Paard buiten in modder = dierenbeul?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Emilia

Re: Paard buiten in modder = dierenbeul?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 21:42

Udella schreef:
Dan moet je dat erbij zetten..
En dan als nog, als een paard moest kiezen voor een stal of een weide en het regent eventueel, dan gaat het paard 9 van de 10 keer echt wel naar de wei.

En hoe moet ik het opvatten dat als paarden met hun kont tegen de regen op een kluitje gaan staan? Vinden ze het dan nog prettig?

Udella

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 21:43

joyce83 schreef:
Ow dan zou die van mij wel erg zielig uitzien nu. Heeft dan geen blub grond maar aangezien ik vorige week de hoefslag omgevreesd heb en dan wat breder heeft meneer zich lekker in de losse zand gerold die ook net nat was. Gevolg is dat ik vandaag tegen een moddermonster aan keek wat zeer doorwaaid was en nog eens verregend. Ach wat is hij toch zielig, stal kan hij de hele dag in als hij wilt maar dat zie ik hem eigenlijk alleen in de zomer doen tegen de vliegen.

Precies.. Mijn paard vertikt het om bij de ergste storm te gaan schuilen, behalve als de zon hard schijnt. Huilen van het lachen

Udella

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 21:44

Emilia schreef:
Udella schreef:
Dan moet je dat erbij zetten..
En dan als nog, als een paard moest kiezen voor een stal of een weide en het regent eventueel, dan gaat het paard 9 van de 10 keer echt wel naar de wei.

En hoe moet ik het opvatten dat als paarden met hun kont tegen de regen op een kluitje gaan staan? Vinden ze het dan nog prettig?

Ach geloof wat je geloven wil.. Jouw paard wilt héerlijk in een warm stalletje staan met een dik pak stro. (wist je dat een paard het liever koud heeft dan warm?)

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 21:45

Tegen zo'n mensen kan ik niet tegen. Een paard is een paard en een paard staat het liefste buiten. Hij heeft de gelegenheid om te schuilen en krijgt eten met hopen van je. Gewoon blijven doen. De dierenbescherming kan niets zeggen over jou verzorging want je zorgt goed voor je paardjes!

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 21:46

Dat denk jij Udella. Iedereen redeneert vanuit het eigen gevoel wat het paard wel en niet prettig vind. Daarbij bedenkt een paard niet wat hij wel of niet prettig zou vinden. Denk je nou heus dat mijn paard hele dagen denkt... ohhh ik wou dat mijn baasje die deken een keer afdeed?

Joepju

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 21:46

Ik heb totaal geen problemen met vieze paarden... Haha! Ik ben zelf ook niet echt een poetser moet ik eerlijk toegeven. Bloos
Ik zie sommige mensen hun paard elke week wassen en poetsen, wat juist alleen maar slecht is voor de weerstand van de huid. Een paard rolt niet voor niks; het zand wat in de vacht gaat zitten is alleen maar goed tegen insecten, en het heeft nog meer voordelen.
Lekker met een vies paardje gaan rijden dus....BOEIUUUUU!!!! Haha!

Udella

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 21:47

Rhodos schreef:
Dat denk jij Udella. Iedereen redeneert vanuit het eigen gevoel wat het paard wel en niet prettig vind. Daarbij bedenkt een paard niet wat hij wel of niet prettig zou vinden. Denk je nou heus dat mijn paard hele dagen denkt... ohhh ik wou dat mijn baasje die deken een keer afdeed?

Mens, waar slaat dit op!?

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 21:49

Ja, klopt ik ben een mens. Hoe bedoel je waar slaat dat op? Ik bedoel te zeggen dat paarden niet denken over hoe ze gehouden worden.

Emilia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 21:50

Udella schreef:
Ach geloof wat je geloven wil.. Jouw paard wilt héerlijk in een warm stalletje staan met een dik pak stro. (wist je dat een paard het liever koud heeft dan warm?)

Zo, wat zijn we weer aardig. Rolleyes

Nogmaals, ik zeg niet dat mij paard een heerlijke warme stal wil. Volgens mij heb ik duidelijk uitgelegd wat voor gedachte IK erbij heb. En als ik het idee heb dat mijn paard met regen beter binnen kan staan, dan doe ik dat. Als jij hem in de regen laat staan en in de blub met windkracht 10 dan is dat jouw zaak en respecteer ik dat maar het zou niet mijn keuze zijn.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 21:50

Emilia schreef:
Hoe denk jij er dan over Kasparonda?

Ik vind dat een paard minimaal het grootste deel van de dag lekker buiten moet kunnen, een paard dat bijna dag in dag uit in een hok staat van gemiddeld 4*3 wordt daar echt niet vrolijk van.
Aangezien deze dieren graag veel lopen en spelen of krabbelen.
Maar dit is oftoppic.

Emilia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 21:51

Udella schreef:
Rhodos schreef:

Mens, waar slaat dit op!?

Aardige reactie nummer 2!

Fritsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 21:51

Babeth schreef:
Fritsiej schreef:
Nee hoor, ik vind je geen dierenbeul of dergelijke. Een paard dat ruw gehouden word is geen misdaad. Je zegt net zelf dat ze een verhad stuk grond heeft van 5x4. En een schuilplaats. Prima toch?!
Harstikke gezond zei de D.A. Laatst bij ons op stal. Wij hebben loopstal met buitenbak (blubberbak (nu) met verhard pad) en daarnaast nog weide gang.
Je hebt teminste niet van die paarden die niet door het water/de blubber druven te banjeren als je aan t buiten rijden bent. Iets wat er wel een keertje was toen we een paard hadden die een manege gewent was Ach gut Arm ding!

Hahaha, mijn paard vind het heerlijk om in de blubber te stampen. Ze gaat met buitenritten ook vaak in de grootste plas staan die ze kan vinden en stampen maar. Als gevolg dat zowel paard als baasje onwijs vies zijn.
Nee vind het heerlijk zo. Geeft me een goed en voldaan gevoel.

Precies Lachen Gewoon heel natuurlijk!

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 21:52

Met dit weer poets ik mijn knollen zo 2 weken niet.... Het huidvet en het laagje zand/modder wat op de vacht ligt zorgt alleen maar dat ze niet door en door nat kunnen worden.
Ze hebben een schitterende vacht die alle regen tegen houden, zelfs na die zeikregen die dágen duurt. Ik ga dat absoluut niet verstoren omdat anderen graag schone paarden zien... ik vind mijn moddermonsters geweldig Haha!

isolatie van sneeuw, onder de vacht warm, buitenkant laat de sneeuw buiten:
Afbeelding

de vacht.huid na 2 dagen onafgebroken regen
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door _rosita_ op 12-03-08 21:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Emilia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 21:53

kasparonda schreef:
Emilia schreef:
Hoe denk jij er dan over Kasparonda?

Ik vind dat een paard minimaal het grootste deel van de dag lekker buiten moet kunnen, een paard dat bijna dag in dag uit in een hok staat van gemiddeld 4*3 wordt daar echt niet vrolijk van.
Aangezien deze dieren graag veel lopen en spelen of krabbelen.
Maar dit is oftoppic.

OK, duidelijk.
Nee, volgens mij is dat niet heel erg offtopic.

Udella

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 21:54

Ik vroeg me nergens af of je een mens was ja of nee, en ik vroeg ook nergens om jouw bemoeizucht maar goed.

Je hebt mij nergens horen zeggen dat ik heb gezegd dat paarden denken van oh wat wil ik toch graag dat mijn baas mijn deken afdoet. Heb het immers ook nergens over dekens of iets dergelijks gehad. Huilen van het lachen

Ik zeg alleen dat áls het paard de keuze had, hij veel liever buiten in de wei zou staan met eventueel regen dan op stal. En jij zegt hier dus op dat een paard daar dus niet overna denkt? dat het hem dus niets kan schelen?

Wel degelijk hoor. Ach gut

Emilia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 21:55

Udella schreef:
Ik vroeg me nergens af of je een mens was ja of nee, en ik vroeg ook nergens om jouw bemoeizucht maar goed.

Je hebt mij nergens horen zeggen dat ik heb gezegd dat paarden denken van oh wat wil ik toch graag dat mijn baas mijn deken afdoet. Heb het immers ook nergens over dekens of iets dergelijks gehad. Huilen van het lachen

Ik zeg alleen dat áls het paard de keuze had, hij veel liever buiten in de wei zou staan met eventueel regen dan op stal. En jij zegt hier dus op dat een paard daar dus niet overna denkt? dat het hem dus niets kan schelen?

Voor wie is deze reactie bedoeld? Voor Rhodos of voor mij?

Anoniem

mijn pony loopt ook 24/7 buiten, weer of geen weer, een stukje is drekkerig, maar van de 3 hectare die hij heeft, is dat maar een klein stukje. dus nee, ik vind je geen dierenbeul

geerke

Joepju schreef:
Ik heb totaal geen problemen met vieze paarden... Haha! Ik ben zelf ook niet echt een poetser moet ik eerlijk toegeven. Bloos
Ik zie sommige mensen hun paard elke week wassen en poetsen, wat juist alleen maar slecht is voor de weerstand van de huid. Een paard rolt niet voor niks; het zand wat in de vacht gaat zitten is alleen maar goed tegen insecten, en het heeft nog meer voordelen.
Lekker met een vies paardje gaan rijden dus....BOEIUUUUU!!!! Haha!

grondig poetsen is niet eens goed als ze dag en nacht buiten staan,je verwijdert dan de beschermende vetlaag(maar dat wisten jullie vast wel)
Zelf doet het pijn aan mijn ogen een vies paard in een schone stal,dus ik poets braaf iedere dag,netzolang totdat ik mezelf er in kan spiegelen...maar ik zou nooit kritiek hebben op mensen die dat niet doen hoor!
maar ik vind het gewoon leuk,en ik heb de tijd ervoor,en de mogelijkheden,grote droge stal met veel licht.....leuk klusje voor s'avonds lekker poetsen!!!

Udella

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 21:58

Emilia schreef:
Udella schreef:

Zo, wat zijn we weer aardig. Rolleyes

Nogmaals, ik zeg niet dat mij paard een heerlijke warme stal wil. Volgens mij heb ik duidelijk uitgelegd wat voor gedachte IK erbij heb. En als ik het idee heb dat mijn paard met regen beter binnen kan staan, dan doe ik dat. Als jij hem in de regen laat staan en in de blub met windkracht 10 dan is dat jouw zaak en respecteer ik dat maar het zou niet mijn keuze zijn.

Ja, je zegt dat jij het ook niet fijn zou vinden als je heel de dag in de regen stond.. Een paard maakt zich daar echt niet druk om hoor.. Dat is hetzelfde als je zegt ja ik zou het ook niet leuk vinden om elke dag maar weer biks te eten. Verward

Maar goed, mijn paarden hebben dan ook de keuze om in stal te staan of buiten te staan met een aardig windje, en ze kiezen elke keer maar weer voor het 2e. Toeval!?

Verder respecteer ik ook de keuze van mensen die hun paarden op stal hebben staan, maar dan wel om de logische redenen en niet van 'ja mijn paard heeft het superkoud en wilt lekker in een warm stalletje staan' zo kwam het op mij over en excuses als ik het hélemaal fout heb.

Udella

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 21:59

Emilia schreef:
Udella schreef:
*knip*

Voor wie is deze reactie bedoeld? Voor Rhodos of voor mij?

Rhodos. Lachen

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 22:02

Udella schreef:

Ik volg je hier even niet meer.

Ik denk inderdaad dat een paard zich voegt naar zijn/haar omstandigheden, met andere woorden: een paard dat in de blubsie staat kan net zo goed prima in zijn vel zitten als een paard dat het merendeel van de tijd in zijn stal doorbrengt. Ik ben van mening dat de randvoorwaarden veel belangrijker zijn. Zoals ik al op de eerste of tweede pagina schreef.

Udella

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 22:04

Ik respecteer jouw mening, ondanks dat ik er anders overdenk.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 22:05

Mijn paard komt wel het grootste deel van de dag buiten. Gaat smorgens naar buiten rond 7 uur en als het in de avond donker word naar binnen. Echter bij sneeuw laat ik hem binnen staan omdat de sneeuw onder zijn hoeven gaat plakken. Soms als het regent en er staat een koude wind dan wil hij wel graag naar binnen, dit kan ik zien omdat hij dan bij ons naar binnen staat te gluren en ongeduldig op en neer wandelt. Ondanks dat hij zelf in en uit kan lopen blijft hij daar drentellen. In het begin had ik ook dat hij met regen naar binnen moest, echter liep hij dan niet mee of liep bij me weg dus liet ik hem staan, als ik nu merk dat hij naar binnen wilt dan ga ik naar buiten, loopt hij van zichzelf naar binnen dan aai over de neus en deur dicht en bij stoppen van de regen gaat de deur weer open. Loopt hij zelf niet naar binnen dan is het ook goed dan blijft hij lekker buiten.

Ow ja en een regendeken krijgt hij op als ik denk dat het gaat regenen en het erg fris is (ja ik weet het hoeft eigenlijk niet) maar ik vind het zelf prettig en hij op zich ook (denk ik) mag zo de deken op doen en loopt niet weg. En hij geeft echt wel aan als hij het ergens niet mee eens is. Echter met deze storm heeft hij zonder deken gestaan omdat hij te vies was om de deken op te doen.

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 22:06

gaaf rosita de foto's
dat bedoelde ik dus

dus mijn conclusie:
heeft je paard een natuurlijke vacht? zal hij of zij het nooit koud hebben, of doorweekt raken.

dit kan niet eens! til de vacht eens op, kijk eens wat er onder zit? droge vacht !! yesss

leuk dat je al van die foto's had. die moet je buiten de wei hangen met uitleg haha Tong uitsteken

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 22:10

Er zijn idd ook paarden die graag op stal staan maar dan nog staan deze paarden ook graag af en toe buiten maar dan liever als het zonnetje schijnt. Haha!

Ik denk dat daar iedereen het wel mee eens is dat een paard optijd effe de benen moet kunnen strekken en sommige paarden kunnen dat de hele dag en andere wat beperkter, maar dierenbeulerij is het beiden niet.