vuurwerk

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Jacimatho

Re: vuurwerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 15:33

Ik heb een paar rustige paarden, maar er zit ook een paniekhaas tussen.
Klokslag 12 uur ben ik altijd in de weide..ze blijven buiten, rennen wel eens wat, maar hebben veel steun aan elkaar en de paniekhaas aan mij.

Gelukkig hebben we in de donkere weide een briljant uitzicht op het vuurwerk dat in de hele stad wordt afgestoken.

anoek03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 19:19

mijn paard moet ik altijd in een weiland zetten want als hij in de stal staat word hij dan helemaal gek;)
en ik het wieland staatie gewoon of loopt een beetje rod en kijkt een beetje om zich heen en dan is het goed;)

Mirte_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 11:28

Ik denk dat ik mijn paard op stal hou.
er zijn misschien wat enkele, bij ons in het dorp die wat afsteken, maar bij ons in de polder heb je er toch niet veel last van Vork
Maar ik ben zelf niet thuis, dus ik zit nog een beetje te twijfelen Scheve mond

Jennylicious

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 14:40

Up_to_Date schreef:
Ik denk dat je weinig keus hebt dan hem gewoon in zijn weiland te laten.
Zonder stal. Je kunt hem moeilijk 1 nachtje bij je in bed hebben Knipoog
Als het mogelijk is, zou ik hem rond 10uur wat hooi geven zodat ie wat te doen heeft.

Eens, als ze merken dat jij gewoon normaal doet, en dat er niets met ze gebeurd, worden paarden er vanzelf niet bang van.

_Merato_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 22:17

Mijn paarden staan altijd in de buitenbak met oud & nieuw.
Ik zorg dat er voldoende hooi in de hooicontainer zit. Ze dribbelen wel heen en weer, maar zijn nooit echt op hol geslagen ofzo. Mijn ervaring leert dat op stal zetten bij mijn paarden absoluut geen zin heeft. Ze kunnen het niet in de gaten houden en niet eventjes een loopje nemen, mocht het lawaai ze te gortig worden.
Om 12 uur zijn Martijn en ik dan ook steevast altijd bij de dieren te vinden. We houden de paarden in de gaten en de honden ook, met de honden gaan we voetballen om ze af te leiden. Niet dat ze bang zijn, maar mijn Duitse herder Kay blaft tegen harde knallen, wordt daar woedend van Clown .
Ze zijn hier al een paar weken aan het knallen, ze wennen er ook.
Op dit moment lijkt wel of er een soort wedstrijd aan de gang is, ze gaan achter elkaar af, wat een herrie. De paarden staan tevreden in de eethoek van de buitenbak te kauwen, niks aan de hand.
Ik verwacht niet zo heel veel problemen met oud en nieuw.
Sterkte aan iedereen met hun dieren met oud en nieuw! Ik hoop voor jullie dat het snel voorbij is!
Vorig jaar was het omstreeks half 1 alweer rustig!

Cynthiaaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 00:54

Ik word er echt al helemaal gek van! kan niet eens rustig rijden of mn paard springt alle kanten op van de schrik, niet dat hij bang is, maar hij wil weten waar het weg komt, en als ze verder op aan het Kabit schieten zijn kun je dat natuurlijk niet zien, als dit zo door gaat is er grote kans dat er bij ons in het dorp politie rond loopt deze week..

skvetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 21:47

Wij zetten de paarden zo ver mogelijk van de huizen vandaan in het weiland. Gelukkig is mijn paard niet bang voor vuurwerk en ik rijd ook nog gewoon, hij schrikt nergens van

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 01:55

Hier gaan ze zoals gewoon op stal. De oudere pony's zijn wel wat gewend, de veulens blijven wel rustig als de moeders ze kalmeren. Knipoog Vandaag hebben ze ondanks het geknal ook gewoon buiten gestaan, zolang ze maar de ruimte hebben om te 'vluchten'.

V_lalala

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 02:00

die van ons staan met oud en nieuw altyd op stal, met radio erbij aan ; heel gek maar volgens mij vinden ze dat tog wel fijn ...

Odeale

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 11:19

Hier is het ook losgebarsten met Karbiet of hoe schrijf je dat schieten. Bah Boos! Boos! en ze gaan nog de hele dag door. Ze doen het met 5 vaten en aan de overkant in het maisland. Heb ze maar naar buiten gezet. Ze kijken wel af en toe maar zijn niet aan het rennen. Zal blij zijn als het voorbij is. Vooral omdat ulisse drachtig is.

Vanavond zetten we ze wel op stal. Meer omdat ze altijd 's nachts op stal staan. En de radio staat dan aan. Of het veel helpt tegen het geweld buiten weet ik niet.

Anniekskie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 16:03

hier hebben ze vandaag gewoon buiten gestaan, maar tot ongeveer 1 uur ging het goed toen werd die van mij bang. Niet zenuwachtig ofzo, maar ze verstijfd gewoon, spant alle spieren in d'r lichaam aan en staat maar te luisteren. Gewoon heel zielig om te zien. Heb haar om 2 uur een halve spuit tranquigel gegeven en mocht het nodig zijn dan krijgt ze er vanavond nog een halve. Heb haar bewust zo vroeg gegeven omdat je als ze al helemaal in paniek zijn ze dan nog iets geeft het vaak alleen maar erger word! En de rest van de paarden staat gewoon dom te kijken! Die intereseert het niets!

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 16:12

Ze staan nu lekker in de wei, maar in de wei naast hun (= van een boer) zijn ze aan het carbid schieten!
Ik dacht die is echt over de zeik, staat ie rustig te grazen Lovers
Super gewoon Haha! (hoezo bomproof Tong uitsteken ! )

overigens zijn dat wel even 15 melkbussen (en kwamen met nog meer aan Bloos! )
en echt de hele middag al (hoor het als ik thuis zit)

Haha! super paard

edit: had hem liever ergens anders staan zoals "normaal" maar helaas ligt hij in de lappenmand (hoefbal opengetrapt, dus wondje en moet super schoon blijven. de andere weide is te vies en zijn vriendinnetje heeft iets met d'r schouder helaas Lachen )

aleida_thijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 19:37

de paarden staan op stal met radio aan Tong uitsteken

Saar_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 19:44

Al onze jonge en sportpaarden krijgen een sedatie, omdat wij dicht tegen de stad aan wonen. Maar we laten ze wel de hele nacht buiten in de wei staan met genoeg hooi.

steigert

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 20:34

Ik heb een kalmeringpilletje voor mijn paard, lichte sedatie. Zit alleen te twijfelen of ik hem zal geven... Iemand positieve, dan wel negatieve ervaringen mee? Ik weet niet hoe hij is onder het vuurwerk, hij heeft het niet eerder meegemaakt, maar stond van de week wel elke keer achter in zijn box tijdens de knallen...

Obi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 20:37

Saar_ schreef:
Al onze jonge en sportpaarden krijgen een sedatie, omdat wij dicht tegen de stad aan wonen. Maar we laten ze wel de hele nacht buiten in de wei staan met genoeg hooi.

Dit meen je toch niet serieus he?
En als het wel serieus is, waarom de jonge en sportpaarden dan wel en de rest niet?

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 12:01

Nou, ik ben blij dat het voorbij is. Onze paarden hebben gewoon in de wei gestaan en ze hebben maar één rondje gerend. Omdat het aan alle kanten aan het knallen was, wisten ze niet welke kant ze op moesten rennen. Omstreeks 1 uur werd het rustiger en zochten ze de berg hooi op. Ik ben erg opgelucht dat alles goed is verlopen.

_Emm_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 13:45

Bij mij zijn ze een paar dagen lang carbid aan het afschieten geweest hier vlakbij, enige wat de paarden deden was eten en slapen Knipoog Hoe bedoel je ze vinden het niet boeiend Tong uitsteken

vuurwerk maakte ze ook helemaal niet uit! Ben ik super blij mee!

Niisj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 14:38

Die van mij stond op stal. Om 11u30 ben ik al naar haar toe gegaan. Heb het licht aan gedaan, een berg voordroog gegeven, een paar wortels & een stuk brood met Bach Rescue op gegeven.
10 minuten later begon het al & begon ze ook al wat onrustig te worden ...Ik heb gewoon bij haar gebleven & haar zachtjes toegepraat ...
Om 12u was het echt erg ...langs alle kanten vuurwerk ! En wat een knallen ! Toen was ze echt wel bang ...ze stond helemaal opgericht, verstijfd & te bibberen. Ze liep rondjes in haar stal & heeft 5x gepoept & 1x geplast ...Ze gaf niets om haar voordroog ...
Pas toen het om 12u30 iets begon te minderen, at ze wel wat voordroog als ik het haar gaf.
Om 1u hier & daar nog wat kleine knalletjes ...& Rond 1u20 was het terug stil & was mn merrie ook trg rustig dus toen heb ik haar maar wel te rusten gewenst & een gelukkig nieuwjaar Tong uitsteken en ben toen terug naar huis gegaan.
En hoe was het nu bij jullie ?

fabiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 21:37

zo nu is het weer voorbij voor een jaar. Knipoog

loesjevosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 18:54

nou hier wordt nog steeds geknalt en ook gejaagd.
de paarden krijgen nu gewoon maar nog een tijdje een beetje bach druppels

MyStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 16:25

Bach Rescue daar moet je toch eerder mee beginnen?? Ik heb de avond ervoor 10 druppels in een emmer water gedaan, en 31 dec. 4x per dag 30 ml bronwater met 4 druppels erin gegeven. Heb advies van homeopaat opgevolgd.

Het was wel een wereld van verschil met vorig jaar! Vorig jaar was ze namelijk echt gestresst. Van top tot teen zweten, steigeren, liggen, rondjes lopen, dunne mest etc. Dit jaar liep ze een paar rondjes en stond ze een beetje te kijken, verder niks.

Ik heb ook alle lampen aangelaten, Radio knoerhard aan, veel hooi en 2 min. voor 12u een bakje muesli gegeven. Verder ben ik een paar keer wezen kijken, maar zonder dat ze me zagen. Vinden het alleen maar extra spannend als ik er bij ga staan. Doe ik normaal ook niet om 12u snachts Clown

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 23:46

Wat vinden jullie:

Ik woon landelijk en heb de paarden aan huis. Afgelopen jaar zijn er percelen naast mijn huis verkocht en nu wonen er dus nieuwe mensen. Zij hebben zo ongelovelijk veel vuurwerk! De pijlen vlogen mijn paarden om de oren! (beetje overdreven, maar kwamen wel richting stallen) Mijn paarden waren ondanks de lichte sedatie helemaal over de zeik.

Kan ik mijn nieuwe buren vragen hier rekening mee te houden volgend jaar? Wij wonen tussen de bossen, ook andere dieren hebben hier last van. Wat vinden jullie?

Niisj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 00:39

MyStar schreef:
Bach Rescue daar moet je toch eerder mee beginnen?? Ik heb de avond ervoor 10 druppels in een emmer water gedaan, en 31 dec. 4x per dag 30 ml bronwater met 4 druppels erin gegeven. Heb advies van homeopaat opgevolgd.

Het was wel een wereld van verschil met vorig jaar! Vorig jaar was ze namelijk echt gestresst. Van top tot teen zweten, steigeren, liggen, rondjes lopen, dunne mest etc. Dit jaar liep ze een paar rondjes en stond ze een beetje te kijken, verder niks.

Ik heb ook alle lampen aangelaten, Radio knoerhard aan, veel hooi en 2 min. voor 12u een bakje muesli gegeven. Verder ben ik een paar keer wezen kijken, maar zonder dat ze me zagen. Vinden het alleen maar extra spannend als ik er bij ga staan. Doe ik normaal ook niet om 12u snachts Clown

Ja idd, bach rescue moet je al wat op voorhand geven ...doe ik ook.

Jessix schreef:
Wat vinden jullie:

Ik woon landelijk en heb de paarden aan huis. Afgelopen jaar zijn er percelen naast mijn huis verkocht en nu wonen er dus nieuwe mensen. Zij hebben zo ongelovelijk veel vuurwerk! De pijlen vlogen mijn paarden om de oren! (beetje overdreven, maar kwamen wel richting stallen) Mijn paarden waren ondanks de lichte sedatie helemaal over de zeik.

Kan ik mijn nieuwe buren vragen hier rekening mee te houden volgend jaar? Wij wonen tussen de bossen, ook andere dieren hebben hier last van. Wat vinden jullie?

Ik zou het gewoon vriendelijk vragen hiermee rekening te houden. De boer waar ik sta me mijn paard heeft dit ook gedaan. De mensen nemen het goed op.
Er is trouwens een wet dat je pas zoveel meters (weet net niet hoeveel) van paardenweiden vuurwerk mag afsteken ... Die wet zegt ook dat paarden niet mogen opgejaagd worden ...dus ...
Haha! Ik zou het gewoon vriendelijk vragen.

Ile_de_Lune

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 00:05

lees vooral de laatste paragraaf !

trouwens : volgens de Belgische Landelijke Inspectiedienst voor Dierenwelzijn BLID, moéten dieren van de wei gehaald worden bij de overgang !

normaal gezien ben je in andere gevallen (dus niet de overgang en andere vastgelegde momenten) via de verzekering burgerlijke aansprakelijkheid gedekt voor 2 paarden (die schade berokkenen aan derden)

"Loslopend paard veroorzaakt dodelijk ongeval"

ZELE 01/01/2008

Een 20-jarige vrouw is vannacht om het leven gekomen bij een botsing op de E17 ter hoogte van Zele. De botsing werd veroorzaakt door een loslopend paard dat op de snelweg terechtkwam, zegt de Oost-Vlaamse wegpolitie. De bestuurder kon het paard onmogelijk opmerken op de onverlichte snelweg.

Het ongeval gebeurde kort na middernacht op de E17 richting Antwerpen. Uit omliggende weiden waren twee paarden losgebroken. De dieren werden opgeschrikt door nieuwjaarsvuurwerk in Zele, zegt parketwoordvoerder Theo Byl.

'De paarden kwamen op de E17 terecht en liepen tegen de rijrichting van de voertuigen in. De auto van de slachtoffers reed op een niet verlicht gedeelte frontaal in op één van de paarden. De bestuurder kon het dier onmogelijk opmerken.' Het paard kwam bovenop het voertuig terecht en deukte het dak zwaar in.

Een passagierster, een 20-jarige vrouw uit Gent, overleed ter plaatse. De bestuurder, een jongeman uit Berlare, werd in kritieke toestand naar het ziekenhuis gebracht. Hij verkeert nog altijd in levensgevaar. Bij de derde inzittende, een 27-jarige vrouw uit Deinze, is het levensgevaar geweken. Het paard kwam ook nog tegen een ander voertuig terecht, waarbij een man uit Antwerpen lichtgewond raakte.

Kort daarna reed nog een wagen in op het paardenkadaver. De auto sloeg over de kop, maar gelukkig liep de bestuurder slechts lichte verwondingen op.

Het parket van Dendermonde stelde een verkeersdeskundige aan. Het onderzoek zal moeten uitmaken wie aansprakelijk is voor het ongeval. Volgens artikel1385 van het burgerlijk wetboek is de eigenaar van een dier altijd aansprakelijk voor de schade die het veroorzaakt, ook als het verdwaald is of ontsnapt. Enkel als de eigenaar een 'vreemde' oorzaak kan aantonen, kan hem dat gedeeltelijk van die verantwoordelijkheid ontslaan.