvachtje. Clown

roosje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 09:17

Ik vond echt dat ze nu al vroeg in hun winterhaar kwamen, maar schijnbaar ben ik niet de enige. Blue is ook een aardig bolletje aan het worden, maar eigenlijk wil ik het scheren pas in oktober doen. Hij staat nu onder een katoenen zomerdeken en na het scheren gaat er een 200 grams op.

En volgens mij is het niet de bedoeling om te discusieren over wel of geen deken en het paardenwelzijn wat daarbij gemoeid is.

Chocotof

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 09:22

willeke_nijs schreef:
ik heb ook geen 6u de tijd om aan mijn paard te besteden, maar ik zorg er dan voor dat mijn paard niet helemaal bezweet raakt tijdens het rijden. Er is wel meer met een paard te doen dan enkel rijden. Voor mij komt welzijn en een paardwaardig bestaan op de eerste plaats. Dat ik het rijden daarvoor al eens moet laten of aanpassen vind ik prima!

Dus omdat ik scheer en dekens gebruik geef ik niets om het welzijn van mijn paard?
Nou word ie helemaal mooi.

Een paard dat graag werkt de hele winter stil laten staan dat is
pas sneu. Aangezien ze na 5 minuten rijden al zeiknat is.

en nu weer ontopic.

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 16:40

Ik ga me er ook even lekker mee bemoeien.
Mensen moeten eens leren natuur de natuur te laten en niet zelfs dieren te vermenselijken.
Weet je, als nu iedereen 1000 jaar lang elk paard scheert in de winter dan heb je over 1000 jaar een ras wat geen zuchtje kou mee kan hebben. Volgens mij denk niemand daar over na. Moeder natuur heeft niet voor niets een wintervacht gegeven.
Ik weet nog vorige winter dat ik bij een manege aankwam voor een springles, ik werd gewoon aangestaard omdat ik met een paard aankwam met wintervacht Tong uitsteken
Iedereen moet het zelf maar weten, ik doe het niet.
Tuurlijk krijg je deze discussie, ik kon het ook niet laten mijn mening even te geven hoor Knipoog Mijn excuses.......
Cisco is nu 2 weken geleden begonnen met een dikker vachtje te krijgen. Tegen november is het een dikke teddybeer......
Fototjuhhh Tong uitsteken tis net een knol nu.
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door 1Boefje op 19-09-08 16:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 16:43

Afgod Ik dacht dat ik de enige was met die mening

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 16:48

Silence schreef:
Afgod Ik dacht dat ik de enige was met die mening

Totaal niet hoor Knipoog In de dressuur misschien, maar in de endurance en western volgens mij bijna niet.
Volgens mij gaat iemand van de dressuur al helemaal in de stress als er 1 spatje modder op zit...okee, misschien iets te dramatisch....of nee, stel je voor dat ze gaan rollen Clown Mijne is echt een bagger wat dat betreft, niks is lekkerders dan met een wintervachtje na een inspannend ritje even in de modder te rollen. Ik vind het geweldig! Haha! Daar hebben ze borstels voor uitgevonden Tong uitsteken

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 16:50

Inderdaad.
Vind het lange uitstappen altijd zo´n bagger smoes.
Als je een paard koopt weet je dat dat tijd gaat kosten. Dan maakt een kwartiertje langer ook niks uit lijkt me.
En tja..laat ik nou net ook een endurance ruiter zijn Bloos

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 16:51

Silence schreef:
En tja..laat ik nou net ook een endurance ruiter zijn Bloos

Afgod OK dan! ROFL

Lang uitstappen, ach, ik zet Cisco dan even in de stal met een deken erop, ik zie het probleem niet.
Willen ze dan in de winter in de kou snel weer naar binnen bij de kachel gaan zitten? Uitstappen is toch ook paardrijden? Hoort er volgens mij net zo goed bij als borstelen en eten geven Tong uitsteken
Cisco zijn conditie is in de winter wel stukken minder. Ik heb het koud en niet zoveel zin om uuuurenlang te draven. Hij wil wel hoor, hij heeft het niet koud met zn pelske. Ik ben een echte koukleum en toch wel stiekum een beetje jaloers op dieren die zo'n mooi systeempje hebben......dan maar thermokleding aanschaffen Knipoog

ikowtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 16:55

Zoezi schreef:
Ik ga me er ook even lekker mee bemoeien.
Mensen moeten eens leren natuur de natuur te laten en niet zelfs dieren te vermenselijken.
Weet je, als nu iedereen 1000 jaar lang elk paard scheert in de winter dan heb je over 1000 jaar een ras wat geen zuchtje kou mee kan hebben. Volgens mij denk niemand daar over na. Moeder natuur heeft niet voor niets een wintervacht gegeven.
Ik weet nog vorige winter dat ik bij een manege aankwam voor een springles, ik werd gewoon aangestaard omdat ik met een paard aankwam met wintervacht Tong uitsteken
Iedereen moet het zelf maar weten, ik doe het niet.
Tuurlijk krijg je deze discussie, ik kon het ook niet laten mijn mening even te geven hoor Knipoog Mijn excuses.......

Haha, door scheren worden de genen van een paard niet aangepast hoor, dus die invloed zal het niet hebben.
Des al niet te min ben ik het helemaal eens met jullie mening! Ik laat mjijn paard lekker teddy worden, is warm genoeg en alleen maar gezonder, kost me geen dure dekens, die hij toch maar kapot maakt.
Er zijn natuurlijk rassen (of gewoon paarden), die slechter een dikke vacht vormen, dus een deken op moeten. En hier in de buurt staat ook een pony van 34 die slecht door zijn vacht komt, en daarom in de zomer geschoren wordt.
Die van mij is overigens al een tijdje lichtjes aan het verharen, maar zie hem nou snel steeds dikker in
vacht worden en veel haar verliezen. Ik vind die teddy vacht persoonlijk heerlijk en heb ook het gevoel dat hij zich er goed in voelt. En wat is er leuker dan in het voorjaar die dikke vacht er weer lekker afpoetsen (vind dat altijd zeer leuk Vingers aflikken Bloos Pling )

En over dat luie, die van mij wil altijd juist flink rennen in die kou :p, ook in de weide.
En dat uitstappen valt reuze mee, een paard zweet ook minder gauw met koud weer.

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 16:58

hihihi ik ben endurance ruiter, maar beoefen daarnaast ook nog eens Parelli Natural horsemanship. Ik ben geen natural (want rij nog steeds met bit), en ik vind ook dat paarden hun vacht niet voor niets gekregen hebben. Ik rij mijn paard ook wel eens in het zweet als 'k dressuurmatig in de bak rij, maar dan stap 'k buiten uit (wind zorgt voor snelle verdamping, zonder dat paarden het koud krijgen).
Misschien is deze link wel een handig: http://www.paardnatuurlijk.nl/weetjes/dekens.htm

Oudere en zieke paarden vind ik wat anders... Hoewel, wij hebben een oudje van 34 bij ons staan en die hoeft in de winter ook geen deken. Ze verhaart ook moeilijk, maar krijgt daarvoor een voedingssuplement van de veearts. En tjah zieke paarden... raad eens hoe ze ziek worden? Juist ja...

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 16:59

mijn paard heeft al een behoorlijk lange vacht. Ze staat onder dek en als ik echt fanatiek wil rijden, zal ik haar ook scheren. Zodra ik een half uurtje aan het trainen ben is het dier zo nat, dat ze kou vat door de wind.

Ik stap mijn paarden zeker goed uit, maar als ze een erg dichte vacht hebben krijg ik ze met stappen niet droog. Wel wordt ze verkouden omdat die gure wind haar erg snel afkoeld op haar natte lichaam...

Wel moet ik zeggen dat ik de mensen snap die de paarden lang in het haar willen laten. Ik denk echter eerder dat dit een verschil van gebruik is waardoor er een verschil van mening ontstaan. Endurance ruiters trainen nu eenmaal anders en hebben daardoor ook een andere insteek

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 17:00

Ziek...inderdaad.
Laat het nou zo zijn, dat Silence (en mijn vorige pony) de enige zijn/waren op stal die geen deken hadden, maar ook de enige die gedurende de winter niet ziek werden Schijnheilig

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 17:02

jaaa die van mij krijgt ook alweer wintervacht Haha!
Ik vind het wel weer leuk, na de zomervacht weer zo'n teddy!
En als ik koude handen heb, warm ik die lekker aan mn paard!
Mijn pony heeft nooit n deken op, zweetdeken zal misschien nog eens voorkomen.
Ik vind het dan ook niet erg die wintervacht en stap gewoon ietsje langer uit..

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 17:03

Paarden die zweten worden niet ziek door gure wind. Hun vacht is net zoals een zweetdeken... het vocht wordt naar buiten gefilterd en verdampt daar. De huid zelf blijft droog. Het is niet zoals bij ons mensen... Wij hebben geen vacht. Als wij zweten is onze huid nat waardoor wij kou kunnen vatten.

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 17:03

Ik ken ook paarden hiernaast die dag en nacht zonder dek in het land staan en niet ziek worden. Die hoeven echter ook alleen een veulen in hun buik te laten groeien.

Tijdens het lesgeven heb ik heel wat paarden zien hoesten, die erg nat waren na het rijden en geen dek opkregen. Het zal niet alleen het dek zijn , maar ook wat je met de dieren doet en wat voor type paard je hebt. Het ene ras is gevoeliger als de ander

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 17:06

willeke_nijs schreef:
Paarden die zweten worden niet ziek door gure wind. Hun vacht is net zoals een zweetdeken... het vocht wordt naar buiten gefilterd en verdampt daar. De huid zelf blijft droog. Het is niet zoals bij ons mensen... Wij hebben geen vacht. Als wij zweten is onze huid nat waardoor wij kou kunnen vatten.

Dan moet je de vacht ook zijn functie laten vervullen en dus niet wassen. Bovendien is bij mijn paard echt de huid wel nat als ze het schuim over haar lijf heeft staan.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 17:07

Ik heb momenteel een ongevoerde regendeken opliggen. Als het overdag onder de 10 graden blijft gaat er een deken van 150gr op, gaat het echt vriezen, dan gaat de 300gr op.

*edit: paarden staan zo lang mogelijk dag en nacht buiten, alleen als het echt gaat vriezen gaan ze 's nachts op stal.

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 17:08

ikowtje schreef:
Haha, door scheren worden de genen van een paard niet aangepast hoor, dus die invloed zal het niet hebben.

Wedden van wel Knipoog
Waarom denk je anders dat de huiskat hier een veel dikkere pels heeft dan de katten in Afrika?
Evolutie........past zich aan aan de omstandigheden.......
Kunnen we wel een topicje in de huiskamer over starten Tong uitsteken
Weet je, zullen we over een maand allemaal een wollen teddyfoto topic gaan doen?
Gaan we kijken welk paard er het meest knuffelbaar uitziet in zijn wintervachtje Haha!

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 17:09

willeke_nijs schreef:
Ik ben geen natural (want rij nog steeds met bit),..

Ikke lekker welllllll al Tong uitsteken

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 17:13

als je paard helemaal in het schuim staat wil dat vaak zeggen dat je'm fysiek overvraagt... Dat is echt niet gezond voor je paard... Als je dan niet lang genoeg uitstapt zorgt dat voor een enorme verzuring in de spieren en kan het wel eens héél goed zijn dat je paard de volgende dag serieus spierpijn heeft...