Geen schaduw in land, wat nu?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

BleikjA

Re: Geen schaduw in land, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 19:01

Kan je geen grote parasol neerzetten in een hoek van de wei zodat je er een stroom draatje omheen kan doen zodat de paarden hem niet omgooien. Je moet het stroomdraatje dan niet te ver van de parasol afdoen anders staan ze nog niet in de schaduw Knipoog

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 19:03

parasol neerzetten

Myrte_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-06 08:50

Mijn pony staat altijd in een land waar geen schaduw is,
natuurlijk is het soms warm maar dan gaan ze gewoon lekker achteraan staan daar is het cooler.
voorderest staat ze nooit te zweten ofzoiets dus volgens mij is het geen probleem.
xx Myrte

_Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-06 08:53

Ik zit met hetzelfde, maar de paarden lossen het zelf bij mij op. Haha!
Mijn paard staat bijv. in de zon, en dan gaat de Shet in de schaduw van mijn paard staan. Cool

polderke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-06 09:47

Tja is en blijft moeilijk. Ik heb de keuze om de paarden in land met weinig en geen schaduw op het heetst van de dag te zetten of op stal onder golfplaten (niet geisoleerd) en waar het dus stik en stik benauwd is met deze temperaturen. Waar kies je dan voor???

Myfairytale

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-06 10:01

anneM_Ajax schreef:
het kan zeker HEEL VEEL kwaad, het lijkt mischien niet zo maar je paard kan een zonnesteek oplopen
hoorde ik ook pas van mijn DA. Dan zijn ze heel loom zeiknat en reageren amper.
Ook kunnen ze heel erg met hun hoofd gaan schudden, omdat paarden ervan overtuigd zijn dat je hoofdpijn eruit kan schudden, hehe

Ik denk het idd ook, dat schaduw wel belangrijk is... en vergeet vooral voldoende schoon (en vooral met die hitte) vers drinkwater niet!
Maar gelukkig heb ik dit probleem niet -> schuilstal of voldoende schaduw Haha!

justahorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-06 10:11

BasiNami schreef:
Om de landen van onze pony's staan geen bomen en overdag is het er dus behoorlijk heet..
Zijn er meer mensen hier die geen schaduw in hun weides hebben en weet iemand of dit erg is?
Nog ideeën om schaduw 'te maken' ?

Thnx Haha!

Bij ons op stal hebben de paarden het ook. Op zich hebben ze er niet echt veel last van maar ja het is natuurlijk altijd wel handig als ze schaduw hebben.

Mischien is een schuilhokjhe iets om te maken zodat ze toch schaduw hebben

posbank

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-06 10:13

marsi schreef:
Volgens mij is het idd wel gewenst door de dierenbescherming, LCharlotte. Ik heb namelijk vorig jaar of het jaar daarvoor in de krant gelezen dat de DB extra ging controleren of beesten op het land genoeg schaduw hadden. Zo niet, dan kon je wel eens een flinke boete krijgen.

Dit vind ik zo'n zinloze aktie van de DB. Zij moeten toch weten dat een paard onwijs goed tegen de hitte kan. Veel meer dan ons. Paarden zijn steppedieren. En genetisch is dat nog steeds niet veranderend. Het enigste wat je voor moet zorgen is dat er ruim vers water voor handen is. En voor de rest ze gaan er absoluut niet onder door. Daarnaast op het land staan ze nooit te zweten, maar op stal wel met deze tempraturen.

Carolaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-06 22:30

Als je zorgt dat ze met meerdere staan, kunnen ze in elkaars schaduw staan en kop aan staart gaan staan voor de vliegen en dazen.
En altijd voor voldoende, VERS drinkwater zorgen.
Dan redden ze het heus wel hoor.
En voor de witte neusjes onder ons: Waterproof zonnebrand met factor 20. Vork

Eefje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-06 22:40

Ook geen schaduw bij ons in het land, Robin lijkt er niet zoveel last van te hebben (de anderen trouwens ook niet) Er staat daar ook eigenlijk altijd wel een lekker briesje!!! Belangrijk is dat er voldoende water is. Op stal op het heetst van de dag is geen optie, ik ga hem echt niet in zijn (container)box zetten, dat is nog erger dan een sauna met deze temperaturen!!!

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-06 12:34

Bij ons is er ook eigenlijk geen schaduw op het heetst van de dag, alleen in de ochtend als de zon nog niet zo heet is. Maar de mijnes lijkt er weinig last van te hebben. Staat gewoon door te bikken in de hete zon. Wel heeft hij dus last van mok veroorzaakt door zon!! Ik smeer dus iedere dag zijn witte voeten en roze neus in met factor 30 waterproof. Ook zijn er voldoende drinkmogelijkheden op het land, 2 automatische drinkbakken en een grote badkuip. Ook gaat ie iedere avond even onder de douche Haha! ....

Rhyddid

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-06 12:37

Bij ons op het weiland is er ook geen schaduw! Dat is erg rot...

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-06 13:56

Dit vind ik zo'n zinloze aktie van de DB. Zij moeten toch weten dat een paard onwijs goed tegen de hitte kan. Veel meer dan ons. Paarden zijn steppedieren. En genetisch is dat nog steeds niet veranderend. Het enigste wat je voor moet zorgen is dat er ruim vers water voor handen is. En voor de rest ze gaan er absoluut niet onder door. Daarnaast op het land staan ze nooit te zweten, maar op stal wel met deze tempraturen.[/quote]

Ik denk dat veel mensen niet in willen zien dat paarden wel degelijk een zonnesteek op kunnen lopen en daarom dus ook gewoon schaduw nodig hebben in het land.

Ik heb nu al van 2 gevallen gehoord waarvan de paarden een zonnesteek hadden. Liepen op een groot open land met voldoende vers en koel drinkwater. Mijn nichtje vond haar pony liggend en hij wou niet meer op staan. DA erbij en die constateerde dus een zonnesteek.

Vorige week op concours was er een kennis die haar paard uit het land haalde met een zonnesteek. AB kuur gehad en zalf voor zijn kootholtes. Die waren dus open gesprongen. Huilen Lijkt me niet echt fijn voor een paard. Hij was er vrij gauw weer bovenop maar toch.

haflingertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-06 17:33

Bij ons op het land is shaduw genoeg!
Meestal staan ze gewoon in de zon!
Ze erg vinden ze de zon dus niet Haha!

Carolaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-06 19:15

ik had vandaag als proef ook de draad opengedaan naar de boom toe, zodat ze lekker uit de zon in een zacht briesje konden gaan staan, nou ze hebben er nog geen 5 minuten gestaan vandaag!

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 15:09

Een paard dat goed tegen de hitte kan?
Waarom zoekt het dan WEL de schaduw op?
Als ze er tegen kunnen? Dat betekend dus dat ze schaduw
wel waarderen dus zorg er ook voor mensen ..
je hebt zo een zonnesteek met dit weer.

@ waldisney wssn zijn ze er nog niet achter gekomen hoor, als hij altijd dicht was en nu open Clown

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 15:58

Mijn paard staat in een weide met veeel schaduw, en het rare is dat ie altijd in de zon staat Gestoord
Anderszijds ben ik wel meer gerustgesteld dat er schaduw is Bloos

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 16:11

ik heb schuilstaq en staan er nu halve dag in. Veel koeler dan in de zon. Ook minder last van vliegen zo

classeygurl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 16:35

Bij ons in het weiland is ook geen shaduw , op het heetst van de dag staat hij lekker binnen in de schuur daar is het lekker koel en er zitten geen vliegen.

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 16:39

rakkertje13 schreef:
Een paard dat goed tegen de hitte kan?
Waarom zoekt het dan WEL de schaduw op?
Als ze er tegen kunnen? Dat betekend dus dat ze schaduw
wel waarderen dus zorg er ook voor mensen ..
je hebt zo een zonnesteek met dit weer.

@ waldisney wssn zijn ze er nog niet achter gekomen hoor, als hij altijd dicht was en nu open Clown

Sommige paarden staan lekker te bruinen in de zon hoor Knipoog
Mijn vzpaard kan er helaas niet tegen dus ik ga vandaag zien of ik iets kan doen met een parasol of 2
Anders gaat hij op het heetst van de dag maar binnen.

Wat vinden jullie hier dan van?
Is er minder kans op een zonnesteek als ze wel volop in de zon staan maar als het frisser is(iets van 24°)?? Vanaf woensdag is dat zo bij ons in België

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 18:00

Mijn paard kan in de schaduw en in de stal, maar hij staat er nooit! Hij gaat altijd in zijn hoekje in de bak staan als ie geen gras eet, daar staat ie pal in de zon, dus volgens mij kunnen ze er prima tegen. Als er maar water is en een zuchtje wind redden ze het prima!

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 20:01

Het laatste nieuws op de voorpagina lijkt me voldoende bewijs dat paarden/dieren in de schaduw moeten kunnen als ze daar behoefte aan hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 20:04

Vraag me af of dat echt door de hitte komt, dat wordt er met deze temperaturen al snel bijgezet.

doemaarwat

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 20:07

Wij gaan gewoon partytent doen .Knipoog

nd423

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 20:50

ranna schreef:
Het laatste nieuws op de voorpagina lijkt me voldoende bewijs dat paarden/dieren in de schaduw moeten kunnen als ze daar behoefte aan hebben.

Uit het topic van de voorpagina
Maya schreef:
Graag niet oordelen voor je de situatie kent op basis van zomaar wat vermoedens... Dit is op een paar km van mij thuis, en dat is gewoon een normale wei, volop schaduw, water en nette omheining. Dit is gewoon bittere pech, en de eigenaar is zeker niet nalatig geweest. Die sloot is drie meter breed... Dat is dus een fikse sloot, en het betreft een klein paardje. En het was hier echt benauwend heet gisteren.

Erg sneu dat het dier het niet heeft gered.

Ranna, ik denk dat je een beetje te snel geoordeeld hebt.

Mijn paarden hebben ook schaduw, maar ze kiezen voor zon en eten.
Elke dag verzet ik de fiberpaaltjes waardoor ze een stuk wei erbij krijgen. Dat nieuwe gras heeft elke dag overduidelijk de voorkeur boven de schaduw en dat is niet omdat ze dan honger hebben Knipoog