Moet een jaarling ook een deken op?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

GeneralFlynn

Re: Moet een jaarling ook een deken op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 08:19

Ik geef geen brok bij.
Veulen staat buiten en krijgt van de boer kuilgras en mais bijgevoerd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 08:23

En de volgende vraag.....

Ik zou wel veulenbrok, of anders Pavo podo suply voor de nodige vitamine geven.
Je paard is in de groei dus mag niets te kort komen.

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 08:24

Ik vergeet erbij te vertellen dat mijn veulen nog bij moeders staat,en ook nog drinkt.
Zodra dat over is ga ik gaar veulenbrok geven. Pling

Risje80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-06 08:52

Ik denk dat ik ze dan ook brokken ga bijvoeren. Nu krijgt ze alleen hooi. Ik vond dat ook al weinig voor een opgroeiend paard. Er bestaat dus wel een veulenbrok. Ik had het gevraagt bij de boerenbond, die hadden dat niet dus heb ik de basisbrok meegenomen. Mijn paardje is nu 1 jaar en 3 maanden, kan ze dan met een basisbrok af?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 08:56

ik zou ook voor veulenbrok gaan ......... een paard in de groei heeft heel veel vitamines enzo nodig. In het wintergras zit bijna geen voedingsstoffen, en in hooi alleen niet genoeg Haha!

Risje80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-06 09:00

Dus toch nog een veulenbrok? Vanaf welke leeftijd mogen ze ongeveer een basisbrok hebben?
Waar kan ik de veulenbrok krijgen?

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 09:02

Veulenbrok kun je gewoon bij de veevoerhandel of misschien de Welkoop krijgen. Odin heeft het eerste jaar veulenbrok gehad en krijgt nu gewoon brok en muesli.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 09:10

Ik dacht dat jij alles vooraf gevraagd had?
Je hebt 'm een half jaar en dit is vraag 4
En niet ff kleine vraagjes, maar mega belangrijke vragen.
Dit is niet om je aan te vallen, helemaal niet.
Maar snap jij dat ik dat raar vind?

Ik zou je paard dus veulen brok voeren.
Geen basis brok.

Verschillende merken hebben veulenbrok.
Verschillende merken raden aan dit tot de 2 jr te voeren.

Of zoals eerder gezegt, een bijvoeding voor paarden in de groei, zoals pavo podo

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 09:17

Daar heb ik een afwijkende mening over Haha!
Volgens mij kan een veulen ook heel best op basisbrok groot worden.
In het wild krijgt een veulen ook niks anders als een volwassen paard, en die worden ook gewoon groot.
Al die snufjes is volgens mij toch voor een groot deel commercieel.
Odin gaat nu ook gewoon basisbrok krijgen en ik heb al hele jaargangen veulens het daar prima op zien doen.

Risje80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-06 09:17

Hoe kom jij er bij dat ik alles al vooraf gevraagt zou hebben, runningkawa? Dat heb ik nergens vermeld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 09:18

In het wil hebben ze kruidjes en grasjes wat hier niet in het hooi en gras zit billy Lachen

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 09:22

Nee, dat klopt, maar wat isde toegevoegde waarde van veulenbrok?
Bij honden is bekend dat ze te snel groeien op puppybrok, en dardoor groeipijnen krijgen en schade aan botten en gewrichten.
Ik ben wel benieuwd of er een relatie is tussen veulenbrok en OCD bijvoorbeeld. Haha!
Odin heeft 1 emmer Podo bij gehad in het eerste jaar en 1 zak veuelnbrok, waarvan hij een beetje kreeg naast de basisbrok in de opfok, en daar zal hij het mee moeten doen. Hij staat nu fulltime in de wei knap te zijn, maar als hij straks naar binnen komt in de opfok, dan krijgt hij gewoon basisbrok en onbeperkt kuil Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 09:24

Risje80 schreef:
Hoe kom jij er bij dat ik alles al vooraf gevraagt zou hebben, runningkawa? Dat heb ik nergens vermeld.

Risje80 schreef:
Ik vraag liever iets na voordat ik het doe.

Waarop ik antwoorde, dat als je eerst iets navraagt, je dat doet voordat je een paard koopt.
Niet erst een paard koopt en dan pas gaat vragen.
Tenminste niet over basis dingen zoals nu steeds.

Verder meld je 100 keer dat je ervaring hebt met paarden.
Maar waarom dan 101 vragen over hoe je een paard moet verzorgen.
Dat weet je toch wel na 16 jaar?

Edit, lees dit niet als aanval, zoals steeds.
Maar het is iets wat me gewoon opvalt en wat ik raar vind.
shoot me Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 09:26

Van honden weet ik niets, althans niet genoeg voor discussie

Maar ik neem liever het zekere voor het onzekere en geef ze graag de vitamientjes die ze nodig hebben.
Toen Zanda vorig jaar in het land stond vond ik hem maar wat ruw in de haren zitten (in juli)
Ben toen pavo bij gaan geven en binnen 2 weken een grote glans.
Hij kwam dus zeker wat te kort met alleen maar gras.

En dat zag ik dus ook met een paar jonkies die dit jaar bij me liepen op het land.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 09:28

Ik geef Odin wel muesli bij, en ik moet zeggen dat je, zeker toen het gras schraal was, wel verschil zag met de veulens die dat niet kregen, maar ik geloof nooit dat hij er nog beter uitgezien had met veulenbrok ipv muesli. Hij krijgt ook maar een paar handjes, puur voor de vitaminen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 09:31

Dan geef ik op dat moment gewoon ff liever wat er voor gemaakt is.
Ik geef overigens ook geen kilo's, dat vind ik dan ook vaak weer overdreven.
Maar alleen basis, vind ik wel erg basis.
En ik denk dat er in muesli wel meer variatie zit dan in basis brok, of heb ik dat mis?

Risje80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-06 09:32

Die ponies die ik verzorgt heb, zijn whelsjes en haflingers, van dat soort types. Die stonden s`winters altijd op stal, ik heb ne nog nooit heoven te bemoeien met het voeren, dat werd gedaan. Op de pensionstal waar ze nu staat, worden de paarden de een stal binnen hebben gevoerd met brokken, die paarden die buiten staan, krijgen alleen maar hooi gevoerd. Dus inprincipe wordt het voeren hier ook geregeld. Alleen vond ik dat voor een opgroeiend paard wat weinig, vandaar dat ik het navraag. Ik wil mijn paardje niet op stal gaan doen, dus zal ik haar dan zelf bij moeten gaan voeren met brokken.

Jammer dat ze bij ons bij de welkoop geen Pavo verkopen, ik zal hier eens verder informeren waar dat wel te verkrijgen is.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 09:35

Muesli heeft dezelfde gehaltes ongeveer als basisbrok, het is alleen niet gemalen en geperst.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 09:36

Citaat:
Bij honden is bekend dat ze te snel groeien op puppybrok, en dardoor groeipijnen krijgen en schade aan botten en gewrichten.
Ik ben wel benieuwd of er een relatie is tussen veulenbrok en OCD bijvoorbeeld.

Die relatie is er, maar dan wel in positieve zin.
Een veulenbrok is juist bedoelt om een juiste (verhoudig in) voorziening te leveren in energie (= groei) en bouwstoffen (=eiwit (ja, dat is heel hard nodig voor een veulen) en mineralen. Daardoor geef je je veulen de optimale omstandigheden om zo 'degelijk' mogelijk op te groeien.

Als je veulen genoeg energie haalt uit het ruwvoer kun je altijd nog uitwijken naar podosupply.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 09:38

Ligt toch aan welke muesli je hebt en welke basis brok.
Maar alleen hooi, zoals er op de stal gevoerd word bij TS, zou ik echt nooit doen. En voor die paar euro per zak meer, ach, laat ik dan betalen aan reclame/hype, als ik daarmee het idee heb om alles gedaan te hebben om OCD tegen te gaan, vind ik dat ook weer wat waard Lachen
Al denk ik zelf niet dat het een hype is, maar dat er gewoon echte belangrijke groeistoffen inzitten.

Risje80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-06 09:49

Ik heb onze honden (berner sennen) het eerste jaar ook goed gevoerd, met een wat duurdere brok. Ik betaal liever nu iets meer dan dat ik straks de dierenarts veel over de vloer heb. Onze honden zijn perfect gezond en hebben nooit iets. Nu krijgen ze het eigen merk van de welkoop. Ik wil mijn paardje nu ook een goede voeding geven. Paarden zijn nou eenmaal duur, (dat wist ik van te voren) dus inderdaad zal ik ook wat meer willen betalen voor goede voeding.
Hooi is dus wat ik al dacht te weinig voor haar. Paarden moeten zich warm houden door middel van voer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 09:52

Warm houden doen ze wel door het hooi.
Je ziet op stallen wel eens erg veel brok geveord worden en relatief weinig ruwvoer.
Dat vind ik dan weer verkerd.
Een paard is gewend in de natuur ruwvoer te eten, niet makkelijke snelle brokjes.

Op ruwvoer moeten de darmen flink werken omdat te verteren (daarom hebbenz e ook zoveel darm) en dat verwerken geeft warmte af.

Alexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 09:57

niets hoeft een deken op, dat doen mensen alleen maar om de vacht kort te houden of als ze scheren dat je paard niet bevriest Clown Een jaarling sloopt zo'n deken denk ik toch en het is heelmaal niet nodig, die krijgt gewoon een lekkere vacht Knipoog

Alexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 10:00

Toen ik Manga nog had, en ze gespeent werd, 8 maanden, moest ze ook veulenbrokjes, maar dat vindt ze dus echt echt echt niet lekker! Dat at ze gewoon niet, Muslie al iets meer, maar je moet maar gewoon kijken hoor.

Saskiia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 10:09

Het ligt er natuurlijk aan wat voor ras het is en of het een dikke wintervacht heeft. Als je paardje eeen dikke wintervacht heeft hoeft het natuurlijk niet. Als die neit zo goed tegen de kou kan zou ik hem wel een deken opleggen. Knipoog