deken op of af met dit weer??

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Cyruss_

Re: deken op of af met dit weer??

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 13:27

Beaux schreef:
Af!! Tis potverdorie zomer!!

Klopt, maar vliegendeken mag al wel weer op, wat een pokkemugjes

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 13:30

Javelin schreef:
ook al is het maar een vliegendeken, die van mij staat zelden zonder deken. Zodra ik maar 1 dag zijn deken aflaat dan zit ie zo weer in zijn vacht. Hij is vorige jaar geschoren en heeft sinds dit jaar eindelijk een zomervacht. En dat wil ik ook graag zo houden Lachen

Tjee.... geen dag zonder deken? De mijne vind het heerlijk in 'de blote billen'. Niet meer allemaal restrictieve riempjes en stukken stof.
Ze krijgt idd iets meer 'vacht'.... maar dat mag ook, het is een paard en geen naaktkat Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 13:31

Mensen die zo met hun paard omgaan, moeten zich maar eens achter de oren krabben, als ze altijd in hun wintervacht schieten, zijn ze gewoon niet gezond.

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 13:39

Volgens mij maken sommige mensen hun paard ook wel wat mieterig hoor, zonder iemand direct te willen beledigen overigens…

Die van mij? Pfff, is geschoren, staat nu zonder deken en zonder schroom spuit ik hem lekker met koud water af na het rijden en kwak ik hem zo in zijn stal (waar het natuurlijk niet tocht want helemaal maf ben ik nou ook weer niet).
Anderen van mijn stal, spuiten hun paard ook af maar dan met het warme water en gaat het erna nog onder het solarium net zo lang tot paard bijna droog is en vervolgens onder een zweetdeken op stal tot het droog is waarna dan de zomerdeken (staldeken) weer op gaat….

Heel verschil en twee extremen. Bij iets koeler weer dan dat van de aflopen dagen stap ik mijn paard wat droog aan de hand, bij veel wind eventueel onder een zweetdekentje of ik gooi hem in de paddock zodat hij even kan rollen en dat zand droogt ook perfect.

Ik kan niet merken dat die paarden eerder ziek zouden zijn dan de mijne maar voor mijn gevoel maak je er zo wel van die vatbare tere gevalletjes van…paard moet gewoon paard zijn…

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 13:44

Denk dat een paard blij is als hij eenmaal dat deken afheeft, om dan weer een zomer of vliegendeken op te doen dat weet ik nog niet zo hoor... Ze hebben al bijna het hele jaar een deken op. Denk dat ze zonder jas lopen ook erg op prijs zullen stellen. Als het nu voor medische redenen is als allergie ed dan snap ik het. Maar bij normale paarden functioneert de staart ook goed imo Knipoog

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 13:45

Ik snap al dat getut ook niet, hoor. Gewoon lekker zonder deken buiten.....

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 13:55

Er is toch niets heerlijkers dan een paard uit te wei halen met scruffy manen van het rollen en poepvlekken en moddervegen van het in het land liggen... lekker vies, lekker paard Haha! De staart beschermt je paard wel voor een redelijk groot deel tegen ongenode gasten.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 13:57

Precies, de staart en manen (en hun benen) doen het werk wel.....

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 14:09

En verder de muts, de (hand) hoefschoentjes en de sjaal.... en oorwarmers! Knipoog

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 14:31

russel schreef:
benangelique schreef:

noob staat overdag zonder, 's nachts nog met zijn 300 grammer. heb het van de week 1 nacht gelaten (alleen dunnere deken op), met het gevolg dat hij barstte van de spierpijn en steenkoud aanvoelde 's ochtends. Noob is gewoon een koukleum Clown

Dan is er toch wat mis met je Noob, want het is s'nachts boven de 5 graden en op stal waar meerdere paarden staan al gauw 10 graden, als hij dan ook nog genoeg ruwvoer krijgt. 300 grams Lips are sealed , volgens mij wordt ik in de maling genomen.

nope, kon ik je maar vertellen dat je in de maling werd genomen! De rest staat ook lekker zonder dekentje en 's nachts met een zomerdeken op. We hebben wel buitenstallen, dat zal ook wel wat graden schelen met de binnenstallen waar sommige paarden staan.
Hij krijgt onbeperkt ruwvoer, zit super in zijn vacht en mag ook lekker vies worden van mij. Ik spuit hem met dit weer dagelijks af. (en ja, met warm water en als er een windje staat zoals gisteren stap ik hem droog onder een fleecedekentje). Hij heeft zeer snel last van stijve spieren op de rug (kissing spines) en door zijn rug goed warm te houden kunnen we een hoop ellende voorkomen.
Jammer is het wel, zie hem ook liever lekker bloot.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 14:35

Geef hem eens een voedingssupplement. Wij hebben nu ook een paard op stal staan die 4 weken geleden in zijn wintervacht is geschoten, paard was geschoren en had dikke deken op. Nu nog steeds niet in de rui. Is niet natuurlijk. Zeker ook jouw paard moet het met deze temperatuur lekker warm hebben. Het koelt niet zo erg af in de nacht.

Als een paard en zeker een paard zich niet warm kan houden, is er gewoon wat mis met zijn stofwisseling.

Ashley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 14:37

Cyruss_ schreef:
Beaux schreef:
Af!! Tis potverdorie zomer!!

Klopt, maar vliegendeken mag al wel weer op, wat een pokkemugjes

Daar heb je vliegendekens voor Clown

Idd gewoon af, het is over de 20 graden, zo'n paard zweet zich dood onder een deken.

loveSaros

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 14:37

Bij ons staan de paarden overdag zonder deken, maar mijn wedstrijdpony krijgt 's nachts nog een hele dunne deken op (volgensmij 100g), die waterdicht is. Als het binnenkort 's nachts ook warmer wordt, staan ze allemaal zonder deken.

_Saida_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 14:39

Met dit weer? Eraf die handel! Ook 's nachts.

Ashley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 14:40

Precies, 's nachts ook Ja

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 14:49

russel schreef:
Geef hem eens een voedingssupplement. Wij hebben nu ook een paard op stal staan die 4 weken geleden in zijn wintervacht is geschoten, paard was geschoren en had dikke deken op. Nu nog steeds niet in de rui. Is niet natuurlijk. Zeker ook jouw paard moet het met deze temperatuur lekker warm hebben. Het koelt niet zo erg af in de nacht.

Als een paard en zeker een paard zich niet warm kan houden, is er gewoon wat mis met zijn stofwisseling.

hij zit geweldig goed in zijn vacht! echt een super mooi dun zomervachtje. Hij krijgt al supplementen: appelazijn, max-h en wuxing. hij is helemaal doorgelopen en hij heeft alleen wat problemen met zijn lever, vandaar de appelazijn en wuxing.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 14:52

Toch niet natuurlijk dat het dier zich met zomerse temperaturen niet warm kan houden....

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 14:57

hij heeft het altijd al gehad. Hij is op alle mogelijke manieren bekeken, maar omdat hij zo goed in (vacht)conditie is, maakt niemand zich verder zorgen en ik dus ook niet. Dan maar een dikke deken op 's nachts.
's avonds om 21.00 gaat de deken op en 's ochtends om 8.00 weer af. Dan staat hij overdag lekker in zijn blote billen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 14:57

Nog nooit zoiets gehoord of meegemaakt.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 15:00

ik heb me er maar bij neergelegd dat mensen het vreemd vinden. ik vind het inmiddels niet meer vreemd, het hoort bij hem.

Miranda40

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 16:19

Die van mij is vorige jaar helemaal na gekeken nadat hij in april ineens in zijn wintervacht schoot.Er is niets, maar dan ook helemaal niets uitgekomen. En dan kan men wel zeggen dat een beetje vacht niet erg is maar hoe denk je dat een paard zich voelt met een echt teddyvacht en dan met 28 graden 2 proeven lopen? Dan maar een vliegendeken op waar ie echt niet onder staat te zweten dan een paard met teddyvacht die met zulke hoge temperaturen zich niet fijn voelt tijdens de training Knipoog

benangelique schreef:
ik heb me er maar bij neergelegd dat mensen het vreemd vinden. ik vind het inmiddels niet meer vreemd, het hoort bij hem.

Dus heb ik dat ook maar gedaan Knipoog

aleida_thijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 16:41

Volgens mij kan dit topic ook wel gesloten worden? Ik denk niet dat er nu nog een paard met deken staat...

Sallianthaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 16:46

Mijn paard is geschoren en ze heeft in het land nu een regendeken op, puur omdat er geen vulling in zit. Soms doe ik hem sochtends eraf en savonds er weer op. Soms is dat best lastig want ik heb mijn paard niet bij huis staan. Luchtige deken heeft ook voordeel dat ze de vliegen niet voelen daar waar de deken ligt.

Joto

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 16:51

Deken af, heb hem al 2 weken af, hier naast ons staan 2 paarden met een gevoerde deken op, waarom weet ik niet, zal het binnenkort eens vragen, vind het beetje sneu hebben geen schaduw niks daar, die zal wel bang zijn dat ze vies worden ofzo.

Bij ons hebben ze ze lekker allemaal af, behalve 1 die staat met ecxeem deken op, maar die gaat ook af buiten schuurt ze niet en in stal wel

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 16:54

Sallianthaa schreef:
Mijn paard is geschoren en ze heeft in het land nu een regendeken op, puur omdat er geen vulling in zit. Soms doe ik hem sochtends eraf en savonds er weer op. Soms is dat best lastig want ik heb mijn paard niet bij huis staan. Luchtige deken heeft ook voordeel dat ze de vliegen niet voelen daar waar de deken ligt.

Nu met een ongevoerde regendeken op Verward ???? Joh, dat is toch bloedheet voor zo'n beestje? Kom net bij onze kudde vandaan en het was echt warm, zelf met die bewolking af en toe...... Moet er niet aan denken dat er een paard met een regendeken nu opstaat....