Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

) Ik droog de benen in de winter altijd af, vooral de kootholten omdat het veel langer duurt voor ze opdrogen, dus ter voorkoming van mok. 
denk je?! Daar kan je je dan eens lelijk in vergissen. Nog nooit meegemaakt dat het stortregent? Ik dacht van nietCitaat:en regen is ook niet te vergelijken met een waterstraal uit de kraan, van regen worden ze lang zo nat niet.
. Er zijn genoeg paarden die heel het jaar door op de wei staan en er zijn er genoeg die géén schuilstalletje hebben (ja, ik ken veel paarden langs wegen waarlangs ik kom) of er niet in gaan staan als de regen met bakken uit de hemel valt.Ik denk niet dat er zijn die hun paard 15 minuten afspoelen. Ten eerste lijkt me dat érg lang om de slang vast te houden en ten tweede: wat een waterverspillingCitaat:Zullen we jou even 15 min onder de koude douche zetten ik begin rustig bij je voeten en gaat langzaam omhoog zo kun je eraan wennen
.Melissa schreef:Nu als je nu gaat zwemmen op een zonnige dag máár ervoor is er nog bijna geen zon geweest?! Je denkt toch niet dat de zee op 1 dagje is opgewarmt.dravergekkie schreef:dus jullie zwemmen zeker ook nooit met je paard of gaan een meertje in of de zee ?
daar word het ook niet voor je opgewarmt hoor
Dat water word opgewarmd door de zon.
kraanwater word alleen maar kouder doordat het blijft dtromen. Niet echt te vergelijken dus..
@ Ivystoeter; Dat kan best wel, lekker afspeolen met warm water en heel snel inweken met koud..
tja als ik mijn pomy was ben ik echt wel een half uurtje zoet hoor en ik bedoel dan ook wassen he.tita schreef:Maar ik spoel alleen met koud water. Het wassen zelf doe ik met lauw. Ik maak ook altijd eerst een sopjetja als ik mijn pomy was ben ik echt wel een half uurtje zoet hoor en ik bedoel dan ook wassen he.
Ik doe nooit direct sop/Shampoo op de paardenhuid maar eerst sopje maken en dat op de huid smeren.
Maar je moet vreselijk goed afspoelen meestal is het na 3x paard helemaal spoelen en weer half droog maken met zweetmes alles eruit.
Tja dan ben je wel even zoet
. Ik spoel ook ongeveer 3 keer af (of 2), elke keer zweetmes en daarna weer opnieuw overgaan. In totaal zit ze dan zeker géén 15 minuten onder koud water. Want het spoelen zelf duurt niet lang. Met het zweetmes erover gaan duurt bij mij altijd langer
.fiekhe schreef:denk je?! Daar kan je je dan eens lelijk in vergissen. Nog nooit meegemaakt dat het stortregent? Ik dacht van nietCitaat:en regen is ook niet te vergelijken met een waterstraal uit de kraan, van regen worden ze lang zo nat niet..
Maar ze zal het niet prettig vinden...
Bij wassen wel jaCitaat:ik weet het wel zeker. regen komt van bovenaf en loopt door de vacht en die 'vetlaag' gelijk ervanaf. als je af gaat spuiten is dat van alle kanten, bovendien gaat het hier om wassen waardoor je al helemaal de vacht alle kanten op duwt.
. _ dus... Ik weet niet hoe jij afspoelt maar ik doe dat niet van alle kanten hoorCitaat:waterstraal
. Ik spuit gewoon eerst rustig de benen af en dan spuit ik gewoon verder het lichaam af. En ik spuit heus niet met mijn slang naar boven gericht ofzo hoor
. Regen komt eigenlijk niet altijd van bovenaf, of wel altijd van "bovenaf" maar niet altijd recht (en dat is waar je het over hebt, me dunkt). Als er veel wind is, vind ik het steeds vreselijk die regen. Dan gaat die nl. helemaal schuin. Maar zelfs met minder wind. In België (en Nederland) is er vaak lichte wind. En als de wind draait... draait de regen mee...
) tita schreef:Citaat:vind jíj, ik ben het daar dus niet mee eens (en meerderen zullen het niet eens zijn met jou) dus het hoort niet? sorry, maar rare argumentatie heb jij, je vind dat jij gelijk hebt, maar beargumenteerd niet waarom dat dan volgens jou zo is.
Ik heb sgw gereden, en zelfs in de herfst spoot ik de benen na het rijden (én coolingdown) af.
Wat een onzin post zeg OMDAT JIJ sgw heb gereden heb je toevallig wel verstand.
ALs je nou eens beter mijn post zou lezen, staat er heel duidelijk vermeldt waarom het niet goed is.
Staat duidelijk een arugument in.
Benen met koud water afspuiten is niet hetzelfde als het hele lichaam met de vitale organen.
overigens vinden 9 van de 10 paarden het helemaal niet lekker om nat (koud ijskoud dus 11 graden) afgespoten te worden en dan NAT in de wei zetten
Bijna alle paarden gaan rollen om die natte zooi weg te krijgen en overigens ook paarden kunnen verbranden dus nat in de wei is sowieso geen goede keuze
ik impliceer in mijn post helemaal niet dat ik 'er alles van af weet ómdat ik sgw heb gereden'. Ik zeg alleen dat ik het zo gewend ben, in iedergeval meestal even de benen...
)
. En langzaam laten wennen is in dit geval ook onzin, aangezien het bij een paard dat inspanning heeft geleverd érg lang duurt voordat hij weer helemaal op temperatuur is en het koude water 'aankan'.Remember schreef:Verbranden is onzin. Ook heeft een paard écht niet zomaar een zonnesteek hoor, en uitdroging komt ook zelden voor als het paard gewoon voldoende kan drinken.
Wat wél kan is het volgende... Een paard dat het warm heeft gaat idd zweten, daarnaast verwijden zijn bloedvaten en stroomt er meer bloed door de huid (bij ons idem, daarom krijg je een rooie kop van inspanning) zodat het bloed aan de oppervlakte af kan koelen.
Door bijv. na het rijden met KOUD water af te spuiten 'schrikt' de huid, de bloedvaten trekken weer samen, minder bloed komt langs de oppervlakte en zo sluit je de warmte juist in in het lichaam, dit kán in sommige gevallen niet zulke beste gevolgen hebben, zeker als het paard daarna weer de volle zon in gaat (zónder de inspanning duurt het echter veel langer voordat het proces van bloedvaten verwijden en bloed richting de huid weer op gang komt!). Beter is om met lauwwarm/ietwat koel water af te spuiten, zodat je de schrikreactie vermijdt, de bloedsomloop op gang blijft en het bloed wat af kan koelen aan de huid.
Ik los het zo op (wij hebben alleen maar stromend koud water uit de slang, de warmwater aansluiting kan geen slang op), ik spuit haar even gauw af omdat ik anders het zweet er niet goed af krijg (dit is met het 1e water uit de slang, wat vaak nog niet héél koud is) en spons daarna nog een keer na met wat lauwwarm water. Dan stap ik nogmaals 10min aan de hand, mag ze rollen in de bak en gaat ze het land weer in!