Lekker flauw sorry!!
Maarre... ik vind het nu helemaal nog niet koud hoor. Als het nodig is was ik mijn paard buiten, met koud/lauw water. Eerst met koud nat maken dan met lauw spons en shampoo in wrijven en met koud sop eraf en dan nog twee emmertjes lauw erover en gauw droogtrekken met zweetmes.
Wel een plekje uit de wind en dan daarna lekker op stal met fleece of wollen deken op en desnoods nog een keer verwisselen voor een droge fleece of wol en als ze droog zijn de normale deken (nu nog 200 grs waterdicht als het echt koud wordt dan gaat er een 100 of 200 grs extra onder) weer op. Wel let ik er erg op dat de staldeuren goed worden gesloten zodat ze niet op de tocht staan.
Wassen doe ik niet zo heel veel, maar wel heel regelmatig even afspuiten of lauw afsponzen met een scheutje cole's of vetrolin voor de spiertjes of met hunter tea trea lotion. Vind ik fijner dan ze nat van het zweet weg te zetten en dat dan alles lekker gaat kriebelen en jeuken als ze opdrogen. Als ik ze al bezweet wegzet zonder af te sponzen dan doe ik met dekens wisselen als ze droog zijn altijd goed borstelen met harde borstel zodat het opgedroogde zweet eraf komt.
Staarten en benen was ik zo vaak als het nodig is (mok of als ze heel vies zijn) regelmatig was ik ook de staartwortel mee met tea tree of zwavel/teershampoo.
Droogshampoos en doekjes met lotion e.d. zou ik zelf niet op grote schaal gaan toepassen voor een paard wat eigenlijk zo vies is dat hij door de "wasstraat" moet. Je gaat naar mijn mening dan meer rommelen met PH e.d. dat hij/zij juist meer jeuk en last gaat krijgen dan vies laten en flink borstelen of toch gewoon wassen...... juist met WATER en ZEEP
Met andere woorden op een dag als vandaag zocht ik een plekje uit de wind, droge dekens klaarleggen en lekker soppen! Die lotiondoekjes zijn wel superhandig om een schoon paard van de laatste stofjes af te helpen en te voorzien van blingbling glimlaagje maar dat doe ik dan eigenlijk weer liever met een dot echte schapewol.Succes!!