Welke regendeken is echt waterdicht

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

superpony

Re: Welke regendeken is echt waterdicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 12:46

Is Premier Equine een ander merk dan Premiere? Ik heb ooit 2 setjes van Premiere gekocht en dat zijn echt waardeloze dekens.

Ik snap niet dat mensen zo positief zijn over Amigo.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 12:52

marleen_88 schreef:
Ik heb een Bucas Smartex voor mijn haf.

Wij hebben ook de Smartex voor een arabier, een kruising arab/quarter en een kwpn-er.

De kwpn-er staat er op dit moment al onder en hartstikke droog. Staan 24/7 buiten met schuilstal.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 13:43

Celebi schreef:
Als Bucas past, zeker voor een Bucas gaan! Zijn de meest waterdichte dekens die er zijn. De rest is toch wat minder betrouwbaar. Wel opletten als je paard een lage halsaanzet heeft, gezien hun sluitingen vrij hoog zitten. De mijne kreeg daardoor wondjes en ben noodgedwongen overgestapt op Rambo. Helaas toch al een flinke lekkage gehad vorig jaar en een nieuwe deken gekregen maar vertrouw ze toch niet zo erg als mn Bucas.

Die mening deel ik niet.

Premier Equine heeft een waterkolom van 8000mm/m2. Heeft ook ballistic nylon van 1680d.
Bucas smartex heeft een waterkolom van 5000 mm/m2. Heeft ballistic nylon van 1000d (uit mn hoofd).
Horseware heeft een waterkolom van 3000 mm/m2. Heeft ballistic nylon van 1000d.

Onder de rambo blijft mijn paard niet droog als het 24/7 regent (gaat niet onder schuilstal staan). Tevens altijd een hals nodig voor inregenen. Bucas trekt hier op de schoft. De stay dry voering mag van mij wel standaard in alle dekens.

superpony schreef:
Is Premier Equine een ander merk dan Premiere? Ik heb ooit 2 setjes van Premiere gekocht en dat zijn echt waardeloze dekens.

Klopt, twee verschillende merken. Premier Equine is engels en zij echt oersterke dekens.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 13:47

Terwijl ik die stay dry voering dus juist niet fijn vind. Deken zakt bij mijn paard altijd scheef en trekt dan iets op de borst. Met een gladde voering trekt het minder of eigenlijk niet en trek je zelf de deken ook makkelijk recht.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 13:52

superpony schreef:

Ja Premier Equine id een totaal ander merk (uit de UK), dat heeft niets met Premiere te doen.

Amigo heb ik nog nooit geprobeerd, maar mijn Rhino Wugs zijn ook na 7 jaar nog waterdicht. Het is dat mijn huidige paard te klein is voor mijn dekens want anders had ik echt geen nieuwe gekocht.

_Carien

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 13:59

Ik zweert bij Rambo! Nog nooit zulke fijne dekens gehad en verslaat voor mij qua pasvorm en waterdichtheid alle andere merken. Bovendien is met een quarter lang niet alles fijn passend, dat kan ik me bij een Haflinger ook indenken :j

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 14:19

Hilary schreef:
Terwijl ik die stay dry voering dus juist niet fijn vind. Deken zakt bij mijn paard altijd scheef en trekt dan iets op de borst. Met een gladde voering trekt het minder of eigenlijk niet en trek je zelf de deken ook makkelijk recht.

Ja, ik krijg het ook niet goed passend. Maar het principe van op een vochtig paard leggen of iets meer warmte onder een light regendeken vind ik wel heel fijn.

PrizTwir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 14:20

Kijk bij het aankopen van een deken hoeveel MM hij kan hebben. Onder andere op de website van EJ staat het aangegeven. Horseware, Bucas en Weatherbeeta kunnen vaak het meest hebben.

Daarnaast als je niet wil dat het inregent dan zal je een hals op moeten doen.

Was een deken NIET met waterdichtheid meuk. Hierdoor gaan de ‘poriën’ dicht zitten van de deken, waardoor het niet gaat ademen.

Is het echt koud, dan heeft een regendeken geen nut. Het paard kan de haren niet meer overeind zetten, waardoor het paard het alsnog koud krijgt. Dan beter zonder deken of een gevoerde deken.

Dekens lijken vaak niet waterdicht, omdat er condens ontstaat. Je moet het zien alsof je met een t-shirt een regenjas aantrekt. Dat gaat ook plakken. Doe je er een vest onder, dan is het probleem opgelost. Dus dan is het vaak verstandig om bijvoorbeeld een 50gr of meer grams onderdeken er onder te doen.

Voor je brede haflinger zou ik een Horseware Bravo XL aanraden. Die lag ook echt prachtig op onze fjord.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 15:03

Dat met die platte haren geloof ik niet onder een goede outdoor deken. Ik heb daar echt nog nooit een koud paard ondergehad, zelfs niet dagenlang natte sneeuw.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 15:12

Sizzle schreef:
Dat met die platte haren geloof ik niet onder een goede outdoor deken. Ik heb daar echt nog nooit een koud paard ondergehad, zelfs niet dagenlang natte sneeuw.

Same.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 15:23

PrizTwir schreef:
Kijk bij het aankopen van een deken hoeveel MM hij kan hebben. Onder andere op de website van EJ staat het aangegeven. Horseware, Bucas en Weatherbeeta kunnen vaak het meest hebben.

Daarnaast als je niet wil dat het inregent dan zal je een hals op moeten doen.

Was een deken NIET met waterdichtheid meuk. Hierdoor gaan de ‘poriën’ dicht zitten van de deken, waardoor het niet gaat ademen.

Is het echt koud, dan heeft een regendeken geen nut. Het paard kan de haren niet meer overeind zetten, waardoor het paard het alsnog koud krijgt. Dan beter zonder deken of een gevoerde deken.

Dekens lijken vaak niet waterdicht, omdat er condens ontstaat. Je moet het zien alsof je met een t-shirt een regenjas aantrekt. Dat gaat ook plakken. Doe je er een vest onder, dan is het probleem opgelost. Dus dan is het vaak verstandig om bijvoorbeeld een 50gr of meer grams onderdeken er onder te doen.

Voor je brede haflinger zou ik een Horseware Bravo XL aanraden. Die lag ook echt prachtig op onze fjord.

Dat is geen vergelijk. Wij doen een shirt en trui aan omdat we a) niet naakt over straat mogen en b) geen vacht hebben.
Een paard heeft al een vacht die normaliter prima werkt tegen alle omstandigheden.

Dekens zijn er van diverse materialen en in diverse kwaliteiten en de voering ( dus NIET vulling ) kan een verschil maken, maar er zijn zeker wel regenjassen en zo ook regendekens die wel goed ademen en toch waterdicht zijn.

Mijn merrie van 29 schuilde bijna nooit en had Nika dekens, maar regende nooit door en de oudste is misschien al tegen de 10jr oud. Haar zoon heeft die nu op. Moeders had wat meer vacht, maar had het nooit koud. Zoonlief is nu 23, schuilt wel en staat overdag zonder.

Maar wij passen gewicht wel aan naar temperatuur, laten de dekens tussendoor goed uithangen en luchten.

Zus heeft het wat sneller warm onder een deken en heeft net iets meer haar. Ook een teken dus dat de vacht nog steeds veel warmte geeft. Zij heeft de deken nog minder op, maar heeft een veulen en schuilt anders de gehele dag, dus we doen ook een deken op zodat ze in beweging blijft.

Net als met de vliegendekens scheelt dat behoorlijk.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-22 18:01

Bedankt allemaal weer, ik ga de aangeraden dekens weer ff bekijken

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 18:01

Slmt9 schreef:
Celebi schreef:
Als Bucas past, zeker voor een Bucas gaan! Zijn de meest waterdichte dekens die er zijn. De rest is toch wat minder betrouwbaar. Wel opletten als je paard een lage halsaanzet heeft, gezien hun sluitingen vrij hoog zitten. De mijne kreeg daardoor wondjes en ben noodgedwongen overgestapt op Rambo. Helaas toch al een flinke lekkage gehad vorig jaar en een nieuwe deken gekregen maar vertrouw ze toch niet zo erg als mn Bucas.

Die mening deel ik niet.

Premier Equine heeft een waterkolom van 8000mm/m2. Heeft ook ballistic nylon van 1680d.
Bucas smartex heeft een waterkolom van 5000 mm/m2. Heeft ballistic nylon van 1000d (uit mn hoofd).
Horseware heeft een waterkolom van 3000 mm/m2. Heeft ballistic nylon van 1000d.

Onder de rambo blijft mijn paard niet droog als het 24/7 regent (gaat niet onder schuilstal staan). Tevens altijd een hals nodig voor inregenen. Bucas trekt hier op de schoft. De stay dry voering mag van mij wel standaard in alle dekens.

Oke, misschien niet de meest waterdichte dan, maar wel bijna. In ieder geval van de gangbare merken hier. Ik kan Premier Equine in ieder geval niet snel vinden helaas. Hoe zit de sluiting daarvan? Ook zo hoog? Die V sluitingen van Horseware zijn hier het enige wat past, maar inderdaad dan heb je weer een hals nodig met inregenen (alsnog beter dan wondjes op de schoft van de Bucas overigens..). Heb alleen spijt van de aankoop van de Rambo tov de Rhino. De waterdichte laag onder de buitenlaag werkt stukken beter. Beetje op verkeken dat Horseware dat niet deed in hun duurste deken. Heeft Premier Equine dat of niet?

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 18:13

Als je mijn eerst geplaatste bericht terug leest zie je de link.

Mijn paard kan ook geen bucas vanwege wonden op schoft en de rambo regent in en door. Twee rambo’s zijn elk 4 jaar mee gegaan. Ik ging uit van een veel langere levensduur. Dus prijs en kwaliteit vind ik ontzettend tegenvallen. Daarnaast alsnog gaten bij ons in de ruinenkudde. Dus voor mij niet meer

Pasvorm van rambo was wel het best, maar regende ook in. Daarvoor moest ik een hals en dat vond ik ook irritant.
Mijn paard zn hals loopt tot laag in de boeg door en de PE is de eerste die echt perfect zit. Hij loopt iets hoger door over de hals en dat lijkt het juiste verschik te maken.
Trekt nergens en schuift niet. Ook de reviews op hun site (eigenlijk bij vrijwel alle producten) zijn positief.
Ik hoop dat hij voorlopig nog niet op hoeft, maar ik zie dit jaar met regen en wind positief in :D

_Mir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 18:33

Eigen vacht is de beste deken.

Maar mensen vermenselijke hun dieren graag.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 18:36

Oudere paarden vallen sneller in als ze nat en koud worden. Dan is een deken echt niet gek.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 18:55

_Mir schreef:
Eigen vacht is de beste deken.

Maar mensen vermenselijke hun dieren graag.

Dacht ik ook altijd. Tot mijn paard anders liet zien. Als mijn paard rillend in de kou staat en niet meer eet of beweegt vind ik geen deken vooral dieronvriendelijk. Heeft precies niets met vermenselijken te maken maar met dierenwelzijn.

Er zit meer tussen zwart en wit, het leven als grijs zien maakt het een stuk makkelijker.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-22 11:43

Ik lees ook wat dingen over de hh thor, en dan met hals tegen inregenen. Heeft iemand daar ervaring mee?

Liefsyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-22 11:57

Ik heb sindskort de LeMieux Arika !! Ik ben helemaal fan! Wat een fijn deken (en perfect waterdicht)

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-22 12:17

die ziet er ook goed uit

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-22 12:45

Ik dacht dat ik met de fedimax goed zat, aangezien de waterkolom boven dat van Rambo komt. Maar helaas ook die wel eens lek plekjes gehad. Bucas, rhino, fedimax, Shires.... Niets is echt heilig helaas. Flink geïnvesteerd in een rhino, maar ook die lekte. Gelukkig wel garantie en heb ik een nieuwe gekregen aangezien het binnen 1 jaar was.

Ik controleer ze daarom altijd voor de zekerheid als het flink en lang (heeft) (ge) regend.

Paard staat 24/7 buiten en gebruikt het afdak niet om te schuilen

AstridJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-22 15:28

Als het zo lastig is om een goed passende deken te vinden misschien dan toch kijken of een deken echt nodig is? Een gezond paard met een goede wintervacht (en die genoeg ruwvoer krijgt) kan prima tegen alle weersomstandigheden, ook al schuilen ze niet voor de regen. Door en door nat worden zelfs met hele lage temperaturen en wind daar kan een gezond paard heel goed tegen. Ik lees hier dat sommige paarden rillen en men daarom een deken oplegt. Rillen in de eerste koudere en natte weken komt vaker voor omdat de wintervacht bij die paarden dan nog niet genoeg ontwikkeld is (sommigen beginnen eerder, zoals shetlanders bv, die zul je ook zelden zie rillen). Als wij mensen rillen dan betekent dit dat we onderkoeld aan het raken zijn, paarden hebben echter een heel ander systeem en een hele trukendoos om warm te blijven, zoals oa veel ruwvoer eten. Bij het verteren van hooi ontstaat veel warmte door het enorme verteringsstelsel van het paard. Het kost een paard best veel energie om warm te blijven, daarom zie je vaak dat oudere paarden of paarden die niet helemaal gezond zijn (oa een minder goed verteringsstelsel hebben) daar meer moeite mee hebben (en dan vaak ook afvallen). Dan is het zeker zinvol om een goede deken erop te leggen.
Je kan een paard wat een beetje rilt bij de eerste koude dagen het beste extra ruwvoer geven. Het paard ontwikkeld daarna zelf een goede wintervacht die tegen alle weercondities bestand is. Ik merk ook heel goed aan mijn paarden dat ze nu met de eerste koudere, natte dagen meer behoefte hebben aan hooi.

Het kan ook zijn dat je een deken erop wil hebben omdat ze dan schoner blijven (dat was bij mij altijd de reden :D). Ik had in de winter bv geen zin in een nat vies paard als ik wilde gaan rijden, dus dat was puur voor mijn eigen gemak, niet omdat de paarden het nodig hadden. Bovendien vind ik een wintervacht oerlelijk, vooral omdat die van mij veranderen in grizzly beren. :+ Maar nu ik niet meer rijd leg ik er geen dekens meer op omdat het gezonder is, maar ook omdat ik een deken teveel werk vind (checken of de deken nog goed ligt, checken of ie niet doorlekt en nog heel is, af en toe eraf halen om te luchten enz). Dan maar oerlelijke paarden heel de winter om tegenaan te kijken :').

Dus als je een deken lastig vindt of als het lastig is om een goed passende deken te vinden: een gezond paard heeft niet perse een deken nodig in de winter, ook al rilt hij in het begin en staat hij uren in de regen. Genoeg ruwvoer is wel heel belangrijk.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-22 15:43

@astrid: dit dacht ik ook altijd, maar blijkt toch te kort door de bocht en gaat niet voor alle paarden op. Als voorbeeld mijn eigen paard, die gaat stijf stilstaan, niet meer eten en niet onder de schuilstal. Die trillingen zijn een aanslag op zn spieren, hij wordt er stijf en beurs van. Doe ik niets, valt hij mega af, krijgt last van zn nieren, een dikke koker en stalbenen.
En dan voor een paard die 24/7 buiten staat met onbeperkt ruwvoer.

Ik vind het ontzettend dieronvriendelijk om een paard dat aan te doen als het te voorkomen is. Om bij langdurige regen een regendeken op te doen, prima . Er gaat echt niets kapot aan zn wintervacht waar hij met nog kouder weer geen baat bij heeft.

Elk paard is anders.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-22 16:09

Al jaren terug ben ik onze paarden zonder deken gaan zetten. Gewoon 24/7 buiten en vrije keus om te schuilen, altijd onbeperkt hooi, vanaf najaar extra bijgevoerd, droge lig en sta plekken etc etc.

Ik weet heel goed hoe de vacht werkt. Zette ze ook zo na het rijden terug als ze op adem waren. Ook als ze iets nat waren van zweet, maar dus wel op temperatuur en op adem.

Maar.................Er zijn soms redenen om wel voor dekens te kiezen. Dat heeft niks met mooi, schoon etc te maken.

Mijn quartermerrie van 29 had de laatste 2 winters wel een deken op, maar maakte wel goed vacht aan. Haar zoon van 23 helemaal niet. Ik heb het met hem echt geprobeerd, eerste winter ging niet, dus winter erop doorgezet. Jaar erop ook en leek goed te gaan, maar hij doet het echt beter met dekens. Is vrolijker, meer in beweging en beweegt ook beter.

Zijn zus van 15 heeft een andere vacht, maar staat bij het minste geringste spatje regen onder dak en houdt dat echt uren, dagen vol. Ze wordt ook geirriteerd.
Ten eerste wil ik dat ze beweegt. Als ze beweegt en haar ei daarin kwijt kan is ze een stuk socialer. Daarbij heeft ze nu een veulen, dus wil ik sws dat ze beweegt.

Mijn New Forest ruin had nooit meer dekens op en ging prima, net als de shet. Toch had de shet 25+ de laatste winter ook een deken op omdat hij "minder" werd.

Nu een mini shet van 22 en veulen en die hebben geen dekens op, maar kijk het aan. Mocht zij laten zien dat ze het naar vindt, komt er gewoon een deken.

Als je gaat kijken naar de natuur, is dat prima en alles kan. Maar het weer slaat soms enorm om in Nederland en dat kan echt wel energie kosten. Zelfde als het in het voorjaar soms al vroeg warm is, terwijl ze nog niet door hun vacht heen zijn.

Ik heb ze vroeger altijd geschoren, maar ben daar niet zo een voorstander van. Toch doen veel mensen dat nog en dan moet je ook kiezen. Dan zie ik ze liever met deken en wel buiten, dan opgehokt.
Waar ik weer niet snap dat mensen dure dekens moeten en dan hun paard alsnog opsluiten, maar dat is een andere discussie.

Wij geven altijd onbeperkt hooi, maar dat is echt niet het enige waarop een paard tegen alle omstandigheden moet kunnen.

onze honden net zo, de Border Collie heeft een pak haar en voelt niks van kou, maar heeft wel snel last van de warmte. 2 Kortharigen, broer en zus zijn mega verschillend. Broer gaat lang mee de kou en nattigheid in en zus heeft het snel koud, wil dan ook echt niet mee. Doe ik haar een jasje aan, rent ze vrolijk mee.

Je moet wel zorgen dat een deken zo min mogelijk belemmert. Dus goed pasvorm, goed ademend en gewicht passend bij de temperatuur. Wij wisselen veel, maar dat is gewoon niet overal haalbaar.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-22 17:01

Typische paard natuurlijk religieuze praat vind ik dat.
Een dier dat rilt heeft het koud, zo simpel is het.
Als een paard niet hoeft te werken dan mag hij van mij heus een beetje rillen en wat stijvig zijn.
Voor een paard dat voor jou vol energie aan het werk moet vind ik dat gewoon volledig oneerlijk en zelfs grenzen aan nalatigheid.
Daarnaast kun je bij langdurig rillen ook gewoon je paard verliezen aan spierbevangenheid of koliek.