Bevroren drinkwater

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lynn_Nikita

Re: Bevroren drinkwater

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 20:51

gewoon heet water meenemen van thuis en eroverheen schenken

Liseef

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 22:12

Wij hebben nog nergens last van gelukkig, geen bevroren waterbakken Haha! Hoop ook dat het zo blijft. Al zou het niet een enorme ramp zijn, omdat de paarden nog wel de hele dag op het land staan en uit de sloot kunnen drinken dus Lachen

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 22:14

Hier is altijd alleen de bovenste laag bevroren en Toos maakt er net d'r neus (warme lucht/likken/duwen) een prachtig gat in waar ze uit kunnen drinken. Elke dag hak ik het kapot en haal de grote delen eruit en zo kunnen ze er weer tehen

Jade91

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 16:54

Bij ons is het al een paar dagen hele dikke laag op de waterbakken. We maken het elke ochtend kapot, ook 's avonds omdat het ijs dan weer bevroren is. Maar niet zo erg als 's ochtends Knipoog
Vind het echt k.ut dat het water bevriest. Vork

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 12:59

Kapot hakken, of een tennisbal erin doen. Rubberbal kan ook. Al zal dit ook niet helpen bij strenge vorst.

wupke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 12:31

Wij doen er altijd warm water bij werkt ideaal Lachen

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 12:36

In de wei haal ik gewoon zoveel mogelijk ijs er uit en gooi er dan 2 emmers heet/warm water bij in.

In de stal hebben wij een pomp achter de waterleiding zitten, daarom staat het water niet stil in de leiding en kan het dus niet bevriezen. Wel kan nog de lepel van de drinkbak bevriezen, als dat gebeurd houd ik er ff een zak met warm water tegenaan en klaar.
Ook hadden wij een kachel op de waterleiding aangesloten. Dat verwarmde het water.... Het scheelde maar een paar graden, maar het bevroor dus nooit. (moet je niet denken aan ECHT warm water, maar gewoon water van rond de 3 graden ofzo).

Salsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 12:39

Wij gooien er altijd een aantal tennisballen is. Moet je de bak niet tot de rand vullen want sommige paarden zien er heel er leuk speelgoed in. Voor Shetje kan dat ook beter dan voor grotere paarden met grotere monden Tong uitsteken

Ziva

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 12:40

oe wet een goed topic. I?k heb een volleybal in de tuin liggen, dan dat ik die maar eens mee ga nemen zo Tong uitsteken

De leidingen zijn nij ons bevroren, geen een paard heeft water toevoeg, dus we zeulen nu met bakken water heen en weer.

Thirsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 12:52

Bij ons zijn de leidingen ook bevroren, we zeulen nu met emmers...
Heb sinds gister een ton te leen van een stalgenoot, das wel fijn.
ik hoop dat het snel gaat dooien! Lachen

Perferator

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 12:56

Wij deden altijd een bal op het water, door wind of doordat de ponies drinken beweegt de bal waardoor het water minder snel bevriest.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 13:02

k heb ook een flinke pluk hooi in de waterton liggen. Het gaat het vriezen een heel stuk tegen, en áls het toch dichtvriest, is het maar een heel dun laagje tussen het hooi. Dat drukken ze zo door met hun neus.
Na een nacht flink vriezen dat het kraakt is het wel dichtgevroren, maar aan de plukken hooi trek je het ijs zo weer stuk.

Ik heb ook een bal geprobeerd, maar dat helpt dus erg weinig. Zodra het een koude oostenwind wordt vriest de bal gewoon in het ijs. En die krijg je dus niet zomaar los.

Ik ga nog wel even kijken voor een waterpompje dat het water in beweging houdt. Misschien dat dat werkt.

Perferator

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 13:10

Hebben wij, gelukkig, (nog) geen last van gehad. Deden ook wel eens twee bakken in elkaar, waarvan de onderste gevuld met een laag hooi, als beetje isolatie en dan ook nog de bal.

lysannehooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 14:56

LOUS,,
wij doen het ook altijd bij de konijnen,een beetje suiker ..
het helpt echt!nooit meer bevroren flesjes xD
denk dat dat bij paardjjs ook wel werkt.

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 16:36

Ik hak iedere middag na school het ijs kapot en verder maken ze het zelf ook kapot Ja

Lest

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 16:44

We hakken iedere ochtend voordat we de paarden in de wei zetten een gat in het ijs. elke keer op dezelfde plek dan wordt het daar ook nooit heel dik.
en mn moeder heeft net nog een half uur in de stallen met de föhn de automatische waterbakken ontdooid Haha! .

Nicole85

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 17:02

Bij ons zijn de automatische waterbakken helaas ook bevroren, doordat de pomp van het grondwater het met deze kou heeft begeven.
Er wordt bij mijn paard 's avonds een waterkoker met heet water in de waterbak gegooid in combinatie met handwarm water. 's Ochtends staat er gelukkig geen ijs op, dus hij kan hele nacht drinken.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 16:02

alles sloten zijn bevroren bij ons
er gaat 2 keer per dag een emmer water richting de shetten
maar ze drinken nooit (emmers gaan bevroren weer mee terug)

ik ga zo eens een zak suiker halen
misschien helpt het

denk dat buiten pony's/paarden ook veel water uit het berijpte gras halen

Nadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 20:26

Een bal zou bij heel koud weer nog steeds niet helpen. (de sloot bevriest toch ook, als er een tak in ligt!)
Probeer een soort van pompje, voor vijvers. Als het water rond blijft gaan, zal het minder snel bevriezen.
Anders zorgen dat het toch nog iets van verwarmd wordt.

Up_to_Date

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 21:36

Onze waterbak vult zich helaas niet meer automatisch door het vriezende weer dus we hebben een grote speci-kuip gevuld met water en elke morgen word het ijs kapot gemaakt en heet water bij in gegooid. Werkt prima.

In de stallen hebben we verwarmde buizen dus in principe zijn die altijd open.
Alleen zaterdag niet omdat het onderste deel bevroren was maar even heet water erover heen en er komt weer water uit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 21:15