asjemenou schreef:Ik doe de linker aan de linkerkant vast, en de rechter aan de rechterkant, maar ik haal ze wel achter elkaar door. Zo kunnen ze minder snel gaan schuren.
zo doe ik het ook.
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
asjemenou schreef:Ik doe de linker aan de linkerkant vast, en de rechter aan de rechterkant, maar ik haal ze wel achter elkaar door. Zo kunnen ze minder snel gaan schuren.
ma_rie_tje schreef:Aline_17 schreef:Ik haal ze eigenlijk nooit door elkaar heen, maar ik lees dus dat dat eigenlijk wel moet
Niks moet. Het is puur wat je zelf prettig vind!
Ik doe het wel, om schuurplekjes te voorkomen.
Als je ze "gewoon" doet zonder door elkaar heen te halen, dan hangen ze tegen de binnekant van het been aan. Mijn paard staat overdag buiten, en loopt dus redelijk veel. Dat heeft meer wrijving dan wanneer een paard 23 uur per dag op stal staat bijvoorbeeld.
Als een deken een, voor jou paard, goede pasvorm heeft zijn lieslijnen/bilkoorden (soms) ook niet nodig.
Mijn paard houdt van raggen en rollen, zonder lieslijnen ligt zn deken dus gegarandeerd op de grond en niet meer op zn rug, ongeacht de pasvorm.
Als een deken heel erg scheef trekt blijft deze soms beter liggen als je de lijnen gekruisd doet, hoemeer de deken aan de lene kant gaat hangen, hoe meer die aan de anderekant naar beneden getrokken wordt. De deken zal wel scheef blijven liggen, maar glijdt minder ver naar beneden dan wanneer ze niet gekruisd of door elkaar heen zitten.
corinec schreef:Naar mijn weten moeten ze ook kruisling. Je kan ook 1 gewoon vastmaken en de andere er doorheen. (ik weet niet goed hoe ik het moet omschrijven)
Ik zal eens kijken of ik een voorbeeld foto kan vinden. 
Yellowfish schreef:Ik doe ze niet kruislings, maar door elkaar heen

?? Ik doe dit omdat ik dit de beste manier vind. Er staan bij mij op stal 4 paarden waarvan 2 ze gewoon links naar links en rechts naar rechts doen of gekruist (maar niet door elkaar). Die dekens hangen altijd scheef en de meine niet. En we hebben allemaal dekens van bucas.
(Van links naar recht en van recht naar links
)
Amrah schreef:Gekruisd(Van links naar recht en van recht naar links
)
CleovG schreef:Ik haal die dingen er altijd af en mijn deken blijft prima liggen.
Nikka schreef:Ze horen kruislings behalve bij hengsten.
Allejandro schreef:Lieskoorden zijn hier in het hoge noorden trouwens "bilkoorden"![]()