Buitenbak bevroren wel of niet rijden ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

wendy01

Re: Buitenbak bevroren wel of niet rijden ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 20:32

zeker niet gaan rijden in de bak wat bevroren is
ik doe alleen lekker poetsen, knuffelen en op de weg rijden

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 20:42

Passival schreef:
Niet rijden in een bevroren bak. De bak is nooit helemaal egaal en je gaat toch ook niet op beton lekker even rijden? Naar buiten doe ik wel altijd een paard weet zelf het beste wat hij wel of niet kan en om ze nou een hele week binnen te houden vind ik ook wel zielig.

Nu onze bak bevroren is ga ik naar de manege om daar in de binnenbak te rijden en anders ga ik lekker een blokje om. Het is nu heerlijk rustig weer om te rijden, zorg er wel voor dat je goed ingepakt bent want warm is het niet.

Zo doe ik het ook Ja

Myrthe1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 20:49

Ik snap niet dat bijna iedereen wel buiten rijdt maar niet in de bak. Buiten is de grond net zo goed bevroren........Ik sleep de bak voordat het gaat vriezen en dan kun je prima rijden. Alleen galoppeer ik niet. Paard heeft voor wel ijzers trouwens.

11a11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 20:55

Jolienn schreef:
Gewoon rijden.. Denk even na, je rijdt toch ook op asfalt Knipoog En als er iets hard en glad is is het wel asfalt Knipoog ik heb gister ook in bevroren bak gesprongen op wedstrijd, niets aan de hand

sorry hoor maar springen in een bevroren bak lijkt me niet echt slim
je vergelijkt het zelf al met asfalt en op asfalt spring je toch ook niet Knipoog

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 20:58

In de bak rijd je vaak heel anders dan buiten. De bak gebruik je vaak voor training en buiten voor ontspanning. Je zou zo een uurtje buiten kunnen stappen en op goede stukken draven en misschien wel galloperen. Ik zie mensen nog niet zo snel een uur lang rondjes stappen in de bak.

Een bijkomend probleem in een bevroren bak is dat als je ijzers hebt, het zand aan de ijzers gaat plakken.

Zoals eerder iemand schreef: ik heb een wedstrijd gesprongen op een bevroren bodem, vind ik onverstandig. Dat het goed leek te gaan, wil nog niet zeggen dat het op de lange termijn geen (spier/pees/gewricht) problemen kan gaan opleveren.

kitty_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 21:04

.
Laatst bijgewerkt door kitty_gomez op 09-03-24 19:03, in het totaal 1 keer bewerkt

happyangie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 21:30

nou zou zeker niej in een bevloren bak gaan rijden
man dat is vragen om probleme
tuurlijk kan een keer goed gaan maar kan ook erg fout gaan!!
en als je fijn naar buite gaat kijk doe k ook hoor (op asvalt) maar dan check ik eerst eerst of het niej glad is,
dan ga k lekker knuffelen en poetsen, is ook heel fijn om te doen.
Gr Angela

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 09:03

Onze bak ligt ook keihard bevroren, dus daar worden ze niet op gewerkt en los gaan ze er voorlopig ook nie in, aangezien ze nog al gek kunnen doen en er een aantal plassen ook volledig hard bevroren zijn. Beetje gevaarlijk dus. Ik zie wel nog wat we vandaag doen.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 09:09

Bij een bevroren bak rijd ik niet,als hij de avond ervoor gesleept is en glad opgevroren kun je de bovenlaag de volgende dag liekker losslepen en dan daarop beetje stappen en draven -> beweging geven dus. Maarecht rijden kan niet.

Als de bak echt hard bevroren is, gesleept of niet, dan doe ik niets in de bask... een hard bobbeltje is genoeg voor een zoolkneuzing, verstapping of ander kreupeltje.
Dan gaat hij lekker op de weg stappen en draven op de droge stukken.

Buiten rijden doe ik dan ook niet op de ruiterpaden, die zijn helemaal bonkig en hobbelig... breek me nek dan...
Dus wordt het op de asfalt weg/fietspad stappen en draven.
Bij echte gladheid -> helaass..... dan gebeurt er niks...

( gelukkig hebben we nu een binnenbak dus ik heb het gezeur niet meer )

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 11:20

ik stap alleen wat los en doe wat oefeningen zoals halt houden etc.(mits de bak recht gesleept is geen bobbeltjes etc)
alleen als de bak niet te hard is doe ik n drafje, verder gaat boris wel in de wei maar in een kleiner stuk zodat hij niet kan gaan rennen en gek doen.

en als het weer het toe laat en dr niet te veel tractoren bij de weg zijn ga ik even langs de landweg rijden etc (in de berm dus die is hier lekker breed kun je zelfs met zn tweeen naast elkaar rijden)
of ik ga naar t parkje (dat is een wandel route met alleen maar landerijen en gras velden)

Egni

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 15:12

Gelukkig was hij bij ons gesleept. Gister heb ik nog lekker kunnen rijden, bovenlaag was poeder.

Ik moet wel zeggen dat ik alleen wat overgangen etc. rijd hoor. Geen zware training.

Jammer genoeg heb ik nog niet geprobeerd of we een buitenrit kunnen, hij is 3, anders ging ik lekker buitenrijden. Maar dat durf ik niet zo goed in mijn eentje met een jong dier.....

Charmaine

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 15:45

Zie mijn eerdere post in dit topic.

Ik heb gisteren in de bak gestapt met mijn paard. Ze heeft dus een behoorlijk dik been, maar een peesblessure lijkt het niet te zijn.
De bak was perfect glad gesleept, praktisch geen hobbeltjes. Heb een half uurtje gestapt aan de hand. Een paar waren aan het rijden ( zonder ijzers ), die konden redelijk goed uit de voeten. Hebben voor de zekerheid niet gegaloppeerd. Rond een uurtje of 8 begon het voor mijn merrie toch wel wat glad te worden ( rondom ijzers ) en ben ik er dus uitgegaan.
Bak was dus wel hard/opgevroren, maar met beleid wel te rijden.

Vanavond willen ze de springles toch door laten gaan, maar daar zou ik voor bedanken, als ze niet al een dik been zou hebben. Bloos

happyangie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 15:46

Charmaine schreef:
Zie mijn eerdere post in dit topic.

Ik heb gisteren in de bak gestapt met mijn paard. Ze heeft dus een behoorlijk dik been, maar een peesblessure lijkt het niet te zijn.
De bak was perfect glad gesleept, praktisch geen hobbeltjes. Heb een half uurtje gestapt aan de hand. Een paar waren aan het rijden ( zonder ijzers ), die konden redelijk goed uit de voeten. Hebben voor de zekerheid niet gegaloppeerd. Rond een uurtje of 8 begon het voor mijn merrie toch wel wat glad te worden ( rondom ijzers ) en ben ik er dus uitgegaan.
Bak was dus wel hard/opgevroren, maar met beleid wel te rijden.

Vanavond willen ze de springles toch door laten gaan, maar daar zou ik voor bedanken, als ze niet al een dik been zou hebben. Bloos

balen voor je :S:S sterkte bet je paardje

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 17:18

Afgezien van de benen van mijn paard zou ik zeker niet rijden in een bevroren bak vanwege het gevaar om te vallen.
Ik ben zelf anderhalf jaar geleden ernstig gevallen op een bevroren bodem en na een half jaar revalideren ondervind ik daar nu nog de gevolgen van.
Wordt hier niet genoemd als reden maar is iets om over na te denken zeker met dit frisse springerige weer.

Overigens longeer ik mijn paard wel. Ik heb gesleept voor het ging vriezen en de bak is mooi egaal hard. Beetje stappen en draven kan geen kwaad, doen aangespannen paarden ook op de weg Knipoog

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 12:58

Ik ga echt niet op een bevroren ondergrond rijden, kan op blessures en vallen is extra groot.

Fairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 16:44

LiNdA1986 schreef:
Ik ga echt niet op een bevroren ondergrond rijden, kan op blessures en vallen is extra groot.

Zo zie ik het ook. Ja Ik ga misschien een stukje buitenrijden maar in de buitenbak heeft ze alleen maar meer kans op blessures... en dat risico wil ik niet lopen.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 16:44

ook onze bak is keihard, maar de longeerkraal is in uitmundende staat gelukkig! noob wordt dus al de hele week aan de longe getraind, maar baal er wel van dat ik er niet op kan. ben vorige week op peperdure trainingsweek geweest met hem en nu kan ik dat dus niet doorzetten.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 18:13

Das wel spijtig ja. Vooral omdat je op zo'n momenten ook meestal supergemotiveerd bent.

KIMMYY

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 18:19

@ Jolienn

De ene keer zet je in het mini: Mensen zijn tegenwoordig TE bang voor blessures.

En in het andere bericht zet je: Wat denk je van de zomer, als het gort droog is op het gras.. Dat is pas schadelijk voor de pezen, spieren enzovoorts, dan hoor je niemand, want dan zou het gras zogenaamd de schokken opvangen.

Hmm, dit klopt niet helemaal Clown

Celinee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 18:22

ik rij iig niet. Lachen

happyjoyce

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 18:48

Ik rij ook niet in een bevroren bak, maar ze gaan wel gewoon het land in.

xRobiinnnx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 13:26

Niet rijden. Ik doe dat ook niet, de bak is dan heel hobbelig en kans op blessures

Merlynlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 13:27

Niet rijden. Slecht voor de pezen. Gewoon lekker een weekje vrij Lachen

mariska_emke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 18:22

ik ga ook niet in een bevroren bak.. ik doe een buitenritje, die paden zijn hier niet zo hard

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 18:37

Vandaag heerlijk les gehad in onze bevroren bak. Hij is prachtig strak gesleept, bovenlaagje iets losgemaakt, dus heel werkbaar voor stapwerk. Heel goed kunnen werken aan rek- en strekwerk, houding en aanleuning. Echt prachtig, want het uitzicht was met het zonnetje ook nog eens geweldig Haha!
En morgen doen we lekker een buitenritje. Hyper!