Met sneeuw naar buiten?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Taron

Re: Met sneeuw naar buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 21:13

Mn hafje heeft geen ijzers. maar ik heb ergens gelezen dat als je vet op de onderkant van de hoef smeert dan blijft de sneeuw er niet in plakken Lachen ik heb het niet kunnen testen Knipoog

Bella

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 23:12

Hier wordt vaak ook hoefvet gebruikt rondom de locatie waar het ijzer zit. Maar verder gaan de paarden hier ook gewoon naar buiten. Vinden ze geweldig. Weet nog dat hier twee jaar geleden echt bijna een meter sneeuw lag. Heb die paarden nog nooit zo door het dolle heen gezien. Echt stel kinders.

Maar meeste paarden worden hier s winters toch wel van de ijzers afgehaald. ze lopen ook in de winter niet meer zoveel op de weg, al moet ik zeggen dat ik hier eigenlijk niet heel erg veel problemen zie van te kort afgesleten hoeven. Heb juist het idee dat de paarden die zonder ijzers staan betere hoefgroei en sterker zijn, dan degene met ijzers.

pascale

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 23:13

je moet er wat vaseline in smeren,helpt ook goed!
groetjes mij

saden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 23:20

Mijn paard gaat met ijzers zonder iets er bij de wei op. Hij heeft eigenlijk nooit last van ijs klonten onder zijn hoeven. ze lopen dan ongeveer 4 uur in het land.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 08:12

Als je gaat wandelen kan je een paar extra grote dikke sokken om de hoeven doen (touwtje niet te strak om kootholte zodat ze niet af gaan) Dan kan de sneeuw zeker niet in de hoeven komen.
Maar voor losgooien zou ik dat niet doen. Dan zijn ze er zo af.

Anouar vind sneeuw geweldig (ik ook) En hij heeft met z'n blote voetjes nergens last van. Dus wij gaan lekker rijden in de sneeuw

Vales

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-06 08:50

Bella schreef:
Hier wordt vaak ook hoefvet gebruikt rondom de locatie waar het ijzer zit. Maar verder gaan de paarden hier ook gewoon naar buiten. Vinden ze geweldig. Weet nog dat hier twee jaar geleden echt bijna een meter sneeuw lag. Heb die paarden nog nooit zo door het dolle heen gezien. Echt stel kinders.

Maar meeste paarden worden hier s winters toch wel van de ijzers afgehaald. ze lopen ook in de winter niet meer zoveel op de weg, al moet ik zeggen dat ik hier eigenlijk niet heel erg veel problemen zie van te kort afgesleten hoeven. Heb juist het idee dat de paarden die zonder ijzers staan betere hoefgroei en sterker zijn, dan degene met ijzers.

Ik kan die van mij 's winters niet van zijn ijzers afhalen aangezien wij hier geen bak hebben om in te rijden, als ik daar heen wil moet ik nog 10 minuten over de weg, en ik dus vrijwel altijd buiten rijdt omdat mijn paardje nou niet echt een type is dat graag zeven dagen per week in de bak rondjes loopt. Anders zou ik nog zeggen dan laat ik hem veel door het gras lopen maar dat is 's winters ook echt niet te doen.

De paarden die zonder ijzers staan zullen inderdaad wel sterkere hoeven hebben anders stonden ze wel met ijzers, als die van mij een maand zonder ijzers loopt ook al staat hij alleen maar in de wei en loop ik zoveel mogelijk door het gras, er blijft gewoon bijna niets van zijn hoeven over. Terwijl onze andere pony nog nooit ijzers heeft gehad in de tijd dat wij hem hebben en echt geen last heeft van te korte of lelijke hoeven.

Ik ga het denk maar eens proberen met hoefvet mocht het sneeuwen.

Bella

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 10:58

Vales schreef:
Ik kan die van mij 's winters niet van zijn ijzers afhalen aangezien wij hier geen bak hebben om in te rijden, als ik daar heen wil moet ik nog 10 minuten over de weg, en ik dus vrijwel altijd buiten rijdt omdat mijn paardje nou niet echt een type is dat graag zeven dagen per week in de bak rondjes loopt. Anders zou ik nog zeggen dan laat ik hem veel door het gras lopen maar dat is 's winters ook echt niet te doen.

De paarden die zonder ijzers staan zullen inderdaad wel sterkere hoeven hebben anders stonden ze wel met ijzers, als die van mij een maand zonder ijzers loopt ook al staat hij alleen maar in de wei en loop ik zoveel mogelijk door het gras, er blijft gewoon bijna niets van zijn hoeven over. Terwijl onze andere pony nog nooit ijzers heeft gehad in de tijd dat wij hem hebben en echt geen last heeft van te korte of lelijke hoeven.

Ik ga het denk maar eens proberen met hoefvet mocht het sneeuwen.

Wij hier rijden s winters eigenlijk alleen maar in het bos en op de weg. En ik mijd ook juist niet die weg. Door op verharde ondergrond te lopen, stimuleer je de hoef tot een betere bloedtoevoer en daardoor verbeterde hoefgroei. Een paard hier heeft ook jaaaren op ijzers gestaan en stond vorig winter zonder ijzers op hoop van goede zege. Meisje reed m altijd zoveel mogelijk in de berm. Haar toen gezegd dat ze vaker op de straat moest gaan rijden, zo gezegd zo gedaan. Je zag de hoeven van het paard beter, sterker en egaler worden.

Maar als je inderdaad een paard hebt met onwijs slechte hoeven, dan dient er wel opbouw aanwezig te zijn inderdaad. (maar dat het echt, echt, echt niet mogelijk is, dat geloof ik niet)

De hoeven van mijn paard zijn ook kort als ze zonder ijzers staat, maar worden nooit té kort. Het houd zichzelf wel in evenwicht.

Vales

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-06 11:23

We hebben het 1 maand zonder ijzers geprobeerd, toen mocht hij vervolgens 2 maanden niets doen omdat zijn hoeveen veelste kort waren en het aan moest groeien. Het zag er ook echt niet uit allemaal stukken uit de hoefwand. Hij heeft er soms zelfs last van als hij hoefijzers heeft dat er nog steeds allemaal stukken afbrokkelen.
Is er dan iets mis aan het beslag of heeft hij echt gewoon zwakke hoeven?

regientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 14:08

wij hebben de pony;s met sneeuw buiten lopen! snachts zetten we ze wel altijd op stal! paard kan niet, krijgt door de ijzers ook van die brokken onder zijn ijzerrs

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 15:23

Meestal niet. Lachen

Bella

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 18:51

Vales schreef:
We hebben het 1 maand zonder ijzers geprobeerd, toen mocht hij vervolgens 2 maanden niets doen omdat zijn hoeveen veelste kort waren en het aan moest groeien. Het zag er ook echt niet uit allemaal stukken uit de hoefwand. Hij heeft er soms zelfs last van als hij hoefijzers heeft dat er nog steeds allemaal stukken afbrokkelen.
Is er dan iets mis aan het beslag of heeft hij echt gewoon zwakke hoeven?

Een hoef waarbij de hoefgroei verstoord is, is niet zo eventjes in 1 maand weer in orde (bij het paard waar ik over sprak, die heeft van november tot februari zonder gestaan en toen begon je verschil te merken, hierbij liep hij 24/7 in het land en werd ca. 4 keer per week gereden, waarvan minimaal 2 keer per week in het bos/over de weg). Hoefijzers blokkeren de doorbloeding en daardoor vertraagd de hoefgroei, de hoef krijgt te weinig bloed en daardoor te weinig voedingsstoffen, verstikt/droogt uit/gaat brokkelen. Verder kan een hoef ook brokkelen bij tekort aan water (voedingsstoffen) op de hoef.

Wat naar horens ook echt goed schijnt te werken en de hoefconditie verbeterd en hoefgroei voorspoedigd is manenvet (ja echt waar), doordat dit een lichaamseigen stof is wordt de hoef niet afgesloten van vocht.

Flabbergast

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 22:42

De vorige keer dat ik de ijzers af had stond ik in de kliniek met een vette kneuzing, dat doen we dus niet weer.
Ik denk dat ik het vet-verhaaltje maar ga proberen.. We zien het wel, en anders die paar dagen sneeuw red ik het wel met wandelen hoor Ja

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 22:49

Ik kan niet wachten tot het gaat sneeuwen Clown Vind sneeuw zo geweldig.
Heb al hele plannen dat m'n shet voor de slee gaat Haha!

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 22:58

Lenneke_ schreef:
Ik kan niet wachten tot het gaat sneeuwen Clown Vind sneeuw zo geweldig.
Heb al hele plannen dat m'n shet voor de slee gaat Haha!

Mijn shet gaat elke keer als er sneeuw is voor de slee!!!
Wij hebben zo'n ouderwetse houten slee die je eigenlijk aan een touw trekt zeg maar. Daar heeft mijn wader oude ski's onder geschroefd zodat het zaakje beter glijdt...
Wij wonen aan een doodlopende weg, als enige dus als het sneeuwt is dat hele pad 1 mooie piste!!!
Zo gaaf!!!
Mijn grote paard heeft helaas ijzers, heb het uitgebreid geprobeerd, maar door toch vaak rijden op de weg en zachte hoeven slijten ze echt te hard!!! Maar als die ijsklompen heeft als ze uit de weg komt, gaat daar de fohn even op en het smelt zo weg.
Als ik buiten ga rijden met een dikke laag sneeuw, doe ik stiften in en neem ik een stevige krabber mee om ijs weg te bikken als dat er aan blijft zitten...

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 22:59

Ik wilde vorig jaar Anouar voor de slee zetten. Maar dat mocht niet van m'n moeder Clown
Met de shet mag het wel, want die is beleerd

Vales

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-06 07:30

Ik wou het met mijn tink ook proberen Tong uitsteken die heeft voor de kar gelopen, alleen a) nou valt er bij ons meestal weinig sneeuw, b) hebben me ouders de slee weg gedaan dus c) wordt het een beetje lastig Tong uitsteken