Deken s'nacht al op?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_rosita_

Berichten: 6800
Geregistreerd: 22-12-05
Woonplaats: 't dorpie

Re: Deken s'nacht al op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 21:24

Lowara schreef:
wat voor verschil geeft dat dan?
ik heb er hier 2 lopen, eentje wordt zeer actief gereden en eentje niet. beiden krijgen hier echt geen andere behandeling.
een sportpaard is een paard, net zoals een buitenritten paard een paard blijft, daar hoeft qua verzorging echt geen verschil in te zitten.


Afgod

ik verbaas me nog steeds over al die dekens, ik begrijp best dat wanneer jij zeer fanatiek wedstrijden rijdt je voor het uiterlijk een korte vacht wilt en dus in de winter een dekentje op hebt... als het draaid om alleen flink rijden, maar geen wedstrijden vind ik het de grootste b*llsh*t die er is, dan stap je maar wat langer uit, werkt ook prima! een paard is en blijft een paard hoeveel hij ook moet lopen en hoeveel wedstrijden je ook rijdt, ik vind een paard wat nu al of zelfs de hele zomer ( uitzonderingen als exceemdekens, regendekens voor oudjes etc daargelaten) met deken staan geen paard meer. die beesten hebben zo perfecte zelfregeling dat een deken daar in mijn ogen alleen maar meer kwaad in zal doen dan goed, zeker met dit weer, het is nog hartstikke warm. en als ik dan toch bezig ben... waar ik me helemaal groen en geel aan erger zijn al die beesten die onder een gewone deken staan die totaal niet waterdicht zijn in de regen en vervolgens urenlang zijknat en koud blijven... die vacht kan niets zelf regelen doordat dat ding erover zit en doordat het nat blijft, krijgt zo'n paardje het alleen maar koud.
ik weet dat ik hiermee half bokt tegen de schenen schop, maar goed.. dit is nu eenmaal mijn mening

mammaslamma
Berichten: 1820
Geregistreerd: 12-10-04
Woonplaats: Burgh-haamstede

Re: Deken s'nacht al op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 21:33

Nee hoor, dat vind ik ook een ergenis, maar veel mensen denken niet verder dan hun neus lang is, ik heb er ook wel es iemand op aangesproken, stond dat beest hartje zomer met een zeiknatte zomerdeken op, koud natuurlijk, wat zei ze, dan verkleurt hij niet zo als de zon schijnt...............
Ik vind het ook veel te veel gedoe om een paar keer p.d de deken op en af te doen, je kunt hem toch moeilijk met een regendeken in de zon laten staan, dan vraag je om problemen, lijkt mij!

Lisjuh87

Berichten: 3665
Geregistreerd: 20-08-04
Woonplaats: Arnhem

Re: Deken s'nacht al op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 21:34

roossie22 schreef:
Lowara schreef:
wat voor verschil geeft dat dan?
ik heb er hier 2 lopen, eentje wordt zeer actief gereden en eentje niet. beiden krijgen hier echt geen andere behandeling.
een sportpaard is een paard, net zoals een buitenritten paard een paard blijft, daar hoeft qua verzorging echt geen verschil in te zitten.


Afgod

ik verbaas me nog steeds over al die dekens, ik begrijp best dat wanneer jij zeer fanatiek wedstrijden rijdt je voor het uiterlijk een korte vacht wilt en dus in de winter een dekentje op hebt... als het draaid om alleen flink rijden, maar geen wedstrijden vind ik het de grootste b*llsh*t die er is, dan stap je maar wat langer uit, werkt ook prima! een paard is en blijft een paard hoeveel hij ook moet lopen en hoeveel wedstrijden je ook rijdt, ik vind een paard wat nu al of zelfs de hele zomer ( uitzonderingen als exceemdekens, regendekens voor oudjes etc daargelaten) met deken staan geen paard meer. die beesten hebben zo perfecte zelfregeling dat een deken daar in mijn ogen alleen maar meer kwaad in zal doen dan goed, zeker met dit weer, het is nog hartstikke warm. en als ik dan toch bezig ben... waar ik me helemaal groen en geel aan erger zijn al die beesten die onder een gewone deken staan die totaal niet waterdicht zijn in de regen en vervolgens urenlang zijknat en koud blijven... die vacht kan niets zelf regelen doordat dat ding erover zit en doordat het nat blijft, krijgt zo'n paardje het alleen maar koud.
ik weet dat ik hiermee half bokt tegen de schenen schop, maar goed.. dit is nu eenmaal mijn mening

Helemaal mee eens! Ik had mijn paard nooit dekens op totdat ik wedstrijden ging rijden. Ik moet nu wel want mijn paard zweet zo gigantisch snel door het stressen en omdat hij zwaar gebouwd is. Als ik geen wedstijden had gereden was ik er ook niet aan begonnen. Maar nu heeft hij absoluut nog geen deken op! Als het overdag en snachts rond of onder de 10 graden word gaat de gevoerde regendeken op en als het zakt naar rond de 5 pas de dikke. Anders staat ie gigantisch te zweten als een keer het zonnetje doorbreekt. (Dat doet ie nu al zonder deken!)

_rosita_

Berichten: 6800
Geregistreerd: 22-12-05
Woonplaats: 't dorpie

Re: Deken s'nacht al op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 21:38

mammaslamma schreef:
Nee hoor, dat vind ik ook een ergenis, maar veel mensen denken niet verder dan hun neus lang is, ik heb er ook wel es iemand op aangesproken, stond dat beest hartje zomer met een zeiknatte zomerdeken op, koud natuurlijk, wat zei ze, dan verkleurt hij niet zo als de zon schijnt...............
Ik vind het ook veel te veel gedoe om een paar keer p.d de deken op en af te doen, je kunt hem toch moeilijk met een regendeken in de zon laten staan, dan vraag je om problemen, lijkt mij!

tsja... das dan dus een keuze... persoonlijk vind ik een paard zonder deken, die dus zn eigen temp kan regelen en haarstand waardoor de regen tegen gehouden wordt etc in dat geval dan de beste oplossing. een paard met regendeken in de zon is het niet, maar een paard met gewone deken in de regen is net zo bagger.... welke oplossing kies je dan... slecht voor je paard/slecht voor je paard/ slecht voor de puntentelling op een wedstrijd

lotttttttt

Berichten: 1630
Geregistreerd: 14-07-05
Woonplaats: Purmerend

Re: Deken s'nacht al op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 21:41

mijn pony staat nu met een ongevoerde regendeken. Het is qua temperatuur nog warm zat om helemaal geen deken om te doen, maar met die heftige regenbuien die nog zo nu en dan vallen krijgt mijn pony het echt heel snel koud ( rillen, helemaal hyper en hele koude neus ) en dan verkrampen haar rugspieren waardoor ze pijn krijgt. Dus ik heb hem puur op voor de regen. qua temperatuur hoeft het echt nog niet... Maar het wisselt ook zo per dag.. Dat is wel vervelend!
( mn pony word elke dag getraind ) natuurlijk heeft ze ook wel eens een dag vrij hoor !! Haha!

Urielle

Berichten: 50082
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: Deken s'nacht al op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 23:01

roossie22 schreef:
als het draaid om alleen flink rijden, maar geen wedstrijden vind ik het de grootste b*llsh*t die er is, dan stap je maar wat langer uit, werkt ook prima!


Dan heb jij ofwel een paard die redelijk kort in het haar blijft of je werkt hem 's winters niet hard.

Vorige winter reed ik nog een paard wat geen deken op mocht, het arme dier was een totale teddybeer en was na een kwartier rijden (dus tien minuutjes instappen en vijf minuten drafwerk, geen kwartier werken) wel zo kletsnat dat ik daarna kon stoppen en dan moest ik het beestje vervolgens nog een uur stappen in de vrieskou om hem droog te krijgen (en zette hem daarna met zweetdeken op stal, peerd was niet droog te krijgen, tegen de tijd dat ik met de volgende klaar was, begon hij net iets op te drogen).
Dit jaar kan de eigenaar hoog en laag springen, maar het dier krijgt of een deken, of wordt geschoren, of komt op een stal met een solarium en een binnenbak zodat hij uit de kou kan blijven, of hij blijft gewoon op stal. Zolang kletsnat stappen met zo'n vrieswind erop DAT vind ik nou zielig. En dan het vreemd vinden dat het diertje met een stijve rug staat, een flinke snotpin heeft en geen conditie opbouwt...

_rosita_

Berichten: 6800
Geregistreerd: 22-12-05
Woonplaats: 't dorpie

Re: Deken s'nacht al op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 07:39

@urielle: kijk even in mn profiel om te kijkenhoe mijn paard in zijn vacht zit in de winter en op de hoofdfoto kan je zien hoe zeiknat ze is als ik gereden heb .... danz ul je zien dat een teddybeer en niets bij is. een paard hoeft niet helemaal droog te zijn, als ie maar weer goed op temperatuur is gekomen( dat dus door lang te stappen als het behoorlijk koud is), daarna regelt het lichaam zelf dat het paard het niet koud heeft, want dan is de onderste laag haren droog alleen de bovenste puntjes zijn dan nog nat. daarna zet ik mijn zielig paardje gewoon weer in de wei waar hij lekker kan lopen als ie het koud heeft, waar hij geen stijve ruggen en snottebellen heeft opgebouwd en een prima conditie. zet je m dan weer in zn hokje..stal.. dan ben ik het met je eens dat ik dat ook gen succes vind, dat beestje kan niet zelf op temperatuur komen omdat ie zn kont niet eens kan keren en dus ook niet warm kan bewegen

poekie

Berichten: 505
Geregistreerd: 11-07-04
Woonplaats: zwijndrecht

Re: Deken s'nacht al op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 07:49

lotttttttt schreef:
mijn pony staat nu met een ongevoerde regendeken. Het is qua temperatuur nog warm zat om helemaal geen deken om te doen, maar met die heftige regenbuien die nog zo nu en dan vallen krijgt mijn pony het echt heel snel koud ( rillen, helemaal hyper en hele koude neus ) en dan verkrampen haar rugspieren waardoor ze pijn krijgt. Dus ik heb hem puur op voor de regen. qua temperatuur hoeft het echt nog niet... Maar het wisselt ook zo per dag.. Dat is wel vervelend!
( mn pony word elke dag getraind ) natuurlijk heeft ze ook wel eens een dag vrij hoor !! Haha!


dat is ook precies de reden dat mijn pony onder een ongevoerde deken staat.wil haar ook nog niet meteen op stal zetten aangezien het weideseizoen nog niet over is.
Is dus niet om haar vacht kort te houden ofzo en op stal staat ze zonder.

xLuus

Berichten: 1905
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: Oirschot

Re: Deken s'nacht al op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 07:55

Wij doen dekens op als het op stal onder de 10 graden is. Maar nu doen we echt nog niet de dekens op.. ze zijn nog goed in hun haar.. en ik vind het een beetje warm om nu al een deken erop te gooien Bloos

Maaike14
Berichten: 945
Geregistreerd: 10-09-04

Re: Deken s'nacht al op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 08:08

Ik heb al de hele zomer 's nacht de zomerdeken op en als het 's nachts boven de 20 is krijgt ze de vliegendeken om

jessy1989

Berichten: 304
Geregistreerd: 13-02-06
Woonplaats: deinum (friesland)

Re: Deken s'nacht al op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 08:21

bij ons gaan de paarden eind september of begin oktober naar binnen, ze krijgt alleen een deken op als ik zie dat ze het koud heeft(haartjes omhoog) of zodra ze binnen komen een zomerdek (aan de binnenkant een fleece plaid ingenaaid)

Urielle

Berichten: 50082
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: Deken s'nacht al op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 09:35

roossie22 schreef:
@urielle: kijk even in mn profiel om te kijkenhoe mijn paard in zijn vacht zit in de winter en op de hoofdfoto kan je zien hoe zeiknat ze is als ik gereden heb .... danz ul je zien dat een teddybeer en niets bij is. een paard hoeft niet helemaal droog te zijn, als ie maar weer goed op temperatuur is gekomen( dat dus door lang te stappen als het behoorlijk koud is), daarna regelt het lichaam zelf dat het paard het niet koud heeft, want dan is de onderste laag haren droog alleen de bovenste puntjes zijn dan nog nat. daarna zet ik mijn zielig paardje gewoon weer in de wei waar hij lekker kan lopen als ie het koud heeft, waar hij geen stijve ruggen en snottebellen heeft opgebouwd en een prima conditie. zet je m dan weer in zn hokje..stal.. dan ben ik het met je eens dat ik dat ook gen succes vind, dat beestje kan niet zelf op temperatuur komen omdat ie zn kont niet eens kan keren en dus ook niet warm kan bewegen


Als je de foto bedoeld onder 'real love' (weet even niet anders hoe ik het uit moet leggen), dat noem ik niet kletsnat maar je paard staat idd stevig in zijn vacht. Ik garandeer je dat de onderste laag echt niet droog is, paard waar ik over spreek is door en doornat, met zweet dat er afloopt Knipoog Is overigens niet persoonlijk naar jou bedoeld dat jouw paard zielig is omdat je hem geen deken oplegt, jouw paard zal recreatief lopen en je kunt dus 's winters minder hard werken ermee, zodat je dus idd alleen wat natte plekken hebt. Maar je moet je verwachtingen aan wat een paard moet doen aanpassen aan de manier waarop je je paard houdt of andersom.

Ter jouwer geruststelling staan de paarden van die eigenaar in loopstallen en kunnen ze zeker wel rondlopen (en zelfs draven, als ze geen zin hebben om zich te laten vangen Knipoog ), hoewel mijn paard in zijn 3x3 stal net zo goed rond kan lopen maar dat is een andere discussie die we beter niet aan kunnen gaan hier.

_rosita_

Berichten: 6800
Geregistreerd: 22-12-05
Woonplaats: 't dorpie

Re: Deken s'nacht al op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 16:56

urielle,
de foto die ik bedoel is de foto die eronder staat, daar is ze over dr hele lichaam zeiknat, maar na een 20 minuutjes stappen is de onderste laag droog en de bovenste nog nat, op dr huid is dan de normale temperatuur al lang weer van toepassing. en wat ik al eerder zei... als je veel wedstrijden rijdt kan ik het nog enigszins begrijpen.

mirgino

Berichten: 15475
Geregistreerd: 02-02-04
Woonplaats: vlakbij de zee in Z-H

Re: Deken s'nacht al op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 20:41

roossie22 schreef:
urielle,
de foto die ik bedoel is de foto die eronder staat, daar is ze over dr hele lichaam zeiknat, maar na een 20 minuutjes stappen is de onderste laag droog en de bovenste nog nat, op dr huid is dan de normale temperatuur al lang weer van toepassing. en wat ik al eerder zei... als je veel wedstrijden rijdt kan ik het nog enigszins begrijpen.



ik vind het niet belangrijk dat jij het begrijpt Haha!
ik scheer mijn pony voor mijn gemak Clown
ze is een varken op stal en ik wil haar niet elke dag onder de slang hoeven zetten in de winter.
qua zweten valt het mee maar ze is gewoon een viezerik,
daarom scheer ik en heeft zij dekens op Haha!

en wat een ander daar van vind boeit mij niet Gaaaap

_rosita_

Berichten: 6800
Geregistreerd: 22-12-05
Woonplaats: 't dorpie

Re: Deken s'nacht al op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 21:43

tsja dat kan, waarom je mij quote begrijp ik dan weer niet helemaal maar goed....
ik vind dat dus helemaal simpel, maar goed, dat zal al duidelijk geweest zijn

NewBorder
Berichten: 730
Geregistreerd: 06-02-05
Woonplaats: overijssel

Re: Deken s'nacht al op?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-06 10:19

Ik doe over een tijdje als het s'nachts weer rond de 12 graden is of kouder ee deken op nog niet zo'n dikke hoor,
als het echt vriest dan rkijgt hijnde dikke op.
Wat gebruiken jullie als onderdeken gewoon een staldeken of fleece deken?
of zo'n wollen ding

shadowflower

Berichten: 5385
Geregistreerd: 09-08-04
Woonplaats: zeeland

Re: Deken s'nacht al op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 11:55

mijne staat nu nog zonder .. heeft 3 nachtjes met regendeken gestaan omdat het op zijn spieren sloeg . nu is dat weer minder dus staat weer naakt . over een poos begin ik met een regendeken . en dan ga ik weer opbouwen naar 2 dekens op elkaar .

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Re: Deken s'nacht al op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 08:18

Ook al zou ik geen wedstrijden rijden dan kreeg mijn oudste paard ook gewoon een deken op. Afgelopen winter ben ik te voorzichtig geweest met dekens en het is dan niet leuk om je paard telkens stijf te zien staan van de kou op zijn spieren en naar de fysio te moeten.

classeygurl
Berichten: 1462
Geregistreerd: 27-04-05
Woonplaats: Friesland

Re: Deken s'nacht al op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 10:33

mijn paard staat 's nachts onder een zomerdekentje.
overdag als het koud is en regent staat hij onder een ongevoerde regendeken met mooi weer staat hij overdag gewoon zonder.

Splinter

Berichten: 4271
Geregistreerd: 20-09-04
Woonplaats: Den Haag

Re: Deken s'nacht al op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 10:47

De mijne heeft nog geen deken op, maar staat snachts wel binnen. Dat is meer omdat bij ons het land echt zeiknat is, had ze nog buiten gestaan had ze nog geen deken op gehad,

Ik begin vaak pas eind september of als het weer daarvoor echt heel koud wordt Knipoog Ik begin met een ongevoerde regendeken met eventueel een fliesje daaronder Knipoog

annemiek1989

Berichten: 342
Geregistreerd: 16-08-06
Woonplaats: Friesland

Re: Deken s'nacht al op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 22:14

tis raar weer dus k vind het best lastig. Mn pony heeft nog geen dek op wanneer andere paarden op stal dek opkrijgen doe ik het meestal ook maar nu kan het nog best warm zijn op stal en fiets niet heen en weer savonds en sochtends voor 'n deken. Missch zomerdeken s;avonds?

Dela

Berichten: 6940
Geregistreerd: 07-09-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Deken s'nacht al op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 17:52

bij ons op stal staan de paarden al met een zomerdeken. al een geruime tijd...
het gaat vooral om de paarden die veelal wedstrijden lopen en proberen kort in de vacht te houden en zo laat mogelijk te scheren.
Mijn eigen paard heeft een ongevoerde regendeken op en ik kan niet merken dat ze daar last van heeft en met het wisselvallige weer, en dat ze bijna de hele dag buiten staat.
Het is denk ik wat bij jezelf tussen het hoofd zit. Die van mij zou best zonder deken naar buiten kunnen, maar voor mij vind ik dit iets prettiger... Ze blijft ook schoon onder de deken Clown

avanoort
Berichten: 1443
Geregistreerd: 24-11-05
Woonplaats: Mijdrecht

Re: Deken s'nacht al op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 16:46

roossie22 schreef:
Lowara schreef:
wat voor verschil geeft dat dan?
ik heb er hier 2 lopen, eentje wordt zeer actief gereden en eentje niet. beiden krijgen hier echt geen andere behandeling.
een sportpaard is een paard, net zoals een buitenritten paard een paard blijft, daar hoeft qua verzorging echt geen verschil in te zitten.


Afgod

ik verbaas me nog steeds over al die dekens, ik begrijp best dat wanneer jij zeer fanatiek wedstrijden rijdt je voor het uiterlijk een korte vacht wilt en dus in de winter een dekentje op hebt... als het draaid om alleen flink rijden, maar geen wedstrijden vind ik het de grootste b*llsh*t die er is, dan stap je maar wat langer uit, werkt ook prima! een paard is en blijft een paard hoeveel hij ook moet lopen en hoeveel wedstrijden je ook rijdt, ik vind een paard wat nu al of zelfs de hele zomer ( uitzonderingen als exceemdekens, regendekens voor oudjes etc daargelaten) met deken staan geen paard meer. die beesten hebben zo perfecte zelfregeling dat een deken daar in mijn ogen alleen maar meer kwaad in zal doen dan goed, zeker met dit weer, het is nog hartstikke warm. en als ik dan toch bezig ben... waar ik me helemaal groen en geel aan erger zijn al die beesten die onder een gewone deken staan die totaal niet waterdicht zijn in de regen en vervolgens urenlang zijknat en koud blijven... die vacht kan niets zelf regelen doordat dat ding erover zit en doordat het nat blijft, krijgt zo'n paardje het alleen maar koud.
ik weet dat ik hiermee half bokt tegen de schenen schop, maar goed.. dit is nu eenmaal mijn mening



Onvolwassen reactie!!!

Tierania_
Berichten: 4509
Geregistreerd: 29-11-05

Re: Deken s'nacht al op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 18:38

ik heb ook al een zomerdeken op hoor zo warm vind ik het niet meer

_rosita_

Berichten: 6800
Geregistreerd: 22-12-05
Woonplaats: 't dorpie

Re: Deken s'nacht al op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 18:41

avanoort schreef:
Onvolwassen reactie!!!


dit is volwassener...brullen dat het onvolwassen is Clown ... les 's uit, das iets volwassener Knipoog