Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Absolem schreef:Je kunt ze dan beter afspuiten met lauwwarm/warm water, want dat zorgt ervoor dat de bloedvaten wijder open gaan. Koud water heeft het omgekeerde effect, waardoor je paard na de eerste, oppervlakkige voerkoeling juist warmer wordt.senna21 schreef:Afspoelen is een tijdelijke verkoeling, maar maakt de situatie zwaarder. Temperatuurwisselingen kosten flink wat energie.
Mijn zwarte paard deed ik een wit, katoenen laken op toen ik hem op een locatie geen schaduw kon bieden. (Zwart absorbeert warmte).
Dat hielp echt.
Liever dat hij iets meer energie verbruikt dan dat hij straks hittebe vangen is. Waar hij staat zijn gelukkig bomen. Maar hij is zo'n sukkel die alsnog in de volle hitte blijft staan. Hij heeft een zebra vliegendeken op dat reflecteert wel iets.
Earth schreef:Ik vraag me af wat beter is, binnen staan waar het nog iets warmer is maar wel schaduw, of buiten staan waar het net iets koeler is, maar wel in de volle zon.
KittyDylan schreef:Suzanne F. schreef:Hopelijk komt dit niet uit. Vreselijk. Dan sluit ik mezelf op in huis met de airco de hele dag aan.
Idem hoorIk werk in een kas en ik heb me precies de goede week vakantie uitgekozen. Daar was het afgelopen maandag al 40 overdag
tengeltje11 schreef:Waar halen jullie die weerberichten?
Hier een Belg, en météo, wat ik altijd volg, voorspelt warm, maar gewoon 28-30 graden Max? Wat gewoon normaal zomer weer is?
https://www.meteo.be/nl/belgie
Citaat:De situatie zoals die nu geschetst wordt is namelijk als volgt. Een krachtig hogedrukgebied ontwikkelt zich de komende dagen boven de Atlantische Oceaan en de Azoren en blijft daar vervolgens een aantal dagen rondtollen. Dit levert bij ons aanvankelijk nog een vrij koele west- tot noordwestelijke stroming op. Vanaf komend weekend (rond 10 juli) begint de 'as' van dit hogedrukgebied zich heel langzaam noordwaarts te verplaatsen, waardoor wij recht onder het hoog terecht komen. Die frisse zeewind valt dan weg en de temperaturen gaan direct een aantal graden omhoog. Landinwaarts komen al snel zomerse waarden van 25 graden of iets meer binnen bereik. Intussen bouwt zich onder het hoog een flinke portie hete lucht op boven Zuid-Europa: in Spanje komen binnen afzienbare tijd maxima rond 40 graden in zicht.
In de nieuwe week, tussen 12 en 15 juli, is de kans vervolgens groot dat het hogedrukgebied zich opsplitst in twee delen. Het meest westelijke deel blijft rond de Azoren liggen, maar het oostelijke gedeelte kan als het ware losbreken en verplaatst zich dan oostwaarts richting het Europese vasteland. In dat geval komt de weg vrij voor een zeer warme zuidelijke stroming en kan de hitte boven Zuid-Europa zich naar het noorden uitbreiden. Alles hangt dus samen met de positie van het hogedrukgebied en of die tweesplitsing er op termijn komt.
Cayenne schreef:Joh, eerst zien en dan geloven. Altijd die heisa en hysterie er om heen
Er kan in 2 weken nog zoveel gebeuren en de voorspellingen veranderen in de tussentijd vaak nog zo'n 257832 keer.
KittyDylan schreef:Suzanne F. schreef:Hopelijk komt dit niet uit. Vreselijk. Dan sluit ik mezelf op in huis met de airco de hele dag aan.
Idem hoorIk werk in een kas en ik heb me precies de goede week vakantie uitgekozen. Daar was het afgelopen maandag al 40 overdag
Earth schreef:Pandora2 schreef:Een ander weermodel spreekt al van 45 graden in Brussel![]()
Het lijkt wel een opbod...![]()
Anyway, er zijn landen en regio's genoeg met veel paarden die de hele zomer door zulke temperaturen hebben, dus we gaan het wel overleven denk ik dan.
Ja maar die zijn dat gewend. Hier is dat niet zo, en daarnaast is het nog weinig echt heel warm geweest. Misschien 1 of 2 dagen laatst.
senna21 schreef:Afspoelen is een tijdelijke verkoeling, maar maakt de situatie zwaarder. Temperatuurwisselingen kosten flink wat energie.