wanneer met welke dekens beginnen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Romeo2007

Re: wanneer met welke dekens beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 14:59

Heb die van mij na 1,5 week erop eraf gehaald, merk nu toch dat er er warmer drukgebied aan gaat komen.
Zaterdag wordt het alweer mooier weer! Het gaat mij niet om die temperatuur, die is ok.
Maar die regen die maar op die rug kletst wel en ik er maar drie kwartier doorheen moeten rijden voordat hij eindelijk los is... Slapen

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 16:52

heb nu sinds net de regendeken weer omgewisseld voor de rambo sweet itch hoody aangezien het nu weer wat warmer wordt en niet gaat regenen (bij ons in de regio)

Abercrombie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 18:12

My god nu al dekens om die van mij staat 24/7 op het land zonder deken en is van de winter geschoren geweest.. Bloos
Die heeft het echt niet koud hoor

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 18:16

Die van mij heeft al een deken op sinds vorige week. Het is zeg maar 1 laag stof. Die two-tone deken van Global, voor degene die m kennen.
Dan kan ik dr afspuiten, deken om en op stal! En van de winter is het niet zo'n hele beer.

Guetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 19:12

Mijn merrie gaat met het weekend met een 0 grams regen deken naar buiten.
Het blijft nu toch wel veel regenen en wil wel dat ze buiten blijft lopen vandaar.

Uriah

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 19:18

ik heb mn paard ook onder een regen deken lopen , als je nu niet begint ben je straks te laat en is de wintervacht je al voor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 19:31

Het word volgende week zomers! Dat je paarden nu al een deken opgooit en dat terwijl ze ook nog op stal staan?

Een paard is een buitendier en heeft het echt niet koud, dus op stal met een deken, omdat de gemiddelde stal niet goed geisoleerd is? Met dit weer? Volgens mij heeft zo'n paard ook een verminderde weerstand op een gegeven moment, het is helemaal niets gewend. Wat voor deken heb je er in de winter dan op een 1000 grams deken?

Boven de 18 graden wordt het voor een paard warm, dus met de 20/21 graden van nu heef ie het warm genoeg. In de buien is het koeler, maar zodra het weer droog is, is het weer warm. En ik zit hier aan zee en dat is gemiddeld nog weer koeler dan in het binnenland op het moment. En alles staat nu 24/7 buiten en niet op stal.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 21-08-08 19:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 19:32

Mindim schreef:
Het word volgende week zomers! Dat je paarden nu al een deken opgooit en dat terwijl ze ook nog op stal staan?

Een paard is een buitendier en heeft het echt niet koud, dus op stal met een deken, omdat de gemiddelde stal niet goed geisoleerd is? Met dit weer? Volgens mij heeft zo'n paard ook een verminderde weerstand op een gegeven moment, het is helemaal niets gewend. Wat voor deken heb je er in de winter dan op een 1000 grams deken?

Boven de 18 graden wordt het voor een paard warm, dus met de 20/21 graden van nu heef ie het warm genoeg. In de buien is het koeler, maar zodra het weer droog is, is het weer warm. En ik zit hier aan zee en dat is gemiddeld nog weer koeler dan in het binnenland op het moment.

Zoals hierboven gezegd, 's nachts is het geen 20 graden hoor. En zodra het warm is gaat de deken weer af. 's Winters is het dikste een 380 deken die ze op krijgt.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 19:33

Dat is de grootste fout die mensen maken.

je kunt een paard en een mens niet vergelijken! of heb jij ook isolerende warmte en vocht afvoerende vacht?

je kunt niet zeggen; oeh ik heb het koud dus doe paardlief maar een deken op. zo werkt het gewoon niet.

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 19:34

Nee dat is ook niet de hoofdreden, dat was om aan te geven dat de zomers veranderd zijn Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 19:42

Mijn ene paard is 23, op mijn vorige stal kreeg ze met echt herfstweer een ongevoerde regendeken op in de nacht. Overdag het liefst zonder, tenzij het voor haar te fris wordt. Maar op mijn nieuwe stal gaan ze met de herfst in de nacht naar binnen. En als ze dan overdag naar buiten gaan en het is zo'n 11 a 12 graden, dan krijgt ze een ongevoerde regendeken op. Later in de winter krijgt ze permanent een op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 19:43

Nee, augustus is niet per definitie zonnenschijn. Maar de temperaturen van deze maand zijn toch niet koud voor paarden. En dan kijk ik naar het huidige weerbeeld. En een paard op stal hoeft dan toch geen deken op? Als het in de stal wat waait is niet erg hoor, zolang het paard maar niet op de tocht staat.

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 19:46

Nee, maar die van mij gaat dus helemaal nat op stal he.. dan doe ik de deken overdag om en die houd ze 's nachts ook op. BVind het echt te fris om haar nat op stal te zetten zonder deken.

Overigens liggen de nachttemperaturen rond de 11/13 graden.

bietjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 19:48

Mijn verzorg paard staat zomers en swinters onder de dekens,
swinters onder een 500gram's deken als het gaat vriezen gaat daar een wollendeken onder . in de zomer heeft die ze zomer deken of regendeken of zijn vliegendeken om. vliegendeken echt alleen als het heel warm is, Hij is panisch voor vliegen zodra hij er een voelt gaat die rennen rennen en hij blijft rennen.

het welshje staat nu onder een zweetdeken S nachts en vanaf september krijgt hij ook ze 300grams winter deken om, en gaat het als het gaat vriezen ze wollen dekentje er onder.

Liever zo dan een teddybeer, en het paard is echt heel blij met zijn deken zodra die deken af gaat wordt die chago omdat die dan vliegen voelt, ook heeft hij snel door vliegen dazen hele groten schijven op zijn hele lijf vandaar dat die ook dan zomers een deken op heeft liggen.

ladyjoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 19:49

Waarom gaat jouw paard nat op stal?

Mijn paard (een ielige Arab) staat nu overigens 24/7 buiten, zónder deken, ook al het zulk slecht weer is.

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 19:50

Omdat ik haar afspuit na het rijden. Zweetmes eroverheen (dus niet zeiknat) en dan deken op.

ladyjoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 19:51

Waarom dan niet gewoon even afnemen met een spons en wachten tot ze droog is? Die van mij is binnen een half uur droog na het afsponsen.

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 19:54

Ik spuit haar helemaal af (overigens niet met ijskoud water) zodat het zweet er helemaal afspoelt. Spons heeft imo weinig zin daartegen, daar haal je nooit alles mee weg. Dan gaat ze gelijk op stal met deken en kan ze eten.
En waarom moet ik dan wachten? Dan kan ze toch nog kou vatten terwijl ze droogt of mis ik nou iets?

Eline_Fergie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 20:01

Mijn paard staat nu nog zonder deken hoor. Ze krijgt haar deken pas eind september ongeveer op. Ik begin dan met een zomerdeken, om haar even te laten wennen en als extra. Daarna krijgt ze een 150 grams deken op. Dit, omdat ze al 31 jaar is en zichzelf niet goed warm meer kan houden. Als het gaat vriezen wordt dit een 200 grams deken.

bietjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 20:03

Elaine schreef:
Ik spuit haar helemaal af (overigens niet met ijskoud water) zodat het zweet er helemaal afspoelt. Spons heeft imo weinig zin daartegen, daar haal je nooit alles mee weg. Dan gaat ze gelijk op stal met deken en kan ze eten.
En waarom moet ik dan wachten? Dan kan ze toch nog kou vatten terwijl ze droogt of mis ik nou iets?

k zie dat probleem ook niet echt hoor, ze zijn dan hellemaal niet meer zeik nat ook wij doen dat ook wel is hoor, toch lekker als ze nog niet hellemaal droog zijn ze zijn dan wel goed de zweet lucht kwijt enzo, komen de vliegen er ook minder snel op af. en hellemaal met Warm weer hebben de paarden het niet gelijk weer warm onder die deken.

ladyjoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 20:16

Elaine schreef:

Ik doelde eerder op de optie om daarna dus helemaal geen deken om te doen Knipoog

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 20:21

Ohh oke Clown Maar dan kan ze dus toch nog kou vatten tijdens het drogen? (Dit in het geval dat het paard het niet gewend is om zo op te drogen)

ladyjoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 20:23

Hhmm oke dat zou kunnen.. maar daar zou hij wel aan kunnen wennen denk ik dan? Aangezien ze dat ook gewend zijn uit de natuur Knipoog

Mijn paard staat ook zonder regen met deze temperatuur kaal buiten en wordt ook steeds nat geregend.. hij leeft ook nog hoor Haha!

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 20:30

Haha ja ze zullen er niet dood aan gaan, maar die van mij is het nou eenmaal zo gewend en voorlopig zie ik nog geen reden om het anders te doen. Het gaat prima zo. De temperatuur onder de deken (die voel ik regelmatig) is prima. Overigens staan 3 van de 6 paarden bij ons op stal met deze deken, de anderen niet.. maar die zijn het volgens mij ook niet gewend.

Ptries

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 09:51

Demo staat nu op stal omdat t land te nat is. Overdag als ze loslopen en het regent krijgt hij een 0-grams regendeken op. Als hij in de wei staat en het gaat regenen krijgt ie ook een regendeken op. Hij heeft nogal snel last van zijn spieren dus het is nodig. Als ie niet zo snel last van zijn spieren zou hebben zouden we nu nog geen deken op doen. Maar zijn bazin heeft een aantal jaar terug weleens geprobeerd om hem minder snel en vaak onder een deken te zetten en dat resulteert in een paard met een zeer stijve rug. Dus dan toch maar een regendekentje.

Ik vind dat er ook niet zo vanaf de computer antwoord te geven is of een ander zijn paard nu wel of niet met deken moet zetten. Gewoon je verstand gebruiken en je eigen paard goed in de gaten houden. Iedereen met een beetje gezond verstand kan wel zien of een paard last van zijn spieren heeft of het koud heeft.