40 graden en paarden buiten

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

angelpam

Re: 40 graden en paarden buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 22:17

Hier kunnen ze continu in de schaduw gras staan eten waar ook wind staat en vanaf 15.00 schaduw in de paddock waar het hooi staat. In de paddock staat minder wind door de vele bomen.

En waar staan ze? Ja juist in de volle zon uit de wind in het warme zand. Dus schiet mij maar lek.

onpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 22:18

Bij ons is de stal een stuk koeler dan buiten. Of dat bij 45 graden ook zo is dat hoop ik dan maar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 22:21

Absolem schreef:
senna21 schreef:
Afspoelen is een tijdelijke verkoeling, maar maakt de situatie zwaarder. Temperatuurwisselingen kosten flink wat energie.
Mijn zwarte paard deed ik een wit, katoenen laken op toen ik hem op een locatie geen schaduw kon bieden. (Zwart absorbeert warmte).
Dat hielp echt.

Liever dat hij iets meer energie verbruikt dan dat hij straks hittebe vangen is. Waar hij staat zijn gelukkig bomen. Maar hij is zo'n sukkel die alsnog in de volle hitte blijft staan. Hij heeft een zebra vliegendeken op dat reflecteert wel iets.
Je kunt ze dan beter afspuiten met lauwwarm/warm water, want dat zorgt ervoor dat de bloedvaten wijder open gaan. Koud water heeft het omgekeerde effect, waardoor je paard na de eerste, oppervlakkige voerkoeling juist warmer wordt.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 22:27

Ben blij dat wij enorme schuren hebben staan, waar ze overdag in de schaduw achter kunnen staan.

En altijd wat wind aanwezig, geen idee waarom. Maar bij ons waait het altijd een beetje. En dat is maar goed ook.

Vier verse specie kuipen met water. En lekker niks doen!

Dusja1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 22:38

Hier hebben ze ook altijd de mogelijkheid om zelf te kiezen. Buiten of binnen, zon of schaduw.
Ook zet ik met warme dagen de sproeier aan in de wei, kunnen ze lekker met het water spelen :)

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 22:45

Earth schreef:
Ik vraag me af wat beter is, binnen staan waar het nog iets warmer is maar wel schaduw, of buiten staan waar het net iets koeler is, maar wel in de volle zon.

Is paard afhankelijk. Mijn vorige paard stond graag binnen in de bloedhete stal.
Mijn huidige paard kijkt vanaf 25 graden echt ziek uit z’n ogen. Die geeft de voorkeur aan de wei. Zeker als daar ook nog een zuchtje wind is.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 22:47

De paarden hebben een open stal met geïsoleerd dak. Verder komt er een vernevelingsslang in de paddock en krijgen ze de wei naast de bosrand en hebben ze extra veel schaduw. Op het warmst van de dag, kan ik ze nog een keer afdouchen. Ik denk dat het prima gaat.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 22:49

Waar halen jullie die weerberichten?
Hier een Belg, en météo, wat ik altijd volg, voorspelt warm, maar gewoon 28-30 graden Max? Wat gewoon normaal zomer weer is?

https://www.meteo.be/nl/belgie

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 23:05

Joh, eerst zien en dan geloven. Altijd die heisa en hysterie er om heen :+
Er kan in 2 weken nog zoveel gebeuren en de voorspellingen veranderen in de tussentijd vaak nog zo'n 257832 keer.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 23:08

Hopelijk komt dit niet uit. Vreselijk. Dan sluit ik mezelf op in huis met de airco de hele dag aan.

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 23:10

Suzanne F. schreef:
Hopelijk komt dit niet uit. Vreselijk. Dan sluit ik mezelf op in huis met de airco de hele dag aan.

Idem hoor := Ik werk in een kas en ik heb me precies de goede week vakantie uitgekozen. Daar was het afgelopen maandag al 40 overdag

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 23:17

Pandora2 schreef:
Jij zit daar toch redelijk in het zuiden Poosje ?
Is dat de eerste keer dit jaar 37 ?

Neen we hebben de 40 al aangetikt dit jaar, maar steeds kortstondig heet en daarna paar dagen buien en onweer (en veel wind). Nu voor het eerst 2 weken achter elkaar 30+

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 23:19

KittyDylan schreef:
Suzanne F. schreef:

Idem hoor := Ik werk in een kas en ik heb me precies de goede week vakantie uitgekozen. Daar was het afgelopen maandag al 40 overdag

In wat voor kas? *nieuwsgierig*
Ik heb ooit in een rozenkas gewerkt en dat was ook geen pretje in de zomer.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 23:19

tengeltje11 schreef:
Waar halen jullie die weerberichten?
Hier een Belg, en météo, wat ik altijd volg, voorspelt warm, maar gewoon 28-30 graden Max? Wat gewoon normaal zomer weer is?

https://www.meteo.be/nl/belgie

Hier wordt het uitgelegd: 30-daagse: nieuwe Spaanse pluim op komst?!

Citaat:
De situatie zoals die nu geschetst wordt is namelijk als volgt. Een krachtig hogedrukgebied ontwikkelt zich de komende dagen boven de Atlantische Oceaan en de Azoren en blijft daar vervolgens een aantal dagen rondtollen. Dit levert bij ons aanvankelijk nog een vrij koele west- tot noordwestelijke stroming op. Vanaf komend weekend (rond 10 juli) begint de 'as' van dit hogedrukgebied zich heel langzaam noordwaarts te verplaatsen, waardoor wij recht onder het hoog terecht komen. Die frisse zeewind valt dan weg en de temperaturen gaan direct een aantal graden omhoog. Landinwaarts komen al snel zomerse waarden van 25 graden of iets meer binnen bereik. Intussen bouwt zich onder het hoog een flinke portie hete lucht op boven Zuid-Europa: in Spanje komen binnen afzienbare tijd maxima rond 40 graden in zicht.

In de nieuwe week, tussen 12 en 15 juli, is de kans vervolgens groot dat het hogedrukgebied zich opsplitst in twee delen. Het meest westelijke deel blijft rond de Azoren liggen, maar het oostelijke gedeelte kan als het ware losbreken en verplaatst zich dan oostwaarts richting het Europese vasteland. In dat geval komt de weg vrij voor een zeer warme zuidelijke stroming en kan de hitte boven Zuid-Europa zich naar het noorden uitbreiden. Alles hangt dus samen met de positie van het hogedrukgebied en of die tweesplitsing er op termijn komt.

Het gaat dus wel wat verder dan 'dat kun je nu nog niet voorspellen'. Je kunt maar beter voorbereid zijn en gebeurt het niet, dan is dat alleen maar mooi meegenomen - net als met noodweer of andere ellende.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 23:48

Cayenne schreef:
Joh, eerst zien en dan geloven. Altijd die heisa en hysterie er om heen :+
Er kan in 2 weken nog zoveel gebeuren en de voorspellingen veranderen in de tussentijd vaak nog zo'n 257832 keer.

Dit!

Het weer van komend weekend kunnen ze niet eens correct voorspellen, laat staan dat over 2 weken.
Op FB kwam er jaarlijks in september ook een waarschuwing voor vreselijke horrorwinter voorbij die er écht aan kwam, compleet met sneeuwstormen en -20. de eerste moet nog komen :=

We zullen zien. Als het echt zo heet wordt hoop ik wel dat mensen een keer verstandig zijn en hun wedstrijden laten schieten.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-22 00:03

Als het echt zo warm is... Komen mijn paarden op stal. Ondanks schuilmogelijkheden, daar gaan ze echt niet heel dag onder staan want ze grazen overal en nergens of rusten op een andere plek. Ik haal ze dan uit de zon, koel waar nodig en hebben ook wel eens een ventilator in stal erbij gezet.

Idd eerst zien dan geloven, maar er alvast over nadenken of waar nodig voorbereidingen treffen is de halve wereld.

Thuis heb ik een mobiele airco gekocht voor m'n kat. Alleen vind hij die nog heel eng dus dat gaan we van te voren wel even oefenen zodat hij aaan dat ding en geluid went.

Biks2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-22 00:31

KittyDylan schreef:
Suzanne F. schreef:

Hoe is dit geregeld in de wet? Dit lijkt me namelijk niet gezond!

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-22 01:36

Het is elk jaar wel minimaal een paar dagen erg warm en ik zie de paarden al veel eerder schuilen voor de volle zon.

Onze oude merrie lag er vol in en bewoog ook met de zon mee. Ze stond op en ging weer verderop in de zon liggen. Ene veulen ligt nu ook vaak vol in de zon, dus hou het wel in de gaten.

Maar het is wel logisch dat je er van tevoren rekening mee gaat houden. Moet je afspraken maken met stal bijv? Of mede stalgenoten? Ga je een keer extra? Ver weg zijn en niks kunnen doen als het toch heet blijkt te zijn, is ook niet fijn. Als het je niks kan schelen, prima. Maar de mensen die iets willen doen, houden er graag van tevoren rekening mee.

Ik spuit ze niet af. Maar zou wel ergens een vernevel boog van slang maken.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-22 01:43

Hier gaan ze buiten. De schuilstal is aan drie kanten omringd door bomen en ligt de hele dag in de schaduw door de overhangende takken, er kan een briesje doorheen en ze kunnen echt nergens frisser staan dan daar. Ze zijn daar ook steevast te vinden tijdens de warme uren. Dus buiten. :)

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-22 05:34

Wij hebben vrijwel geen schaduw. Inmiddels wep bomen gepland dus gaat opgelost worden. Nu staan wij aan zee en daardoor eigenlijk altijd windje. Schuilstal kunnen ze in maar is warmer. De schaduw die er is wordt tot nu toe niet gebruikt door onze trekpaarden. Die staan liever op het windje te relaxen. We zullen het wel zien. In echt nood is er met prikpaaltjes zo een stuk elders afgezet met veel meer schaduw. Tot nu toe nooit nodig gehad.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-22 08:31

Waar ik eerst woonde lagen de weilanden in de volle zon zonder bomen en daar haalde ik ze dan binnen. Maar binnen was het echt zoooo ontzettend warm, niet normaal. Deuren open en luiken open maar eigenlijk was het dan nog verschrikkelijk. Maar het was kiezen uit kwaden. Als het even kon deed ik ze buiten maar in die brandende zon is geen pretje.
Later ging ik ergens anders heen en waren er hele grote schaduwplekken onder enorme bomen dus daar konden ze gewoon buiten blijven. Ze bleven er droog onder als het regende en in de zomer stonden ze er dus ook vaak. Was eigenlijk een grote bossage. Ideaal.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-22 08:33

Earth schreef:
Pandora2 schreef:
Een ander weermodel spreekt al van 45 graden in Brussel :D
Het lijkt wel een opbod... :')

Anyway, er zijn landen en regio's genoeg met veel paarden die de hele zomer door zulke temperaturen hebben, dus we gaan het wel overleven denk ik dan.

Ja maar die zijn dat gewend. Hier is dat niet zo, en daarnaast is het nog weinig echt heel warm geweest. Misschien 1 of 2 dagen laatst.

Vorig jaar of het jaar ervoor hadden we hier ook een dag 37...En best wel 2 weken om en bij de 30 graden.
Mijn PRE die uit Spanje komt notabene, is de degene hier die er het minst goed tegen kan trouwens. Hij legt het af tegen de oudjes :D

Anyway, er zijn geen modellen die hier in België op dit moment boven de 33 gaan. Wel langere tijd rond 28-30 graden en dat vind ik persoonlijk minder leuk dan 1 dag een uitschieter :')
Ze kunnen nog geen 5 dagen vooraf correcte voorspellingen maken, laat staan op langere termijn.

We gaan dus geen voorschot op de ellende nemen :Y)

Danuah

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-22 08:35

Voorheen mochten wij geen schuilplek maken voor regen/zon, dan stond de gemeente binnen een dag op de stoep. Deden we het niet? Kregen we brieven van verwaarlozing aan het hek. Het is helaas niet overal mogelijk, maar dan zaten wij écht de hele dag met een knoop in onze maag. Soms zette we we bouwhekken met zeilen meer zodat ze er toch achter konden staan voor iets van beschutting.

Nu we verhuisd zijn hebben we een schuilstal van 60m2 en merken we echt dat ze daar met het warme weer in gaan staan. Nog steeds echt heet, maar wel uit de felle zon. Dat ze ook de poel in kunnen snappen ze nog niet. :+

Ik vind zulke temperaturen echt echt écht niet leuk.

Onze andere Tinker staat zoals hierboven te zien lekker bij Poosje in het bos. Die heeft het goed voor elkaar.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-22 08:44

Danuah schreef:
Onze andere Tinker staat zoals hierboven te zien lekker bij Poosje in het bos. Die heeft het goed voor elkaar.

Leuk. Je zou er jaloers op worden :D

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-22 08:44

senna21 schreef:
Afspoelen is een tijdelijke verkoeling, maar maakt de situatie zwaarder. Temperatuurwisselingen kosten flink wat energie.

Ik vraag me af waarom dat bij paarden anders zou werken dan bij mensen? Als het 30 graden of warmer is, zit ik hier aan de plas, en ga ik een paar keer zwemmen en dan heb ik geen last van de warmte. Dat is zeker niet zwaarder dan in de warmte blijven, water is heerlijk. Waarom zou dat voor paarden anders zijn? (En op een van de terreinen hier hebben de paarden een sloot / waterpartij waar ze inkunnen, ook zo gemaakt om te oefenen, en daar staan ook wel regelmatig paarden in pootje te baden als het warm is.)

Ik zou vooral zeggen: geen emmer vol ijswater over ze heen gooien want dat lijkt me niet echt aangenaam, maar verder? Afkoelen met water werkt geweldig.