Oud&Nieuw en paarden aan huis

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Plaisir

Re: Oud&Nieuw en paarden aan huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 15:26

Een paar minuten voor 12 krijgen ze lekker hooi. Meestal staan ze gewoon naar het vuurwerk te kijken Haha! Maar bij ons word het vuurwerk gelukkig niet zo dichtbij afgestoken maar we zijn wel altijd thuis.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 18:12

Andrew heeft al een aantal jaren gewoon op de wei gestaan met oud en nieuw en heeft dat goed overleefd. Ook op carbidschieten (met die melkbussen) reageerden de paarden na een aantal keren niet meer.
Hoe het dit jaar zal gaan weet ik niet. Geen idee of hier veel vuurwerk afgeschoten gaat worden, geen idee of ze in het land ernaast carbid gaan schieten en ook geen idee hoe de andere paarden dat vuurwerk zullen ervaren...
We vieren dit jaar dus oud en nieuw gewoon thuis. We hebben onze vrienden hier uitgenodigd.

xxmiszlizzxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 19:02

Ik heb mijn paarden in de tuin..( wonen in een boerderij villa)
en ik ga ECHT niet weg. als er wat gebeurd, vergeef je het jezelf echt niet. En j weet nooit of er dan wat gebeurd. Bij mij verloopt altijd alles rustig, maar dan maar geen uitgaan of wat dan ook met oud en nieuw, mijn paardjes zijn belangrijker !

xxmiszlizzxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 19:04

Fitzroy schreef:
Heb je ze dan niet op stal staan?
Bij mij staan ze op stal met de bovenluiken dicht.

Dat zou ik dus nooit doen , alles dicht. Als een paard echt helemaal opgesloten staat en hij kan nergens heen voor zijn gevoel, word het alleen maar erger !
ik blijf er bij staan, kijk naar het vuurwerk en steek ook niks af. En geef ze lekker in de stal en laat altijd het bovenluik open. Laat ze er maar naar kijken, hoe beter ze er aan kunnen wennen.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-06 19:15

Een afzwaaiende vuurpijl kan maar zo de stal inschieten als jij het bovenluik niet dicht hebt. Dat is de reden dat bij mij de luiken dichtzijn.
Bovendien heb ik plexiglas luiken dus ze kunnen er evengoed door heen kijken Knipoog

San

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 19:17

Precies... daarom ook bij ons de bovenluiken dicht

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 19:21

Ik zou het ook niet open durven laten.
En stel je voor dat ze uit angst er over heen willen klouteren...

xxmiszlizzxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 19:22

Bij kennen ze naar buiten in en uit de bak lopen, want als ik ze opsluit, slopen ze de hele stal..

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 19:23

Wij hebben geen bovendeuren, dus dat gaat bij ons helaas niet
Nou moet ik ook zeggen dat ik een broertje heb die van knallen houdt, dus hebben we al een beetje geoefend met de paarden Ja

sjuutje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 20:54

joyce B schreef:
Andrew heeft al een aantal jaren gewoon op de wei gestaan met oud en nieuw en heeft dat goed overleefd. Ook op carbidschieten (met die melkbussen) reageerden de paarden na een aantal keren niet meer.
Hoe het dit jaar zal gaan weet ik niet. Geen idee of hier veel vuurwerk afgeschoten gaat worden, geen idee of ze in het land ernaast carbid gaan schieten en ook geen idee hoe de andere paarden dat vuurwerk zullen ervaren...
We vieren dit jaar dus oud en nieuw gewoon thuis. We hebben onze vrienden hier uitgenodigd.

Kiran doet niet zo moeilijk over vuurwerk. Het eerste jaar stond hij bij mij achter huis midden in het dorp (witteveen) en heb ik alleen zijn schutstal afgesloten met een balk (was bang dat hij een vuurpijl op zijn rug zou krijgen) en het licht aangelaten met wat hooi erbij. Om 24.30 uur heb ik de schutstal weer open gedaan want het ergste vuurwerk was voorbij. De 2 jaren daarna heeft hij op stal doorgebracht en dit wordt dan weer voor het eerst buiten. Ach, ze hebben de ruimte om even een sprintje te trekken......

_Iris

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 22:09

Bij ons kan het bovenluik wel dicht maar die is van trailies dus dat helpt ook niet echt.
Pony staat achter het huis een heel eind van de weg af, we steken wel gewoon vuurwerk af en ik ga zo nu en dan even kijken hoe mevrouw zich gedraagt.
Grote plak hooi in de stal en het komt wel goed, we hebben geluk dat onze buren nooit thuis zijn met oud en nieuw en dat de rest van de straat niks afsteekt de enige knallen die we horen komen uit alle anderen dorpen.
Lenny is wel wat nerveus in het begin en daarna gaat ze eten en dan is ze weer rustig.

Christah

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 19:32

Die van mij laat ik gewoon rustig in de wei staan. Maar goed, Duncan geeft er niets om. Ik blijf het liefst wel thuis, als het vuurwerk beetje afgelopen is, dan ga ik bij hem kijken. Dan is er nooit wat aan de hand, hij komt altijd heel duf bij me staan, zich afvragend wat ik kom doen. Lachen Dikke knuffel en een kus en dan ben ik ergens aan het feesten hoor!

Toch blijf ik wel bang voor vervelende jochies die rotjes gaan gooien. Dus ik zet Duncan in de wei die niet aan de weg zit. Dan redt hij zich prima Lachen

Paard van de buren is er wel heel bang voor. Die laten ze wel gewoon buiten staan. Die rent rondjes en is vervolgens na een half uur helemaal bezweet. Duncan staat dan altijd zo dicht mogelijk bij hem. Icarus heeft veel steun dan aan mijn paardje. Lachen

Zip

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 20:31

Mijn shets staan aan de rand van een woonwijk, paar meter van ons huis af.
Rond kwart voor 12 gooide ik een beste plak hooi in de stal en als het ergste vuurwerk voorbij was, dan meteen er weer naar toe om te checken of alles oke is.
Ik heb het idee dat ze er geen bal om geven, tot nu toe zijn er ook nog nooit problemen geweest, maar ik bleef wel altijd in de buurt.

Dit jaar gaan ze wel ergens anders naar toe, waar niet met vuurwerk wordt geschoten, maar dat heeft te maken met de wintersport vakantie waar we dan net van terugkomen Haha!

Targaryen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 11:24

Mijn verzorgpaarden staan ook aan huis. Voor zover ik weet blijft de eigenaresse gewoon thuis en zet ze de paarden binnen (evt. met een plak hooi) en is er verder niks aan de hand. Er wordt er nauwelijks geknald in die buurt.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 11:29

Wij wonen aan de rand van het dorp, net nog bebouwde kom. Onze buurjongens steken heel veel vuurwerk af (ook hele harde knallers). Wij blijven áltijd thuis. De radio staat de hele week al aan op stal, net wat harder dan normaal. De stal is vrij goed geisoleerd, dus je hoort wel wat, maar niet zo heel veel meer. Voor de verbouwing was alles veel meer te horen. De bovenluiken gaan hier 's avonds altijd rond 10 uur dicht, op oudjaarsavond zal dat niet anders zijn.

We voeren altijd direct nadat we elkaar nieuwjaar gewenst hebben een volle emmer wortels per paard. Daar zijn ze gek op, ze zijn even afgeleid en er gaat ook nog hooi in de ruiven. Het licht laten we aan tot we zelf gaan slapen, dat is nooit voor een uur of twee. We zijn of thuis of bij de buren en regelmatig gaat er even iemand kijken. Dit niet alleen vanwege de herrie, maar ook vanwege het risico op brand als er toevallig toch een vuurpijl onder een dakplaat schiet of zo. Dat is een paar jaar geleden een stuk verder in de straat wel gebeurd.

Ik peins er niet over om verder van huis te gaan dan de buren of overburen. Vorig jaar waren de paarden best rustig, het geknal begint al een paar dagen van te voren en ze zijn er al wel wat aan gewend.

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 11:31

Ver voor Kerst is het hier in de buurt al feest, doffe knallen carbid e.d. Tegen Oudejaar is het net of je ze hoort zuchten:" 't is weer zover....."
Normaal eten geven, luiken dicht voor de zekerheid, al ruim 35 jaar nooit wat gebeurd.
GEWOON doen, als JIJ gaat zenuwen worden zij het ook. Net als bij huisdieren. Nooit troosten, dan bevestig je hun angst.
We blijven wel ALTIJD thuis, iedereen is hier wlkom maar mij krijg je niet weg.

wereldhummel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 11:34

Onze paarden staan gewoon bij huis, we zorgen dat ze wel allemaal binnen staan.
Zodat er geen 1 onverwachts kan uit breken e.d.
We gaan regelmatig kijken, hebben zelf ook geen vuurwerk.
Bij ons is het altijd erg rustig we wonen erg buitenaf, en als er al vuurwerk in de buurt is is het wel sier,
alleen heb je wel eens dat kabietschieten,,
Er is al heeft zich al wel eens een paard door stress van kabietschieten zichzelf vergiftigd Boos!
dus we houden alles goed in de gaten..

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 11:49

wij hebben paarden aan huis en hebben direkte buren. De hele straat steekt aan de voorkant het vuurwerk af. Het eerste jaar had ik ze allemaal gescheiden in een paddock naast elkaar opgesloten. Dat vonden ze helemaaal niets het afgelopen jaar lekker gewoon los in hun paddock bij elkaar en ze gingen gewoon kijken maar werden totaal niet gek terwijl ik er toch een redelijk gestoord geval hebben tussen zitten. Ik denk nu dan ook dat het beter is dat ze alles kunnen zien dan wanneer je ze opsluit.we zijn overigens gewoon weg gegaan. als ze echt gek doen kun je erzelf ook niets aandoen

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-06 18:16

Zoals ik al zei, Dino, ik heb doorzichtige bovenluiken, dus ze kunnen wel alles zien. Knipoog
Die van mij laat ik echt niet buiten staan met Oud & Nieuw, dan gaat ie dwars door de draad heen. Buiten het gevaar dat er vuurpijlen op of tussen de paarden belanden.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 21:13

Ook hier zitten er ramen (met tralies) in de bovenluiken, ze kunnen dus wel buiten kijken. Maar veel zien ze hier niet, omdat alles zich voor de huizen afspeelt en zij achter staan. En weggaan doen we alleen al niet vanwege het grotere risico op brand.

jantina

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 21:43

Onze paarden blijven ook op stal Fitz. Luikjes (in ons geval ramen en deur) dicht, lichten aan, flink hooi ervoor.
Er is ook altijd iemand thuis. Ik moet er niet aan denken dat er per ongelijk tóch iets zou gebeuren, alhoewel die van ons niet erg onder de indruk zijn. Ze gaan overdag ook gewoon naar buiten, dan wordt er ook al wel het een en ander afgeschoten. De knallen zijn niet zo heel erg, de geur vinden ze véél spannender. Vooral de dag erna, als er nog allemaal vuurwerk-prut op straat ligt Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 09:16

Ik durf ze ook echt niet buiten neer te zetten.
Nu staan ze snachts altijd al binnen, maar anders zou ik het nog niet durven.
Gegarandeerd dat er dan 1 door de draad vliegt.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 09:24

Die van mij zijn vuurwerkproof. Zelfs de jaarling. Alleen voor een gillende vuurpijl willen ze er in de wei nog wel een drafje uitgooien. 's Avonds staan ze gewoon op stal.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 09:34

Ik heb hier een aantal groepen pony's lopen.
Een deel komt sowieso 's nachts op stal en daar verandert niets aan.
Een deel van de dieren dat 24/7 buiten loopt vlak bij huis. Zij komen de 31e in de loop van de middag naar stal en blijven een nacht op stal.
Een deel loopt buiten het dorp 24/7 buiten en zij blijven buiten.

De dieren die op stal staan, reageren nooit op het vuurwerk.
De voerbeurt van 11 uur doe ik 3 kwartier later zodat ze een flinke portie hooi hebben. Het licht blijft aan tot we op bed gaan, meestal 2.30 uur ofzo.

De groep buiten het dorp krijgt om 17.00 een kleine portie kuil ipv de normale hoeveelheid.
Rond 23.45 gaan we er heen en voeren midden op de wei een flinke berg kuil.
Ver van de omheining af zodat ze bij schrikreacties niet per ongeluk tegen het hek lopen.
Meestal gaan we daarna weer even vlug naar huis, bij de rest 0.00 uur afwachten en daarna gaan we weer naar de wei buiten het dorp.
De pony's rennen vaak een paar rondjes en gaan daarna weer rustig staan eten. Ze vinden het vreemder dat wij in het donker daar lopen en de lampen van de auto op de wei schijnen dan dat ze onder de indruk zijn van het vuurwerk Clown
Kunnen we meteen de buren daar gelukkig nieuwjaar wensen en daarna gaan we weer weg.
De buren houden ze ook nog in de gaten en vaak hebben wat opgeschoten jongens verderop op een braakliggend stuk land een grote berg hout dat ze opbranden en die jongens zijn ook zo aardig om nog op de pony's te letten Lachen
Wat dat betreft hoef ik hier gelukkig niet bang te zijn dat de jeugd ze loopt te pesten, hier zijn de meesten met dieren opgegroeid en weten de gevaren Lachen

Thuis kijk ik nog even of alles rustig is en dan kan ik het dorp in. Vaak blijft mijn moeder wel thuis, die vindt het dan toch al laat zat...

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 11:38

Ik woon in de randstad, hoofddorp, daar wordt veel vuurwerk afgeschoten.

mijn paarden staan thuis in de schuur op stal met de bovendeuren dicht. Ik heb altijd alle lichten aan. Radio hard aan in de stal. Ik geef ze om 23.50 uur een flinke plak hooi. En eigenlijk gaat het elk jaar prima. Ze zijn wel onrustig, maar knabbelen op hun hooi.

In de laatste twee weken schiet ik af en toe met het klappertjes pistool buiten en voer ze daarna meteen. Zo leren ze steeds meer, dat knallen betekent voer.
Zo leer ik ook mijn reddingshonden schotvast te worden. Schieten zonder klappertjes en voer. Als ze rustig blijven na een paar dagen met klappertjes schieten en dan voer. En dan schieten en afliggen.
Ronaldo had op zijn laatste examen een 9,5 voor het afliggen op afstand tijdens schietoefeningen.

En zo leer ik de paarden meteen ook schotvast te worden, want ik train de honden thuis.