Hooien dit seizoen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

nicole_floor

Re: Hooien dit seizoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-24 11:29

Hier in de buurt lijkt ook wel zo'n beetje alles gemaaid. Op sommige percelen hebben ze nog wel kleine stukjes laten staan, wat te nat is om op te rijden .

Hier heeft het trouwens gisteren heel hard gedroogd en sommige mensen hebben nu dus toch wel hooi hier in de buurt.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-24 11:32

Wij zouden denk ik vanaf gisteren het land op kunnen zonder sporen te rijden.
Helaas is de 14 daagse niks.

Hierachter zijn ze nu een grasland in de kuil aan het doen. Gisteren gemaaid.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-24 11:40

Ik vraag me al een tijdje af een een flinke bui tussendoor (bv na 2 dagen drogen) niet heel goed werkt om suikerarm hooi te krijgen. Weken vóór het balen/inpakken, zeg maar :))

Zou interessant zijn als mensen die nu gemaaid hebben en er tussendoor een bui overheen hebben gehad, het spul zouden willen laten analyseren en de resultaten zouden willen posten...

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-24 13:00

Haha die gedachte heb ik ook wel eens gehad.
Onze 2e snede vorig jaar had dat en was wel laag in suiker

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-24 13:14

Ibbel schreef:
Ik vraag me al een tijdje af een een flinke bui tussendoor (bv na 2 dagen drogen) niet heel goed werkt om suikerarm hooi te krijgen. Weken vóór het balen/inpakken, zeg maar :))

Zou interessant zijn als mensen die nu gemaaid hebben en er tussendoor een bui overheen hebben gehad, het spul zouden willen laten analyseren en de resultaten zouden willen posten...

Hier in directe omgeving ligt nog zo'n 3 hectare af. Echter na 30 mm in 3 dagen vrees ik dat dit niet meer gehooid gaat kunnen worden als ik de weersverwachting voor komende 2 weken zie.
Ben erg benieuwd wanneer we eindelijk zelf kunnen gaan hooien. Echt heel erg raar voorjaar zo.
Afgelopen zaterdag zijn er heel veel boeren maar gauw gaan kuilen. Ze waren echt tot zeer laat in de avond bezig. Was verstandige beslissing. Normaal waren hun van enkel hooibalen

bribro

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-24 22:21

Wij hebben zaterdagmiddag gebaald. Al die tijd droog gebleven, waar we echt heel erg mazzel mee hadden, dus we hebben volgens mij hele mooie voordroog. Wij doen het sowieso altijd in plastic omdat we niet voor een heel jaar gewone baaltjes op kunnen slaan, maar we laten het wel zo droog mogelijk worden. En we hadden een mega-opbrengst dit keer, bijna 2x zoveel als de eerste snede van vorig jaar.

Lightninggg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-24 22:32

Wij hadden geluk en hebben zondagnacht om 2u30 nog aan het pressen geweest (loonwerker kwam dan pas aan onze stukken aan). Laatste balen waren om 7u maandagochtend ingepakt :Z In totaal hebben we 80 grote ronde balen binnen gehaald (normaal halen we 40 balen per snede)

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-24 22:39

Fijn om te horen dat er een goede opbrengst is, ik was al bang dat een mislukte oogst weer reden zou zijn om de prijs te verhogen.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-24 22:53

xSCWx schreef:
Fijn om te horen dat er een goede opbrengst is, ik was al bang dat een mislukte oogst weer reden zou zijn om de prijs te verhogen.

Dat gaat die wss ook wel

IlonavL

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-24 23:01

theelepel schreef:
Wat leuk te lezen hoe anderen erin staan!

Toen we onlangs op zoek gingen naar een loonwerker die voor ons kan hooien werden we bijna uitgelachen: Jullie doen nog aan echt hooi??? Was niet fijn.

Is het echt zo uitzonderlijk echt hooi ipv kuil/voordroog te maken?

Nou... deze loonwerker weet duidelijk niet hoeveel vraag er naar mooi hooi is *D Hier nog niets, land is echt nog te nat.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-24 23:27

Buienradar geeft het hier over maar liefst 12 dagen de eerste droge dag. Er komt nog een hoop water aan. Nergens voor nodig. Ik heb er ongeveer 40keer mijn weiland op en neer gereden met mijn tractortje om de kraters die ze erin gelopen hadden, weer plat te rijden. Ik weet niet zo goed waar ik ze nog 12 dagen moet houden met enigszins droge voeten. Ik was bang dat ik misschien teveel hooi extra gekocht had, nu ben ik weer bang dat het te weinig gaat zijn :(

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-24 08:51

Wij hadden het liefst ook hooi-hooi gemaakt, maar de regen kwam ruim een dag eerder dan werd voorspeld ten tijde van het maaien, dus wij hebben het zondag gebaald en in plastic laten stoppen. Het zag er iig heel mooi uit toen het de pakken in ging. Nu maar afwachten hoe het er uit komt. De temperaturen waren niet hoog natuurlijk en er was 's ochtends aardig wat dauw, maar het heeft er niet op geregend en er stond de meeste dagen een fijn briesje. Ben benieuwd!

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-24 08:57

IlonavL schreef:
theelepel schreef:
Wat leuk te lezen hoe anderen erin staan!

Toen we onlangs op zoek gingen naar een loonwerker die voor ons kan hooien werden we bijna uitgelachen: Jullie doen nog aan echt hooi??? Was niet fijn.

Is het echt zo uitzonderlijk echt hooi ipv kuil/voordroog te maken?

Nou... deze loonwerker weet duidelijk niet hoeveel vraag er naar mooi hooi is *D Hier nog niets, land is echt nog te nat.

Het is minder werk om het in pak te persen. Minder tijd nodig om te drogen, minder schudden en grote pakken is lange halen snel thuis. Je hoeft ook minder dagen vooruit te kijken qua weer.
En misschien heeft hij ook geen pers voor kleine baaltjes..
Wij hebben afgelopen jaar uit nood het (bijna) hooi in pakken met folie laten persen, maar voor ons zijn met 2 paarden kleine baaltjes veel makkelijker. Hebben gelukkig ook genoeg ruimte om het op te slaan.
Denk dat dat ook geldt voor andere mensen die een paar paarden aan huis hebben staan.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-24 09:52

Ibbel schreef:

Een beetje water over de het gemaaide gras komt de smakelijkheid ten goede en zorgt dat er minder stof in zit.

Van de 1e snee, begin mei is hier per toeval wat gehooid. In grote balen gemaakt en naar paardenhouder gegaan. De rest is aan de bult gezet.
2e snee is afgelopen vrijdag aan de bult gezet.

Veel percelen zijn hier best nat, terwijl we op zandgrond zitten. En sommigen hebben nog niet eens kunnen maaien voor hooi. Zoals genoemde paardenhouder, die is nu helemaal blij met de 6 balen.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-24 10:01

Hier ook nog niks. Zo hoog heeft het gras hier naast om te hooien nog nooit gestaan...
Dit jaar nog niet bemest ook.
Grond is erg nat. Paarden trappen ook de gaten er in. Baal er echt best wel van.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-24 10:07

mijn ene wei is echt op nu (ik voer alweer flink bij en dat is best balen met 2 jonge pony's en een oudje), ook ziet het er niet meer uit het is zooo nat, de 2 grote pony's staan alweer op de paddock en de jonkies nog wel in het land.
Normaal konden ze nu al op de gemaaide wei maar goed geduld zeker, mijn ruwvoer is wel bijna op, de voorlaatste baal is aangebroken gister... Ik hoop ergens nog wat te kunnen krijgen straks

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-24 11:47

wij hebben afgelopen zaterdag de eerste helft van de eerste snede kunnen kuilen. meteen hele kuil/bult vol natuurlijk. Op zich zag het er goed uit, maar de kwaliteit wordt nog gemonsterd.

Wanneer de 2e helft gemaaid kan worden is nog de grote vraag. Ze hebben zaterdag het land behoorlijk kapot gereden met de wagens (zware kleigrond). En het gras is voorlopig ook nog lang niet aan het groeien, alles is doods en geel. De rest van het gras ligt nu voor het grootste deel plat, wat het maaien ook moeilijker maakt. Dit is het meest extreme jaar dat we hebben meegemaakt en mijn man is al meer dan 40 jaar boer. :\

criollo_yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-24 12:49

Hier ook meer gras dan de paarden op kunnen, maar vanwege het aanhoudende buiige weer durven wij ook niet te gaan maaien. Het staat inmiddels meer dan kniehoog. Als ik toch de paarden erin laat, lopen ze het alleen maar plat = zonde. Nu maait mijn man elke avond een strook, flinke kruiwagen vol, en dat voeren we 's nachts op stal, naast een btje hooi. De paarden eten dat goed, 's morgens is het gras allemaal op. Arbeidsintensief, dat wel.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-24 13:13

Waar maaien jullie de stroken mee?

criollo_yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-24 13:19

Cemlys schreef:
Waar maaien jullie de stroken mee?

Met de bosmaaier met metalen mes. Blijft dus mooi lang gras.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-24 13:50

Ja, volgens mij is er inderdaad meer kans op 'verpest' hooi tov andere jaren.
Er wordt inderdaad vaker pas later gemaaid door mensen die graag langer taaier spul hebben. Maaaaar. Het is de hele winter warmer geweest dus de T som is eerder bereikt wat wil zeggen dat het gras eerder is gaan groeien. Dus hebben we al eerder meer gras. Daarna is de temperatuur continue hoog genoeg geweest voor grasgroei én er is voldoende vocht geweest. Wederom eerder meer gras. Daarbij is de bodem permanent natter en blijft de onderkant van je gras dus ook permanent natter. En waait het vaker icm nat gras dan normaal wat ook wil zeggen dat het nog eerder plat gedrukt wordt waarbij het niet meer zelf overeind kan komen.

Of je nu al kunt spreken van misoogsten lijkt mij een beetje te vroeg. Dat zal wat af gaan hangen van de komende 3 tot 6 weken. Wordt het ooit nog lang genoeg droog? Als er zo veel regen blijft vallen blijf je met nat land zitten waardoor je niet eens de eerste droge dag(en) mee kunt pakken in sommige gebieden.

Maar blij was ik er niet mee. Ik wilde juist eerder maaien om malser meer voedingsrijk hooi te krijgen. Dát is niet gelukt. Het is gewoon gemiddeld voordroog geworden. Redelijk stengelig dus maar niet dat volledig uitgebloeide spul. En het is een dag eerder dan gepland het pak in gegaan. Maar iets vochtige is op zich ook prima voor mijn paarden. Voornaamste is dát we het binnen hebben.

Ik ben benieuwd wat het weer de komende weken gaat doen.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-24 14:36

Wat zouden jullie doen? Het gras staat een halve meter hoog en met al die zaadkoppen er op.
Is dat geschikt als paardenhooi of om kappen en af voeren!?

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-24 14:54

Prachtig voer!
Misschien niet voor jou sportpaarden maar wel voor paarden zoals die van mij en juist meer buikvulling nodig hebben.

Dus altijd hooien en dan verkopen als je het zelf niet wilt. Markt genoeg voor :j

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-24 15:00

Ik wil niks anders dan hooi van lang gras met zaadkoppen. Just perfect 8-)
Heb nog 3 grote balen nu van frans kropaar hooi. Nog nooit zulk lang, grof hooi gehad, zitten sprieten tussen van om en bij 1.20m lang :wow: Wat een zaligheid :D

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-24 16:52

Popstra schreef:
Wat zouden jullie doen? Het gras staat een halve meter hoog en met al die zaadkoppen er op.
Is dat geschikt als paardenhooi of om kappen en af voeren!?

Wij voeren dat gewoon en dan wat meer kuil/voordroog erbij indien dat nodig blijkt te zijn. We hebben gelukkig maar 1 veld wat zover heen is. Andere veld is gekuild en gaat nu pas beetje het zaad in. Maar duimen dat ze er over 14 dagen af kunnen. Hopelijk dan nog snede begin september.