Dazen vangen iemand ervaring ??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Perrokai

Re: Dazen vangen iemand ervaring ??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-07 20:30

Francis schreef:
Perrokai, dat driepootsysteem schoot mij idd net ook te binnen.. gewoon drie bonenstaken ofzo aan elkaar en daar de boel in hangen. Zou in ieder geval wel kunnen werken denk ik, maar ga ook es zien of ik binnen de familie zo'n 4 poot systeem gefabriekt kan krijgen.. Lijkt me toch net wat stabieler geheel.

Als je dat spul op de rol moet kopen en je weet hoeveel je voor 1 val nodig hebt is't natuurlijk simpel in die stukken te versnijden en in een enveloppe te vouwen... leuk handeltje Knipoog

Ja zeker een leuk handeltje, ook een idee...
Bedoel je met vierpoot dat ding van mij ?? Want die waait ook om met een flinke windvlaag. Maar je kunt de pootjes met een haring in de grond vast steken. Ik was al mn dazen kwijt omdat het reservoir uit elkaar viel en moest de dazen dus op mezelf doodslaan, gelukkig waren het er toen niet zo veel. Knipoog

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 20:33

Met vierpoot bedoel ik zoals de Amerikaanse versie...
En da's dus gelijk de rede dat ik zat te denken of't niet slimmer is gewoon een kant en klare wespenval te gebruiken.. die valt niet uit elkaar als je val een keer omvalt ofzo...

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 20:33

Vanwege dat omslachtige systeem van reservoir in de vriezer moeten gooien, lijkt het mij handig om in het reservoir iets van een vliegenplakstrip te maken.

Dribbel_24

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 20:35

Perrokai schreef:
Dribbel19 schreef:
wat leuk dit topic, ik heb er ook zelf 1 gemaakt
Afbeelding

Voor meer info pm staat altijd open.

Ziet er goed uit Dribbel ! Knipoog
En vangt hij een beetje ? Jouw fuik is wat doorzichtiger dan de mijne....

Dank je, ik hem gisteren geplaats toen heeft het na de tijd alleen nog maar geregent, en ben vanmiddag wezen kijken maar ik denk dat ik hem op een verkeerd punt heb staan namelijk volop in de schaduw ik ga hem morgen verplaatsen naar een andere plek in de zon, maar hebben jullie hem in de wei tussen de pony`s staan? en gaat het dan wel goed slopen ze hem niet?

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 20:36

Op de foto van die amerikaanse lijkt er water in het reservoir te zitten.. dan verzuipen ze wel. En 't schijnt dat als je daar afwasmiddel in doet (doen ze ook in wespenvangers.. siroop met afwasmiddel) dat ze door de zeep niet meer kunnen vliegen. Dus misschien water met afwasmiddel d'r in?
Zo'n vliegenplakstrip vervangen als'ie vol dazen zit lijkt me ook geen lolletje...

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 20:39

Zolang ze maar goed vast zitten, desnoods eerst even met een bus insecticide erdoor heen blazen, geheid dat ze het loodje leggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 21:09

Denk dat een strip meteen vol zit...

Mag ik vragen wat de bouwers hier als opvang bak hebben gebruikt?

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 21:11

Bij de Welkoop zijn van de grote strips te koop, ongeveer een halve A4 groot, maar dan een A4 in de lengte door.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 21:13

Dat is intressant!!
Mijn paard staat in een weitje waar hoge bomen in staan, waar die stomme dazen volgens mij in huizen... Ik ga dit systeem ook maar eens aan mijn vader laten zien, misschien dat hij wat kan fabriceren. Alleen daarna nog een plekje zoeken waar de paarden hem niet kunnen slopen, maar de schapen die bij ze lopen ook niet Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 21:13

Als je er 300 vangt is dat ook zo vol denk ik Lachen
Ik ken ook grote vangkaarten van de tuinbouw, maar erg makkelijk lijkt het me niet
Verdr plakken ze ook aan de zijkant van je val en dat is dan echt smerig plakspul.
Verder moet je opvang bak ook niet te donker zijn, zodat de dazen daar ook heen willen omdat ze denken dat het een uitgang is

_Floss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 22:09

runningkawa schreef:
Mag ik vragen wat de bouwers hier als opvang bak hebben gebruikt?

Ja... van mijn werk uit (reclamebureau waar ook beletteringen worden gedaan) heb ik van die vierkante dingen waarmee een rol folie als die verstuurd wordt, vastgezet wordt links-en-rechts in de doos.... dus een plastic vierkant geval met dus een ronde uitstulping die je in de koker van de rol folie doet... kan iemand me volgen??? Bloos
Daarop heb ik (= weer zo'n uitleg) een regenpijp-versmallingsding gedaan (dus als je een regenpijp hebt die in aan een kleinere regenpijp moet, daar heb je versmallingsstukken voor). Op die versmallingsstuk heb ik een in tweeen gezaagde petfles gedaan, schuif je er precies omheen...

Hier een foto van mijn eerste versie, met nieuwsgierige stalhouder op zijn knieen eronder en van wit plastic (is nu van gaas, en breder, en korter)
Afbeelding

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 22:13

Ah ok dan.. en staand in een drie- oh nee, 4-poot.. dat werkt dus wel?
Ik snap trouwens je uitleg helemaal hoor! PVC verloopstuk gebruiken is ook wel slim ja.. Maar toch vraag ik me nu nog steeds af waarom niemand gewoon een wespenvanger gebruikt?
Dat scheelt toch een boel gefröbel? of ben ik nou gek? Of werkt die om één of andere rede niet?

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 22:21

Ja wespenvanger dacht ik ook, maar daar kan je geen gaatjes in boren

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-07 22:25

Hier nog even een foto van de horse pal

Afbeelding

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-07 22:32

Een foto van het principe van een vliegenval :
Afbeelding

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-07 22:35

En nog 1 van de Horse Pal :
Afbeelding

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 22:46

sarabande schreef:
Ja wespenvanger dacht ik ook, maar daar kan je geen gaatjes in boren

En waarom zou je dat willen?
Als je een ring neemt/maak die precies op de wespenvanger blijft hangen, waar je de bovenkant van het gaas dan omheen maakt, hoeven er toch geen gaatjes in? Of je neemt een grotere ring, die je aan je standaard hangt en dan de wespenvanger daar binnen hangen en de tussenliggende ruimte ook vullen met gaas waar je dan een tunnel in maakt met elastiek wat weer om de wespenvanger heen gaat (ok.. die is ingewikkeld geloof ik)
In ieder geval zijn er meerdere manieren te bedenken om gewoon een wespenval te gebruiken zonder daar in te moeten boren, lijkt me..

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 22:48

Euhhh kan je het even uittekenen Haha! Haha!

_Floss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 22:58

ik kan je helemaal volgen Francis, maar volgens mij is het grote punt dat je de wespenvanger niet VAST moet maken, want je moet die makkelijk kunnen verwijderen om de dazen te kunnen bevriezen/verdelgen whatever.
Je kan dus niet het gaas echt aan de wespenvanger vastmaken, hij moet ter plaatse makkelijk te demonteren zijn. En hoe hang je alles dan op aan een standaard?

(ik denk ook maar een eind mee he...)

Gerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 23:01

Een wespenvanger was ook mijn idee !
Je hebt ze van plastic maar ook van glas.
Nu nog een handyman in de arm nemen Lachen

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 23:02

OK, een poging gedaan...

Nu is 't een grote ring en een kleinere ring er boven, maar daar bovenaan kun je dus ook elastiek in doen en dat doe je dan om de wespenvanger. Nu is dat stuk tussen de ringen op de tekening dus vrij groot maar anders kreeg ik het niet duidelijk getekend.. dat kun je in werkelijkheid natuurlijk kleiner maken en ook een kleinere ring gebruiken.
Afbeelding

Ydnic, je kunt op die manier de bal en kap over de wespenvanger heen hangen a.h.w... uit elkaar halen is dus kwestie van de wespenvanger van z'n standaard halen, wespenvanger uit de 'rok' halen legen en terug hangen.. de rok en de bal kun je eventueel ook weer met drie of vier touwen van de ring naar boven ophangen.. staan niet op de tekening, maar dan hang je dus de rok met bal en de wespenvanger ieder apart op en kun je de rok met bal laten hangen en de wespenvanger er onderuit halen zeg maar.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 23:06

hmm, 't krijgt zo gelijk meer vorm in m'n hoofd.... ik denk dat ik wel een idee heb hoe ik dit in elkaar zou zetten... stukken ketting of touw nemen, vier stuks die dan bij elkaar komen zoals op de tekening. maar vanaf de ring dus nog verder omhoog gaan. Op die manier hangt de bal dus rechtstreeks aan het ophangpunt en niet aan je 'val-constructie'. De ring om je 'rok' open te houden hoeft dan niet zo zwaar te zijn, is er alleen maar voor om de boel 'uit elkaar' te houden maar hoeft niet het gewicht van de bal te dragen.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 23:13

Mijn man heeft een rond plankje aan de schroefdeksel van de grote glazen pot gemaakt en daar knoop je het gaas omheen. Morgen is de bal (verf) droog zal ik het in elkaar zetten en een foto maken.

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-07 00:00

Ik heb een beetje het idee dat bij een wespenvanger, dat tuitje waar ze door moeten en niet meer door terug zouden kunnen niet hoog genoeg is en niet smal genoeg. Dat ze er dus wel door terug kunnen al is het per ongeluk. Dan zou je er nog iets in moeten steken.

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 00:10

Bouwers wat hebben jullie gebruikt als ring en welke maat?