deken-loos

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: deken-loos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 10:30

Dat ben ik met je eens

maar wel als je geen drukplekken in de haren maakt van een zadel of je kont Haha!

De haren kunnen zo echt hun werk niet doen.
Dus heel anders dan het natuurlijk rond rennen Lachen

Elke86

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 10:32

Misschien wel antropomorfisme, maar toch is het vergelijkbaar. Het is niet omdat het een dier is dat hij daarom anders kan reageren hierop. Nat bezweet = mogelijk kou vatten. Dat is nu gewoon eenmaal een medisch iets dat bewezen is Nagelbijten / Gniffelen .

Ludora

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 10:35

Mijn paard staat met deken, en wordt geschoren. Dat het mss niet het aller natuurlijkste is ben ik het mee eens. Maar ik kies er wel bewust voor.

De een kiest voor het een de ander voor het ander. Einde verhaal toch. Ik heb nog nooit een paard zien overlijden van een deken of scheren. In beide gevallen doet iedereen denk ik gewoon wat het beste is voor het dier, met alle liefde en kennis die je in huis hebt. (ik heb het dus even over mensen die hun paard dus verzorgen en niet over de onverzorgde dieren)

Elke86

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 10:37

Ludora schreef:
De een kiest voor het een de ander voor het ander. Einde verhaal toch. Ik heb nog nooit een paard zien overlijden van een deken of scheren. In beide gevallen doet iedereen denk ik gewoon wat het beste is voor het dier, met alle liefde en kennis die je in huis hebt. (ik heb het dus even over mensen die hun paard dus verzorgen en niet over de onverzorgde dieren)

Hier ben ik het volledig mee eens.
Het hangt toch echt af van wat je doel is bij het rijden. Wedstrijdruiters hebben een paard nodig met een dunne vacht en mensen die gewoon recreatief willen rijden hebben dat niet echt nodig. Ieder zijn persoonlijk keuze dus.

Anoniem

Daar sluit ik me ook helemaal bij aan Ja

Twiggy2008

Volgens mij ging het om het feit dat je je paard het hele jaar door buiten houdt en of je dat met of zonder deken doet. Ik word een beetje moe van de reacties van sommige mensen, op het feit dat ik mijn pony het hele jaar buiten laat staan zonder deken. Alsof hij dat niet zal trekken.

Nogmaals, ik rij nog niet op mijn pony, hij is nog niet ingereden. Ik zal hem ook nooit nat in het land zetten, dan stap ik hem lang uit. En ja, daar maak ik tijd voor, anders was ik nooit aan een pony begonnen. Daar moet je tijd voor vrij maken en geloof me, met een kind en studie erbij is dat niet makkelijk, maar ik doe het wel.

En als je wel een zweetdeken opdoet, omdat je geen tijd hebt om uit te stappen, prima. Mij hoor je daar niet over. Het gaat me meer om dat mensen zo moeilijk doen over paarden in het land in de winter. Ik zou zeggen, kom eens kijken hoe goed mijn pony erbij staat op dat land.

En Arabesk, hahaha, tja, vroeger liepen er lang niet zoveel paarden met dekens rond inderdaad. Dat had je toen helemaal niet en daar hoorde je niemand over.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 10:39

Wie van diegene die hier een deken oplegt doet er moeilijk over dat mensen hun paard 24/7 buiten hebben staan?

En mijn vroegah gaat al ruim 20 jaar terug, mar toen ook al dekens.
Van die rot jute dekens.
wat een luxe toen er kanvas kwam Tong uitsteken

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 10:41

Oh, ik lees net bovenstaande reacties en ook daar sluit ik me bij aan. Het is maar wat je met je paard doet, ja, daar zit wel wat in. Maar ga niet roepen dat je een paard niet natuurlijk kan houden, want je kan er zeker heel dicht bij in de buurt komen, als je een beetje je best doet......

Ludora

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 10:42

Mijn paard is in de kudde op gegroeit !! Dus ook 24/7 buiten, geen dek ed. Maar toen reed ik nog niet. Nu rijd ik wedstrijden en train ik veel, dan is het een ander verhaal qua dekens. Maar naar buiten moet ie van mij zo veel mogelijk. En dat is toch gemiddeld een uurtje of 8 per dag !!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 10:44

Ondanks dat ik altijd fanatiek heb getraind met verschillende paarden.
En daarbij bij het ene paard dekens oplegde, de ander zelfs schoor, heb ik het idee dat ze ook paard waren.

Want ze stonden de hele dag buiten in een groep met andere paarden.
Wel met een deken.

Maar zo konden de paarden paard zijn en ik ook lekker rijden.
Dat lijkt mij prima.

Ik heb hier nu ook een 2 jarige staan
Staat 24/7 buiten zonder deken.
Komt binnenkort wel snachts op stal, maar geen deken.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 11:33

Of je wel of geen dekens gebruikt, is ieder voor zich natuurlijk. Ik gebruik alleen een zweetdekentje en daarna ga ze weer lekker de wei in. Maar het scheelt zeker dat ik in de winter niet zo intensief rijd. Ik heb alleen een buitenbak tot mijn beschikking en die veranderd snel in een modderpoel. Dus in mijn geval vind ik een deken niet lonen.

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 11:49

Elke86 schreef:
Misschien wel antropomorfisme, maar toch is het vergelijkbaar. Het is niet omdat het een dier is dat hij daarom anders kan reageren hierop. Nat bezweet = mogelijk kou vatten. Dat is nu gewoon eenmaal een medisch iets dat bewezen is Nagelbijten / Gniffelen .

heb je toevallig een vacht? Vork

roylinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 11:50

ja ik ben het er apsolut niet mee eens.
maar toch doe ik mijn paard n dek op, het word anders zo'n teddy.
Dat is wel natuurlijk, maar toch niet prakties.
Dus mijn beertje word waarschijnlijk weer geschoren, en krijgt dan uiteraart een dek op.

wilde paarden sporten niet zo hard als mijn paardje Clown

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 17:05

de enige paarden die hier echt topsport leveren zijn de wilde paarden Knipoog

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 17:44

Nadya schreef:
Volgens mij ging het om het feit dat je je paard het hele jaar door buiten houdt en of je dat met of zonder deken doet. Ik word een beetje moe van de reacties van sommige mensen, op het feit dat ik mijn pony het hele jaar buiten laat staan zonder deken. Alsof hij dat niet zal trekken.

Nogmaals, ik rij nog niet op mijn pony, hij is nog niet ingereden. Ik zal hem ook nooit nat in het land zetten, dan stap ik hem lang uit. En ja, daar maak ik tijd voor, anders was ik nooit aan een pony begonnen. Daar moet je tijd voor vrij maken en geloof me, met een kind en studie erbij is dat niet makkelijk, maar ik doe het wel.

En als je wel een zweetdeken opdoet, omdat je geen tijd hebt om uit te stappen, prima. Mij hoor je daar niet over. Het gaat me meer om dat mensen zo moeilijk doen over paarden in het land in de winter. Ik zou zeggen, kom eens kijken hoe goed mijn pony erbij staat op dat land.

Ik heb dan wel geen tweebenige, maar wel vierbenige kinderen, en een fulltime baan om ze te kunnen bekostigen. Reken naast die fulltime baan ook nog even de nodige tijd die je tegenwoordig in de file doorbrengt, laten we eens grofweg schatten: 10 tot 15 uur per week(voor 40 km).(Je zou kunnen zeggen dat ik daar bewust voor kies, maar een andere baan zoeken is nog niet zo makkelijk, niet als je er financieel niet op achteruit wilt gaan, want dichterbij en minder verdienen betekend wel meer tijd, maar ook minder geld en dan moet er alsnog een paard weg.... ).
Als ik de oudere merrie rijdt en haar niet scheer, en ik het red om om half acht op haar te zitten (avondeten heb ik dan al overgeslagen) en een uurtje flink rijdt, uitvoerig uitstap, daarna nog met zweetdeken laat staan, ben ik 5 uur verder voordat ze droog is en de andere deken opkan, dan is het dus pakweg een uur of half 1 's nachts? Voordat ik dan ik mijn bed lig is het 1 uur geweest. Ik heb toch mijn 8 uur slaap per nacht nodig anders trek ik het echt niet. Tel er dan nog bij op dat ik twee paarden heb, dus op de tweede pakweg rond een uur of 9 kan zitten, dan wordt het voor de tweede een uur of half twee 's nacht voor dat ik dekens kan wisselen.....

Ik scheer dus, en mijn paarden krijgen een deken op, en staan in de winter op stal, omdat het in de winter in de natte polder echt geen doen is om ze het hele jaar door buiten te hebben. Voor mijn gemak, en voor mijn gezondheid, want als ik het niet meer trek, kan ik ook geen geld meer verdienen om ze te onderhouden.

Oh, en nog wat: Always and never are two words you should always remember never to use...

Aangezien je op dit moment puur theoretisch praat, wil ik je nog wel eens horen als je wel dagelijks op je paard gaat rijden...of was je dat niet van plan?

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 17:57

Zoals Nadya al zei, was de vraag of je je paard zonder deken buiten kunt houden. Het antwoord dat sommigen geven is: ja, als je je paard maar uitstapt.
Eigenlijk komt jouw verhaal neer op: daar heb ik geen tijd voor.

Eigenlijk vraag ik me af of dat uitstappen nodig is. Ik heb een inloopstal maar mijn merrie (kwpn x connemara) stond vorig jaar ook in de flinkste sneeuwbuien gewoon buiten. Ze heeft nooit iets gehad, net als de andere paarden die gewoon buiten (zonder deken) stonden. Ook van andere mensen die dat doen, hoor ik nooit wat.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 17:59

Idd Arno, daar heb ik geen tijd voor. Soms zou ik willen dat ik alle tijd had kunnen sparen die ik tijdens mijn studie overhad, en die nu mooi zou kunnen opmaken...Lips are sealed

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 18:01

En hoe zit het dan met die wilde paarden Clown die rennen vast ook wel eens dat ze beginnen te zweten, gaan ze dan ter plekke dood?

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 18:02

Citaat:
IR111: Dat paarden kunnen zweten is niet zo vanzelfsprekend: De meeste dieren kunnen niet zweten! (honden, katten, konijnen, etc.) Het paard is blijkbaar speciaal geëvolueerd om te kunnen zweten en het is dan ook tamelijk merkwaardig om te veronderstellen dat hij daar niet tegen zou
kunnen!

Dit is niet waar, katten en honden kunnen wel degelijk zweten! Niet op dezelfde manier als wij mensen maar honden hijgen om op die manier warmte kwijt te raken via hun tong. Ook katten 'zweten' op die manier, daarbij kunnen katten zelfs zweetvoetjes krijgen in hevige stresssituaties.

Citaat:
Arabesk: Paarden kunnen echt meer hebben dan wij denken. Ze zijn tenslotte gebouwd om te overleven op de steppe en toendra. Daar is het echt veel heftiger dan hier in ons landje met een matig zeeklimaat hoor.

Ook paarden evolueren. Onze gedomesticeerde paarden zijn niet meer gewend aan het 'echte' wilde leven. Er zijn dieren die nog wel zullen overleven in het wild maar ook een hoop die hopeloos verloren zijn als je ze aan hun lot overlaat...Als je gaat kijken naar het maagdarmstelsel (en dat niet alleen maar ook beenstand, gebit, grootte en ga zo maar door) van onze gedomesticeerde paarden en naar dat van een wild paard, dan zul je minieme verschillen opmerken die toch bijdragen ten gunste van de overlevingskansen van een wild paard.

Citaat:
Arabesk een aantal jaar geleden was het wel toen ineens -10 met een straffe windkracht 6 erbij waardoor het aanvoelde als -20. Tsja als zoiets voorspeld wordt haalt iedereen zijn paard wel binnen denk ik.

Nope, die van ons staan dan nog steeds buiten. Ze komen weliswaar wat eerder naar binnen en ze worden goed gevoerd maar ze gaan echt iedere dag naar buiten. Tijdens die hevige sneeuw van afgelopen jaar, stonden onze paarden gewoon van ± 08.00 tot ± 20.00 buiten, tot hun 'knietjes' in de sneeuw Haha! , overigens mèt deken op... Haha!

Citaat:
RK:... niet zo gek, want door het zadel kunnen de haren hun werking van zweet naar buiten werken helemaal niet goed doen.
En hier heb jij een heel goed punt volgens mij...

Ieder jaar voer ik weer dezelfde disussie met mezelf, wel of geen deken. Tot nog toe heb ik ieder jaar nog gekozen voor een ongevoerde regendeken todat het ongeveer 0 - 5 C° is en dan gaat de dikkere deken er op. Waarom? Onze paarden staan op flinke lappen land zonder beschutting, geen boompje of niks (ja dat is inderdaad erg jammer ja, dat ben ik met jullie eens) en het waait hier, altijd! Dus ook dit jaar gaat er weer een deken op. neemt niet weg dat ik het gekl**i met dekens niet echt weet te waarderen en dat als er een schuilstalletje was, ik de deken af zou doen. Ik heb echter wel eens ergens gelezen dat als je paard nergens kan schuilen, een regendeken als schuilstalletje fungeert.
Laatst bijgewerkt door Sees op 05-10-06 18:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 18:03

Ik denk dat ze in het wild weleens een sprintje trekken, maar zelden zo lang achter elkaar rennen dat ze er nat van worden, of ze moeten echt achterna gezeten worden, en hoe vaak gebeurd dat in het wild? Hoeveel grote roofdieren (de mens even uitgesloten) zijn er nog die een paard echt naar het leven kunnen staan? Zou er een reden voor zijn waarom de mens tegenwoordig in moet grijpen omdat vooral in Amerika de Mustangkuddes te groot worden?

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 18:11

Sees schreef:
Citaat:
IR111: Dat paarden kunnen zweten is niet zo vanzelfsprekend: De meeste dieren kunnen niet zweten! (honden, katten, konijnen, etc.) Het paard is blijkbaar speciaal geëvolueerd om te kunnen zweten en het is dan ook tamelijk merkwaardig om te veronderstellen dat hij daar niet tegen zou
kunnen!

Dit is niet waar, katten en honden kunnen wel degelijk zweten! Niet op dezelfde manier als wij mensen maar honden hijgen om op die manier warmte kwijt te raken via hun tong. Ook katten 'zweten' op die manier, daarbij kunnen katten zelfs zweetvoetjes krijgen in hevige stresssituaties.

Ik denk dat ze op site (waar deze tekst van komt) doelen op zweten over het gehele lichaam waardoor de vacht nat wordt. Dat had duidelijker neergezet kunnen worden.

Cassidy schreef:
Ik denk dat ze in het wild weleens een sprintje trekken, maar zelden zo lang achter elkaar rennen dat ze er nat van worden, of ze moeten echt achterna gezeten worden, en hoe vaak gebeurd dat in het wild? Hoeveel grote roofdieren (de mens even uitgesloten) zijn er nog die een paard echt naar het leven kunnen staan? Zou er een reden voor zijn waarom de mens tegenwoordig in moet grijpen omdat vooral in Amerika de Mustangkuddes te groot worden?

Maar als ze zolang rennen -wat echt wel eens zal gebeuren- zeg je met bovenstaande dan nu dat een paard met een natte vacht (zonder zadel erop) inderdaad geen kou kan vatten? Ik volg je even niet, wat ongetwijfeld aan mij ligt! Haha!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 18:16

Een door de transpiratie nat paard kan zeer zeker kou vatten, alleen beweer ik dat het in het wild bij lange na niet zo vaak voorkomt dat ze echt nat worden, als wij dat bijvoorbeeld doen omdat we ze - dagelijks - aan het werk zetten.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 18:21

Duidelijk! Dankje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 18:42

Als ik ze hier zie rennen en spelen, en rennen gaat echt min. lang voluit.
En dan nog steigeren en klieren. Met gemak een kwartier.
Zie ik er geen 1 zo nat als een paard dat flink aan het werk gezet is.
Het enige wat ik zie is een klam nekje en vocht tussen de billen.
Maar niet zeiknat en al zeker niet onder het zadel. Lachen

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 18:45

tja wij hebben hier een kudde van 8 jonge hengsten staan op een natuurterrein, en die worden wel degelijk bezweet ookal worden die de hele zomer "terrug gegeven aan de natuur" ...

Een gevecht tussen twee hengsten, of het dekken van een merrie zorgt al voor genoeg zweet om volgens jullie flink verkouden te worden... Toch knap dat die wilde paarden zich toch altijd goed weten voort te planten...