Heel de winter dezelfde deken? Bah!

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Farouche

Re: Heel de winter dezelfde deken? Bah!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 16:24

mijn paard krijgt ieder jaar een mooie schone deken, we hebben 2 dekens die ieder jaar wer gereinigt worden. Ze worden omgewisseld als de 1 erg vies is... verder staat ze gewoon met die deken, ze ligt er weinig, en ze heeft ook een speciale 'buitendeken''

Kartouche

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 21:36

Ik heb verschillende dekens in verschillende dikte's en ik wissel ook regelmatig.
En als de dekens heel vies zijn breng ik ze weg om te wassen.
De haren aan de binnenkant haal ik er geregeld af met een rubber klerenborstel.

silverlea

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 16:00

Waarom zou het niet kunnen om heel de winter hetzelfde deken op te leggen ? Ik vind het geen probleem, elk jaar kan je het winterdeken (laten) reinigen. Zomer- en fleecedekens was ik telkens na 2-3 keer te gebruiken.

_Marianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 16:05

Ik gebruik eigenlijk alleen maar een zweetdeken in de winter.. als ze nog erg bezweet is na t uitstappen.. maar die heeft ze dan maar kort op en ziet er dus niet echt vies uit, maar hij stinkt wel na een tijdje, dus dan stop k m in de was.. meestal na 1,5 maand ofzo geloof ik

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 20:35

ach, een paard ligt ook gerust in z'n eigen stront.. en volgensmij valt het ook wel mee dat paarden zelf een paardenlucht smerig vinden ruiken Knipoog

Ik wissel overigens wel met dekens in de winter zoals de meesten doen; dikte van de deken afhankelijk van het weer.
En ze staat ook regelmatig even zonder deken, kan rollen zonder deken etc.
Als ze vies zijn aan de binnenkant worden ze wel schoongemaakt, een vieze deken aan de buitenkant maakt een paard volgensmij niet zo uit.

Als het echt zo smerig/onhygienisch was geweest, denk ik dat een groot deel van de paarden wel met huidproblemen zou staan aan het eind van de winter.

Loes_Joery

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 20:52

Mijn pony staat heel de winter met dezelfde deken (heb wel altijd een reserve regendeken), als het begint met vriezen gaat er een onderdeken bij!
Allebei de dekens worden in de zomer gewassen!

hafgirl15

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 20:57

ik heb ontzettend veel dekens.
2 winterdekens, eerst krijgt ie een 300 grams op en later een 400 grams. Dus zowieso 2x per winter schone deken. Onderdekens heb ik meerdere, nu ik een 400 grams heb zijn die denk ik niet meer nodig. Maar vorig jaar gingen die toch wel elke 6 weken in de wasmachine. Omdat ik een onderdeken onder zijn outdoor had, bleef de binnenkant daarvan schoon. Ik spoot hem welleens af maar verder niet. Aan het eind van het jaar de wasmachine in. De meeste outdoordekens zijn waterdicht, dus ik denk dat de meeste mensen het niet aan durven. Ik doe ze gewoon in de wasmachine, als je goed wast met het juitse wasmiddel en niet te warm blijven ze waterdicht. Ik ben het wel met je eens, ik ken ook wel mensen die hebben hun paard 5 winters een deken om die nooit gewassen word. die zijne cht goor en ik moet er dan niet aan denken dat je paard die nog op moet.