maar wel als je geen drukplekken in de haren maakt van een zadel of je kont

De haren kunnen zo echt hun werk niet doen.
Dus heel anders dan het natuurlijk rond rennen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Ludora schreef:De een kiest voor het een de ander voor het ander. Einde verhaal toch. Ik heb nog nooit een paard zien overlijden van een deken of scheren. In beide gevallen doet iedereen denk ik gewoon wat het beste is voor het dier, met alle liefde en kennis die je in huis hebt. (ik heb het dus even over mensen die hun paard dus verzorgen en niet over de onverzorgde dieren)
Elke86 schreef:Misschien wel antropomorfisme, maar toch is het vergelijkbaar. Het is niet omdat het een dier is dat hij daarom anders kan reageren hierop. Nat bezweet = mogelijk kou vatten. Dat is nu gewoon eenmaal een medisch iets dat bewezen is.
Nadya schreef:Volgens mij ging het om het feit dat je je paard het hele jaar door buiten houdt en of je dat met of zonder deken doet. Ik word een beetje moe van de reacties van sommige mensen, op het feit dat ik mijn pony het hele jaar buiten laat staan zonder deken. Alsof hij dat niet zal trekken.
Nogmaals, ik rij nog niet op mijn pony, hij is nog niet ingereden. Ik zal hem ook nooit nat in het land zetten, dan stap ik hem lang uit. En ja, daar maak ik tijd voor, anders was ik nooit aan een pony begonnen. Daar moet je tijd voor vrij maken en geloof me, met een kind en studie erbij is dat niet makkelijk, maar ik doe het wel.
En als je wel een zweetdeken opdoet, omdat je geen tijd hebt om uit te stappen, prima. Mij hoor je daar niet over. Het gaat me meer om dat mensen zo moeilijk doen over paarden in het land in de winter. Ik zou zeggen, kom eens kijken hoe goed mijn pony erbij staat op dat land.
Citaat:IR111: Dat paarden kunnen zweten is niet zo vanzelfsprekend: De meeste dieren kunnen niet zweten! (honden, katten, konijnen, etc.) Het paard is blijkbaar speciaal geëvolueerd om te kunnen zweten en het is dan ook tamelijk merkwaardig om te veronderstellen dat hij daar niet tegen zou
kunnen!
Citaat:Arabesk: Paarden kunnen echt meer hebben dan wij denken. Ze zijn tenslotte gebouwd om te overleven op de steppe en toendra. Daar is het echt veel heftiger dan hier in ons landje met een matig zeeklimaat hoor.
Citaat:Arabesk een aantal jaar geleden was het wel toen ineens -10 met een straffe windkracht 6 erbij waardoor het aanvoelde als -20. Tsja als zoiets voorspeld wordt haalt iedereen zijn paard wel binnen denk ik.
En hier heb jij een heel goed punt volgens mij...Citaat:RK:... niet zo gek, want door het zadel kunnen de haren hun werking van zweet naar buiten werken helemaal niet goed doen.
Sees schreef:Citaat:IR111: Dat paarden kunnen zweten is niet zo vanzelfsprekend: De meeste dieren kunnen niet zweten! (honden, katten, konijnen, etc.) Het paard is blijkbaar speciaal geëvolueerd om te kunnen zweten en het is dan ook tamelijk merkwaardig om te veronderstellen dat hij daar niet tegen zou
kunnen!
Dit is niet waar, katten en honden kunnen wel degelijk zweten! Niet op dezelfde manier als wij mensen maar honden hijgen om op die manier warmte kwijt te raken via hun tong. Ook katten 'zweten' op die manier, daarbij kunnen katten zelfs zweetvoetjes krijgen in hevige stresssituaties.
Cassidy schreef:Ik denk dat ze in het wild weleens een sprintje trekken, maar zelden zo lang achter elkaar rennen dat ze er nat van worden, of ze moeten echt achterna gezeten worden, en hoe vaak gebeurd dat in het wild? Hoeveel grote roofdieren (de mens even uitgesloten) zijn er nog die een paard echt naar het leven kunnen staan? Zou er een reden voor zijn waarom de mens tegenwoordig in moet grijpen omdat vooral in Amerika de Mustangkuddes te groot worden?