Is dit zielig? wassen met koud water

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Is dit zielig? wassen met koud water

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 10:02

Wil toch nog even wat zeggen ondanks dat ik het er mee eens ben dat je je pony best met koud water kunt wassen ( bij niet te koud weer), maar ik lees dat veel mensen hun pony/paard zomers afspuiten en kletsnat weer terug zetten. bij ons mensen is dat idd heerlijk, maar bij een paard/pony werkt dit niet zo, die raakt de warmte wel kwijt aan het water, maar dat water laat je er dus op zitten! even een zweetmes erover dus en het heeft wel nut, doordat je zo de warmte eraf haalt.

en regen is ook niet te vergelijken met een waterstraal uit de kraan, van regen worden ze lang zo nat niet.

Ezter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 10:16

Benen afspuiten kan naar mijn mening nooit kwaad. Ik doe dat vrijwel altijd, zelfs in de winter. (alleen niet als het bijna of helemaal vriest)
Verder wil ik mijn paarden schoon, en in de winter zoveel mogelijk droog, terug op stal na het werk.
Dwz dat ik in de zomer eerst uitgebreid uitstap, dan rustig afzadel, met een spons het hoofd schoonmaak en afdroog, en dan afhankelijk van de warmte met de slang heel het paard afspuit of met een spons de zweetplekken doe en de rest met de borstel.
Ik spuit af/was altijd met koud water. Gewoon rustig beginnen en langzaam omhoog, en geen halfuur. Gewoon even goed over de zweetplekken, de rest afspoelen, zweetmes erover en lekker terug op stal. De spieren hebben dan al ruim de tijd gehad om af te koelen dus die krijgen echt geen optater. Verder wordt als je niet te vaak wast en niet te lang afspuit de HUID niet erg nat, voornamelijk de vacht wordt nat. Koud is het dus niet voor een paard, het is absoluut niet te vergelijken met water op onze huid.
Overigens spring ik midden in de zomer gerust onder de tuinslang/sproeier met koud water maargoed Knipoog

In de winter spuit ik nooit het hele paard af, wel vaak de benen (modder Knipoog ) Ik droog de benen in de winter altijd af, vooral de kootholten omdat het veel langer duurt voor ze opdrogen, dus ter voorkoming van mok.
Soms doe ik met een spons in de stal de zweetplekken even als hij erg gezweet heeft en dan droog ik die plekken zo goed mogelijk af. Als het paard niet te erg gezweet heeft droog ik hem en daarna even borstelen.
Dan gaat hij schoon en droog weer lekker onder zijn dekentje Lachen

edit: Het is dus absoluut niet zielig, je hoeft je om de spieren geen zorgen te maken als je niet gewerkt heb, zorg anders eerst voor een goede cooling-down.
Verder is 1/2 keer per jaar wassen echt niet teveel dus hoeft je je ook geen zorgen te maken dat je teveel op de huid gaat zitten. Gewoon doorgaan zo dus.

Hvelreki

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 10:43

Citaat:
en regen is ook niet te vergelijken met een waterstraal uit de kraan, van regen worden ze lang zo nat niet.
denk je?! Daar kan je je dan eens lelijk in vergissen. Nog nooit meegemaakt dat het stortregent? Ik dacht van niet Vork . Er zijn genoeg paarden die heel het jaar door op de wei staan en er zijn er genoeg die géén schuilstalletje hebben (ja, ik ken veel paarden langs wegen waarlangs ik kom) of er niet in gaan staan als de regen met bakken uit de hemel valt.

Er wordt hier ook vergeleken met mensenhuid dat jezelf het niet lekker vind om onder een koude douche te gaan staan, mag ik je zeggen dat ik dat bij heet weer wél lekker vind maar dat heeft eigenlijk niet veel belang aangezien mensenhuid en paardenvacht niet te vergelijken valt. Paarden hebben een vetlaagje op hun huid dat hen beschermt voor water dat de vacht in wilt dringen. Als je je paard borstelt heb je misschien wel al gemerkt dat er zo van dat "wit" op je borstels komt, wel dat is dat. Het is een soort regenjasje eigenlijk. Natuurlijk , dat zal ik niet ontkennen, hoe meer je wast, hoe minder vet. Neem dus liever een shampoo zonder zeep. Dat neemt dat vetlaagje niet weg (of toch iig minder), gewone shampoos wel. Trouwens als ik mijn paard afspoel na het rijden op een zweetplek onder het zadel, dan voelt mijn paard daar nog steeds warm aan. Ik spoel ook geen 10 minuten, gewoon even over al het zweet en weer weg & daarna zweetmes. De benen doe ik wel langer.

Hvelreki

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 10:48

Citaat:
Zullen we jou even 15 min onder de koude douche zetten ik begin rustig bij je voeten en gaat langzaam omhoog zo kun je eraan wennen
Ik denk niet dat er zijn die hun paard 15 minuten afspoelen. Ten eerste lijkt me dat érg lang om de slang vast te houden en ten tweede: wat een waterverspilling Bloos! .

Ik ben van mening dat je best je paard alleen wast als het warm is. (dus met koud water) Maar ik doe altijd lauw water (dus met emmer) om haar in te zepen en koud water om af te spoelen (ik kan gewoon niet aan warm water geraken met de slang en als je met emmer en spons gaat afspoelen heb je grote kans dat er nooit alle zeep uit is). Daarna zweetmes en ev. een zweetdeken erop, maar dat hoeft niet altijd. Het is heus niet zielig. Ze vind het ook niet erg.

Hvelreki

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 10:51

Melissa schreef:
dravergekkie schreef:
dus jullie zwemmen zeker ook nooit met je paard of gaan een meertje in of de zee ?
daar word het ook niet voor je opgewarmt hoor Knipoog

Dat water word opgewarmd door de zon.
kraanwater word alleen maar kouder doordat het blijft dtromen. Niet echt te vergelijken dus..

@ Ivystoeter; Dat kan best wel, lekker afspeolen met warm water en heel snel inweken met koud..
Nu als je nu gaat zwemmen op een zonnige dag máár ervoor is er nog bijna geen zon geweest?! Je denkt toch niet dat de zee op 1 dagje is opgewarmt.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 10:53

Haha! tja als ik mijn pomy was ben ik echt wel een half uurtje zoet hoor en ik bedoel dan ook wassen he.

Ik doe nooit direct sop/Shampoo op de paardenhuid maar eerst sopje maken en dat op de huid smeren.
Maar je moet vreselijk goed afspoelen meestal is het na 3x paard helemaal spoelen en weer half droog maken met zweetmes alles eruit.

Tja dan ben je wel even zoet

Hvelreki

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 10:55

tita schreef:
Haha! tja als ik mijn pomy was ben ik echt wel een half uurtje zoet hoor en ik bedoel dan ook wassen he.

Ik doe nooit direct sop/Shampoo op de paardenhuid maar eerst sopje maken en dat op de huid smeren.
Maar je moet vreselijk goed afspoelen meestal is het na 3x paard helemaal spoelen en weer half droog maken met zweetmes alles eruit.

Tja dan ben je wel even zoet
Maar ik spoel alleen met koud water. Het wassen zelf doe ik met lauw. Ik maak ook altijd eerst een sopje Ja. Ik spoel ook ongeveer 3 keer af (of 2), elke keer zweetmes en daarna weer opnieuw overgaan. In totaal zit ze dan zeker géén 15 minuten onder koud water. Want het spoelen zelf duurt niet lang. Met het zweetmes erover gaan duurt bij mij altijd langer Clown .
Maar iemand die een schimmel heeft en graag wilt wassen (bv voor een wedstrijd ofzo) maar geen beschikking heeft tot warm water, moet die daarom niet wassen? Volgens mij niet. Gewoon niet te lang met de schampoo erop laten en dan afspoelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 11:01

fiekhe schreef:
Citaat:
denk je?! Daar kan je je dan eens lelijk in vergissen. Nog nooit meegemaakt dat het stortregent? Ik dacht van niet Vork .

ik weet het wel zeker. regen komt van bovenaf en loopt door de vacht en die 'vetlaag' gelijk ervanaf. als je af gaat spuiten is dat van alle kanten, bovendien gaat het hier om wassen waardoor je al helemaal de vacht alle kanten op duwt.

WildChild

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 11:02

Jezus, jongens toch. Een paard is een paard, geen mens! Kom dus niet met vergelijkingen als 'zal ik jou eens onder de koude douche zetten'. Wij mensen blijven toch ook niet buiten in de regen staan, terwijl paarden dat helemaal niet erg vinden? Ik spuit mijn paard altijd na het rijden af, behalve als het echt koud is natuurlijk. Mijn paard blijft gewoon staan, vind er niets aan. Bij ons op stal doen ze het allemaal, zowiezo de benen, om de pezen te koelen na het rijden. Mijn paard zweet nogal gauw, dus doe ik ook de plekken waar hij gezweet heeft en bij een temperatuur boven de 20 graden doe ik zijn hele lichaam. Dit kan allemaal geen kwaad, al is het niet goed als je je paard na het afspuiten op de tocht zet. Meteen in de wei kun je dus beter niet doen, aangezien ze hierdoor een verkoudheid kunnen oplopen. Tenzij je paard natuurlijk 24/7 op de wei staat, deze paarden hebben een vacht en vetlaag aangemaakt tegen dit soort omstandigheden.

xtostarlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 11:04

Euh, mijn paard geniet er zichtbaar van met dit weer, die gaat er zelfs lekker voor staan zodat ik precies op de goede plekken spuit Clown Maar ze zal het niet prettig vinden...

Nee de mijne vind het echt heerlijk, tussendoor gaat ze een keer rollen, komt weer terug, nog een laagje water en weer rollen. Ze heeft hierdoor heel wat minder last van de dazen en dat weet ze dondersgoed. De mijne staat nooit vast, met poetsen niet en met afspuiten net zo min, dus als het haar echt niet zou bevallen kan ze zo weglopen. Met afspuiten met warm weer blijft ze echter beter staan dan bij poetsen, lijkt me toch een duidelijk teken dat ze het lekker vind. Ik heb wel eens geprobeerd hoe lang ze blijft staat als ik gewoon door blijf spuiten, dan staat ze gerust 20 min onder de straal te koekeloeren, draait af en toe eens om. Als ze het beu is loopt ze weg, en als ze geen zin heeft loopt ze weg, zo simpel werkt het. Dus zo zielig is het niet hoor Knipoog

Als ik voor een noodgeval met koud weer moet wassen, pak ik natuurlijk warm, maar met dit weer vind ik het zelf ook heerlijk om samen met paard te douchen, lekker even afkoeling en je hebt het daarna lang niet meer zo warm.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 11:05

ik douche mijn paard elke dag met koud water !
Al je genoeg hebt uitgewerkt, uitgestapt zijn de spieren fgekoeld en krijgen ze niet zo gauw een opdonder hoor.
Inde endurance koelen ze niet voor niks met liters koud water....die paarden zijn in topvorm en als het kwaad kon deden ze dat ook niet.

Mijn paard vindt het heerlijk om elke dag de straal erop te hebben, natuurlijk een reactie als dekoude slang op zijn donder komt, doe jij ook als je de zee inloopt...

Verder wel goed droogtrekken, ook bij hitte, dan wordt de warmte beter afgevoerd .

Hvelreki

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 11:19

Citaat:
ik weet het wel zeker. regen komt van bovenaf en loopt door de vacht en die 'vetlaag' gelijk ervanaf. als je af gaat spuiten is dat van alle kanten, bovendien gaat het hier om wassen waardoor je al helemaal de vacht alle kanten op duwt.
Bij wassen wel ja Ja.
Maar ik had het hier over afspoelen. En jij ook _dat zou me toch het meest logisch lijken aangezien je zei:
Citaat:
waterstraal
_ dus... Ik weet niet hoe jij afspoelt maar ik doe dat niet van alle kanten hoor Clown . Ik spuit gewoon eerst rustig de benen af en dan spuit ik gewoon verder het lichaam af. En ik spuit heus niet met mijn slang naar boven gericht ofzo hoor Tong uitsteken . Regen komt eigenlijk niet altijd van bovenaf, of wel altijd van "bovenaf" maar niet altijd recht (en dat is waar je het over hebt, me dunkt). Als er veel wind is, vind ik het steeds vreselijk die regen. Dan gaat die nl. helemaal schuin. Maar zelfs met minder wind. In België (en Nederland) is er vaak lichte wind. En als de wind draait... draait de regen mee...

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 11:51

Aangezien het warme water bij onze manege is afgesloten, heb ik geen andere keus dan mijn paardje met koud water te wassen...
Maar volgens mij heeft ze er geen problemen mee, ze blijft altijd rustig staan (zeker met deze temperaturen Tong uitsteken )

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 12:18

tita schreef:
Citaat:
vind jíj, ik ben het daar dus niet mee eens (en meerderen zullen het niet eens zijn met jou) dus het hoort niet? sorry, maar rare argumentatie heb jij, je vind dat jij gelijk hebt, maar beargumenteerd niet waarom dat dan volgens jou zo is.
Ik heb sgw gereden, en zelfs in de herfst spoot ik de benen na het rijden (én coolingdown) af.

Wat een onzin post zeg OMDAT JIJ sgw heb gereden heb je toevallig wel verstand.

ALs je nou eens beter mijn post zou lezen, staat er heel duidelijk vermeldt waarom het niet goed is.
Staat duidelijk een arugument in.
Benen met koud water afspuiten is niet hetzelfde als het hele lichaam met de vitale organen.

overigens vinden 9 van de 10 paarden het helemaal niet lekker om nat (koud ijskoud dus 11 graden) afgespoten te worden en dan NAT in de wei zetten

Bijna alle paarden gaan rollen om die natte zooi weg te krijgen en overigens ook paarden kunnen verbranden dus nat in de wei is sowieso geen goede keuze

Dan lees jij mijn post ook verkeerd.... Knipoog ik impliceer in mijn post helemaal niet dat ik 'er alles van af weet ómdat ik sgw heb gereden'. Ik zeg alleen dat ik het zo gewend ben, in iedergeval meestal even de benen...

Rollen doen veel paarden gewoon standaard na het werk. Of ik mijn merrie nu bezweet heb of niet, afgespoten of niet, heeft ze gewerkt, dan gaat ze eerst drinken, daarna plassen (ze houd het wel eens op voor de kar) dan rollen, en dan pas gooi ik haar weer bij de rest, zodat het veulen weer kan drinken bij de moeder. Dat is haar vaste volgorde, en daar wijkt zij zelden vanaf. Zij rolt altijd na het werk. Na afspuiten en zweten is rollen een goed 'afweersysteem' tegen muggen, steekvliegen, dazen etc.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 13:36

idd, dat riollen dioen ze bijna allemaal na het douchen... heeft niets met niet lekker vinden te maken, alles kriebelt ze gewoon en die stoflaag na het rollen is weer fijn tegen de vliegen !!! paarden zijn niet dom...

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 13:42

ik zal wel heel bok over me heen krijgen,. maar ik was mijn pony swinters ook gerust af en toe en dan en buiten, en met koud water.
tuurlijk krijg ze dan dekens op en wacht ik net zo lang tot ze weer droog is, maar dit gaat ook altijd goed. (begin wel vanaf de benen Lachen )

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 13:56

Ik was Nianka lente zomer herfst en winter met koud water.
Ik heb geen warm water tot mijn beschikking dus moet het hier wel mee doen.
Jammer dan voor dr, went ze maar aan.
En ze vind het helemaal niet erg om gewassen te worden.
En inderdaad voor die tijd zorgen dat de spieren niet zo heel warm meer zijn, dan is er niks aan de hand

playboysches

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 15:12

afgelopen dagen heb ik mijn paard regelmatig afgespoten met koud water. hij heeft boxrust en staat overdag lekker in zijn uitloop stal in de zon, hij staat best wel erg te zweten en dan spuit ik hem af met koud water, zweetmes erover en dan gaat hij weer naar zijn stal.
ook was ik als het echt zo warm is als de afgelopen dagen mijn paard ook rustig met koud water hoor, hij vind het volgends mij nog lekker ook met dit weer.

en ik zelf ga met dit weer ook wel is onder de tuinslang staan met koud water hoor, heerlijk...!

ik moet er niet aan denken om met dit warme weer warm water over me heen te krijgen... heb dan liever koud water..

in de winter was ik wel altijd met warm water, alleen heel af en toe de benen en hoeven met koud water.

verder krijgt mijn paard ook altijd na het wassen een zweetdeken op, behalve natuurlijk als het warm weer is.

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-07 16:36

Wat een discussies hier zeg haha.

@ Tita, inderdaad als ik mijn pony's echt was ben ik ook wel een half uur per pony bezig.
nou staat daar dan dat half uur natuurlijk niet constant de slang op.
En het scheelt ook dat ik kleine pony's heb.

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 10:47

Dit schreef ik in een ander topic (er staan dus ook wat dingen tussen die niet helemaal relevant zijn hier). Met koud water afspuiten kán wel, maar je moet wel opletten wanneer Knipoog . En langzaam laten wennen is in dit geval ook onzin, aangezien het bij een paard dat inspanning heeft geleverd érg lang duurt voordat hij weer helemaal op temperatuur is en het koude water 'aankan'.

Remember schreef:
Verbranden is onzin Ja. Ook heeft een paard écht niet zomaar een zonnesteek hoor, en uitdroging komt ook zelden voor als het paard gewoon voldoende kan drinken.

Wat wél kan is het volgende... Een paard dat het warm heeft gaat idd zweten, daarnaast verwijden zijn bloedvaten en stroomt er meer bloed door de huid (bij ons idem, daarom krijg je een rooie kop van inspanning Vork ) zodat het bloed aan de oppervlakte af kan koelen.

Door bijv. na het rijden met KOUD water af te spuiten 'schrikt' de huid, de bloedvaten trekken weer samen, minder bloed komt langs de oppervlakte en zo sluit je de warmte juist in in het lichaam, dit kán in sommige gevallen niet zulke beste gevolgen hebben Knipoog , zeker als het paard daarna weer de volle zon in gaat (zónder de inspanning duurt het echter veel langer voordat het proces van bloedvaten verwijden en bloed richting de huid weer op gang komt!). Beter is om met lauwwarm/ietwat koel water af te spuiten, zodat je de schrikreactie vermijdt, de bloedsomloop op gang blijft en het bloed wat af kan koelen aan de huid.

Ik los het zo op (wij hebben alleen maar stromend koud water uit de slang, de warmwater aansluiting kan geen slang op), ik spuit haar even gauw af omdat ik anders het zweet er niet goed af krijg (dit is met het 1e water uit de slang, wat vaak nog niet héél koud is) en spons daarna nog een keer na met wat lauwwarm water. Dan stap ik nogmaals 10min aan de hand, mag ze rollen in de bak en gaat ze het land weer in!

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 11:45

Meestal was ik als het zonnetje schijnt, in de lente om de zomer.
Swinters alleen als ze echt vies zijn.

nobility

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 14:38

Het is niet zielig om met koud water te wassen maar kan nou niet zeggen dat mijn paardje dit leuk vind. Met lauw water vind ze heerlijk en valt ze bijna in slaap. De benen spuit ik altijd af met koud water, dit vind ze al niet leuk.Laat staan haar hele lijf. En ja ik laat haar altijd wennen aan het koude water.En nee mijn paard is niet verwend.

Buckje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 15:51

Ik was bijna niet ivm de vet laag. als ik was gewoon met de tuinslang dus koud water.

alleen in de zomer.

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-07 17:18

en als je iedere dag borsteld dan verdwijnt de vetlaag ook...

Ilsex

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 17:21

Ik vind er ook niets zieligs aan hoor, kan makkelijk is ook wel lekker op een warme dag. Bij een vriendin van mijn (ze woont op een boerderij) komt er zomers lauw/koud water uit en 's winters lekker warm uit dus niets om te klagen voor die pony, daarna met het zweetmes eroverheen en zweetdekentje op.