Pony 24/7 buiten, scheren+deken?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lenneke_

Re: Pony 24/7 buiten, scheren+deken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 18:59

Ik heb ook van elke deken twee. Wissel ze ook regelmatig om (om de week zo'n beetje) Tot nu toe werkt dat het beste tegen kale schouders

anniee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-07 19:00

Loulou dus het 24/7 buiten in een periode met veel regen moet dus geen probleem zijn?
Tja ik heb uiteraard genoeg mogelijkheden wat reservedekens betreft Knipoog Ik zou hem dan een winterdeken met een regendeken opdoen en neem eenzelfde set als reserve voor als er iets kapot of nat is.

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 19:01

Ik heb mijn paard zijn lijf en hals en gedeelte hoofd (tot bakstuk) geschoren. Hij is anders al nat na 5 min rijden, en ik wil toch iets meer kunnen.
Hij staat prima warm onder een onderdeken + regendeken. Ik heb genoeg 'reserve' dekens en een deken met hals voor écht zwaar weer. Hij heeft het nooit koud en het bevalt ons beiden véél beter.. Ja

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 19:01

anniee schreef:
Amber_ schreef:
Ik vind het gewoon eng, mijn vorige pony werd doodziek in de storm vorig jaar. Zijn deken regende teveel in en lekte toch door na 2 dagen NON stop regenen. Jaa.. en dan ?

Ja daarom start ik dit topic dus ook, om ervaringen van mensen te weten te komen.
Jij hebt er dus geen goede ervaringen mee?

Lenneke, jij hebt hem dus merendeel zonder hals buiten staan als ik dat goed begrijp?

Nee inderdaad.. ik baal ervan hoor, zoveel haar, want ja.. het is af en toe geen doen met rijden. Maar ik ga het risico niet meer lopen. Ik rij gewoon wat minder lang, nog wel flink tempo erin ! Maar gewoon stuk korter, waardoor hij het nog goed volhout.

Ook voer ik hem gewoon meer, als ik weet dat ik de dag erna ga rijden.. Krijgt hij hier een halve schep biks. Lachen

loulou schreef:
Amber_ schreef:

Ik vind het gewoon eng, mijn vorige pony werd doodziek in de storm vorig jaar. Zijn deken regende teveel in en lekte toch door na 2 dagen NON stop regenen. Jaa.. en dan ?

dan heb je toch de verkeerde deken gekocht of je hebt een productiefout gehad. mijn dekens lekken echt niet door, ook niet na 3 dagen non stop regen. en doen ze dat toch, heb ik altijd nog een reserve deken liggen.

Je hoort het ook echt vaker hoor, zelfs bij ruiterzaken raden ze het je af. Ik heb ook nog nooit een regenjas gehad die 100% waterdicht bleef als je hem onder de douch hangt bijv.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 19:02

Let er wel goed op dat als je er een gewone (niet waterdichte) deken onder doet dat hij er nergens onder vandaan komt.
Dat had ik vorig jaar steeds. De onderste deken werd nat en het trok door naar boven onder de regendeken, waardoor de hele boel nat werd. En ik maar denken dat de regendekens niet waterdicht waren.

anniee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-07 19:03

Staat jouw paard hiermee ook 24/7 buiten in de winter Allejandro?

Amber, als ik een reserveset heb kan ik de dekens na een dag dikke buien ook omwisselen ende anderen te drogen hangen, lijkt me wat dat betreft denk ik wel voldoende?

Lenneke daar heb je gelijk in. Denk dat altijd wel een mouw aan te passen valt door een ander model onderdeken te nemen ofzo,ik zal er op letten Lachen

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 19:05

anniee schreef:
Staat jouw paard hiermee ook 24/7 buiten in de winter Allejandro?

Amber, als ik een reserveset heb kan ik de dekens na een dag dikke buien ook omwisselen ende anderen te drogen hangen, lijkt me wat dat betreft denk ik wel voldoende?

Dat zou wel kunnen Ja, Je moet het zelf weten hoor ! Veel mensen doen het.
Ik laat mijne lekker in zijn wintervacht.

anniee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-07 19:06

Ja dat zou ik het liefste ook doen Amber en doen we normaliter ook, heb ze van veulen af aan allemaal al buiten lopen zonder te scheren en dekens te gebruiken Knipoog

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 19:07

Anouar kan zichzelf niet warmhouden zonder dekens in de winter. Heb het geprobeerd, maar het ging echt niet

anniee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-07 19:07

Dat is lastig, heeft een vriendin van me ook met haar pony.

Guuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 17:20

Ik heb mijn geschoren paard gewoon buiten laten staan.
Echter had ik de benen niet geschoren en had ze een volledige halsdeken op en een onderdeken met buikflap. Ook was er een schuilstal aanwezig en ging ze als het echt goed vroor of er lag sneeuw, teveel regen s'nachts op stal.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 17:29

anniee schreef:
Hij heeft de hele dag gras en krijgt dagelijks twee plakken hooi erbij en iedere keer als ik er ben een handje biks.

Dat vind ik erg weinig voer. Gras zit om deze tijd van het jaar nauwelijke meer voeding in, is nauwelijks buikvulling te noemen. Een half pak hooi is het minste, maar ik denk dat er nog wel meer nodig is. Een handje biks zet ook geen zoden aan de dijk.
Je kan beter veel, zoveel als ze willen, hooi voeren en evt. biks of granen erbij. Als je wat gerst/ haver voert zal hij ook wel wat energieker worden.
Lijkt me in dit geval toch echt een tekort aan voeding.
Ik zou niet scheren in jouw geval, onze paarden lopen ook 27/7 buiten, met schuilstal, hebben wel dekens op maar zijn niet geschoren. Het betekent dat je wat rustiger aan moet doen met rijden, maar met het natte winterweer gaat dat bij ons al vanzelf Knipoog

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 18:36

Die van mij kunnen zelf hooi pakken als ze willen, maar ze eten nu echt geen hooi. Dus blijkbaar halen ze nog wel genoeg uit het gras om warm te blijven.
Vorig jaar was Anouar niet gezond en veel te mager en had hij het altijd koud, toen at hij wel heel veel hooi.
Maar nu hij gezond is en weer vetjes heeft is het hooi niet interessant.

Tayga

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 10:50

Amber_ schreef:
Amber_ schreef:

Je hoort het ook echt vaker hoor, zelfs bij ruiterzaken raden ze het je af. Ik heb ook nog nooit een regenjas gehad die 100% waterdicht bleef als je hem onder de douch hangt bijv.

Mijn paarden staan ook dag en nacht buiten en mijn dekens hebben het gelukkig ook nog nooit begeven.

Ik heb mijn paarden niet geschoren, maar zou absoluut niet meer terug willen naar een plek waar geen schuilmogelijkheid is. Of eventueel een stal/schuur waar ze in kunnen in geval van nood.

- Vorig jaar had mijn merrie 40.3 graden koorts en het was heel slecht weer met veel regen. Toen was ik toch wel ontzettend blij dat ze op stal kon.
- Vannacht heeft mijn ruin zijn deken uitgetrokken Boos! Die stond ook zeiknat en koud in de wei, dus nu staat hij ook met 2 fleece-dekens op stal.
- Als het non-stop regent voer ik in de stal, hebben de dekens ook wat rust, want uit zichzelf gaan ze er niet snel staan helaas Clown

Ik zou eerst eens met wat granenmix/haver/brok kijken of ze dan meer energie krijgt.
Als je je haf toch wilt scheren zou ik een model doen. Voor helemaal kaal is het toch wel fijn als je een stal + goede accomodatie hebt, zodat je iig droog en uit de wind kunt poetsen enzo.

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 11:13

Nee je hoort meer positieve verhalen.. Maar ik durft het niet meer aan. Hij was echt ziek, en ja dan heb je voor je zelf natuurlijk een vooroordeel gemaakt haha.

MAAR !! Ik heb nu 2 stalletjes, dus ze kunnen hier ook naar binnen bij storm !! EINDELIJK

Tayga

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 12:03

Ik kan het me voorstellen hoor. Wel erg lekker dat je nu ook stalletjes hebt!

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 12:19

Ik heb nog nooit dta ene goede deken is doorgelekt.

anniee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-07 12:24

Nou, hier dan even een update;

Ik heb hem sinds twee weken op meer krachtvoer staan (sportbrok) en heb hem afgelopen maandag geschoren. Ik heb zijn lijf geschoren; benen, hals en buik niet. Mocht het toch nodig blijken te zijn kan de hals altijd nog geschoren worden dacht ik zo Lachen

Dinsdag heb ik gereden en hij was ontzettend druk, waardoor ik er eerst 10minuten naast ben gaan lopen door de bak; meneer was nogal aan het showen en springen en voor de eerste keer met een nieuw zadel (waarvan ik dus nog niet wist hoe deze lag) heb ik eerst maar even de kat uit de boom gekeken Knipoog Daarna erop gestapt en meneer had zelfs nog energie voor een kwartier lekker vlotjes rijden; heerlijk dus!

Vandaag weer even gereden. Heel even stap, draf en galop gedaan aan de longe en daarna meteen erop gestapt. Hij was duidelijk stukken beter te rijden.

Hij heeft een waterafstotende deken op met daar overheen een gevoerde regendeken en ze worden niet nat, schuiven niet en zijn (nog) heel. De reserve dekens liggen er ook, voor als er iets mee mocht gebeuren.
Ik ben er tweemaal daags en iedere keer ligt de deken helemaal recht, nooit singels los en ik voel nergens nattigheid.

Tot dusver ben ik dus erg positief!

Aangezien hij door de deken en het scheren altijd schoon is nu, behalve op de singelplek, is het opzadelen een kwestie van even een borsteltje er overheen en zadel erop. Ik heb een dikke fleecedeken die erop gaat zodra ik zijn dekens afdoe. Die schuif ik dan even weg waar ik op dat moment aan het poetsen ben. Zo wordt hij niet zo koud; we staan wel wat in de wind met dit weer namelijk. Deze deken houd ik op tot ik bij de bak ben (nogal onbeschut onderweg) en eenmaal daar aangekomen doe ik hem af. Als ik ga uitstappen doe ik hem meteen weer om.

Ik ben tot nu toe erg blij met mijn keuze en ben benieuwd of het zo zal blijven.
Bedankt voor de reacties!

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 21:44

LADPR schreef:
Ik heb nog nooit dta ene goede deken is doorgelekt.

Nee misschien niet, maar ik weet dus wel dat het verkeerd kan gaan.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 11:39

Misschein een kwestie van het merk en de kwalitiet die je koopt?

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 16:55

Ja misschien, maar ik heb dus hierdoor wel besloten niet weer het risico te nemen.
Ik hoop dat je dat wel snapt nadat mijn pony echt dood ziek is geweest. Lachen

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 20:25

Ik zeg ook niet dat je het moet gaan doen hoor, moet je naturlijk zelf weten Knipoog

Zeg alleen dat ik met goede kwaliteits dekens nog nooit door lekken gehad heb

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 20:31

Gelukkig maar Haha! ! Voelde me aangevallen, haha hoefde gelukkig niet.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 20:33

Nee hoor nergens voor nodig, ik heb jaren geschoren bij mn pony die 24/7 buiten staat. Dit jaar is het eindelijk niet meer nodig en ik geniet er van hoor om lekker dekenloos te zijn.

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 20:50

Jaa kan ik me voorstellen Haha! !
Al moet ik er nog maar is goed over nadenken, voor volgend jaar Lachen.