Dazen strijdplan en walnoten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

A0000

Re: Dazen strijdplan en walnoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 12:08

Brammetje16 schreef:
wow is het hier in het noorder dan zeker een stukje minder!

Nagelbijten / Gniffelen Inderdaad.... Ik ga nooit naar onder de rivieren verhuizen!

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 12:11

Boos! pfff hier dus ook echt niet.Bosrit?wanneer,heb je je paard ingespoten met atex (wit paard,dus lichte kleur) ben je halverwege je straat,net langs het bos,ziet het zwart voor je ogen.Loop je daar met een sjagerijnig opgefokt paard en haar ook sjagerijnige mens.Wat doe je met alle ellende,je besluit rennend naar stal terug te gaan om jezelf en vooral paard te verlossen met het geluk als je maar 10 tallen keren geprikt bent.Grrrrrr.Voor mij geen bosrit,na het daas seizoen pas helaas.Tja en dan ist toch ook balen dat je geen bak hebt.Die dazen verpe Haha! sten alle lol!kom maar op met dat uitroei plan,ik doe mee!!!

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 12:15

runningkawa schreef:
Als ik maar 15 zie per paard begin ik te juichen, dan is het een daasloze dag.

Hier zitten er vrolijk 50 per paard en dan zie je er nog een zwerm omheem hangen.

Ook al die dingen die renske noemt zijn helaas waar.

Nagelbijten / Gniffelen
echt??

Zoveel hebben wij er ook niet gelukkig. Wel had ik een pony met opgezette klieren door het gif (of wat voor smerig goedje een daas ook afstaat) van de dazen...
Is dat dan niet gevaarlijk voor de paarden?? Ze zouden er haast bloedarmoede van kunnen krijgen!

sundance11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 12:19

Ik spuit mijn paarden ook in met daas spray niet van atex, maar het is ook zo'n bruin goedje. Het helpt wel aardig.

Het vreemde is ze komen op water af, bij onbs achter de bak zit een sloot, maar als ik in de bak rij heb ik er praktisch geen last van, en zodra ik 1 stap op de weg zit wordt ik aangevallen en zodra ik het bos nader ben ik en mijn paard al bijna doodgestoken. verklaring??

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 12:56

echt hebben jullie zoveel??
dat is toch niet uit te houden!
ik mep er elke dag drie dood ofzo, die zitten bij Marigold op het uier of op de borst.. (daar kan ze niet bij).
oja regio is oost friesland.
ze prikken mij ook, echt auw!!
dwars door rijkeding heen!
wat ik wel merk is dat ze als het geregend heeft zo op de paarden kunnen zitten, ze voelen het dan niet meer..
ik heb hier wat boeken, ik zal kijken of er nog tips instaan.
ik gebruik alleen veerust als het te gek wordt.

Brammetje16

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 12:58

nee ik zou dat ook noooooit doen Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 13:00

Citaat:
Is dat dan niet gevaarlijk voor de paarden

Daarom staan ze ook de hele dag binnen.
Doen ze vanzelf touwens al omdat ze een schuilstal hebben.

Kunnen ze dat niet gaan ze rennen, vanuit galop zich neer laten vallen om te rollen, om verder weer door te rennen.

Ik ben bang als ze niet naar binnen kunnen ze zich letterlijk kapot lopen.
En ik heb er momenteel 7 staan en die doen het alle 7.

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 13:06

Brammetje16 schreef:
wow is het hier in het noorder dan zeker een stukje minder!

Bij mij niet. Mijn paarden staan met vliegendekens, vliegenkappen en ik spray ze 2 keer daags in. Ik moet zelf een lange broek en lange mouwen aan anders wordt ik zelf lek geprikt.
Een van mijn merries is zo chagarijnig van, dat ik haar zonder vliegendeken niet eens benaderen kan in het weiland om te voeren.
Ik heb nu zelf een spray gemaakt op recept van een bokker en hoop dat deze ook helpt, want ik heb twee flacons spray nodig in de week.

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 13:15

runningkawa schreef:

Daarom staan ze ook de hele dag binnen.
Doen ze vanzelf touwens al omdat ze een schuilstal hebben.

Kunnen ze dat niet gaan ze rennen, vanuit galop zich neer laten vallen om te rollen, om verder weer door te rennen.

Ik ben bang als ze niet naar binnen kunnen ze zich letterlijk kapot lopen.
En ik heb er momenteel 7 staan en die doen het alle 7.

hier hetzelfde!
die van mn moeder kan er het slechtste tegen, die gooit zich tegen de grond, zelfs op de stenen Scheve mond
als zij naar buiten kan en redelijk relaxed is, weet ik dat er geen dazen zitten
soms wordt mn moeder om 6.00 wakker omdat haar paard zich tegen het hek en tegen de grond aangooit, dan kan ze als een gek haar bed uit om de paarden binnen te zetten
voor 22.30 kunnen ze ook al niet eens naar buiten en met wat pech staan ze dus tussen 6 en 7 alweer binnen

en het erge is, ieder jaar zijn het er meer lijkt het wel Verdrietig

paarden staan nu 7 jaar aan huis, ieder jaar wordt het extremer...

wizewo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-06 14:02

Het product (ben vergeten te kijken hoe het heet, maar er staat een leuke koe op) heeft de zweettest met de hakken over de sloot doorstaan.

Ben vroeg gaan rijden en na een uur werken kon ik nog in stap de laatste 200m afleggen, al dazen doodkloppend dat wel, maar in STAP. Een hele verbetering moet ik zo zeggen, maar nog lang niet optimaal...en op zijn hoofd (waar ik niet gespoten had) zaten ze ook de hele tijd Knipoog . Maar al bij al, ik heb gereden en ben in stap kunnen blijven voor een gedeelte. Dat is ook al weer een tijd geleden. Haha!

De mijne gooit zichzelf ook tegen te grond en is al door de draad gegaan. Maar het begint met heen en weer wandelen en hinniken (dat is mijn cue om het hek open te zetten zodat hij naar binnen kan sprinten) maar door zijn geroep weet ik precies wanneer hij het niet mee uithoudt zo heb ik een erg goede wekker voor vroeg op te staan. "hinnik" -"Ik kan mijn beest toch niet bij die krengen laten?" Ik spring mijn bed direct uit Tong uitsteken .

Daas-technisch heb ik voor de rest niet veel te melden, nu.

Misschien nog dat de pintopony aan het eind van de straat er minder last van heeft dan de mijne...

Heeft iemand al een idee waar we onze bevindingen naar toe moeten sturen(als ze enigszins "volledig" is? Universiteit ofzo?

Ik stel mij ook direct op als kandidaad-proefkonijn, als daar behoefte aan is.

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 14:08

ik ben ook graag proefkonijn met mn paarden&weiland als er "iets" gevonden is om die dazen uit te roeien!

confetti

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 14:12

Bij ons in de wei hebben de paarden nu niet extreem last van horzels. Er staat nu redelijk wat warme wind en dat schijnen ze toch ook niet echt aangenaam te vinden. Wij hebben hier een bos met naaldbomen en loofbomen. Bij de naaldbomen zitten beduidend minder dazen, dan bij de loofbomen, daaar is het echt verschrikkelijk. Wij gebruiken atex daas en bremsebremsen, beide erg stinkend.
Wij hebben de proef genomen, ingespoten en niet ingespoten paarden in 1 bosrit naar buiten. De ingespoten paarden hadden iets minder last van de horzels, maar het scheelt niet veel . Mij zie je de komende maand niet meer in de bossen.

Maar een oplossing, pffffffffff heb er al heel wat over gedacht, maar ik zou het echt niet weten.

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 14:58

wizewo schreef:
Het product (ben vergeten te kijken hoe het heet, maar er staat een leuke koe op) heeft de zweettest met de hakken over de sloot doorstaan.

is dat niet Afbeelding

Iemand ervaring met veerust? werkt dat?
Wijzelf gebruiken een combi van dettol/azijn/water alles 1/3 deel en een scheut flyban
Laatst bijgewerkt door Barvrouwke op 25-07-06 15:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 14:59

Hier ook een dra-ma.
Paard MOET overdag naar buiten, anders komt hij niet op de wei, dus staat ingepakt in een Rambo deken met masker. Gevolg is dat zijn hele neus onder het bloed zit, ocharme.

Wij hebben drie prachtige buitenbakken die helaas alleen te betreden zijn met gevaar voor eigen leven. Tijdje geleden even de buitenbak geprobeerd omdat mijn paard redelijk relaxed blijft onder een daas. Een daas ja... Eerst paard helemaal gewassen met een Dettoloplossing. Was met deze hitte gelijk droog. Dan Atex Spray gepakt, spons gepakt, paard gewoon gewassen met (pure) Atex. Vervolgens Zedan BremsenBremse op dezelfde manier erover. Paard was overal kletsnat van de spray, hoewel het binnen een paar seconden opgedroogd was, en stonk verschrikkelijk. Nou, zo moeten we wel uit stal kunnen he? Dus ik sla me door de wolk dazen die in volle vaart aankomt vliegen zodra we buiten komen, wil mijn paard rustig aan de longe los laten stappen en paard doet niks anders meer dan in pure paniek snoeihard rondgalopperen tot ik, zelf ook onder de bulten ondanks dat ik de spons ook over mezelf heb gehaald, besluit dat we beter binnen af zijn. Niet dat daar geen dazen zijn hoor, die 15 dazen doodslaan die iemand anders hier zei, dat doen wij binnen. Dus ik zit al de hele zomer binnen. Scheve mond

Dus gaan we een guerillabeweging opstarten tegen de dazen? Count me in!

wizewo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-06 15:12

@Barvrouwke: Veerust, zo heet het inderdaad. Werkt maar maar niet te lang bij veel zweten(1 a1,5u.) Nog maar een keer getest. Dat product-prentje is het niet...

Urielle, twee strijdkrachten in een verpakking? Zeer welkom hoor:P

Voorlopig zitten we nog in de fase van: "Ken je vrienden maar ken je vijanden beter".

Maar al het gespionneer en guerlliawerk, zal zijn vruchten afleveren bij de grote genocide...

branki

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 15:33

Hier in de Achterhoek is het ook een ellende.
Het is mij opgevallen dat zij in ieder geval bij eikenbomen zitten. En bij ons rond het huis en de wei staat het vol eiken Boos! .
Het enige wat helpt zijn goede dekens en maskers. Dan gaan die krengen nog aan de binnenkant van de achterbenen zitten. Daar spuit ik ze in met Atex daasspray. Op deze manier gaat het goed en lopen de paarden redelijk ontspannen in de wei.
Afbeelding

Met rijden gebruik ik ook een goede deken en masker. Het ritje is dan voor het paard aangenamer dan voor mij, want mij steken ze inderdaad dwars door mijn kleren heen.Typisch dat ze dat bij de paarden dan niet doen, tenminste ik merk aan het paard niks.
Afbeelding

Er zijn trouwens ook vliegendekens met een buikflap. Zodra deze kapot zijn, schaf ik zeker zo eentje aan. Ik heb trouwens een bucas die heel goed bevalt, alleen is het materiaal niet supersterk, en een fly shield(?). Die werkt wel goed, alleen is de pasvorm wat minder. Deze is wel supersterk.

En mocht iemand het ultieme uitroeimiddel weten te vinden, ik houd me aanbevolen.....

SummerRemedy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 16:36

Wie meldt zich als proefpersoon: een deken met zebraprint Haha!

Ik zag laatst op discovery dat zebra's onder andere strepen hebben om insecten van zich af te houden, omdat die beesten afgaan op grote oppervlaktes met dezelfde kleur. En door die streepjes is een zebra geen groot oppervlak met dezelfde kleur meer Tong uitsteken En door het temperatuurverschil tussen de witte en zwarte strepen ontstaat er een koel briesje over het lichaam. Klinkt als een wondermiddel!

wizewo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-06 16:38

Ik wil wel! Krijg ik hem dan van je? LOL, bestaat het eigenlijk al? Of word het knutsel werk?

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 16:42

veerust is een gele grote spuitbus, rond recht van vorm.
ik gebruik het ook als het nodig is, de dazen zweven dan boven het paard maar landen niet.
ze gaan aleen wel op elk plekje zitten waar je niet gespoten/ aangebracht hebt.

http://images.google.nl/images?q=tbn:FY ... 520019.jpg

SummerRemedy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 16:45

wizewo schreef:
Ik wil wel! Krijg ik hem dan van je? LOL, bestaat het eigenlijk al? Of word het knutsel werk?

Ik heb er geen Tong uitsteken Maar ze bestaan vast wel, of je gooit gewoon een paar uur een doek met zebraprint over je paard en kijkt of het werkt, dan kan je er altijd nog een deken uitknippen Haha!

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 16:47

wizewo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-06 16:47

Mmm...als ik er een zie liggen, probeer ik het eens...zou het ook verklaren waarom die pinto aan het eind van de straat minder in trek is?

SummerRemedy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 16:54

Dat zou dan mss wel kunnen ja Sigaar
Zijn er meer mensen die merken dat hun gevlekte paard minder vliegen aantrekt?

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 17:13

Volgens mij is het meer vocht waar ze opaf komen.
Als je zelf een beerje vochtige armen hebt van de slang ofzo zit je al onder.

En grote vlakken weet ik n iet, zo groot ben ik niet.

Maar als ik het met 10 jaar geleden vergelijk is het wel vermeerdert.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 17:42

Bij ons zitten ze inderdaad ook vooral in het deel van de polder waar een rij met eiken langs de weg staat Ja .

Hmmm Scheve mond , misschien moeten we een things to do list maken:
1) Eikenbomen kappen, naaldbomen plaatsen
2) Paard camoufleren in zebraprint