vuurwerk bij de buren en paarden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 16:38

meggiemeg schreef:
Ze zijn de meeste keren wel geweest als wij hadden gebeld, dus daar kan ik weinig van zeggen.

Maar langskomen en ook daadwerkelijk ingrijpen zijn twee verschillende dingen.
Ik vind het ook erg zorgelijk dat ze overal adverteren dat je écht nog geen vuurwerk mag afsteken maar dat ze vervolgens niets met jouw melding/aangifte doen. Ze geven hier een totaal verkeerd signaal mee af.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 16:43

Soms kan het helpen door wat te overdrijven bvb wanneer ze weer aan het knallen zijn politie opbellen en zeggen dat wanneer zij er niets aan doen je zelf wat doet.

meggiemeg

Re: vuurwerk bij de buren en paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-18 16:45

Dat hebben we al gedaan Bigone.
Joilien87 ik vind het ook erg vreemd dat het allemaal maar zo kan, ze geven het notabene nog toe dat ze afgegooid hebben!

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 16:49

Ik zou gezellig een berichtje plaatsen op de social media van de politie :D eens zien hoe snel ze dan kunnen reageren.

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 16:50

EN de ombudsman inschakelen zoals hier al eerder genoemd werd?

Horseloverl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 16:52

Oke ik snap nu heel goed wat je bedoeld, hier net snotjongens rotjes gooien naar de paarden. Ik ben er heel boos heengelopen en toen gezegd dat ik dit niet oke vind. Ik moest Mn kkr bek houden. Dus ik heb gezegd have iT your way ik bel de politie wel. Gelukkig schrokken hun er wel van

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 16:56

Ik lees dit verhaal met stijgende verbazing.

Vraagje, ik zag laatst een filmpje op Facebook van paarden in een stal waarbij je heel veel vuurwerk op de achtergrond zag en waarvan de paarden flink flipte.
Was dat van jou toevallig?

flitzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 17:07

Politie hoort gewoon te handhaven en dus te handelen door middel van een gesprek, mocht dat niet helpen en worden ze weer betrapt dan worden ze normaal gesproken naar bureau halt gestuurd voor een taakstraf.. (dat was mijn ervaring met mijn kinderen)

Ik kan je alleen als tip geven vraag de naam van de betreffende verbalisant met zijn nummer, als je dit hebt aangeven dat ze nu de aangifte kunnen gaan opnemen en daar naar te handelen. Zo niet dan vraag je een gesprek met de burgemeester aan omdat hij/ zij weigert een aangifte c.q. zijn werk te doen.

(onlangs bovenstaande zelf tegen een agent gezegd, weliswaar in een geheel andere situatie, maar het hielp wel..)

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 17:49

En online aangifte doen? Dat kunnen ze niet weigeren. Je kan ook beeldmateriaal mee sturen.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 17:55

Jeetje wat lastig, je hebt ook wel weer lekker veel aan de politie :n

Je zou ervoor kunnen kiezen juridische stappen te ondernemen naar zowel de buren als de politie op basis van nalatigheid. De buren zou je (met het nodige bewijsmateriaal) op behoorlijk wat vlakken kunnen raken.

Is het mogelijk om ook fysiek bij de gemeente langs te gaan? Die kan je vaak bellen wat je wilt, maar zijn naar mijn ervaring vaak liever lui dan moe.

En idd van iedereen die je spreekt en van de agenten die reageren op een melding de naam opschrijven

okdoei

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 18:00

misschien inderdaad bij de gemeente langsgaan en uit ervaring blijkt dat klagen via sociale media (facebook) heel goed werkt. ik zou dit zowel op de pagina van de politie en de pagina van de gemeente doen, wanneer je hier niks bereikt.

edit: wellicht met de filmpjes/gecensureerde screenshots van de appjes erbij?

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 18:04

Jeetje wat bizar joh. Ik vind het echt ongelooflijk dat je niet serieus genomen wordt en gewoon weer rechtsomkeert kan maken naar huis. Ik vind het echt bizar dat zij de regels niet handhaven en dat mensen gewoon uitgebreid vuurwerk mogen afsteken voor de 31e.

lotteenjoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 18:20

Dit is toch te bizar voor woorden. je maakt een melding dat er vuurwerk word gegooit, niet 1x maar meerdere keren... En er wordt niks mee gedaan. Je zou bijna zeggen pak een bucks en schiet hun handjes er af..

Paardenfann4

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 18:36

Wat een bizarre situatie. Echt idioot dat de politie niets doet. Maar dat hoor je eigenlijk voortdurend. Misschien moet je ze maar bellen en zeggen dat je ze dan wel persoonlijk zelf de kop er af knalt. Zeker weten dat ze dan opeens wel voor de deur staan en ze jou wel meenemen naar het bureau. Hier was zoiets allang geescaleerd. Ik zou het niet pikken als anderen mijn paarden wat aan doen. Dan maar niet netjes, maar op deze manier kom je ook totaal niets verder. Misschien kun je je paarden tijdelijk bij een bokker onderbrengen? Misschien heeft iemand plek? Sterkte, ik verwacht niet dat je nu nog met een instantie iets kan bereiken in de komende dagen, alles is dicht en als de politie niets wil doen dan sta je machteloos.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 18:37

Is er niet per gemeente een meldpunt voor vuurwerk? Hier iig wel

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-18 18:40

NatasjavE schreef:
Ik lees dit verhaal met stijgende verbazing.

Vraagje, ik zag laatst een filmpje op Facebook van paarden in een stal waarbij je heel veel vuurwerk op de achtergrond zag en waarvan de paarden flink flipte.
Was dat van jou toevallig?

Nee dat filmpje ken ik, maar kan me er wel wat bij voorstellen!

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-18 18:43

knollentuin schreef:
Is er niet per gemeente een meldpunt voor vuurwerk? Hier iig wel

Nee helaas is dat er niet, het landelijke gebeuren is opgeheven omdat er nu genoeg aandacht voor is.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-18 18:50

Net na 16.00 uur zijn ze weer begonnen, heb het weer staan filmen dat er geen volwassene bij in de buurt is en dat er gewoon 4 kinderen waarvan de oudste 12 is af aan het gooien zijn.
Ik was even binnen om mijn mobiel te pakken om eventueel weer te bellen ( ook naar mijn man dat hij beter thuis kan komen) wilde de paniek bij de paarden gaan filmen buiten op de paddock en die waren dus verdwenen, ze zijn door het stroomdraad gevlogen de weide op. Ik was er zo klaar mee dat ik weer heb gebeld, alleen mijn naam noemen was al voldoende.
Handhaving belde iets later op waren aan het zoeken welk huis ze moesten hebben. Heb gevraagd of ze hier eerst wilde langs komen zodat ze konden zien hoe de situatie is en hoe de paarden in paniek zijn geweest en hoe de heining kapot is getrokken. Dat er nu dus nog maar 1 heining is die de paarden van een hele drukke N weg afhoudt en dat ik geen zin heb ik grote ongelukken en daar dan ook nog verantwoordelijk voor wordt gehouden omdat het mijn paarden dan zijn.
Ze gaven al aan dat de paarden zich kapot schrokken toen ze de portieren van de auto dicht gooiden en dat ze helemaal strak staan. Ze gingen praten met de buren en ondertussen was 1 van de 2 op de naam van de persoon aan het zoeken of ze rare dingen konden vinden over hem (de buurman). Ze vonden het ook te ver gaan dat je je paarden weg moet gaan brengen omdat zij zich niet aan kunnen passen door vuurwerk achter de grote schuur op hun terrein af te gooien terwijl dat al erg vaak is gevraagd door mij... Zit nog te wachten op de terugkoppeling.
Laatst bijgewerkt door meggiemeg op 28-12-18 18:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 18:50

Belachelijk dat het afsteken van vuurwerk gewoon gedoogd wordt. Helemaal belachelijk omdat het ook nog eens overlast veroorzaakt bij jou en je paarden.
Ik dacht zelfs dat het buiten een vuurwerkverbod ook verboden is om nu vuurwerk in huis te hebben?

Ik vind het ook nog eens behoorlijk zorgelijk dat zulke jonge kinderen gewoon zelf zonder toezicht (en in een periode dat het helemaal niet mag) vuurwerk afsteken. Je zou bijna je zorgen gaan uitten bij jeugdzorg ;)

Ik ben gezegend met 2 pony's die totaal niet bang zijn van vuurwerk, maar dan nog vind ik het niet fijn dat er buiten de aangewezen tijd vuurwerk afgestoken wordt. Met oud en nieuw kun je het gewoon verwachten. Dan kan je maatregelen nemen. Maar het is van de gekke dat je dat een week van te voren (of nog eerder) zou moeten doen.

EDIT ik lees net je update. Ik hoop echt dat ze er nu wel echt iets mee gaan doen, buiten een gesprekje. Alsnog vind ik het belachelijk dat je bijna moet bewijzen dat je paarden er last van hebben, terwijl ze gewoon helemaal geen vuurwerk af mogen steken :?
Laatst bijgewerkt door Vayo op 28-12-18 18:57, in het totaal 1 keer bewerkt

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-18 18:52

Vanaf vandaag mag het Delphi dan mag je vuurwerk kopen en in huis hebben, afsteken is wat anders.
Fijn dat ze bij jou rustig blijven, hier is de rust ver te zoeken, ga straks maar eens kijken in het donker of ze naar binnen willen, zal wel niet.
Ik kan er niet eens mee zitten dat het fout gaat met het afsteken bij hun, vuurwerk was toch zo leuk...

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 19:00

meggiemeg schreef:
Vanaf vandaag mag het Delphi dan mag je vuurwerk kopen en in huis hebben, afsteken is wat anders.
Fijn dat ze bij jou rustig blijven, hier is de rust ver te zoeken, ga straks maar eens kijken in het donker of ze naar binnen willen, zal wel niet.
Ik kan er niet eens mee zitten dat het fout gaat met het afsteken bij hun, vuurwerk was toch zo leuk...

Oh ik dacht eigenlijk dat er pas vanaf morgen vuurwerk verkocht mocht worden, maar vanaf vandaag dus. Maar dat verandert inderdaad niets aan het feit dat het gewoon niet afgestoken mag worden. Ik zou trouwens foto's maken van de kapotte draad! En je paarden even controleren op wondjes o.i.d. Als je iets ziet ook gelijk fotograferen. Wellicht kun je hier nu wel aangifte van doen.

Ja, ik ben echt blij dat ze er hier rustig onder zijn. Maar goed als er eens een paar keer vlak bij ze iets afgestoken wordt, kan dat ook zomaar over zijn. Ik vind het zo sneu voor je paarden! Wat een stress moeten ze wel niet hebben. Eten ze nog wel gewoon goed?
Laatst bijgewerkt door Vayo op 28-12-18 19:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 19:01

Ik lees al even mee, vind dit echt nergens op slaan en kan me hier zo boos om maken. Heeft de politie van jouw regio een Facebook pagina? Ik ben niet zo van dit soort acties maar wie niet horen wil... Even een leuk berichtje op Facebook plaatsen dat politie regio .... niks doet aan vuurwerkoverlast terwijl jouw paarden compleet over de zeik zijn. Delen maar! Zul je zien hoe snel ze het oppakken.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 19:07

Fijn dat de politie toch een beetje in beweging is gekomen... maar absurd dat het zo ver moet komen. Zo'n agente die de aangifte niet wil opnemen, wat zou die nou denken waar de politie voor is? :?

Ik zou dit ook na oud en nieuw toch nog wel een staartje geven bij gemeente en politie, zodat je excuses en een belofte krijgt die je volgend jaar uit de kast kunt trekken als dit weer herhaalt.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 19:17

Als er echt weinig gedaan word zou ik het op de facebook groep van de gemeente gooien,de filmpjes van de paarden in paniek posten en zeggen dat de politie er niks aan doet.Verder geen namen of niks noemen.

Ik was met kerst bij mijn zus en daar waren ze aan het knallen .Daar kwam de politie toch opdagen,mij zus zegt dat ze bij hun juist erg streng optreden.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 19:23

Wanneer je van de handhaving een terugkoppeling krijgt die ook niets toevoegt dan op alle social media van openbare instanties filmpje zetten en vertellen wat er aan de hand is. En alle roddel tv zoals SBS RTL telegraaf enz de filmpjes stuen met als grote kop Politie staat erbij en kijkt er na.