Hoe wassen jullie je paard in de herfst of in de winter?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Marijke

Re: Hoe wassen jullie je paard in de herfst of in de winter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 11:01

Ook met water en zeep Clown Haha!

Lekker flauw sorry!!

Maarre... ik vind het nu helemaal nog niet koud hoor. Als het nodig is was ik mijn paard buiten, met koud/lauw water. Eerst met koud nat maken dan met lauw spons en shampoo in wrijven en met koud sop eraf en dan nog twee emmertjes lauw erover en gauw droogtrekken met zweetmes.

Wel een plekje uit de wind en dan daarna lekker op stal met fleece of wollen deken op en desnoods nog een keer verwisselen voor een droge fleece of wol en als ze droog zijn de normale deken (nu nog 200 grs waterdicht als het echt koud wordt dan gaat er een 100 of 200 grs extra onder) weer op. Wel let ik er erg op dat de staldeuren goed worden gesloten zodat ze niet op de tocht staan.

Wassen doe ik niet zo heel veel, maar wel heel regelmatig even afspuiten of lauw afsponzen met een scheutje cole's of vetrolin voor de spiertjes of met hunter tea trea lotion. Vind ik fijner dan ze nat van het zweet weg te zetten en dat dan alles lekker gaat kriebelen en jeuken als ze opdrogen. Als ik ze al bezweet wegzet zonder af te sponzen dan doe ik met dekens wisselen als ze droog zijn altijd goed borstelen met harde borstel zodat het opgedroogde zweet eraf komt.

Staarten en benen was ik zo vaak als het nodig is (mok of als ze heel vies zijn) regelmatig was ik ook de staartwortel mee met tea tree of zwavel/teershampoo.

Droogshampoos en doekjes met lotion e.d. zou ik zelf niet op grote schaal gaan toepassen voor een paard wat eigenlijk zo vies is dat hij door de "wasstraat" moet. Je gaat naar mijn mening dan meer rommelen met PH e.d. dat hij/zij juist meer jeuk en last gaat krijgen dan vies laten en flink borstelen of toch gewoon wassen...... juist met WATER en ZEEP Cool Haha! Knipoog Clown Met andere woorden op een dag als vandaag zocht ik een plekje uit de wind, droge dekens klaarleggen en lekker soppen! Die lotiondoekjes zijn wel superhandig om een schoon paard van de laatste stofjes af te helpen en te voorzien van blingbling glimlaagje maar dat doe ik dan eigenlijk weer liever met een dot echte schapewol.

Succes!!

bassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 19:38

ik was ze gewoon niet Knipoog

FrankavdT

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 21:24

Wij hebben een wasplaats, met warm en koud water. In de winter spuit ik ze alleen af als ze flink hebben gewerkt en heel erg bezweet zijn. Verder de dag voordat we op wedstrijd gaan. De staart was ik sowieso altijd voor een wedstrijd.

Verder krijgen ze elke dag een poetsbeurt voordat ze gereden worden, dus heel erg vies zijn ze nooit.

San

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 00:03

Niet. Gewoon maar een beetje extra poetsen. Ik spuit wel eens de benen af bij zware belasting in de winter of was de staart voor belangrijke gelegenheden, maar voor de rest doe ik 's winters niet aan wassen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 13:31

VSW --> SV.

HinkevdW

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 19:30

mijn donkere schimmel (die nu steeds witter word) krijgt een deken op en dan hoef ik voor wedstrijden alleen maar zijn staart en benen te wassen.
gewoon met koud water afspoelen en dan met lauw warm water en zilvershampoo wassen en dan hopen dat hij de volgende morgen nog een beetje toonbaar is Bloos

lianne14

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 21:00

ik was hem echt niet in de winter of herfst of wat dan ook, sowieso was ik mijn ezels nooit.. onzin, in de natuur in het wild worden ze toch ook vies.. Alleen als ik op wedstrijd zou moeten bijv. Ze gaan echt niet dood als ze vies zijn hoor Haha! Haha! Haha!

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 22:08

Gewoon niet... Tong uitsteken

SONY

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 22:11

Op stal met lauw water, daarna met handoek droogwrijven en onder solarium. Zo deed ik het vroeger.

Miss_Maya

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 22:14

Tja bij m'n vroegere verzorgpaarden gingen we in de winter ook op keuring en moestel ze wel gewassen worden , buiten ...

We maakten ze nat , zeepte ze in zo snel als je kon maar toch goed , en dan afspoelen , de stal in , droogmaken en deken op ! Als ze droog was kreeg ze t andere deken op .

Miss_Maya

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 22:15

Ik doe het alleen niet met m'n eigen pony Lachen
(Ga trouwens ook niet naar de keuring)

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 22:25

Gewoon buiten en met koud water, heb niks anders.
Gaat ze niet dood aan hoor ze is nooit verkouden of wat dan ook.

ACSM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 07:49

Ik heb een haflinger en het is echt een varken, wassen moet dus wel voor een wedstrijd... De staart en benen doe ik met koud water en zijn manen met emmertjes (water koken en mengen met koud water) warm water.

Durante

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 07:54

Ik was m'n haflinger in de winter nooit...
Ik doe toch niet aan wedstrijden e.d.
Maar in de winter word ze bijna niet zo vies als ze in de zomer is..
Haar staart en manen was ik nog wel 's,omdat die er wel gauw grauw uitzien...

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 07:56

Ik beschik nu over een spoelplaats met redelijk warm water, dus lekker wassen in de winter Haha!

sbdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 13:15

die van mij was ik niet in de winter, hooguit de staart of benen een paar keer.
Ze staat 24/7 buiten dus ik vind het dan niet verantwoord om te wassen.

Kelly0708

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 17:39

ik was ze niet.mijn ene paard is panisch voor water.(behalve voor te drinken)en die andere 2 zijn met pensioen.dus laat ik lekker lopen

Jessica15

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 18:06

ik kan mijn paard ook niet wassen omdat ik open stallen heb en buiten is het veel te koud ik maak haar altijd met een poetsblok zo schoon mogenlijk en als het een keer warm is lekker het zonnetje er bij dan was ik haar maar overgens was ik haar niet in de winter

Suus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 18:09

Ik was mijn paard niet in de herfst of winter... Knipoog

Tango40

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 19:42

Ik heb ook een bruine, wij hebben wel een spuitplaats met solarium ( die ik niet altijd gebruik hoor)
Ik spuit hem eigenlijk altijd na het werk af, of met zweet of met blubber ( ja nederland he?? Clown )
Maar hij staat wel in een buitenstal, ik leg hem altijd twee dikke wollen deken op en zorg dat de buitenstallen goed dicht zijn zodat het niet tocht.

Je hebt geen geisoleerde stallen maar opzich als het niet tocht en je doe een deken op voor de warmte zou het goed genoeg moeten zijn. Alleen zou ik niet zo snel afspuiten met koud water.

Taron

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 19:57

ik was niet meer, omdat we buitenboxen hebben en verder gaan overdekte ruimte of warm water. dus spuit ik alleen dr benen af tot bovenaan als ze vies zijn Lachen nu wordt ze geschoren dus is ze wat makkelijke schoon te houden, alleen dr 'witte' manen (tsjaa haffies he! )