water bij de wei brengen, tips?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

smuidra

Re: water bij de wei brengen, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 22:53

En nu geen vragen stellen over betalingen. alleen voor koffie en een lekker koek doet hij het voor haar.

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-07 22:53

goed zo! Zó hoort het ook!

winnitou

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 00:05

De buurjongen kan ook goed straten en de tuin onderhouden.

Wiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 08:09

je moet dat wel een sloot hebben waar je het hele jaar door water in hebt staan. En dan nog weet ik niet zeker of je in droge seizoenen uberhaupt wel wat uit de sloot mag halen. (iig niet voor beregening).

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 08:14

Miryamk schreef:
Dank jullie allemaal! Ik heb besloten met jerrycans te gaan sjouwen, dan weet ik zeker dat ik legaal bezig ben Knipoog

Doet mijn vader ook. Je kunt ze halen bij de bouwmarkt, maar ook bij benzinestations of garages. Wij hebben wel een sloot om het weiland, maar in de winter mogen ze niet het weiland op en staan ze opgesloten. We hebben een grote bouwemmer staan die met een 40 liter jerrycan wordt aan en bijgevuld. Dus dat moet lukken. Knipoog

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-07 08:17

Hoeveel drinkt een pony eigenlijk? De shetlanders die er staan drinken bijna niks. (Dit i.v.m de inhoud van de jerrycan)

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 08:20

Je moet het ook wel kunnen shouwen. Als mijn vader de bouwemmer van de zomer aanvult, dan staan mijn 3 pony's er allerdrie op, is hij aan het eind van de dag voor 3 kwart leeg. Maar dan hebben ze ook nog de sloot om uit te drinken. Ik denk dat je per dag op ongeveer 80 liter moet rekenen. Zoniet kun je natuurlijk altijd twee keer per dag kijken en dan bijvullen.

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-07 08:23

Da's veel zeg! Dan zijn die shetlanders een uitzondering! Die drinken met zijn 2en nog geen 20 liter per dag!

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 08:25

Misschien net iets teveel gegokt Bloos . Anders gewoon een bouwemmer proberen en dan aan het eind van de dag nog een keer kijken. Kijk hoeveel uren er tussen zitten en hoe het weer is, dan kun je op een gegeven moment een goede schatting maken. Knipoog

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-07 08:27

Dat lijkt me sowiezo verstandig, het zou per paard ook wel verschillen. Ik ga er toch iig 2x per dag naartoe, dan bekijk ik het wel even!

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 12:19

Ik heb 3 jerrycans eentje van 20 liter en 2 van 10 liter die vul ik iedere dag helemaal en dan vervoer ik ze in de kruiwagen. Met warm weer doe ik dit 2x per dag en dat is dan voor 2 shetten en een welsh.

Edit: Ik meen in de penny ooit gelezen te hebben dat een paard gemiddelt 60 liter op een dag drinkt

Wiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 12:23

Gemiddeld zou een volwassen paard per dag 30 liter drinken. Maar 's zomers kan dat weer meer zijn en 's winters weer minder. Al moet ik zeggen dat ik het idee heb dan die van mij toch wel wat minder drinken.

skessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 12:32

hoeveel ze drinken is erg afhankelijk wat wat ze eten. als ze dik in het gras staan drinken ze veel minder dan wanneer je ze schraal houdt en hooi bijvoert.
Wij hebben 3 ijslanders en 2 grote shetten lopen. Bij heel warm weer en schrale wei gaat er zo'n 100 liter per dag door. Bij regenachtig weer drinken ze amper.
ik heb 5 jaar een weidepomp gehad voor mijn ijslander. Toen kwamen er veulens en die konden de pomp niet bedienen, en heb ik 12 jaar met jerrycans water gesjouwd want na de veulens kwamen er shetten die ook de weidepomp te zwaar vonden gaan.
Sinds een half jaar hebben we een handpomp op een al bestaand gat. Het is een verademing!
Ik kan nu ook een keer op fiets naar mijn paardjes en het water is bij warme dagen ook niet opeens op zodat ik nog een keertje naar huis moet om alle jerrycans nog een keer bij te vullen.
Het pompen gaat best vlot, ik pomp per slag iets meer dan een halve liter.(daar krijg je ook spierballen van, hoor! Knipoog )

incognito

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 15:17

winnitou schreef:
De buurjongen kan ook goed straten en de tuin onderhouden.

Das handig. zo'n buurjongen wil ik ook.
Waar haal je die??? Haha!

vester

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 16:19

Wij hebben een karretje die zelf in elkaar is gezet.
hij heeft zo'n lang handvat en daaronder zo'n krat (stevig)
en gewoon op van die hele stevige wielen, daar doen wij dan jerrycans in die we met water vullen. alles aan het karretje is gelast enzo...
Dus als je iemand kent die ontzettend handig is....... Haha!

winnitou

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 23:19

vester schreef:
Wij hebben een karretje die zelf in elkaar is gezet.
hij heeft zo'n lang handvat en daaronder zo'n krat (stevig)
en gewoon op van die hele stevige wielen, daar doen wij dan jerrycans in die we met water vullen. alles aan het karretje is gelast enzo...
Dus als je iemand kent die ontzettend handig is....... Haha!

Mijn buurjongen!!!

maartje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 08:45

Wij denen vorig jaar zo een groene voer ton vullen met water en dan op een steekwagen naar het land brengen ging erg goed,