Paard met deken -kouder bij regen of kouder bij vorst

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Hilary

Re: Paard met deken -kouder bij regen of kouder bij vorst

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 08:12

Beatje, die 50 gram ligt er bij mijn ruin ook alleen maar op omdat het soms regent. Hij kan schuilen, maar doet dit niet altijd en de regen (+ evt wind en kou) zorgt bij hem dan voor stramme rugspieren. Zou het niet regenen, dan had ie echt geen deken op.
Merrie dus iets meer gram, maar das ivm leeftijd en op gewicht blijven. Als het aan haar lag, stond ze zonder.

sanso

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 08:25

Nikass schreef:
Of een dekenbeleid bizar is kan je toch pas beoordelen als je het individuele paard en diens situatie kent?

Dat denk ik ook inderdaad.
Hier staat er een ongeschoren 24/7 buiten onder -nu- 300 gr met halve hals.
Kun je zeggen jeetje wat veel, maar het is een ouder paard die vanalles mankeert. Liever een dikke deken op dan al zijn energie naar warm houden, want hij heeft weinig vetreserves..

Al moet ik zeggen dat ik nog nooit heb gehoord van mensen die 800 gram moeten gebruiken. Hoe ziet dat er wel niet uit joh :=
Vindt die van mij onder 300 al mega ingepakt en dik.

Afbeelding

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 08:26

Hier gewoon lekker met berenvachtje de wei op!

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 08:29

Geschoren Welsh pony 24/7 buiten nu met 300 grams. De rest ongeschoren allemaal bloot. Zijn Welsh, mini's en Shet look a like.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 08:41

Pony met wintervacht staat nu onder een nul grams regendeken met hals. Heb een nieuwe besteld met fleece binnenkant dus ga binnenkort wisselen (oude deken is stuk)
Ze staan de hele dag buiten en snachts binnen

Ik twijfel soms wel of ik het er goed aan doe en niet een warmere deken op moet leggen. Ze hebben onbeperkt ruwvoer

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 08:44

mijn haf heb ik in oktober geschoren. Dus nu aardig wintervachtje. En staat onder de bucas die tot -10 kan mits ze niet geschoren zijn.

ik heb een haf die het sneller warm dan koud heeft. En nu al aardig een teddybeertje is heeft hij het niet koud. Hij kan schuile tegen de regen/wind enz.

Pattypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 08:50

Hier 2 ongeschoren paarden beide met 400 grams liner en 0 grams buitendek + 150 grams hals op.
Ene heeft een redelijke wintervacht die niet meer moet worden andere staat er nog vrij dun op maar is ook magerder dus daar voor geld ook dat ze haar energie zo anders kan benutten.
Paarden staan 24/7 buiten en hebben stallen met veel stro waar ze altijd in kunnen.

Als de nachttemperatuur veel scheelt met de dagtemperatuur en/of zon/bewolking/regen/wind wissel ik de dekens smorgens en savonds.

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 08:51

Mijn shetten staan 24/7 buiten met schuilstal.
Ene ongeschoren zonder dekens en 1 geschoren met dekens.
Hij draagt de orscana sensor en ben er daardoor achter dat hij vooral s’nachts het echt wel te koud had voor wat ik hem op deed.
Hij staat momenteel met 400gr op en afgelopen week 250gr.
Waar ik ook achter ben gekomen is dat zijn amigo 250 gram iets minder warm is als zn shires 200gr.
Beide dekens nog nooit gewassen.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 08:55

Ik heb 2 fjorden en een mini Shetlander en ik merk dat zij dit veel beter aankunnen dan de Quarter van mijn vader. Die krijgt in de winter sinds 2 jaar een dipje in weerstand en gezondheid.

Ze staan hier met regen/wind wel allemaal in de schuilstal het liefst de hele dag, daar houden ze echt niet van.

Deze kou vinden de pony’s heerlijk. Ze worden er ook niet echt druk van ofzo. De geschoren fjord staat onder 340 grams met hals (maar alleen omdat het nu nog even koud is, als de temperatuur weer gaat stijgen gaat de 150 zonder hals op).

Ongeschoren fjord staat zonder deken en mijn geschoren mini Shet heeft nu een 300 grams met hals op en die wissel ik na de vriesperiode met een 200 grams zonder hals.

In deze kou krijgen ze ook extra ruwvoer.

Ilsje_007

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 09:12

Hier de paarden 24/7 buiten met een inloopstal, de haflinger staat geschoren onder 300g deken met gevulde hals (maar voelt iets koud, dus misschien doe ik die vannacht 400gram op). De shetlander staat nu onder 300g met gevulde hals.
Ik ben ze de afgelopen jaren steeds minder g dekens op gaan doen, ze staan aan huis, hebben onbeperkt ruwvoer en kunnen de hele dag bewegen en controleren of ze het aangenaam hebben is makkelijk gedaan. Ze blijken het in de winter vaak prima onder een 200g deken te doen met ongevulde hals....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 09:14

Amber_anne schreef:
Pony met wintervacht staat nu onder een nul grams regendeken met hals. Heb een nieuwe besteld met fleece binnenkant dus ga binnenkort wisselen (oude deken is stuk)
Ze staan de hele dag buiten en snachts binnen

Ik twijfel soms wel of ik het er goed aan doe en niet een warmere deken op moet leggen. Ze hebben onbeperkt ruwvoer

Op het moment dat je een deken op legt doet de wintervacht nog maar weinig. Als deze kou aanhoudt is 0 grams echt te weinig. De mijne staat nu onder een 200 grams, als het echt koud wordt heb ik nog een 300 grams maar die heeft hij vorig jaar amper opgehad. Maar 200 grams is echt wel een must.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 09:15

Romy1234 schreef:
O men zeg, wat houden sommige er een bizar dekenbeleid op na.
Mijn bijna 26 jarige merrie stond ongeschoren met 50 grams op, vooral vanwege wind en regen, daar kan ze slecht tegen.
Vandaag deels geschoren (moet haar benen, hals en hoofd nog en onder 200 grams, als de rest geschoren is krijgt ze enkel als toevoeging nog haar halsstuk erbij op.
Helemaal prima hoor, en ze staat hele dagen buiten zonder schuilmogelijkheden en krijgt enkel op stal ruwvoer (niet mijn keuze qua ruwvoer trouwens, daarom gaan we binnenkort verhuizen naar een stal met onbeperkt ruwvoer)

O men zeg, wat een bizarre uitspraak. Je kent de paarden en situatie niet en bovendien: is jouw dekenbeleid dan toonaangevend ofzo?

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 09:21

Tegenwoordig volledig geschoren: 200 gram zonder hals op. Ook met deze vorst, kan hier prima.

Vroeger ongeschoren op de weide 24/7 (wel een schuilstal maar stond ze nooit in).
Slapend in de sneeuw, zonder deken. Die vacht isoleert prima.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 09:24

Hier scheelt het echt qua paard.Mijn geschoren paarden staan ook onder 550 gram maar dat zijn wel dekens die al vaker gewassen zijn.Mijn ene paard merk ik duidelijk aan wanneer ze het koud heeft, die is dan met rijden minder aardig.Niet fris, maar boos.Doe ik er dan een deken bij is ze gelijk weer ontspannen.Scheelt me voer ook.
Het paard van mijn zus, een PRE, is wat dikker en heeft het eigenlijk nog koud.
Mijn 2,5 jarige staat lekker in haar eigen bontjas 24/7 buiten.Een D pony waar ik de zorg over heb staat strak geschoren onder 350 gram.

Het is vooral de wind waardoor ze afkoelen, deze droge kou met zon is juist heerlijk voor ze.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 10:39

Wauw ik vind 800 gram wel echt shocking.

Mijne hele winter 150 of 200 gram, ongeschoren. Niet tegen de kou maar tegen de regen omdat hij best wel erge regenschurft heeft gehad en ik dat geintje niet weer wil. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 10:48

Nikass schreef:
Of een dekenbeleid bizar is kan je toch pas beoordelen als je het individuele paard en diens situatie kent?

Klopt maar dan nog vind ik 300 grams voor een ongeschoren paard giga veel.
Die van mij is oud, krijgt niet veel wintervacht en is een koukleum maar heeft toch meer als voldoende, nu dus geschoren, onder een 200 grams.

nouklime

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 11:27

Grappig om te lezen hoe iedereen met dekens omgaat! 800 gram vind ik dan wel weer erg overdreven.. Maar ik ken het paard in kwestie niet! Mijn ongeschoren ruin staat zonder deken en mijn geschoren ruin staat nu het vriest met een 400 gram op zonder hals. Zodra het weer boven de 5 graden blijft dan staat hij onder een 300 gram en als het regent en waait heb ik nog een ongevoerde hals die ik op doe. Paarden staan 10 a 12 uur per dag buiten.

sanso

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 11:39

Romy1234 schreef:
Nikass schreef:

Die van mij is oud, krijgt niet veel wintervacht en is een koukleum maar heeft toch meer als voldoende, nu dus geschoren, onder een 200 grams.

Maar wie ben jij om te oordelen of 300 gram voor een ongeschoren paard teveel is? Ken jij mijn paard (ongeschoren onder 300 gr) en weet jij zijn medische achtergrond ed?

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 11:45

Romy1234 schreef:
Nikass schreef:

Ach.

Ongeschoren dikke vacht en 400 gr.

Maar liever dat dan weer opnieuw allerlei dierenarts ellende in...
Oud, Portugese koukleum en medisch verleden.

Het zij zo.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 12:03

cinniz123 schreef:
Hij draagt de orscana sensor en ben er daardoor achter dat hij vooral s’nachts het echt wel te koud had voor wat ik hem op deed.
Waar ik ook achter ben gekomen is dat zijn amigo 250 gram iets minder warm is als zn shires 200gr.

Welke comfortzone heb je ingesteld bij de Orscana? Moet de mijne nog gaan ‘installeren’, dus even nieuwsgierig wat jij hebt :)

jasmijn16

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 12:19

Die van ons stond onder een 400, die trof ik laatst helemaal trillend en verkleumd aan die een hele harde regenbui. Het was een oude deken die door het ik weet niet hoeveel wassen niet meer water en wind dicht was blijkbaar. Het gaat om een oudje van 24 die toch wel wat invalt in de winter en het vertikt om in de schuilstal te gaan staan met regen. Ze was nog nat onder de deken. Snel de deken er af gedaan en haar droog gemaakt. Zweet deken met regen deken op en wij zijn richting de paardenzaak gegaan voor een nieuwe deken. Hebben nu een 300 grams die water en wind dicht is. Ze staat er lekker warm onder, helemaal goed zo.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 13:14

Romy1234 schreef:
Nikass schreef:

Ok, mag jij vinden maar slaat nergens op als jij paard en situatie niet kent. Zoveel verschillende factoren spelen mee in het bepalen wel of geen deken en zoja welke deken. Maar goed, je wil graag de wereld overtuigen van jouw kennelijk zaligmakend dekenbeleid. Sterkte daarmee, paardenmensen zijn door de bank genomen redelijk zelfstandig in het bepalen wat goed is voor hun dier.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 13:28

Quoten ging niet helemaal goed dus namen kloppen niet
Romy1234 schreef:
Nikass schreef:

Maar wie ben jij om te oordelen of 300 gram voor een ongeschoren paard teveel is? Ken jij mijn paard (ongeschoren onder 300 gr) en weet jij zijn medische achtergrond ed?

Ik oordeel niet, ik geef mijn mening...

CharleyT schreef:
Romy1234 schreef:

Ok, mag jij vinden maar slaat nergens op als jij paard en situatie niet kent. Zoveel verschillende factoren spelen mee in het bepalen wel of geen deken en zoja welke deken. Maar goed, je wil graag de wereld overtuigen van jouw kennelijk zaligmakend dekenbeleid. Sterkte daarmee, paardenmensen zijn door de bank genomen redelijk zelfstandig in het bepalen wat goed is voor hun dier.[/quote]
Wauw wat een felheid, hou je rustig, scheelt een hoop stress ;)
Ik hoef niemand te overtuigen hoor, ik geef enkel mijn mening, Nederland is nog altijd het land van vrijheidsuiting.
Ik vind het gewoon bizar, wat doe je in vredesnaam je paard dan op als het -15 zou worden? 1600 grams?

Afbeelding

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 13:31

Ik ben van besef dat als je deken om doet t paard dan vacht plat drukt.

Maar bijv Bucas zegt dat de turnout light tot -10 kan mits paard wel z’n wintervacht heeft.

Ik heb niet t idee dat mijn haf het koud heeft.

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 13:40

Hilary schreef:
cinniz123 schreef:

Welke comfortzone heb je ingesteld bij de Orscana? Moet de mijne nog gaan ‘installeren’, dus even nieuwsgierig wat jij hebt :)

Hij staat nu 18/29 maar ben wel lang bezig geweest met zijn comfort zone te bepalen.
Deken op en voelen ect.
En eigenlijk denk ik dat zn onder grens nog wel wat omhoog kan.