Help... Half geschoren paard

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

CK88

Re: Help... Half geschoren paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 23:15

Ik werk op een handelstal en scheer al jaren elke winter echt ontelbaar veel paarden heel vaak zonder praam en sedatie, ik heb veel geduld, als ze 5x gaan hangen zijn de het gevoel op bv hun binnenbeen wel een keer gewend, en zijn ze braaf Bloos ik scheer ook heel voorzichtig, op de gevoelige plekjes raak het het paard maar minimaal aan, zondat ik absoluut geen bang paard krijg doordat ik per ongeluk met een hoekje zijn huid te hard raak.

Bij de oren gebruik ik bijna altijd een praam, ik kan echt niet tegen wollige oortjes, en de oortjes blijven toch een beetje eng.

Ik heb *afkloppen* gelukkig ontzettend weinig paard gehad met losse achterbenen, wel veel paarden die de voorbenen veel erger vinden als de achterbenen.

En ik houd altijd contact met 1 hand op de achterhand, dan voel ik precies welke spier ze aan spannen voordat ze eventueel slaan, en ALS ze een keer trappen, trap ik 3x zo hard terug, dan is het wel vaak afgelopen, dit doe ik uiteraard niet met bange paarden, ookal ben ik 4 uur met een bang paard bezig, het ZAL me lukken *LOL*

Tip, koop een opscheermachine, en houd zijn beentjes en oortjes gewoon bij, is veel mooier en het paard gaan het scheren super normaal vinden Ja
Maar wat heb jij geluk gehad meid, hij had je been wel doormidden kunnen trappen

Helma_Amber

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-06 17:53

Het probleem van de 'losse benen' zat niet in het scheren van de benen zelf. Hij gaf aan dat ie het niet fijn vond maar begon niet direct met slaan. Hij sloeg pas toen in een baan naar voren ging scheren. Dit was aan de zijkant van de buik en hij sloeg toen ik ongeveer over de singelplek heen ging. Er zat ook geen huid tussen of niks.

Verder was hij aldoor erg braaf en hij vond het zelfs lekker toen ik op zn kont bezig was. Ik had dus totaal niet zoiets verwacht, omdat hij gewoon erg braaf was. Het was gewoon heel vreemd, het kwam uit het niets en dat is gewoon de reactie van een paard. Zo reageert een paard nu eenmaal en daar veranderen wij als mens niks aan.

Hetgeen waardoor ik mij de tweede dag erg veilig voelde waren de strobalen, als die ertussen staan kan hij je gewoon niet raken en dat is erg geruststellend.
Zn oren scheer ik nooit want dat vind ie vreselijk. Zn benen doe ik weleens met een tondeuse en dat vind ie op zich nooit zo erg. Maar meestal werk ik de benen bij met een schaar. Vind ik veel makkelijker.

Op mijn been zit nog steeds een verdikking in de vorm van een hoef, deze blijft denk ik voor altijd zitten. Een mooi souveniertje Haha!

eilander

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 15:29

Mijn ervaring is dat die tranqui gel ook averechts kan werken net als een praam.
Een aantal jaren teug hadden we een merrie van Zelhem ,die echt explodeerde uit het niets.Juist als ze gesedaleert was.
het was zo erg dat ze begon te grommen.
Haar oren en nek waren ook echt niet meer te doen.Ze ging voor de keuring naar een professional maar zelfs die zij dat ze levensgevaarlijk was en durfde het niet meer aan.
Het kan ook zijn dat de messen bot zijn.Dan begint het apparaat ahw te epileren ipv scheren.Je weet zelf wel hoe dat voelt en wat je eigen reacties zijn.

Helma_Amber

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-06 16:49

Wow dan was die merrie wel heel erg boos ja. Ik heb ook wel eens een paard horen 'grommen' en dat hoort best wel eng.
Mijn messen waren net nieuw, dus dat kon het probleem niet zijn.

Didtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 18:00

ik heb vorig jaar missouri geschoren paard van een kennis
en die was wel braaf op 1 8terbeen na dus die hebben we er ook niet goed meer uit gekregen
maar wel de buitenkant maar niet meer de binnen kant
die zijn we begonnen zonder iets en later een praam opgedaan

we zullen zien hoe hij het dit jaar doet

nou didtje {splendidartwork} heb ik 2 jaar geleden geschoren toen nog met sealin
en nu dit jaar pas weer met een halve tranqigel en bij de benen begonnen
en daar van opgewerkt doe allen nooit het hooft
en ja biby moet zondag er aan geloven dat zal haar 1e keer zijn

wel vervelend van jou benen en knie en vinger
en ja wat ook al gezegt werd met een kleine tondeuse de benen bijhouden dan wenenze der aan
al doe ik dat wel met de grote ja kitelig zijn ze met die wel en met een kleine niet

ik wens jou suc6 en sterkte

Helma_Amber

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-07 11:05

Dit jaar scheer ik hem niet, ik houdt hem wel goed in de dekens, want ik heb er geen zin in dit jaar Knipoog